پیام ویژه
رویگردانی احزاب امریکا از لابی اسراییل
يکشنبه 27 بهمن 1398 - 21:49:41
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
کمیته روابط عمومی امریکا و اسراییل، موسوم به آیپک، روزی «موثرترین» لابی سیاسی در واشنگتن شناخته می‌شد، اما پس از حملات این گروه به منتقدان خود، روز به روز از تعداد حامیان آن کاسته می‌شود. به نوشته وب‌سایت خبری تحلیلی «میدل ایست آی»، یک روز پس از اینکه در سال 2008 باراک اوباما، رییس‌جمهور سابق امریکا به عنوان نامزد حزب دموکرات انتخاب شد، برای معرفی خود به آیپک گفت: «من دوست واقعی اسراییل هستم.»
اوباما که در آن زمان تنها 47 سال داشت در مقابل هزاران شرکت‌کننده در واشنگتن، برای کمک به پیشبرد «توافق دو حزب به منظور حمایت و دفاع از متحد ما – اسراییل» از این گروه لابیگری طرفدار تل‌آویو تشکر کرد.
این دیدگاه تفاوت زیادی با تفکرات او در دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش داشت، زمانی که این گروه اولین رییس‌جمهور سیاهپوست کشور را به باد انتقاد گرفته و همه تلاش خود را کرد تا مهم‌ترین دستاورد سیاست خارجی او یعنی توافق هسته‌ای ایران (برجام) را از بین ببرد.
آیپک که مخفف کمیته روابط عمومی امریکا و اسراییل است، همیشه خود را نهادی دو حزبی معرفی می‌کند که هدف آن جلب حمایت همه طیف‌های سیاسی امریکا از اسراییل است.
روسای جمهور دموکرات و جمهوریخواه هر دو از این گروه تقدیر کرده‌اند و برخی از اقدامات آن مورد حمایت هر دو حزب کنگره قرار گرفته است.
اما شرایط دائما در حال تغییر است. آیپک روزی از سوی نوت گینگریچ، رییس مجلس نمایندگان وقت «تاثیرگذارترین گروه منافع عمومی» معرفی شد، اما یکی از اعضای ارشد کنگره امریکا به نام بتی مک‌کلوم اکنون آن را «گروهی نفرت‌انگیز» نامیده است.
این خانم سیاستمدار که اکنون نماینده حوزه انتخابیه چهارم مینه‌سوتا از حزب دموکرات در مجلس نمایندگان امریکاست در سخنان تندی گفت: «از نفرت به عنوان سلاحی برای تحریک عموم و خاموش کردن صدای مخالفان استفاده می‌شود. متاسفانه این تجربه اخیر من با گروه آیپک است.»
عکس او و دو تن از همکارانش در مجلس نمایندگان، رشیده طلیب و ایلهان عمر از سوی گروه آیپک به عنوان «تندروهای حزب دموکرات» منتشر و ادعا شده است که آنها سیاست‌های ضد یهودی و ضد اسراییلی را به مردم امریکا تحمیل می‌کنند.
این آگهی‌ها که در همان زمان حذف شد تا جایی پیش رفت که منتقدان اسراییل در کنگره را به تروریست‌های داعشی تشبیه کردند. اما مک کلوم که لایحه‌ای را با هدف جلوگیری از کمک‌های امریکا به اسراییل و کمک به زندانی کردن و سوءاستفاده از کودکان فلسطینی ارایه کرده بود، هیچ یک از این موارد را نداشت. او گفت: «آیپک می‌خواهد طرفدارانش باور کنند لایحه من که در اصل برای محافظت از کودکان فلسطینی در برابر بازجویی، سوءاستفاده و حتی شکنجه در زندان‌های ارتش اسراییل است، تهدیدی بدتر از داعش است.»
«این تنها یک سخنرانی نیست. بلکه اعلان انزجار است.»
این پاسخ چند روز پس از آن صورت گرفت که آیپک تبلیغات خود را حذف و با بی‌میلی بابت انتشار آن عذرخواهی کرد. اما این ماجرا نشان داد اتفاق نظر دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر اسراییل - که اوباما در سال 2008 از آن یاد کرده بود - از بین رفته است.
معمای آیپک
سال گذشته، سه ماه پس از آنکه دموکرات‌ها اکثریت مجلس نمایندگان امریکا را به دست گرفتند، رهبران ارشد آنها در کنفرانس سالانه آیپک حاضر شدند و به این گروه اطمینان دادند که کنگره به حمایت قاطعانه خود از اسراییل ادامه خواهد داد.
نشانه‌های هشدار‌دهنده‌ای وجود داشت که نشان می‌داد اتفاق نظر دو حزب بر سر اسراییل رو به زوال است. پیشروان چپگرا در حال افزایش قدرت خود در سیاستگذاری حزب دموکرات بوده و توانسته بودند جهت‌گیری بحث‌ها بر سر اسراییل و فلسطین را در میان دموکرات‌های حاضر در فرآیند، تغییر دهند.
نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا و ستنی هویر، رهبر اکثریت مجلس سر قول خود به آیپک مبنی بر طرفداری از اسراییل در کنگره امریکا باقی ماندند و در این راستا از قطعنامه‌ای در محکومیت جنبش تحریم اسراییل (بی دی اس) حمایت کردند.
اما وقتی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور فعلی امریکا به دولت راستگرای اسراییل هر آنچه می‌خواست را داد، مقامات ارشد حزب دموکرات فهمیدند که حمایت کامل از سیاست‌های کاخ سفید بسیار سخت است.
در واقع بسیاری از آنها به‌شدت با برنامه حمایتی ترامپ از آیپک برای اتمام درگیری مخالفت کردند‌، برنامه‌ای که به اسراییل اجازه می‌داد تا تمامی شهرک‌های خود در کرانه باختری را به صورت قانونی به نام خود ثبت کند. در همین حال، انتقاد پیشروان از اسراییل بیشتر و بیشتر شد.
این یک معضل بزرگ برای آیپک ایجاد کرده است، اینکه چگونه از سیاست‌های یک حزب حمایت کنیم، بدون آنکه دیگری را تخریب کنیم؟
عمر بدار، معاون مدیر موسسه امریکایی عرب که یک گروه وکالتی مستقر در واشنگتن است، می‌گوید: « آیپک با یک تناقض اساسی روبه‌رو است. آنها در حال ترویج سیاست عدم پاسخگویی در مورد اسراییل هستند – اسراییل آزادی کامل دارد تا هر کاری دلش می‌خواهد انجام دهد و آنها می‌خواهند دو حزبی باشند. در اینجا مشکلی وجود دارد. واقعیت گفتمان سیاسی ما این است که مسوولیت‌پذیری در مورد اسراییل یک مساله دو حزبی نیست.» وی افزود: تبلیغات علیه دموکرات‌ها و انتقاد شدید این گروه از مک کلوم، نشان‌دهنده این تضاد است. بدار در مصاحبه با «میدل ایست آی» گفت: «من تصور می‌کنم که این آرامش قبل از توفان باشد.»
بث میلر، مدیر امور دولت در اقدام «جی وی پی» یک گروه وکالتی سیاسی مرتبط با صدای یهودیان برای صلح، اظهارات بدار را تکرار کرد و گفت: پیشروان امریکا جنبش فلسطین را به عنوان موضوع اصلی در دستور کار خود قرار می‌دهند.
میلر گفت: « پیش‌تر آیپک از حمایت هر دو حزب امریکا برخوردار بود، اما این حمایت به ‌شدت در حال کاهش است. رشد روز افزون قدرت دموکرات‌های چپگرا نشان می‌دهد که حمایت از گروه‌هایی مانند آیپک روز به روز کمتر می‌شود.»
وی افزود: دفاع از حقوق بشر فلسطینیان تبدیل به «موضوع اصلی» مخالفت با سیاست‌های ترامپ شده است.
میلر اظهار کرد: هر چه ما به عنوان شهروندان امریکایی بیشتر درباره آنچه در اسراییل اتفاق می‌افتد بدانیم، مردم بیشتر از حقوق بشر فلسطین حمایت می‌کنند. بنابراین ما دقیقا در لحظه‌ای هستیم که گروه‌هایی مانند آیپک که به‌شدت تلاش می‌کنند تا سیاست‌های ضد فلسطینی را تشویق کنند، خود را در فضای حزبی قرار می‌دهند.»
رقابت بر سر ریاست‌جمهوری
با مشخص شدن نامزد منتخب دموکرات‌ها که تلاش خواهد کرد تا ترامپ را از جایگاه خود برکنار کند، شکاف میان گروه لابی‌گری طرفدار اسراییل و این حزب چپگرا روز به روز بیشتر می‌شود.
آیپک تنها میان جمهوریخواهانی که تحت هر شرایطی از اسراییل حمایت می‌کنند و دموکرات‌هایی که منتقد این رژیم هستند، گیر نیفتاده است. سرنوشت دونالد ترامپ نیز به رای مردم بستگی دارد و در انتخابات آتی ممکن است ترامپ با رقیبی روبه‌رو شود که در سیاست خارجی با او تفاوت داشته باشد.
علاوه بر این، برنی سندرز که در رقابت میان دموکرات‌ها پیشروست، خواستار اتخاذ رویکردی بی‌طرفانه در مناقشه خاورمیانه شده است، به شکلی که سیاست واشنگتن هم در حمایت از اسراییل و هم در حمایت از فلسطین باشد. سندرز همچنین پیشنهاد داده است که کمک‌های امریکا به اسراییل مشروط به این باشد که این رژیم به اشغال و بحران انسانی غزه پایان دهد.
بدار اظهار داشت: « تصور می‌کنم روابط روز به روز خصمانه‌تر می‌شود. هر چه جلوتر می‌رویم، این تقابل شدید‌تر می‌شود. من سناریویی را تصور می‌کنم که در آن قرار است اگر سندرز به رهبری خود ادامه دهد، آیپک همه تلاش خود را بکند تا به او ضربه بزند.»
در واقع یک گروه مرتبط با آیپک علیه سندرز تبلیغات منفی به راه انداخته بودند، و تمرکز آنها سلامتی و توانمندی او بود نه سیاست خارجی‌اش.
حملات غیراخلاقی
اوج‌گیری سندرز در نظرسنجی‌ها و آگهی‌های آیپک در حمله به اعضای کنگره دموکراتیک نشان‌دهنده تغییری غیرقابل انکار در حمایت اعضای حزب از فلسطینی‌هاست.
با این حال بسیاری‌ از دموکرات‌های کنگره - اگر نگوییم همه آنها - بر تعهد کامل خود به رابطه امریکا با اسراییل و روابط‌شان با آیپک تاکید کرده‌اند.
روز پنجشنبه، لابی حامی اسراییل در چند توییت‌ از قانونگذاران ارشد دموکرات به خاطر محکوم کردن اقدام ضد اسراییلی شورای حقوق بشر سازمان ملل تقدیر و تشکر کرد. شورای حقوق بشر فهرستی را از شرکت‌های بین‌المللی حاضر در شهرک‌های غیرقانونی اسراییل در کرانه باختری منتشر کرده بود. بخش عمده‌ای از جامعه بین‌الملل، ساخت این شهرک‌ها را غیرقانونی می‌دانند. مک‌کلوم از حزب دموکرات خواسته بود در حمایت از حقوق بشر «موضع‌گیری» کند.
وی گفت: آیپک به دنبال تخریب طرف مقابل است و ادبیاتی که استفاده می‌کند برای بحث در مورد سیاستگذاری مناسب نیست. شاید در دولت ترامپ چنین حملات غیراخلاقی رواج داشته باشد، اما نباید این موضوع به مساله‌ای عادی تبدیل شود.
مک‌کلوم در بیانیه خود این ادعای آیپک که یک گروه دوحزبی است را زیر سوال برد. این عضو کنگره گفت: آیپک ادعا می‌کند سازمانی است که هر از دو حزب امریکا حمایت می‌کند، اما استفاده آن از سخنان نفرت‌انگیز آن را به یک گروه نفرت‌پراکن تبدیل می‌کند.
وی افزود: آیپک با تبدیل یهودستیزی و نفرت به سلاحی برای جلوگیری از بحث و خاموش کردن صدای مخالف، دموکرات‌ها را تخریب می‌کند و ارزش‌های کلیدی ما را به سخره می‌گیرد.
«من امیدوارم دموکرات‌ها به اهمیت ماجرا پی ببرند و موضع‌گیری کنند چرا که تلاش برای ترویج صلح، حقوق بشر و عدالت، گناه نیست، بلکه حق است.»
دیگر عضو کنگره، یعنی رشیده طلیب نیز که یک فلسطینی - امریکایی است، مک‌کلوم را به خاطر انتقادش از آیپک تحسین کرد.
وی در ایمیلی به میدل‌ایست‌آی گفت: من شجاعت و حس رهبری همکارم، خانم بتی مک‌کلوم را تحسین می‌کنم. او درست می‌گوید؛ نفرت‌پراکنی باعث ایجاد خشونت می‌شود و با هدف خاموش کردن صدای مخالفان صورت می‌گیرد.
وی افرود: در مبارزه برای دستیابی به صلح، برابری، عزت و حقوق بشر، باید با هر کس که می‌خواهد جلوی ما را در مسیر برقراری عدالت برای فلسطینی‌ها و مردم سراسر جهان بگیرد، بایستیم و با آن مقابله کنیم.»
ترجمه هدیه عابدی

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/315370/رویگردانی-احزاب-امریکا-از-لابی-اسراییل
بستن   چاپ