پیام ویژه
ماجرای نجات توریست های اهل چک توسط امدادگران هلال ‌احمر قم از باتلاق
چهارشنبه 18 تير 1399 - 15:42:19
پیام ویژه - روزنامه شهروند / خودروی هشت توریست از جمهوری‌چک، که در کویر قم گرفتار شده بود، از سوی امدادگران هلال‌احمر رها شد.
توریست‌هایی که قصد دارند در عرض چهارماه دور دنیا را بگردند. آنها صبح روز دوشنبه در باتلاقی در منطقه کویری قم گیر افتادند، آن‌هم با دو خودروی بسیار سنگین که در واقع به آن کاروان نیز گفته می‌شود. نیروهای هلال‌احمر قم با تلاش ١٢ساعته توانستند این خودروهای بسیار سنگین را از باتلاق بیرون بکشند. توریست‌های جمهوری‌چک از خدمات نیروهای امدادی تشکر کردند و لبخند مهربانی و میهمان‌نوازی آنان را مورد تحسین قرار دادند.
این ماجرا در نزدیکی دریاچه حوض سلطان قم رخ داد. جایی که توریست‌های جمهوری‌چک برای دیدن از آنجا و عکسبرداری از آن منطقه با دو کاروان خود راهی شده بودند. از قبل تعریف مناظر زیبای این منطقه را شنیده بودند و می‌خواستند آنجا را از نزدیک ببینند. اما گرفتار شدند و نیروهای امدادی به دادِ آنها رسیدند.
مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امدادونجات درباره جزئیات این ماجرا گفت: «ساعت 22 یکشنبه، تماسی با سازمان امدادونجات مبنی بر گرفتارشدن 8 توریست از تبعه کشور جمهوری‌چک در منطقه کویری استان قم برقرار شد. این افراد خودروی خاصی همراه خود داشته و برای امتحان‌کردن کارایی آن اقدام به گشتن در کویر کردند که ظهر همان روز، خودروی آنها در شن‌ها فرو می‌رود.» رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: «توریست‌ها برای خارج‌کردن خودرو چندین ساعت وقت گذاشته، اما موفق به خارج‌کردن آن نشده بودند، بنابراین از طریق یکی از دوستان ایرانی خود، با سازمان امدادونجات تماس گرفته و تقاضای کمک کردند. بلافاصله جمعیت هلال‌احمر قم به محل اعزام می‌شود و هماهنگی لازم با مدیریت بحران صورت می‌پذیرد. امداگران برای خارج‌کردن خودرو از همان شب اقدام کردند، اما به دلیل بزرگی و سنگینی خودرو، موفق به خارج‌کردن خودرو از شن‌ها نشدند. با توجه به اینکه احتمال فرورفتن خودروی امدادی مانند جرثقیل‌ها در شن‌ها وجود داشت، از جک‌های هیدرولیکی که برای آواربرداری در زلزله مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای خروج خودرو استفاده شد. عملیات نجات این توریست‌ها بیش از 12ساعت به طول انجامید.»
این مقام مسئول در جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: «پس از آزادسازی، خودروی توریست‌ها به مسیر خود ادامه دادند.»این درحالی است که سیدحسین میررضائی، مسئول روابط عمومی هلال‌احمر قم نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار «شهروند» جزئیات دیگری از این ماجرا را روایت کرد: «وقتی خودروی این ٨ توریست در باتلاق گیر می‌کند، آنها با یکی از دوستان‌شان در تهران تماس می‌گیرند. آن آشنا نیز موضوع را به سفارت و نیروهای هلال‌احمر خبر می‌دهد. بلافاصله ١٠نفر از نیروهای امدادی به همراه دو خودروی نجات راهی محل حادثه شدند. یکی از خودروهای آنان را در همان ساعت اولیه بیرون کشیدند، ولی خودروی دیگر بسیار سنگین بود. کاروانی بود که درونش تجهیزات کامل مثل حمام و وسایل خواب و حتی آشپزخانه داشت. آنها با همین کاروان‌ها سفر خود را آغاز کرده بودند. وقتی بچه‌ها خودرو را بعد از ١٢ساعت بیرون کشیدند، خیلی خوشحال شدند. آنها گفتند که برای دیدن دریاچه حوض سلطان و نمک به به قم آمده‌اند و عاشق زیبایی مناظر اینجا شده‌اند. قصد داشتند از تمام آن مناطق عکسبرداری کنند ولی به دلیل جاده باتلاقی، گیر افتاده بودند.»ساعت ٢٢ دوشنبه‌شب بود که عملیات نیروهای امدادی به پایان رسید. آنها بعد از نجات خودروهای این توریست‌ها، همه‌شان را در پایگاه معصومیه اسکان دادند و میهمان‌نوازی ویژه از آنان کردند، تا جایی که توریست‌ها با خوشحالی و رضایت و تشکر ویژه از نیروهای امدادی، صبح دیروز به سفرشان ادامه دادند. تریک، لیدر توریست‌های حادثه‌دیده در گفت‌وگویی کوتاه از لبخند همیشگی نیروهای امدادی ابراز رضایت کرد و گفت: «نیروهای امدادی زحمت بسیار زیادی کشیدند و تجهیزات بسیار خوبی داشتند. آنها ما را در این منطقه تنها نگذاشتند. اگر زحمت‌های آنان نبود، گرفتاری ما خیلی طولانی‌تر می‌شد. میهمان‌نوازهای بسیار خوبی بودند و باعث شدند که حتی با وجود این حادثه، باز هم خاطره خوشی از اینجا برایمان بماند. اما چیزی که در این میان برای همه ما جالب توجه بود، لبخند همیشگی نیروهای امدادی بود. آنها در همه شرایط با وجود آن‌همه کار سخت و طولانی باز هم لبخند بر لب داشتند و این باعث می‌شد که ما با آنها احساس راحتی داشته باشیم. این لبخند باعث دلگرمی ما می‌شد. همه‌شان خیلی مهربان بودند. البته مردم ایران اکثرشان این‌طور بودند و ما امیدواریم که درکشورمان هم بتوانیم از چنین آدم‌های مهربان و بامحبتی، میهمان‌نوازی کنیم. ما می‌خواستیم با این خودرو‌ها در عرض چهارماه دور دنیا را بگردیم. این اتفاق باعث نشد که مشکلی برایمان پیش بیاید. با تلاش و میهمان‌نوازی نیروهای امدادی، این ماجرا هم به خوشی تمام شد و ما به سفرمان ادامه خواهیم داد.»

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/377855/ماجرای-نجات-توریست-های-اهل-چک-توسط-امدادگران-هلال-‌احمر-قم-از-باتلاق
بستن   چاپ