پیام ویژه
چانه زنی بر سر قیمت نفت؛ عربستان شرط تعیین کرد و ترامپ هم تهدید کرد
شنبه 16 فروردين 1399 - 14:34:29
پیام ویژه - پیش از این، ترامپ گفته بود که وی با ولیعهد عربستان سعودی ، محمد بن سلمان ، درباره وضعیت بازار انرژی جهان بحث کرده است.

به گزارش جام نیوز ، عربستان سعودی در پاسخ به درخواست ها برای کاهش تولید نفت و جلوگیری از تنزل قیمت آن شرط گذاشته و ا اعلام کرده که تنها در صورت مشارکت سایر کشورها و در درجه اول روسیه حاضر به انجام این کار است.
خبرگزارش اسپوتنیک روسیه گزارش داد که "محمد الصبان" کارشناس مشهور و مشاور دولت سعودی در زمینه اقتصاد بین المللی و بازار نفت پس از انتشار خبری درباره آمادگی ریاض برای کاهش قابل توجه استخراج نفت در صورت پیوستن روسیه و آمریکا به این کار خاطرنشان کرد: «عربستان سعودی آماده است تولید خود را کاهش دهد اما به شرطی که سایر تولیدکنندگان نفت به رهبری روسیه نیز این کار را انجام دهند و به آن پایبند باشند.»
پیش از این، عربستان سعودی از طرفهای معامله اوپک پلاس خواسته بود تا برای برقراری تعادل در بازار نفت، یک جلسه اضطراری با شرکت سایر کشورها تشکیل دهند. وال استریت ژورنال با استناد به منابع خود نوشته بود کشورهای تولید کننده نفت در جلسه اوپک پلاس در تاریخ 6 آوریل قصد دارند درباره احتمال کاهش تولید به میزان حداقل 6 میلیون بشکه در روز صحبت کنند.
روز جمعه اعلام شد اوپک پلاس در تاریخ 6 آوریل درباره احتمال کاهش تولید به میزان 10 میلیون بشکه در روز بحث خواهد کرد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کردند بازار نفت به اقدامات مشترکی نیاز دارد که شرکت های نفتی روسیه هم برای آنها آماده باشند، اما همراه با اوپک پلاس و تولید کنندگان مهم نفتی مانند ایالات متحده.
پیش از این، ترامپ گفته بود که وی با ولیعهد عربستان سعودی ، محمد بن سلمان ، درباره وضعیت بازار انرژی جهان بحث کرده است. وی به ویژه خاطرنشان کرده بود که این کشور و نیز روسیه می توانند تولید خود را 10 میلیون بشکه در روز کاهش دهند و پس از 20 دقیقه وی حجم 15 میلیون بشکه را نام برد.
حالا پس از شرط گذاشتن عربستان برای کاهش تولید نفت، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز ریاض را تهدید کرده که برای واردات نفت این کشور تعرفه های گمرکی وضع خواهد کرد و این که وضع حقوق گمرکی درآمد زیادی را برای ایالات متحده ببار خواهد آورد.
از اوایل ماه مارس، به خاطر کاهش تقاضا در بازار در رابطه با همه گیری ویروس کرونا و همچنین برهم خوردن توافق اوپک پلاس قیمت نفت تقریباً به میزان دو برابر کاهش یافته است. در تاریخ 6 مارس، کشورهای شرکت کننده نتوانستند در مورد تغییر پارامترها و تمدید آن به توافق برسند. روسیه بر حفظ شرایط موجود پافشاری می کرد اما عربستان سعودی می خواست میزان استخراج نفت بازهم کمتر شود. در نتیجه از اول آوریل، محدودیت های تولید نفت در کشورهای عضو اتحاد نفتی پیشین (اوپک پلاس) برداشته شد.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/330011/چانه-زنی-بر-سر-قیمت-نفت؛-عربستان-شرط-تعیین-کرد-و-ترامپ-هم-تهدید-کرد
بستن   چاپ