پیام ویژه
رئیس کمیسیون توسعه و به‌سازی توس شورای شهر مشهد:
برای ثبت جهانی توس هنوز اتفاقی رخ نداده/خریداران زمین‌های کشاورزی تفکیکی توس مغبون می‌شوند
پنجشنبه 19 تير 1399 - 22:00:43
پیام ویژه - مسعود ریاضی عصر امروز در عملیات بهره‌برداری از فاز سوم جلوخان آرامگاه فردوسی و همچنین کلنگ‌زنی اتصال مسیر این جلوخان به ارگ کهندژ اظهار کرد: طرح راهبردی در منطقه توس 3 محور اساسی دارد که نباید از دید مردم پنهان بماند. نخستین مساله در این طرح که مورد تاکید قرار گرفت، این است که زمین‌های زراعی بزرگ‌مقیاس در این منطقه باید حفظ شود. متاسفانه شنیده شده همزمان با خبرهای تصویب طرح راهبردی، عده‌ای از غفلت مردم سوءاستفاده کرده و این زمین‌ها را تفکیک می‌کنند. مردم هم که شنیده‌اند در این منطقه اتفاقاتی در آینده می‌افتد، اینگونه تصور می‌کنند که خوب است در این زمین‌ها سرمایه‌گذاری شود.
وی ادامه داد: مساله دیگر در طرح راهبردی توس، جمعیت این منطقه است که با توجه به منابع آن 65 هزار نفر ظرفیت دارد. در حال حاضر 40 هزار نفر در این منطقه زندگی می‌کنند و همین موضوع یکی از محورهایی است که این منطقه را با بافتی غیرمتراکم و کاملا فرهنگی روبه‌رو کرده است. نکته دیگر نیز این است که محور این طرح، فرهنگی است و تکیه آن بر مسائل فرهنگی خواهد بود.
ریاضی با اشاره به افتتاح فاز سوم جلوخان آرامگاه فردوسی خاطرنشان کرد: بهره‌بردای از این طرح مصادف با حضور رهبر انقلاب در این منطقه است. ایشان در آن بازدید اقداماتی که برای توس شده بود را ناکافی دانستند و از مدیران دولتی خواستند اهتمام بیشتری به این مساله بورزند. پیرو این مساله منطقه توس در سال 93 به شهر پیوست.
رئیس کمیسیون توسعه و به‌سازی توس شورای شهر مشهد با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین نیازهای این منطقه طرح شهری است که این طرح در وزارت راه و شهرسازی تهیه می‌شود، گفت: براساس قانون ما مکلف هستیم تا زمانی که طرحی نباشد، از هرگونه ساخت‌وسازی در این منطقه ممانعت کنیم. با ورود شورای پنجم به عرصه مدیریت شهر در سال 96 برای منطقه توس مشاور گرفته شد و نهایتا با کش و قوس‌های فراوان در کمیسیون ماده 5 طرح راهبردی این منطقه به تصویب رسید. بیش از یک سال بود که ما منتظر تصویب طرح راهبردی برای این منطقه بودیم که خوشبختانه هفته گذشته در کمیته فنی وزارت راه و شهرسازی طرح راهبردی تصویب شده و منتظر هستیم که طرح تصویب نهایی شود. بعد از تصویب این طرح نوبت به طرح تفصیلی می‌رسد که با تصویب آن، نقشه راهی برای ثبت جهانی این منطقه و جذب سرمایه‌گذار پیش رو خواهیم داشت.
ریاضی تصریح کرد: اگرچه سال 75 مقام معظم رهبری مخاطب را دستگاه‌های دولتی قرار دادند اما در جلساتی که در تهران شرکت می‌کردیم، در هیچ جلسه‌ای نماینده‌ای از استانداری حضور نداشت. سال پیش که در اینجا مراسم کلنگ‌زنی انجام شد، استاندار خراسان رضوی مسئولیت پیشبرد امور مربوط به ثبت جهانی توس را بر عهده گرفت و به همین دلیل ما کاری به این مساله نداشتیم. به نظر می‌رسد باید مطالبات بیشتر شود چون اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.
وی اضافه کرد: در مورد ثبت جهانی نیز تفاهمات خوبی با اداره کل میراث فرهنگی استان داشته‌ایم که با کمک مدیریت شهری گلوگاه‌های کار شناسایی شود.
ریاضی در خصوص پروژه‌های این منطقه و وضعیت هر کدام اظهار کرد: پروژه‌های این منطقه از آرامگاه فردوسی تا سه‌راه فردوسی یا شاهنامه ادامه می‌یابد که هر کدام از مراحل ایده‌پردازی، طراحی، ایجاد نقشه و گرفتن مشاور و نهایتا اجرا عبور می‌کند.
رئیس کمیسیون توسعه و به‌سازی توس شورای شهر مشهد با بیان اینکه در طول این مسیر از سه‌راه شاهنامه پروژه‌ای در دست مشاور داریم که ورودی توس است که یک پلازای شهری در آنجا در حال طراحی است، گفت: مشاور این طرح فاز نخست آن را تمام کرده و در حال طراحی فاز دوم آن است. همچنین مردم چهاربرج زمینی را به شهرداری مشهد هبه کرده‌اند که قرار است در این منطقه مستحدثات ورزشی ایجاد شود. در حال حاضر مشاور این طرح انتخاب شده و انشالله با آماده شدن طرح‌ها نخستین پروژه در این منطقه که به احتمال خیلی زیاد یک گود کشتی چوخه خواهد بود، ایجاد خواهد شد.
ریاضی اضافه کرد: برای توسعه پل تاریخی کشف‌رود نیز یک مسابقه طراحی و ایده‌پردازی برگزار شده که فراخوان آن صادر شده است و طرح‌های آن در حال دریافت است تا این پل نیز مرمت شود. پس از این قسمت پروژه پردیس در دست اقدام بوده که مشاور آن در حال کار است. این پروژه فضای بین جلوخان تا هارونیه را شامل می‌شود که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان تعریف شد.
وی در خصوص پروژه اتصال مسیر جلوخان آرامگاه فردوسی به ارگ کهندژ نیز گفت: 99 درصد مردم مشهد از وجود کهندژ که دژی هزار ساله و ارزشمند است، آگاه نیستند. با اجرای پروژه اتصال یک منظر جدید برای گردشگر باز خواهد شد.
رئیس کمیسیون توسعه و به‌سازی توس شورای شهر مشهد با بیان اینکه مشغول مذاکرات تملکی نیز هستیم تا پارک مفاخر در این منطقه ایجاد شود، عنوان کرد: همچنین پروژه دیوار بار نیز یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام است که شامل یک دیوار 7 کیلومتری است که این دیوار مربوط به یک شهر تاریخی بوده که از داخل توس سفلی و اسلامیه گذشته و ورودی آن پل کشف‌رود است. اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی مرمت این دیوار را آغاز کرده است. ما نیز خشت آن را تامین و مفاهمه‌ای بین شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی استان در این خصوص منعقد کرده‌ایم. همچنین تلاش داریم طی تفاهم‌نامه‌هایی برای به‌سازی فضاری داخل آرامگاه فردوسی نیز کمک‌هایی مانند نصب آسانسور داشته باشیم.
انتهای پیام

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/379136/برای-ثبت-جهانی-توس-هنوز-اتفاقی-رخ-نداده-خریداران-زمین‌های-کشاورزی-تفکیکی-توس-مغبون-می‌شوند
بستن   چاپ