پیام ویژه
روز حساب «آقای سیا»
پنجشنبه 9 مرداد 1399 - 11:26:59 AM
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دموکرات‌های سنا روز سه‌شنبه در گزارشی پیرامون وزرای امور خارجه ایالات‌متحده در سال‌های 2016 تا 2019 با اشاره به مناصب متعدد بدون متصدی و استعفای تعدادی از مقامات ارشد در وزارت خارجه که دلیل آن وجود «ارعاب» و «رفتارهای انتقام‌جویانه» در درون این نهاد عنوان شده، وضعیت دیپلماسی امریکا را «بحرانی» توصیف کردند. این گزارش در حالی منتشر شده است که پمپئو باید امروز پنجشنبه برای ارایه گزارش عملکرد خود در ساختمان کپیتال هیل حاضر شده و به نمایندگان کنگره درباره بودجه پیشنهادی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا برای وزارت خارجه توضیح دهد. این گزارش که از سوی نمایندگان دموکرات کمیته روابط خارجی سنا با عنوان «بحران دیپلماسی، تخریب وزارت خارجه در دولت ترامپ» منتشر شده، بیش از 40 صفحه بوده و ترکیبی از نظرسنجی‌ها، مصاحبه‌ها، مقالات خبری و سایر داده‌های مربوط به دیپلماسی امریکا است. به گزارش واشنگتن‌پست، براساس یافته‌های این گزارش در سال‌های 2016 تا 2019 ترساندن و ارعاب کارمندان به دلیل گزارش مواردی که ممکن است نقض قانون بوده باشد افزایش یافته و در مقابل اعتماد به نفس دیپلمات‌های ارشد این وزارتخانه برای تصمیم‌گیری کاهش یافته است.
همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که 11 پست ارشد در وزارت خارجه در سطح دستیار وزیر یا برخی معاونت‌ها بدون مسوول باقی مانده یا با سرپرست اداره می‌شوند که به روند اداری ضربه زده و مانع از پیشبرد امور شده است. برخی دیپلمات‌ها نیز می‌گویند «احساس بی‌احترامی و نادیده گرفته شدن» که در سال‌های اخیر وجود دارد باعث شده تعدادی از کارکنان متخصص استعفا بدهند که این امر به فاصله گرفتن وزارت خارجه از تخصص‌گرایی کمک کرده و باعث شده این وزارتخانه در تصمیم‌سازی‌ها نقش منفی داشته باشد. به نوشته واشنگتن پست، این گزارش از سوی جمهوری‌خواهان کمیته روابط خارجی سنا تایید نشده اما برخی مقامات سابق که تجربه کار در دولت ترامپ را دارند و اخیرا بازنشست شده‌اند می‌گویند گزارش منتشر شده از سوی دموکرات‌ها «بسیار دقیق» بوده و توانسته به درستی وخامت اوضاع در وزارت خارجه مایک پمپئو را به تصویر بکشد. توماس شانن، سرپرست وزارت امور خارجه پیش از انتصاب رکس تیلرسون و معاون سیاسی این وزارتخانه تا سال 2018 در این باره معتقد است که این گزارش کیفرخواستی قدرتمند درباره رفتارهایی است که وزارت خارجه ایالات‌متحده را تضعیف کرده است. او می‌گوید: «هدر دادن بودجه دولتی، نادیده گرفتن متخصصان و کارشناسان سیاست خارجی و ساکت کردن منتقدان در وزارتخانه از جمله رفتارهایی است که سیاست خارجی امریکا را به وضعیت کنونی دچار کرده و در این گزارش نیز به آنها اشاره شده است.» در این گزارش اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد 53درصد کارکنان وزارت امور خارجه معتقدند در این وزارتخانه نوعی «تحمیل و اجبار سیاسی» وجود داشته و احساس آزادی وجود ندارد. این در حالی است که بررسی مشابه در سال 2016 این رقم را 24درصد عنوان می‌کند. از دیگر موارد موجود در گزارش دموکرات‌های سنا، باور 34درصدی کارمندان وزارت خارجه امریکا به عدم صداقت مسوولان ارشد این وزارتخانه است که این رقم در بررسی مشابه سال 2016 برابر با صفر درصد بوده است. در این گزارش آمده است: «سهل‌انگاری دولت ترامپ و حملات برخی دولتمردان به هیات‌های دیپلماتیک امریکا که در حال حاضر در خط مقدم مقابله با یک پاندمی جهانی خدمت می‌کنند، باعث شده دیپلمات‌ها به رهبری وزارت خارجه و دولت بی‌اعتماد شوند.» سناتور باب منندز، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا تاکید دارد که کنگره امریکا باید خیلی دقیق به این گزارش رسیدگی کند، چراکه رییس‌جمهور و وزیر خارجه، وزارت امور خارجه امریکا را «تخریب و تحقیر» کرده‌اند. به گفته این سناتور دموکرات نمی‌توان وضعیت موجود در وزارت امور خارجه را مشکلی بروکراتیک و داخلی نامید، زیرا تداوم این وضعیت، عواقبی جدی برای ایالات‌متحده و مردم این کشور به دنبال خواهد داشت.
وزارت خارجه دموکرات‌ها را متهم می‌کند
انتشار این گزارش از سوی کمیته روابط خارجی با واکنش فوری وزارت خارجه امریکا مواجه شد و یک عضو ارشد این وزارتخانه کوشید تا در پاسخ به نیویورک تایمز، با متهم کردن دموکرات‌ها، عدم تایید به‌موقع کاندیداهای مناسب برای تصدی مسوولیت‌ها را اصلی‌ترین دلیل خالی ماندن برخی مناصب حساس عنوان کند؛ ادعایی که دموکرات‌ها آن را نمی‌پذیرند. این عضو ارشد وزارت خارجه همچنین اعلام کرده است که رهبری این وزارتخانه مورد حمایت کامل کارمندان بوده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. باب منندز، سناتور دموکرات در این باره توضیح داد: «تاکنون کمیته روابط خارجی سنا بیش از 160 کاندیدا را تایید کرده است اما ما مجبور شدیم از سرعت خود در بررسی‌ها بکاهیم چون باقی کاندیداهای معرفی شده و باقی کاندیداها صلاحیت کافی نداشتند.» او به نیویورک تایمز گفت: «هنگامی که یک نامزد اظهارات ناعادلانه‌ای علیه سناتورها مطرح کرده یا درگیر طرح‌های نژادپرستانه است ما چگونه می‌توانیم او را تایید کنیم؟» منندز برای نمونه گفت کاندیدایی که ترامپ برای سفارت در نروژ معرفی کرده بود، شخصی است که دادگاه علیه او به جرم اقدام به فعالیت‌های نژادپرستانه علیه سیاستمداران آفریقایی-امریکایی حکم داده است. منندز همچنین اعلام کرد که برخی کاندیداها که ازسوی کمیته تایید شده‌اند سوالات زیادی پیرامون عملکردشان وجود دارد. او با اشاره به گزارش‌هایی که درخصوص وودی جانسون، سفیر امریکا در انگلستان وجود دارد گفت که او از دیپلمات‌های انگلیسی خواسته تا مسابقات گلف آزاد بریتانیا در زمینی متعلق به دونالد ترامپ برگزار شود. خبرگزاری سی‌ان‌ان درباره این مساله می‌نویسد: گزارش‌هایی وجود دارد که بازرس داخلی وزارت خارجه که در ماه مه 2020 از سوی مایک پمپئو اخراج شد، در حال بررسی پرونده‌ای درباره اقدامات خلاف قانون وودی جانسون و اظهارات نژادپرستانه و غیراخلاقی او خطاب به کارمندان سفارت امریکا در انگلستان بوده است. این بازرس همچنین در حال رسیدگی به مواردی درباره سوءاستفاده پمپئو و همسرش سوزان از امکانات دولتی و برخی رفتارهای خلاف قانون او در موضوع فروش سلاح به عربستان‌سعودی بوده که اخراج شده است. مایک پمپئو مدعی است که اخراج استیو لینیک، بازرس مذکور به دلیل عدم همسویی او با اهداف عالی‌مرتبه وزارت خارجه بوده و ارتباطی با موارد بازرسی او ندارد.
روز سخت در انتظار پمپئو
اگرچه بسیاری از یافته‌های این گزارش غافلگیر‌کننده نیستند و آشفتگی‌های وزارت خارجه امریکا در زمان مدیریت مایک پمپئو با چشم غیرمسلح نیز مشهود بود اما انتشار آن حاکی از آن است که پمپئو در جلسه امروز پنجشنبه، مورد هجوم سوالات سختی قرار خواهد گرفت. به نوشته سی‌ان‌ان، برخی اعضای کنگره می‌گویند که پمپئو تاکنون تلاش زیادی داشته تا از حضور در این جلسه شانه خالی کند اما سرانجام اصرار سناتورها باعث شده که او مجبور شود بپذیرد که در روز پنجشنبه به کنگره برود و در این جلسه استماع در مورد بودجه درخواستی وزارت خارجه امریکا که از جانب دولت ترامپ برای سال ٢٠٢١ پیشنهاد شده، پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد. پمپئو علاوه بر مسائل مربوط به اخراج بازرس خود احتمالا با سوالاتی درباره مسائل مختلف دیگر از جمله سیاست‌های تند امریکا در قبال چین و نقش او در امور اوکراین که موجب شد ترامپ استیضاح شود روبه‌رو خواهد بود.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/400943/روز-حساب-«آقای-سیا»
بستن   چاپ