پیام ویژه
آیا حضور آمریکا در عراق به تکرار فاجعه بندر بیروت منجر می ‎شود؟
جمعه 24 مرداد 1399 - 06:23:02
پیام ویژه - در حالی ‌که لبنان همچنان غبار انفجار فاجعه‌آمیز بندر بیروت را که ده‌ها شهید و هزاران مجروح و میلیاردها دلار خسارات مالی بر جای گذاشته، از شانه‌های خود می‌تکاند، هشدارها در عراق مبنی بر تکرار فاجعه انفجار بندر بیروت در بغداد و امکان انفجار انبارهای تسلیحاتی مخفی شده آمریکا در پایتخت عراق، افزایش یافته است.
به گزارش گروه اخبار سیاسی پایگاه خبری رخ، آنچه به نگرانی‌ها در عراق دامن زده، مخالفت نیروهای آمریکا طی سال‌های گذشته با ورود هرگونه کمیته عراقی برای تفتیش و بازرسی از پایگاه‌های آمریکایی است؛ چرا که ماهیت تسلیحات انبار شده در این پایگاه‌ها بسیار سوال‌برانگیز شده است.
“مهدی آمرلی” عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق ضمن هشدار نسبت به تکرار سناریوی انفجار بندر بیروت در بغداد، از “مصطفی الکاظمی” نخست‌ وزیر عراق خواست تا جهت ممانعت از تکرار سناریوی مشابه انفجار بندر بیروت در بغداد، برای آمارگیری انبارهای تسلیحاتی نیروهای آمریکایی در بغداد وارد عمل شود. آمرلی همچنین تصریح کرد، نیروهای آمریکایی مقادیر زیادی سلاح‌های خطرناک در خاک عراق در اختیار دارند که در صورت وقوع هرگونه رخداد طبیعی و غیر طبیعی، احتمال دارد منجر به کشته شدن بسیاری از شهروندان عراقی شود و سناریوی انفجار بندر بیروت تکرار شود.
در چارچوب نگرانی‌ها از انبارهای تسلیحات آمریکایی و همچنین نگرانی‌ها از خطر سفارت آمریکا برای بغداد، “بذر الزیادی” طی اظهاراتی گفته است: “این سفارت آمریکا در عراق است که زرادخانه‌های تسلیحاتی بسیار خطرناکی در خاک عراق دارد. وی علاوه‌بر آن، هیچ مقام عراقی نمی‌تواند وارد پایگاه‌های آمریکایی در عراق بشود و از محتوای اقلام موجود در این پایگاه‌ها اطلاع حاصل کند.”
الزیادی همچنین گفت: “مصوبه اخراج نیروهای بیگانه، کاملا روشن‌، شفاف و غیرقابل بازگشت است و زمان بندی خروج این نیروها باید موضوع اصلی سفر کاظمی به آمریکا باشد. سفارت آمریکا دست به رزمایش نظامی در بغداد زده و این اقدام، نقض حاکمیت عراق است.”
طی چند روز اخیر، عراق شاهد انفجارهای متعددی در برخی پادگان‌های ارتش، الحشد و پلیس، از جمله پادگان‌های “صقر” و “اسپایکر”، بوده است که طبق اعلام برخی شاهدان عینی، در زمان وقوع انفجارها بالگردهای آمریکایی در آسمان این مناطق پرواز می‌کردند. سرتیپ “یحیی رسول” سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح در این‌باره گفته است: “انفجار در پادگان صقر در جنوب بغداد نتیجه سوء مدیریت در انبار کردن مهمات و سلاح بود و این حادثه هیچ تلفاتی نداشت. انفجار در پایگاه اسپایکر نیز به همین دلیل بود.”
افزایش دامنه هشدارها درباره تکرار سناریوی انفجار لنگرگاه بیروت در بغداد در نتیجه تسلیحات انبار شده آمریکا در مناطق مسکونیِ پایتخت عراق تأکیدی بر ضرورت بازرسی از زرادخانه نظامی نیروهای آمریکایی در عراق و تلاش برای اخراج آنها از این کشور است.
تهدیدهای آمریکا فقط محدود به خطر انبارهای تسلیحاتی‌اش در عراق نیست بلکه تهدید مهم دیگر، هدف قرار دادن مواضع ارتش و الحشد الشعبی است. “حسن سالم” از رهبران “عصائب اهل الحق” و نماینده پارلمان در این‌باره تصریح کرد، تکرار انفجاری مشکوک در پایگاه‌های نظامی عراق، به‌ویژه پایگاه‌های متعلق به الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی مساله انبار کردن سلاح و درجه حرارت نیست؛ چرا که افرادی که به این انبارها نظارت دارند، کارشناس و متخصص هستند. وی افزود شواهد حاکی‌ست که رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا چندین سورت پرواز انجام داده‌اند که همین دلایل نیز نشان‌دهنده حملات هوایی هدفمند علیه الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی توسط جنگنده‌های آمریکایی یا صهیونیستی است.
به رغم قطعنامه پارلمان عراق در ژانویه گذشته، که دولت بغداد را ملزم به پایان دادن به حضور نیروهای خارجی در این کشور کرده است و نیز تأکید افکار عمومی در عراق بر خروج فوری نیروهای خارجی به‌ویژه آمریکایی، منابع غربی و آمریکایی مدعی هستند که نتایج “گفت‌وگوهای راهبردی میان عراق و آمریکا” کاهش حضور نیروهای نظامی خارجی در عراق است نه عقب‌نشینی این نیروها. لذا، نگاه‌ها به سفر الکاظمی به آمریکا و نتایج آن دوخته شده است.
بیشتر بخوانید: استعفای ششمین نماینده لبنانی در پی انفجار بیروت/ تلاش برخی گروه ها برای سرنگونی دولت!

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/416220/آیا-حضور-آمریکا-در-عراق-به-تکرار-فاجعه-بندر-بیروت-منجر-می-‎شود؟
بستن   چاپ