پیام ویژه
تالاب میقان مامن زادآوری پرندگان وحشی
سه شنبه 6 خرداد 1399 - 14:35:53
پیام ویژه - مدیرکل حفاظت محیط زیست مرکزی گفت: با توجه به بارش های پرآب بهاری و آبگیری مناسب تالاب، تخم‌گذاری و زادآوری برخی از پرندگان مهاجر تابستان گذران در استان آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان مرکزی، رضا میرزائی اظهار داشت: مهاجرت بهاره پرندگان آبزی و کنارآبزی از فروردین ماه به استان آغاز شده و برخی از گونه‌های این پرندگان نیز در جزایر تالاب‌ تخم‌گذاری کرده‌اند.
وی گفت : این تالاب دارای ویژگی‌های بوم‌شناسی خاصی است، و سالانه بیش از 100 هزار قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی را در فصل کوچ ، پذیراست که از این تعداد حدود 5 هزار قطعه پرنده با توجه به شرایط مناسب موجود، زادآوری می‌کنند . که این امرموجب ایجاد تنوع زیستی و چشم اندازی متفاوت در این پهنه اکولوژی می شود.
میرزائی با بیان اینکه : 80 تا 70 درصد حجم پهنه آبی 12 هزار هکتاری تالاب از آب پوشیده شده است که شامل دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت کویری و دشت‌های اطراف است افزود: پرستو دریایی ، کاکایی ارمنی ، کاکایی صورتی ، چوب پا، آووست ، خروس کولی از جمله پرندگانی هستند که در این جزایر و حاشیه تالاب تخم گذاری و جوجه آوری می کنند.
وی اشاره کرد: وجود امنیت در جزایر باقی مانده وتوجه ویژه دوستداران محیط زیست استان به حفظ تالاب منجر به ایجاد زیستگاههای مناسب برای زاد آوری این پرندگان شده و حفظ این جزایر نویدبخش این تخم گذاری در سنوات آتی خواهد بود.
وی تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالاب، افزایش نیرو‌های حفاظتی در سطح تالاب ، ایجاد پاسگاه‌های محیط‌بانی، افزایش گشت، کنترل و نظارت، و ارتقای آموزش‌های زیست محیطی در خصوص ارزش‌های تالاب برای جوامع محلی را از دیگر اقدامات برای حفاظت تالاب میقان برشمرد.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/359300/تالاب-میقان-مامن-زادآوری-پرندگان-وحشی
بستن   چاپ