پیام ویژه
هشدار کمیسر عالی حقوق بشر به اسرائیل
سه شنبه 10 تير 1399 - 01:15:00
پیام ویژه - میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، طرح اسرائیل برای انضمام بخشی از کرانه باختری رود اردن را اقدامی "غیرقانونی" خواند و درباره تبعات آن هشدار داد.

به گزارش جام نیوز ، این مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل امروز در بیانیه‌ای هشدار داد که این اقدام باعث افزایش خشونت در منطقه و بروز یک "فاجعه" خواهد شد.
به گفته باشله، روند تصویب این طرح که قرار است همین روزها انجام شود، غیرقانونی است و او به شدت نگران کشته شدن افراد بیشتری در این منطقه است.
در صورت تصویب این لایحه، حدود 30 درصد از اراضی کرانه باختری به مناطق تحت اشغال اسرائیل افزوده خواهد شد، در حالیکه فلسطینیان خواستار ایجاد کشور خود در تمامی این اراضی هستند.
طرح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای حل و فصل بحران خاورمیانه به منزله چراغ سبز برای انضمام شهرک‌های یهودی‌نشین است.
کرانه باختری رود اردن از جمله اراضی اعراب بود که همراه با شبه‌جزیره سینا متعلق به مصر، بلندی های جولان متعلق به سوریه و نوار غزه در جنگ شش روزه ژوئن سال 1967 به اشغال اسرائیل درآمد. در پی توافق اسلو بین فلسطینیان و اسرائیل در سال 1993 قرار شد کشور مستقل فلسطینی در این اراضی و همچنین نوار غزه ایجاد شود.
طبق قوانین بین المللی اشغال کننده اراضی در جنگ، حق دخل و تصرف در آنها را ندارد و سازمان ملل مشخصا چنین اقداماتی در کرانه باختری رود اردن را غیرقانونی دانسته است.
106

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/371515/هشدار-کمیسر-عالی-حقوق-بشر-به-اسرائیل
بستن   چاپ