پیام ویژه
سرمقاله رسالت/ درس‌های رد اعتبارنامه تاجگردون
پنجشنبه 19 تير 1399 - 10:09:24
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - رسالت / « درس‌های رد اعتبارنامه تاجگردون » عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم صادق وفایی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بالاخره روز گذشته پرونده جناب آقای تاجگردون در مجلس یازدهم بسته شد و پس از گذشت 40 روز از آغاز به کار مجلس یازدهم و فرازوفرودهای بسیار، نمایندگان مجلس ایشان را شایسته حضور در مجلس ندانستند. ماجرای آقای تاجگردون از روزی که صلاحیت ایشان تایید شد تا امروز یکی از موضوعات داغ جامعه بود و حالا می‌توان با آرامش بیشتری به این ماجرا نگاه کرد . ذکر برخی درس‌های این پرونده خالی از لطف نیست:
1. اولین و ساده‌ترین نتیجه رد اعتبارنامه، خروج ایشان از مجلس است. مجلس به‌عنوان وجدان عمومی و هیئت‌منصفه‌ای 290 نفره حق دارد به نمایندگی از افکار عمومی شایستگی منتخبین را بررسی کند. دیروز مجلس به نمایندگی از افکار عمومی ایشان را فاقد شایستگی لازم برای نمایندگی ملت دانستند. این‌یکی از جلوه‌های زیبای دموکراسی است که در اصل 93 قانون اساسی پیش‌بینی‌ شده است.
2. آخرین باری که اعتبارنامه یکی از نمایندگان در مجلس رد شده بود به ابتدای مجلس ششم برمی‌گردد و 20 سال از این ماجرا می‌گذشت. تاجگردون نوزدهمین نفری است که از مجلس اخراج می‌شود اما در این 20 سال این باور به‌تدریج در ذهن مردم رسوب‌کرده که اعتبارنامه یک ابزار تشریفاتی است. هرچند در این 20 سال روند قانونی رد اعتبارنامه پیچیده‌تر شده بود تا مانند مجلس ششم به یک چماق سیاسی علیه رقبا تبدیل نشود اما عزم مجلس یازدهم بر این پیچیدگی‌ها پیروز شد. احیای این ابزار اتفاقی مبارک بود و به افزایش اعتبار مجلس در نظر مردم کمک خواهد کرد
3. در این 20 سال برخی افراد بودند که اگر منصفانه نگاه کنیم باید اعتبارنامه‌شان رد می‌شد ولی علی‌رغم تلاش چهره‌های انقلابی در مجلس ماندند. تکرار چندباره این شکست‌ها اعتمادبه‌نفس بخشی از جریان انقلابی را کاسته بود و برخی از چهره‌های موجه با همین کاهش اعتمادبه‌نفس و البته با دلسوزی تلاش می‌کردند مجلس را از این مسیر منصرف کنند. تزریق اعتمادبه‌نفس و انگیزه به جریان انقلابی مجلس و بدنه حزب‌اللهی دستاورد کمی نبود و یکی از درس‌های این ماجرا ست.
4. بسیاری از رقبای انتخاباتی و البته جناح رقیب تلاش زیادی کردند تا تاجگردون را تبدیل به پاشنه آشیل مجلس یازدهم کنند و برچسب مسامحه با فساد را به مجلس یازدهم بچسبانند. از سوی دیگر برخی دوستان نیز با بی‌تدبیری مسئله تاجگردون را به سنگ محک انقلابی مجلس شورای اسلامی تبدیل کردند که اگر اعتبارنامه او رد نشود دیگر این مجلس انقلابی نیست. هردو گروه اشتباه کردند و حالا که مجلس از این آزمون سربلند بیرون آمده می‌توان بلندتر و محکم‌تر گفت که گره زدن آینده مجلس یازدهم به پرونده تاجگردون یک اشتباه بود.
5. پیام دیگر مجلس به بازیگران بیرونی بود. مجلس مبارزه با فساد را از خودش شروع کرد و نشان داد در این مسیر باکسی تعارف ندارد. مفسدین اقتصادی دیروز فهمیدند که مجلس منافع آن‌ها را تهدید خواهد کرد و از همه ابزارهای قانونی برای محدود کردن مفسدین و تغییر معادلات به نفع مردم استفاده خواهد کرد. البته از امروز جامعه از قوه قضائیه این مطالبه را دارد که بدون واهمه از هیاهوی سیاسی به پرونده ایشان ورود کرده و آن را بررسی کند. بالاخره این پرونده مسائلی دارد که توجه نمایندگان ملت را جلب کرده و باید قوه قضائیه آن را بررسی کند. مجلس وظیفه‌اش را به‌درستی انجام داد ولی پایان قصه تاجگردون اینجا نیست.
6. اکثریت مجلس به اعتبارنامه تاجگردون رأی منفی داد اما برای 102 نماینده این تخلفات محرز نشد. این مسئله نباید منجر به اتهام زنی شود. فراموش نکنیم که پرونده تاجگردون توسط شورای نگهبان تایید شده بود و برخی‌ها تلاش می‌کردند با ظاهر موجه و انقلابی مجلس را از پیگیری این پرونده منصرف کنند. هرچند که این افراد نمره قبولی نگرفتند اما ادعای آن‌ها برای بسیاری از نمایندگان مبنای حجت شرعی بود و نمایندگان با اعتماد به آن‌ها به اعتبارنامه تاجگردون رأی مثبت دادند. مبادا بازنده‌های دیروز مجلس با مغالطه و فرافکنی ذهنیت افکار عمومی را نسبت به مجلس یازدهم خراب کنند. حامیان واقعی تاجگردون در مجلس انگشت‌شمار هستند
7. از ابتدای مجلس اولویت نمایندگان معیشت مردم بود. دیروز هم هدف مجلس معیشت مردم بود. تا پایان این چهار سال هم هدف اصلی مجلس همین است. اما گام اول برای رسیدن به این هدف پاک‌سازی مجلس و مبارزه با فساد است. مجلس هیچ‌گاه اولویت خود را تغییر نداده بلکه لازمه و پیش‌نیاز این هدف تشکیل یک مجلس سالم و ضد فساد است. پرونده تاجگردون بسته شد و امروز پرونده حل معیشت مردم روی میز نمایندگان است.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/378444/سرمقاله-رسالت--درس‌های-رد-اعتبارنامه-تاجگردون
بستن   چاپ