پیام ویژه
درخواست سازمان ملل برای تسهیل تحریم‌ها علیه ایران
چهارشنبه 6 فروردين 1399 - 10:58:19
پیام ویژه - میشل باچله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می گوید که با توجه به تاثیر تحریم های گسترده بر بخش بهداشت و حقوق بشر در کشورهایی که با اپیدمی ویروس کرونا روبرو هستند، این تحریم ها باید فورا مورد ارزیابی قرار گیرند.

به گزارش جام نیوز ، میشل باچله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می گوید که با توجه به تاثیر تحریم های گسترده بر بخش بهداشت و حقوق بشر در کشورهایی که با اپیدمی ویروس کرونا روبرو هستند، این تحریم ها باید فورا مورد ارزیابی قرار گیرند.
او گفت حیاتی است تا از فروپاشی سیستم های بهداشتی کلیه کشورها جلوگیری شود چون می تواند تاثیری ویرانگر داشته باشد: "در این مقطع حساس، به دلایل بهداشت عمومی و حمایت از حقوق و جان میلیون‌ها نفر در این کشورها، تحریم های اعمال شده بر بخش های مختلف باید کاهش یابد یا معلق شود."
خانم باچله گفت برای نمونه گزارش‌های حقوق بشری مکررا بر تاثیر این تحریم‌ها بر دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه‌های تنفس مصنوعی و تجهیزات محافظتی برای کارمندان بخش بهداشت تاکید داشته است.
براساس بیانیه سازمان ملل بیش از 50 مددیار پزشکی در ایران از زمان اعلام شناسایی پنج هفته پیش این بیماری درگذشته اند.
حسن روحانی رئیس جهوری ایران در آغاز سال نو، در نامه‌ای خطاب به مردم آمریکا نوشته بود: "تحریم‌ها موجب شده توان مردم ایران در مبارزه با این ویروس کاهش یابد و حتی برخی از هموطنان ما جان خود را از دست بدهند".
خانم باچله در بیانیه اش همچنین به تاثیر تحریم ها در کوبا، کره شمالی، ونزوئلا و زیمبابوه اشاره کرد.
او نوشت: "نظام های بهداشتی اکثر این کشورها شکننده یا ضعیف است.... مردم این کشور به هیچ وجه مسئول سیاست هایی که تحریم ها هدف می گیرد نیستند، و برای دوره های طولانی به درجات مختلف در وضعیتی لغزنده زندگی کرده اند."
او می گوید که در ونزوئلا برخی بیمارستان ها منظما از قطع آب و برق رنج می برند و با کمبود دارو، تجهیزات، مواد ضدعفونی کننده و صابون روبرو می شوند و هرچند این وضعیت به پیش از اعمال تحریم ها برمی گردد، کاهش آنها می تواند باعث دسترسی به منابع بیشتر برای معالجه و جلوگیری از اپیدمی شود.
او همچنین اشاره کرد که کشورهای تحت تحریم باید اطلاعات شفافی در مورد شیوع ارائه کنند، پیشنهاد کمک های ضروری انساندوستانه را بپذیرند، و به حقوق و نیازهای گروه های آسیب پذیر اولویت دهند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/327638/درخواست-سازمان-ملل-برای-تسهیل-تحریم‌ها-علیه-ایران
بستن   چاپ