پیام ویژه
خانه‌نشینی کرونایی را چگونه سپری کنیم؟
چهارشنبه 6 فروردین 1399 - 6:16:27 AM
مشرق نیوز
پیام ویژه - رئیس انجمن علمی سالمندان ایران گفت: برای گذراندن بهتر دوره در مدت قرنطینه و ماندن در خانه باید از فعالیت‌های منفعلانه مثل خوابیدن طولانی، لم دادن جلو تلویزیون در طول روز، حضور در فضاهای مجازی و پیگیری اخبار مرگ و میر ناشی از کرونا پرهیز کرد.
به گزارش مشرق، تنها راه نجات و رهایی از بیماری جدید کرونا رعایت دستورات بهداشتی و قطع چرخه انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر است. با شروع بیماری کرونا دولت چین برای جلوگیری از گسترش و شیوع آن شهر ووهان و شهرهای اطراف آن را تحت قرنطینه اجباری قرار داد ولی تا امروز مسئولین کشوری و وزارت بهداشت این نوع محدودیت‌های اجباری را بی‌فایده دانسته‌اند. محدودیت و قرنطینه همگانی و شهرها می‌تواند همراه با هزینه‌های بسیار زیاد روانی، اقتصادی و اجتماعی برای جامعه بوده و نمی‌تواند منجر به شناسایی کامل بیماران و کنترل بیماری شود.
به هر حال همانگونه که رئیس سازمان بهداشت جهانی عنوان کرده، هر کشور باید برای کنترل بیماری کرونا روش خاص خود را در پیش بگیرد. با توجه به شروع سال جدید و مسائل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی کشور، قرنطینه شهرها غیر ممکن بوده و باید قرنطینه خودخواسته خانگی جایگزین آن شود.
متاسفانه بخشی از جامعه توجه به توصیه‌های بهداشتی مسئولان نداشته و با توجه به شروع سال جدید بیم آن می‌رود که دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی باعث تشدید بیماری و ابتلای بیشتر افراد به بیماری شده که این امر می‌تواند خطرات جدی برای سالمندان ایجاد کند.
به هر حال رهایی از این بیماری کاملاً به همکاری آحاد جامعه بستگی داشته و کم توجهی افراد به توصیه‌های بهداشتی در رسانه‌ها و پیامک‌های ارسالی می‌تواند فاجعه انسانی را در پی داشته باشد. بر اساس شواهد علمی و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی قرنطینه خانگی و ماندن در منزل بهترین اقدام در جلوگیری از ابتلا به بیماری و قطع زنجیره انتقال کرونا است.
برای گذراندن بهتر دوره در مدت قرنطینه و ماندن در خانه باید از فعالیت‌های منفعلانه مثل خوابیدن طولانی، لم دادن جلوی تلویزیون در طول روز، حضور در فضاهای مجازی و پیگیری اخبار مرگ و میر ناشی از کرونا پرهیز کرده و اجازه نداد بی‌حوصلگی و خستگی به سراغتان بیاید. باید برنامه منظم روزانه داشته از فرصت فراهم شده بیشتر با خانواده بوده، کتاب بخوانید و همچنین شرح زندگی خود و یا هر آنچه را دوست دارید بنویسید، بازی‌های فکری. ورزش و فیلم‌های خانوادگی می‌توانند جزئی از برنامه روزانه باشند. سعی شود با اقوام و فرزندان از طریق تماس‌های تلفنی و تصویری در ارتباط بوده. مثبت اندیش باشید، سالمندان و بازنشستگان فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذرانده و با موقعیت‌های دشوار و سخت در گذشته کنار آمده‌اند. مطمئناً این مسئله و بحران هم با رعایت نکات بهداشتی رد خواهد شد و طولی نخواهد کشید که قرنطینه و ماندن در خانه پایان خواهد یافت. تا حد امکان در امور منزل مشارکت کرده و خود را با فعالیت‌های خلاقانه سرگرم کنید و با گفتگو استرس و اضطراب خود را کاهش دهید.
در صورت حضور بیمار مبتلا به کرونا و یا افراد مشکوک به کرونا در اتاق جداگانه و دربسته مراقبت شوند و فاصله حداقل 2 متری رعایت و از ماسک استفاده شود. لوازم شخصی و وسایلی که بیمار با آن در تماس بوده به طور مکرر شسته و ضدعفونی شود. در صورت امکان از سرویس بهداشتی جداگانه استفاده و در غیر اینصورت حمام و توالت به طور مکرر ضدعفونی شود.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/327594/خانه‌نشینی-کرونایی-را-چگونه-سپری-کنیم؟
بستن   چاپ