پیام ویژه
ایران در حال مبارزه با ویروس: امریکا حرف می زند، چین کمک می کند
پنجشنبه 29 اسفند 1398 - 11:59:22 AM
پیام ویژه- از آنجایی که چین استوارانه کووید- 19 که تاکنون منشایی ناشناخته دارد، را کنترل کرده، ایران که با چین روابط نزدیکی را دارد، به کشوری دیگر که مورد حمله ویروس قرار گرفته تبدیل شده است که در آن بسیاری از مقامات بالادست از جمله بیش از 24 عضو مجلس و حداقل 15 نفر از مقامهای کنونی یا اسبق نیز مبتلا شده اند.
در حالی که ترامپ از کمک کردن لاف زده و به تحریمهایش علیه ایران که مستقیماً مسبب تلفات بالا بوده است ادامه داده، چین از سویی دیگر، هزاران کیت تشخیص و وسایل پزشکی اهدا کرده است. ترامپ تأکید دارد که تحریمهای ایالات متحده شامل محصولات دارویی نمی شود و امریکا مایل است تا به ایران در واردات کالاهای ضروری کمک کند، هرچند که از آنجایی که ایالات متحده در واقع شبکه نقل و انتقالات بانکی جهانی ایران را فلج کرده، تهران نمی تواند داروهایی که نیاز دارد را خریداری کند. با جمع تمامی این عوامل، آمریکا باید پاسخگوی تلفات سنگین در ایران باشد.
در یک سناریوی واضح، تحریم ممکن است باعث یک بحران انسانی که تا کنون در ایران دیده نشده است شود. چین که سنگین ترین ضربه این ویروس را تجربه کرده است و به دلیل اقدامات به موقع و کاربردیش به سختی بهبود یافته، به عنوان یک الگو در مقایسه با امریکا به شمار می رود. پکن نه تنها پول، بلکه لوازم و متخصصان پزشکی نیز
اهدا کرده است.
همچنین، چین در روز جمعه از کشورهای غربی هدایت یافته توسط امریکا خواست تا تحریمهای مرتبط علیه ایران را به سرعت برداشته تا از ایجاد اختلال در کوشش های ایران و جامعه جهانی در مبارزه با کووید- 19 جلوگیری شود .
به گزارش فایننشال تایمز، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفته است اگر ایالات متحده به راستی برای مردم ایران اهمیت قائل بود، محدودیتهای تجارت در مواد دارویی و غذایی را لغو می کرد چرا که کشور در حال مبارزه با شیوع ویروس کروناست.
سخنگوی وزارت خارجه چین، جائو لی جین اشاره کرد در این لحظه سرنوشت ساز زمانی که ایران در حال مبارزه با اپیدمی است، ادامه تحریمهای یک جانبه تنها اوضاع را وخیم تر میکند و این بر خلاف روحیات انسان دوستانه است.
جائو بیان کرد: چین جامعه جهانی را برای همکاری با ایران در زمینه مهار اپیدمی و حراست مشترک از سلامت عمومی جهانی فرا میخواند.
سخنگوی وزارت خارجه چین گفت چین به وضعیت اپیدمی در ایران توجه زیادی می کند، به علاوه اینکه کشور تدارکات مبارزه با اپیدمی مانند کیتهای تست نوکلئیک اسید را فراهم کرده و گروهی از متخصاصان را برای کمک به ایران فرستاده. بر اساس گفته های جائو، متخصان داوطلب از جمعیت سلیب سرخ چین تجربیات چین را در مهار
اپیدمی به اشتراک گذاشته اند.
او افزود: آنها همچنین با متخصصان سازمان بهداشت جهانی همکاری کرده اند تا برنامه پیشگیری و کنترل اپیدمی که مناسب با نیازهای ایران است را پیش ببرند.
همانطور که همگان شاهدند، در حالی که ترامپ صرفاً حرف میزند، رئیس جمهور چین،اقدامات حقیقی را انجام داده است.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/326404/ایران-در-حال-مبارزه-با-ویروس--امریکا-حرف-می-زند،-چین-کمک-می-کند
بستن   چاپ