پیام ویژه
در نشست خبری؛
توضیحات سخنگوی دولت در مورد گزینه رییس جمهور برای وزارت صمت، طرح عرضه اوراق سلف نفتی و عهدنامه مودت ایران و آمریکا
چهارشنبه 26 شهريور 1399 - 11:37:28
پیام ویژه - سخنگوی دولت با بیان اینکه کلیت طرح عرضه اوراق سلف نفتی مورد اجماع سران سه قوه بوده، تاکید کرد: «دولت کماکان این طرح را در دستور کار دارد» و وی همچنین اعلام کرد که به زودی رئیس جمهور فرد مورد نظر برای وزارت صمت را معرفی خواهد کرد.

به گزارش جماران؛ گزیده سخنان علی ربیعی، سخنگوی دولت، در نشست خبری امروز بدین شرح است:
*به زودی رئیس جمهور فرد مورد نظر برای وزارت صمت را معرفی خواهد کرد.
*کلیت طرح عرضه اوراق سلف نفتی مورد اجماع سران سه قوه بوده است. دولت کماکان این طرح را در دستور کار دارد.
*کارگروه ملی احیای زاینده رود تشکیل شده است.
*آمریکایی ها در دادگاه لاهه مطرح کردند که عهدنامه مودت و برجام دو موضوع جدای از هم هستند ولی به اعتقاد ما عهدنامه مودت لازم الاجرا است.
*ما منابع ارزی خوبی در کشورهای دیگر داریم که قطعا می تواند مشکلات ارزی ما را حل کند. انتظار داریم در برابر خفت گیری بین المللی آمریکا مقاومت کرده و ارز ما را آزاد کنند‌.
*دولت برای حل مشکلات به هیچ وجه نگاه به بیرون ندارد بلکه به دنبال افزایش مقاومت داخل است.
*البته هر فرصتی که ایجاد شود و تصمیم درستی بگیرند، دولت برای کسب منافع ملی از آن استفاده می کند.
***
به گزارش جماران؛ مشروح سخنان علی ربیعی در نشست خبری امروز بدین شرح است:
سخنگوی دولت با مهم توصیف کردن طرح فروش اوراق سلف نفتی، گفت: این طرح کماکان جزو طرح های مهم دولت محسوب می ‌شود و دولت آن را دنبال می‌ کند. معتقد هستیم که اجرای این طرح در شرایط فعلی چند خاصیت دارد. هم مردمی که پول و دارایی‌ های اندک دارند می ‌توانند صاحب سرمایه شوند سرمایه ‌ای که قطعا تضمینی هم در پس آن وجود دارد و با شرایطی که ما تبیین کرده بودیم.
به گزارش خبرنگار جماران، علی ربیعی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری اولین جلسه سران قوا بعد از آغاز به کار مجلس یازدهم، گفت: همکاری سه قوه موجب حل سریع تر مشکلات کشور خواهد شد. اختیار کامل دولت در خصوص برخی از تصمیمات در شرایط بحرانی کم است. بنابراین بودن دو قوه در کنار دولت و تفاهم در تصمیمات هم به کوتاه کردن فرایند تصمیم گیری ‌ها کمک می‌ کند و هم به همکاری در اجرا منجر می‌ شود. این نوع همکاری‌ ها در شرایط فعلی از ضروریات اجتناب ناپذیر این دوره تاریخی است که ملت ایران آن را تجربه می ‌کنند.
سخنگوی دولت افزود: در این جلسه سران سه قوه مباحث مختلفی مطرح شد. چگونگی افزایش سرمایه گذاری، امنیت سرمایه گذاری، مشکلات سرمایه گذاری و همچنین گسترش صادرات، مسائل بازار ارز و بورس، سیاست های کاهش نقدینگی از جمله آنها بود. یکی دیگر از بحث های این جلسه مسائل منطقه بود؛ با توجه به اینکه امروز حضور آمریکا در منطقه ما دارد قوی می شود و توطئه هایی که رژیم صهیونیستی در این منطقه دارد.
وی با تأکید بر اینکه عبور از شرایط دشوار فعلی نیازمند هماهنگی بین قوا، هماهنگی دولت و جامعه و اعتماد همه به یکدیگر است، اظهار داشت: امیدواریم عنایت خداوند از این شرایط سخت عبور کنیم. هر سه قوه به شرایط سخت واقف هستند.
اصلاح آیین‌ نامه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی
ربیعی در خصوص مصوبات اخیر هیأت دولت نیز گفت: اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تصویب شد. این موضوع مدت ‌ها مورد بحث قرار گرفته بود و حقوق و انتظاری برای این مادران و فرزندان وجود داشت و برای قانونی شدن مدت ‌ها در کش و قوس مجلس و شورای نگهبان و بازگشت به دولت و تدوین آیین ‌نامه ‌ها قرار داشت.
وی ادامه داد: در جلسه اخیر هیأت دولت، برای تأمین نظر مجلس شورای اسلامی، آیین نامه آن اصلاح شد. این آیین نامه ظرفیت اجرایی دارد و امیدوارم با این اصلاح، فرزندان به حقوق خود برسند و به این مطالبه پاسخ داده شود.
اولویت اعطای واکسن آنفلوآنزا با گروه های در معرض خطر
سخنگوی دولت با تاکید بر این که افراد در معرض خطر بیماری در اولویت اعطای واکسن آنفلوآنزا خواهند بود، اعلام کرد: در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله کرونا برنامه خرید و توزیع عادلانه واکسن ‌های مورد نیاز جامعه و بودجه و توزیع عادلانه آن مورد بحث قرار گرفت؛ سازمان برنامه و بودجه مکلف به تأمین بودجه شد و وزارت بهداشت و درمان نیز برنامه ‌ریزی توزیع عادلانه واکسن را پیگیری می‌ کند
وی تصریح کرد: در سال گذشته حدود یک میلیون و 800 هزار دوز واکسن آنفولانزا مصرف شد. اما امسال برای تأمین 9 میلیون دوز اقدام کرده ایم و با تأمین منابع مالی مورد نیاز با توجه به احتمال درخواست ‌های بیشتر، پیش بینی می شود که این رقم به 16 میلیون دوز هم برسد. اولویت واکسن با گروه‌ های در معرض خطر مانند افرادی بالای 65 سال، زنان باردار و مبتلایان به بیماری ‌های زمینه ای و نقص ایمنی است.
پذیرش دانشجو بدون آزمون در رشته‌ های با داوطلب کم
ربیعی همچنین درباره بازگشایی دانشگاه‌ ها اظهار داشت: ستاد ملی مدیریت کرونا برای جلوگیری از انتقال ترافیک داوطلبان از سال گذشته به امسال و سال 1400 در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته با توجه به وجود رقابت بین داوطلبان، تصمیم گرفت در سال 1399 برای رشته محل‌ هایی که تعداد داوطلب در آنها در سال 1398 کمتر از ظرفیت است، پذیرش دانشجو بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و معدل تراز شده مقطع کارشناسی به صورت متمرکز توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام شود.
وی یادآور شد: آغاز به کار دانشگاه در شرایط کرونا تجربه جدیدی را پیش روی ما قرار داد و همه تلاش ما بر این بود که هم آموزش تعطیل نشود و هم با کرونا مبارزه شود. یکی از دستاوردهای مهم ما گسترش آموزش غیر حضوری بود. سال 98 کمتر از نیم درصد دانشجویان تحت پوشش آموزش الکترونیک بودند ولی امروز بیش از 90 درصد مراکز آموزش عالی ما تحت پوشش آموزش غیر حضوری قرار گرفته اند. ما معتقدیم کرونا یک موضوع علمی است و دستاوردهای علمی ما باید گسترش پیدا کند چونو نمی توانیم بدون توجه به مراکز علمی در برابر آن تاب آوری داشته باشیم.
سخنگوی دولت با اشاره به درگذشت آیت الله العظمی صانعی گفت: روزهای گذشته خبر درگذشت عالم جلیل القدر حضرت آیت الله صانعی را داشتیم که موجب حزن و ناراحتی همگان شد. ایشان از پیشگامان مبارزه و نهضت بزرگی بود که حضرت امام خمینی(س) پایه گذاری کردند و مورد اعتماد و رحمت رهبر راحل ما بود و مجاهدت های خالصانه و پژوهشگرانه در گشودن باب اجتهاد و ساده زیستی و منش همراه با تواضع و دردمندی از ویژگی های شخصیتی ایشان بود. این ضایعه را به همه ایرانیان تسلیت عرض می کنیم.
ایجاد ناامنی مجدد در منطقه نابخشودنی و خیانت به بشریت است
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تهدید شب گذشته ترامپ علیه ایران، گفت: متأسفیم رئیس ‌جمهوری کشوری که داعیه نظم و مدیریت جهانی را دارد، بر پایه چنین ادعای سستی، اظهار نظری صریح، مخدوش و شاید سفارشی انجام می ‌دهد. به متن نگاه کنید، گزارشی بر پایه اطلاعات دستگاه سیاست خارجی و سرویس ‌های اطلاعاتی نیست بلکه یک چیزی را شنیده‌ اند و صریحا واکنش نشان داده ‌اند.
ربیعی یادآور شد: در تجربه تاریخی منطقه خود نیز شاهد بودیم که دولت آمریکا بر اساس گزارش ‌های مخدوش، جنگ‌ های عراق و افغانستان را آغاز کرد که در پایان گفتند چیزی به دست نیاوردند. این سنت آمریکایی ‌ها و رئیس ‌جمهوری فعلی آمریکا است که به جز بر هم ریختن آرامش منطقه و مردم دنیا، کار دیگری ندارند و شاید هم به خاطر اقدامات تبلیغاتی و خوراک انتخاباتی این گونه اقدامات انجام می‌ شود
وی تأکید کرد: توصیه ما اجتناب از ماجراجویی‌ های جدید است. ایجاد ناامنی مجدد در منطقه برای به دست آوردن کرسی ریاست جمهوری امری نابخشودنی و خیانت به بشریت است.
سخنگوی دولت تأکید کرد: سردار سلیمانی سردار صلح در منطقه و نماد مبارزه با تروریسم بود و دولت ترامپ نماد صلح در منطقه را ترور کرد. این ننگ پاک شدنی نیست و ملت ایران هم هرگز این موضوع را فراموش نخواهند کرد. اما امیدواریم خطای راهبردی جدیدی را صورت ندهند و در صورت هر گونه خطای راهبردی با واکنش مقاومت مواجه خواهد شد.
زندگی روزمره مردم دلشوره، دلمشغولی و مساله اصلی دولت است
ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره بی رغبتی دولت برای معرفی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اتفاقات دولت خبری نمی‌ شود ولی مطمئن باشید زندگی روزمره مردم دلشوره، دلمشغولی و مسأله اصلی همه ماست. نباید به مردم این پیام را بدهیم که ما نسبت به مسائلشان چشم‌ پوشی داریم، اتفاقاً مسأله بازرگانی در شرایط کنونی موضوع مهمی برای کشور است.
تصمیم دولت برای تفکیک وزارت صمت و بازرگانی درست است
وی افزود: ذخیره‌ سازی کالا، اجازه واردات و صادرات، توزیع و کنترل قیمت، همه اینها نشان می‌ دهد تصمیم دولت برای تفکیک وزارت صمت تصمیم درستی بوده است. در شرایط بحرانی که زندگی مردم را از نظر قیمت باید بیشتر مراقبت کرد، به این نیاز داریم که یک فرد قوی و توانمند در این جایگاه قرار گیرد تا بدانیم که چگونه به موقع بخریم، به موقع توزیع و به درستی نظارت کنیم.
سخنگوی دولت یادآور شد: ما برای وزارت صمت فردی را معرفی کردیم که هم سابقه بازرگانی و هم سابقه مدیریت صنعتی را داشت. او فرد پاکدستی بود و هم تعهد، تخصص و اطلاع کامل از شرایط داشت و با حضور از سالیان قبل در این وزارتخانه می ‌توانست فرد موفقی باشد اما به هر دلیلی رأی نیاورد که البته دلایل مختلفی هم بیان شد.
وی ادامه داد: برای معرفی وزیر صمت نمی ‌توانیم فردی را معرفی کنیم که آشنایی به وزارتخانه ندارد. در جلسه قبل هم اعلام کردم که لیستی از افراد تهیه شده، مصاحبه با نفرات این لیست جریان دارد و رئیس ‌جمهوری به زودی فرد موردنظر را معرفی می ‌کند.
ربیعی با بیان اینکه سامان گرفتن وزارتخانه ‌ها دغدغه ماست، تصریح کرد: هم ‌اکنون جعفر سرقینی سرپرست وزارت صمت با توجه به اینکه از سالیان پیشین در دولت ‌های مختلف در این وزارتخانه بوده و سوابق قابل توجهی دارد، با کمک معاونان این وزارتخانه در حال انجام امور هستند.
دولت جمهوری اسلامی ایران هر حرکتی در جهت رابطه با رژیم صهیونیستی را خطای راهبردی می داند
وی درباره موضع دولت پس از عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی گفت: دولت جمهوری اسلامی ضمن هشدار نسبت به ایجاد هرگونه ناامنی رژیم صهیونیستی در خلیج فارس، مسئولیت تمامی عواقب هرگونه اقدام در این ارتباط را متوجه دولت بحرین و هر دولتی می داند که پای این رژیم را به منطقه باز کردند.
سخنگوی دولت افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران هر حرکتی در جهت رابطه با رژیم صهیونیستی را یک خطای راهبردی بزرگ می داند که البته موجب افزایش بینش مسلمانان منطقه درباره اهداف شوم افرادی که تن به این قراردادها می دهند، خواهد شد. ایران معتقد است این روابط منطقه را خطرناک ‌تر کرده و به صلح و ثبات منطقه کمکی نمی ‌کند. قطعا احتمال شکل گیری مقاومت ‌هایی در منطقه وجود خواهد داشت. ما دخالت خطرناک رژیم صهیونیستی در منطقه را خطرآفرین می دانیم و تأکید داریم که کشورهای حرکت کننده در این مسیر باید تمام مسئولیت عواقب آن را هم به عهده بگیرند.
وی با تأکید بر اینکه مردم مظلوم فلسطین و مسلمانانی که با آرمان های فلسطین زندگی کرده اند هرگونه عادی سازی روابط را نخواهند پذیرفت، ادامه داد: این یک خطای بنیادین است که با فشار آمریکا صورت می‌ گیرد و نه به نفع مردم منطقه بلکه به نفع ستاد انتخاباتی ترامپ است.
ربیعی افزود: چنین اقداماتی نه منافع مردم منطقه را در نظر دارد و نه برای منطقه امنیت می ‌آورد. اما از یک سو تنها آراء احتمالی را برای نامزد ریاست جمهوری آمریکا به ارمغان خواهد آورد و از سوی دیگر ریشه‌ های خشونت، کشتار، جنگ و ترور را در منطقه ایجاد می ‌کند. بنابراین نه تنها موجب ثبات نیست بلکه موجب عدم امنیت هم در منطقه خواهد بود.
دولت کماکان طرح فروش اوراق سلف نفتی را در دستور کار دارد
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص از دستور کار خارج شدن طرح عرضه اوراق سلف نفتی، گفت: روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در این زمینه صحبت کرد و من هم صبح امروز با او در این زمینه صحبت داشتم، این طرح کماکان جزو طرح های مهم دولت محسوب می ‌شود و دولت آن را دنبال می‌ کند. معتقد هستیم که اجرای این طرح در شرایط فعلی چند خاصیت دارد. هم مردمی که پول و دارایی‌ های اندک دارند می ‌توانند صاحب سرمایه شوند سرمایه ‌ای که قطعا تضمینی هم در پس آن وجود دارد و با شرایطی که ما تبیین کرده بودیم.
سخنگوی دولت افزود: این طرح نقدینگی را کاهش می‌ دهد و این موضوع تورم را کمتر و امکان سرمایه ‌گذاری جدید را فراهم می ‌کند. ما سراغ پول ‌های پرقدرت نرفتیم و بنای ما هم این است که قطعا از تورم جلوگیری کنیم. بنابراین در دستور کار دولت قرار دارد و امیدواریم پیرامون این طرح تفاهم صورت گیرد.
انتقاد ربیعی از خفت گیری بین المللی آمریکا
وی درباره علل عدم استرداد مطالبات مالی ایران از سوی برخی کشورهای گفت: آنچه که بیان شد یک واقعیت در جهان امروز است، آمریکا فشار را بر ایران وارد کرده و برای اینکه حلقه را بر ما تنگ کند از مجامع ‌بین ‌المللی، نهادهای مردمی و مجامع ورزشی هم فشار می‌ آورد و این سلسه فشارها را که به روح و روان مردم ایران بستگی دارد، وارد می ‌کند و خیلی هم وقیح دروغ ‌پردازی می ‌کند که ما به مردم ایران کاری نداریم.
ربیعی یادآور شد: ما منابع ارزی خوبی در سایر کشورها داریم که می‌ تواند مسائل ارزی ما را حل و فصل کند، ما توقع داریم کشورها در مقابل زیاده‌ خواهی آمریکا مقاومت کنند. چون این کار آمریکا نوعی خفت‌گیری است و خلاف مقررات بین‌المللی است. مطابق قطعنامه‌ های سازمان ملل متحدد هیچ مانعی برای کشورها برای کار با ایران وجود ندارد و این فقط تنبیه آمریکا است. ایران به شیوه ‌های مختلف مانند کار مشترک و بانک مشترک و کارهای مانند تهاتر انجام داده است، تاب ‌آوری کشورها ممکن است در مقابل زور آمریکا متفاوت است.
وی با تأکید بر اینکه تلاش می کنیم بتوانیم مسائل ارزی خود با کشورها را حل کنیم، افزود: در مورد سوئیفت جدید هم در هیأت دولت بحث شد و در حال پیگیری هستیم امیدواریم با راهکارهای خود به نتیجه برسیم.
کره جنوبی در بازگرداندن مطالبات مالی ایران کارشکنی می ‌کند
سخنگوی دولت از ذکر نام سایر کشورهایی که پول‌ های ایران را آزاد و مسترد نکرده ‌اند خودداری کرد و گفت: نام بردن کشورها به نفع کشور نیست، اما کشوری مانند کره جنوبی کارشکنی می ‌کند و برای ما مشکل ایجاد کرد، اما در بقیه موارد به دنبال حل این موضوع هستیم.
تجارت بین المللی برق را دنبال می ‌کنیم
وی درباره خبر اتصال شبکه برق ایران روسیه و جمهوری آذربایجان و مزایایی آن برای ایران، گفت: سیستم یکپارچه شدن برق ایران و روسیه و ظرفیت روسیه که حدود سه برابر برق ایران است هم نوعی تجارت بین المللی برق است و هم به پایداری شبکه برق کمک می‌ کند و در فصول مختلف گاهی برق اضافه داریم و می‌ تواند به ما کمک کند و خیلی خوشحالیم که مقدار برق تولیدی ما چشمگیر بوده و ما صادرات برق داریم و تا چند سال پیش این ناممکن بود.
ربیعی در پاسخ به اینکه یکی از وعده ‌های رییس جمهور در دور دوم انتخابات احیای تالاب گاوخونی بود و با توجه به تجربه نسبتا موفق دریاچه ارومیه چه اقدامات عملی در خصوص احیای گاوخونی صورت گرفته است، گفت: دستاوردهای ما مهم بوده است ولی در فضای تحریم و مشکلات کشور کمتر دیده شده است. احیای دریاچه ارومیه کار عظیمی بود که تأثیرات زیادی هم در محیط زیست داشت. اگر در هر کشور دیگری این پروژه انجام می ‌شد، در سطح جهانی درباره آن تبلیغ می‌ کردند.
کارگروه ملی احیای زاینده رود تشکیل شده است
وی افزود: شرایط اقلیمی حوضه آبریز زاینده‌ رود در منطقه خشک و کم آب قرار گرفته است. زندگی مردم آن منطقه با زاینده‌ رود روشن است. رییس‌جمهور دستور تشکیل کارگروه ملی احیای زاینده‌ رود را داده و جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور هم آن را تشکیل داده است. اساس کار آن هم ابقای جریان پایدار برای آب زاینده ‌رود است. این کار دشواری ‌های خاص خود را دارد چون این امر به سرچشمه‌ های متعددی به سایر استان ‌ها مرتبط است که باید با دیدن نیازهای آن استان ‌ها این طرح جلو برود. وزارت نیرو در این زمینه طرحی را آماده کرده است که از استان‌ های حوضه‌ های آبخیز کار آن جلو می ‌رود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه احیای زاینده‌ رود و تالاب گاوخونی به عنوان هدف اصلی تعریف شده است، افزود: امیدواریم فرآیندهای اجرایی این طرح با همدلی، وفاق و فهم مشترک استان‌ های ذیربط از مسأله به سرعت به پیش برود و به بهره ‌برداری برسد. علیرغم کاهش بارز میانگین بارش در حوضه زاینده‌ رود خوشبختانه با برنامه‌ ریزی وزارت نیرو و هماهنگی استانداران مربوطه در قالب برنامه‌ های سازگاری با کم ‌آبی، پس از حدود یک دهه، در دو سال گذشته تقریبا در تمام طول سال آب در رودخانه زاینده ‌رود جاری و تالاب گاوخونی نیز بهره‌مند شده است.
دولت برای حل مشکلات کشور نگاه به بیرون ندارد
وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه دولت برای حل مشکلات نگاه به بیرون دارد، تأکید کرد: این تحلیل بسیار نادرستی است. ما واقعیت تحریم را داریم. ممن متأسفم که بحث هایی راجع به اقتصاد ایران را می خوانم که یک جمله هم به تحریم اشاره نمی کنند و اصلا گویی تحریمی وجود ندارد. گویی که آمریکا هیچ جنایتی علیه جان، نان و سلامت ایرانی ها انجام نمی دهد.
ربیعی افزود: البته اگر در عرصه بین الملل هر فرصتی را که ایجاد شود و تصمیم خوبی بگیرند، دولت برای کسب منافع ملی از آن استفاده می کند و در پی ایجاد فرصت خوب هم در دنیا می رود. اینها در کنار هم و در یک راستا هستند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/448760/توضیحات-سخنگوی-دولت-در-مورد-گزینه-رییس-جمهور-برای-وزارت-صمت،-طرح-عرضه-اوراق-سلف-نفتی-و-عهدنامه-مودت-ایران-و-آمریکا
بستن   چاپ