پیام ویژه
پشت پرده مخالفت نظام پزشکی با ثبت نام مطب‌ها در سامانه وزارت بهداشت
پنجشنبه 28 فروردین 1399 - 12:49:44 AM
مشرق نیوز
پیام ویژه - ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی ساعت 24پنجشنبه را آخرین مهلت ثبت نام مشاغل در سامانه وزارت بهداشت اعلام کرده که رئیس سازمان نظام پزشکی در نامه ای مستثنی شدن پزشکان از اجرای این مصوبه را خواستار شد.
به گزارش مشرق، چندی پیش ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد از تاریخ 30 فروردین در تهران و از شنبه هفته قبل از آن در سایر شهرستان‌ها در راستای اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند، کسب و کارهای کم خطر اجازه دارند مطابق پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های اعلامی توسط وزارت بهداشت به فعالیت بپردازند. در همین راستا و مطابق اطلاعیه کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا از کسبه و اصنافی که در مقابله با کرونا کم خطر اعلام شده‌اند و علاقه‌مند به شروع فعالیت می‌باشند خواسته شده است با مراجعه به سایت وزارت بهداشت نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.
پنجشنبه آخرین مهلت مشاغل برای ثبت نام در سامانه
همچنین در این اطلاعیه آورده شده است که این اصناف تنها تا ساعت 24 روز 5 شنبه 28 فروردین فرصت دارند در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام نموده و پس از تکمیل فرم تعهد، اخذ مجوز و تایید تعهدنامه مبنی بر الزام به رعایت دستور العمل‌های بهداشتی و دریافت کد، شروع به فعالیت نمایند و کسانی که برخلاف این دستورالعمل عمل نمایند با برخورد قاطع نهادهای مسئول مواجه خواهند شد.

با وجود تمکین قاطبه مشاغل از این رویه، برخی از اصناف به آن اعتراض کرده و از اجرای آن سر باز زدند. یکی از این اصناف پزشکان هستند که اعتقاد دارند باید از اجرای این مصوبه مستثنی شوند. موضوعی که ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی با ارسال نامه ای به معاونت بهداشت وزارت بهداشت خواستار آن شد و در اظهار نظری عجیب ثبت اطلاعات مطب‌ها و مراکز درمانی را موجب وهن جامعه پزشکی خواند. او در ادامه صراحتا اعلام کرده است که امکان همراهی و همکاری در اجرای آن توسط سازمان‌های نظام پزشکی سراسر کشور وجود ندارد.

پیام ویژه


ثبت نام صرفا برای ارسال پروتکل های بهداشتی است
رئیسی، معاون بهداشت و درمان وزیر بهداشت در واکنش به این نامه اظهار داشت: هدف ما از ثبت‌نام اصناف و حرف پزشکی و بیمارستان‌ها و ... تنها ارسال پروتکل بهداشتی است. پروتکلی که درحوزه بهداشت نوشته می‌شود، سه بخش است. بهداشت محیط، ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت. مثلا بحث نوبت‌دهی ذکر شده، اینکه زباله‌ها را چطور باید دفن کنند.
وی افزود: جامعه پزشکی در این زمینه خط مقدم مبارزه با کروناست و ما از آنها تشکر می‌کنیم اما صرفا جهت ارسال پروتکل‌ها این نامه را زدیم. این به‌عنوان یک اطمینان است. آنهایی که دارند نیاز نیست اما آنهایی که ندارند باید ثبت نام کنند. ضمن اینکه اکثریت پزشکان ما هم روی این بیماری مسلط هستند اما یک سری نکات بهداشتی هست. تا الان هم بیش از 14 هزار مطب و مراکز پزشکی در سایت ثبت نام کرده و به محض اینکه ثبت نام می‌کنند دستورالعمل‌ها برای آنها ارسال می‌شود.
دلیل مخالفت نظام پزشکی با ثبت نام مطب‌ها چیست؟
مخالفت صریح گروهی از پزشکان با ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت موجب تعجب بسیاری از فعالان حوزه بهداشت و درمان شد چرا که هدف از ایجاد این سامانه و الزام مشاغل به ثبت نام در آن، ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی فضای خاص هر کسب و کار و در راستای حفاظت هر چه بیشتر از سلامتی شاغلان و مراجعان بوده است. بنابراین به نظر می‌رسد مخالفت نظام پزشکی با آن دلایل دیگری داشته باشد.
از طرفی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که این عدم تمکین به این دلیل است که گروهی از پزشکان گمان می‌کنند با وارد کردن اطلاعات مطب‌ها، کسب و کار آن‌ها مورد شناسایی قرار گرفته و در آینده مسیر دریافت مالیات از آن‌ها هموارتر خواهد شد و نامه رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در همین راستا است. موضوعی که در صورت صحت به هیچ عنوان برای مردم خوشایند نخواهد بود.
سوء استفاده از نام مدافعان سلامت برای تامین منافع عده ای خاص
در حالی که بسیاری از اعضای کادر درمانی با رشادت و از خودگذشتگی در صف اول مقابله با کرونا مشغول خدمت هستند مشخص نیست مقاومت این گروه از پزشکان در برابر قانون و در جهت گریز از پرداخت مالیات چه توجیهی دارد؟ نکته جالب توجه درباره فعالیت مطب‌ها آن است که بر اساس مشاهدات میدانی، برخی از این پزشکان علیرغم تاکید دولت بر ضرورت باز بودن مراکز درمانی و مطب‌ها از ابتدای شیوع ویروس کرونا و لزوم ارائه خدمات به بیماران اقدام به ترک خدمت و تعطیلی مطب‌های خود تا زمان فروکش کردن بحران کرونا کرده اند.
با این حال انتظار می‌رود وزارت بهداشت و درمان ضمن مقابله با اینگونه اقدامات علاوه بر اجرای بدون استثناء قانون، جلوی کسانی که در صددند به بهانه‌های واهی و با سوء استفاده از اعتبار مدافعان سلامت منافع عده‌ای خاص را تامین کنند بگیرد و همچنین با خاطیان برخورد مناسب صورت گرفته شود. پذیرفته نیست عده ای در بیمارستان‌ها در حال خدمت و جانفشانی باشند و عده‌ای دیگر با سوء استفاده از نام و اعتبار آن‌ها خواستار معافیت‌های غیرمعمول شوند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/336198/پشت-پرده-مخالفت-نظام-پزشکی-با-ثبت-نام-مطب‌ها-در-سامانه-وزارت-بهداشت
بستن   چاپ