پیام ویژه
پایان سبز بورس در هفته پایانی شهریور
پنجشنبه 27 شهريور 1399 - 07:59:45
پیام ویژه - خراسان /دیروز برای دومین روز پیاپی همه شاخص های قیمتی بورس و فرابورس مثبت شد. اما همچنان جدال عرضه و تقاضا در بازار قوی و در بخشی از بازار عرضه ها قوی تر است و این در حالی است که همچنان حمایت ها از بورس ادامه دارد؛ صندوق توسعه ملی تخصیص یک درصد منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه را تصویب کرد و شرکت های بزرگ هم به راه اندازی ابزارهای مالی حمایتی ادامه می دهند.
به گزارش خراسان، دیروز شاخص کل بورس تهران با رشد 39 هزار واحد توانست به کانال 1.7 میلیون واحد بازگردد. همزمان شاخص کل هم وزن بورس و شاخص کل فرابورس هم رشد کرد که نشان از غلبه جو مثبت در بازار دارد. اگرچه شاخص کل هم وزن فقط نیم درصد رشد کرد که بسیار کمتر از رشد 2.5 درصدی شاخص کل بورس است اما حمایت ها از بورس ادامه دارد و همچنان اهالی نوسانگیر و کوتاه مدتی بازار یک پای خود را بیرون در گذاشته اند تا در اولین فرصت سرمایه ها را نقد و در قیمت های پایین تر خرید کنند! همین موضوع باعث شد در انتهای معاملات دیروز مجدد جدال عرضه و تقاضا تشدید شود و در انتها عرضه ها افزایش یابد.یکی از مصادیق جدال سنگین عرضه و تقاضا معامله 2.6 میلیارد سهم شرکت ایران خودرو در معاملات دیروز بود که موجب نوسان شدید قیمت سهم این شرکت شد. بر اثر این شرایط، صف خرید برخی سهم های بزرگ باز شد و برخی سهم های کوچک هم به محدوده منفی بازگشتند. یک نمونه بارز صندوق دارایکم است که در نیمه اول معاملات در محدوده 26 هزار تومان معامله می شد اما در انتها با افت بیش از 10 درصدی به محدوده 23 هزار تومان بازگشت.
دارایکم اولین صندوق قابل معامله دولت است که بهار امسال به قیمت هر واحد 10 هزار تومان عرضه شد و اکنون حدود 150 درصد رشد کرده است. دولت قرار بود تا انتهای دیروز پذیره نویسی صندوق دارادوم یا همان پالایشی یکم را هم به پایان برساند اما فرصت مشارکت تا 30 شهریور تمدید شد.
این تحولات و رشد بازار در حالی رقم می خورد که انواع حمایت ها از بورس همچنان ادامه دارد. دیروز صندوق توسعه ملی به حرف و حدیث ها در خصوص حمایت این نهاد از بورس پایان داد و به طور رسمی اعلام کرد که یک درصد منابع را در صندوق توسعه بازار سپرده گذاری خواهد کرد. به گزارش تسنیم در اطلاعیه این نهاد آمده است: "صندوق توسعه ملی در راستای اجرای مفاد تکالیف قانونی و به منظور حمایت و تقویت بازار سرمایه آمادگی خود را جهت سپرده گذاری در صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد".گفتنی است، در جلسه‌ای که صبح دیروز با حضور اعضای هیئت عامل صندوق توسعه ملی و محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، سازوکار حمایت از بازار سرمایه با استفاده از سپرده‌گذاری یک درصد منابع صندوق توسعه ملی مورد تاکید قرار گرفت.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/449612/پایان-سبز-بورس-در-هفته-پایانی-شهریور
بستن   چاپ