پیام ویژه
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی:
تمرکز الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی بر اولویت ها و مزیت‌های منطقه‌ای است
چهارشنبه 26 شهريور 1399 - 14:41:47
وزارت رفاه
پیام ویژه - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی مبتنی بر توانمندسازی متقاضیان و با تمرکز بر اولویت ها و مزیت های مناطق تدوین و پیاده‌سازی شده است.

به گزارش روابط عمومی تعاون،کارو رفاه اجتماعی استان مرکزی، محمدتقی آبایی درخصوص طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اظهار کرد: اجرای این طرح در سه فاز شناسایی مزیت‌ها و فرصت‌ها در استان، توانمندسازی و شبکه‌سازی و در نهایت اتصال به بازار صورت می‌گیرد.
وی افزود: توجه به بازار، توانمندسازی متقاضیان و کاهش وابستگی به وام از ویژگی‌های طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است. بهره‌گیری از ظرفیت‌های پیشرانان ملی، منطقه‌ای، استانی و محلی و همچنین شبکه‌سازی و توجه خاص به تجارت الکترونیک و بازنگری در رسته‌های قبلی مشاغل خانگی از دیگر ویژگی های این طرح است.
وی پایین تر بودن هزینه راه اندازی نسبت به سایر مشاغل و انعطاف پذیری و امکان اشتغال برای اقشار گوناگون را از جمله ظرفیت ها و مزایای مشاغل خانگی عنوان کرد و گفت: این مزایا سبب شده که استفاده از ظرفیت های این مشاغل مورد توجه قرار گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای این طرح می تواند به نهادینه شدن سهم مشاغل خانگی در اقتصاد کشور و در نهایت به جهش تولید کمک کند، اظهار کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در ذیل برنامه اشتغال فراگیر تعریف شده و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، جهش تولید، کمک به توانمندسازی اقتصادی خانواده‌ها و حمایت از کسب‌وکارهای خرد و خانگی اجرایی شده است.
وی هدف اصلی این طرح را ایجاد و تثبیت اشتغال از طریق توسعه کسب و کارهای خانگی عنوان کرد و افزود: این طرح از طریق توسعه کسب و کارهای خانگی و محلی در بستر زنجیره ارزش و اتصال پایدار به بازار می تواند به دستاوردهای مهمی نظیر افزایش حضور پایدار کسب و کارهای خانگی در بازارهای محلی و ملی، ایجاد اشتغال پایدار در حوزه مشاغل خانگی، اتصال صاحبان کسب وکار خانگی به بازارهای هدف و کسب و کارهای مستقل به بنگاه های پیشرو و بالادستی و توانمندی متقاضیان و کاهش وابستگی آنها به تسهیلات بینجامد.
وی در خصوص تاثیر شیوع بیماری کرونا بر نحوه اجرای این طرح و محدودیت هایی که ممکن است تحت تاثیر این بیماری در اجرای طرح ایجاد شده باشد، گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی در مشاوره ها و انجام آموزش ها به صورت مجازی و تولید محتوا و توسعه بازارهای مجازی در راستای پیشگیری از شیوع این بیماری توسط جهاد دانشگاهی انجام شده است.
آبایی گفت: شاید شیوع بیماری کرونا در برپایی بازارهای محلی و شرکت در نمایشگاه ها برای عرضه محصولات محدودیت هایی ایجاد کرده است ولی با توجه به اینکه فعالیت ها در منزل انجام می شود، کمتر تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته و هدف نیز توسعه اینگونه مشاغل و تقویت و گسترش بازارهای الکترونیکی و مجازی برای فروش و کسب درآمد است که در مورد عرضه و فروش محصولات به صورت مجازی موفقیت هایی خوبی نیز کسب شده است.
وی افزود: جهاد ‌دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای، واسطه ای و تسهیلگر مکلف به شناسایی و توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره مندی از شبکه های افقی و عمودی است، ضمنا جهاد دانشگاهی با استفاده از شبکه کارشناسان، مشاوران و تسهیلگران خود، در نظر دارد با بهره مندی از ظرفیت های تمامی سازمان های دولتی و غیر دولتی بویژه بخش خصوصی، حلقه‌های مفقوده و خلاء طرح‌های مشابه قبلی را شناسایی و نقش و جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور را توسعه دهد.
آبایی ادامه داد: جهاد دانشگاهی استان مرکزی با بهره‌گیری از توان پژوهشی خود با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، فازهای دوم و سوم را شامل ثبت‌نام از متقاضیان، غربالگری، راستی آزمایی، ارائه آموزش‌ها و مشاوره‌های عمومی و تخصصی و همچنین اتصال به بازار را بر اساس دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها انجام خواهد داد.
آبایی اظهار کرد: طبق تجارب حاصله و آسیب شناسی و مطالعات تطبیقی انجام شده طرح مشاغل خانگی بر اساس الگوهای گذشته دارای مشکلات و موانع زیادی بوده که از آن جمله می‌توان به کم‌توجهی به توسعه فعالیت‌های شبکه‌ای، مشاوره و راهنمایی متقاضیان، عدم توجه به تنوع شیوه‌های آموزشی، عدم توسعه رشته‌های نوین، عدم اتصال به بازار و غیره اشاره کرد. بر همین اساس الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی مبتنی بر توانمندسازی متقاضیان و با تمرکز بر اولویت ها و مزیت های مناطق تدوین و پیاده‌سازی شده است.
به گفته وی، توجه به بازار یا همان تولید مبتنی بر بازار، توانمندسازی متقاضیان و کاهش وابستگی به وام، توجه بیش از پیش به پیشرانان ملی، منطقه ای، استانی و محلی، شبکه سازی های افقی و عمودی استانی و ملی، توجه به تجارت الکترونیک و فروش الکترونیکی محصولات، بازنگری در رشته های قبلی مشاغل خانگی، توجه به رشته های نوین نظیر برنامه نویسی، تولید محتوی، مترجمی، ویراستاری، مشاوره، تولید انیمیشن، همچنین توجه به نقش و جایگاه نهاد های توسعه ای نظیر جهاد دانشگاهی در پیاده سازی برنامه ها و سیاست های قانون گذار، شاید از مهم ترین ویژگی های شاخص در اجرای این طرح باشد.
وی با تاکید بر اینکه پیاده سازی موفق این طرح نیازمند همراهی، همکاری و هم اندیشی بخش های مختلف دولتی و خصوصی است و امیدواریم شاهد نهادینه شدن سهم مشاغل خانگی در اقتصاد کشور بویژه در سال جهش تولید باشیم، درخصوص نحوه، شرایط و مهلت ثبت نام این طرح نیز گفت: ثبت نام ازششم شهریور ماه شروع شده و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت. کلیه متقاضیان لازم است به سامانه inhb.ir که به همین منظور طراحی شده است مراجعه و نسبت به تکمیل فرم ها و اطلاعات مربوط اقدام کنند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/448910/تمرکز-الگوی-جدید-توسعه-مشاغل-خانگی-بر-اولویت-ها-و-مزیت‌های-منطقه‌ای-است
بستن   چاپ