پیام ویژه
بولتون، مشاوری در آستانه محکومیت
جمعه 28 شهريور 1399 - 17:33:33
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمدحسین لطف‌الهی/ وزارت دادگستری امریکا که تابستان امسال تلاش حقوقی‌اش برای جلوگیری از انتشار کتاب خاطرات جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق رییس‌جمهور ایالات متحده ناکام مانده بود، تحقیقاتی رسمی را آغاز کرده تا بولتون را به دلیل افشای اطلاعات محرمانه کاخ سفید مورد پیگیری قرار دهد؛ تحقیقاتی که به نتیجه رسیدن آن می‌تواند چالشی جدی برای سیاستمدار جمهوری‌خواهی باشد که گفته است برای اولین ‌بار در زندگی‌اش به کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری رای نخواهد داد. نیویورک‌تایمز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده که این تحقیقات پیشرفت خوبی داشته و هیات منصفه‌ای که از سوی تیم حقوقی وزارت دادگستری تشکیل شده با استناد به برخی مدارک به دست آمده دستوری برای جست‌ وجو در سوابق ارتباطی انتشارات «سیمون و شوستر» با مشاور امنیت ملی سابق امریکا صادر کرده است. به گفته این منبع آگاه احضاریه‌ای نیز به موسسه «خاوارین» که جان بولتون آن را اداره می‌کند ارسال شده و از نماینده حقوقی این موسسه خواسته شده تا برای تکمیل تحقیقات همکاری لازم را داشته باشد.
جان بولتون مرداد ماه امسال با انتشار کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» برخی اتفاقاتی را که در دوره حضور 17ماهه او در کاخ سفید رخ داده، افشا کرد و این موضوع ضربه‌ای سنگین به کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ وارد آورد. پیش از انتشار این کتاب در ماه ژوئن وزارت دادگستری امریکا با تنظیم شکایتی در دادگاه تلاش کرد، مانع انتشار کتاب جان بولتون شود اما در نهایت رویس لمبرت قاضی دادگاه اعلام کرد، تلاش برای جلوگیری از انتشار کتاب بیهوده است؛ چراکه تا آن زمان حدود 200 هزار نسخه از آن منتشر شده و شماری از آنها حتی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته بود. در آن زمان خبرگزاری فرانسه گزارش داد که قاضی در حکم خود به دو نکته دیگر هم اشاره کرده است: نخست اینکه دولت نتوانسته است ثابت کند، انتشار کتاب «خسارت‌های جبران‌ناپذیری» به‌ بارخواهد آورد. دوم اینکه بولتون با بی‌اعتنایی به تقاضای دستگاه‌های امنیتی برای بازبینی کتاب، امنیت ملی را به ‌بازی گرفته است. بخش دوم حکم دادگاه، این امید را در تیم حقوقی دولت ایجاد کرد که هرچند نتوانسته‌اند از انتشار کتاب جلوگیری کنند، دست‌کم خواهند توانست با محکوم کردن جان بولتون و اعمال جریمه‌ای سنگین علیه او از انتشار دیگر کتاب‌هایی که نوعی افشاگری علیه رییس‌جمهور امریکا به حساب می‌آید، جلوگیری کنند.
تیم حقوقی وزارت دادگستری امریکا مدعی است، جان بولتون ناقض توافقنامه «منع افشای اطلاعات محرمانه» است که در ابتدای ورود به کاخ سفید امضا کرده و به همین دلیل باید محکوم شود. به نوشته پولیتیکو، جان بولتون و ناشر کتاب از اظهارنظر در این باره خودداری کرده‌اند اما وکیل مشاور امنیت ملی سابق امریکا گفته است که او بی‌گناه بوده و نباید محکوم شود. چارلز کوپر در بیانیه‌ای که خطاب به پولیتیکو نوشته، آورده است:«اخیرا از صدور احضاریه برای آقای بولتون آگاهی یافته‌ایم. اعتقاد ما بر این است که آقای بولتون اقدامی بر خلاف قانون و مقررات انجام نداده؛ چه رسد به جرم غیرقابل جبران. آقای بولتون گفته است به‌ طور کامل با هر تحقیقی همکاری خواهد کرد». وکیل مشاور امنیت ملی سابق رییس‌جمهور امریکا همچنین کاخ سفید را متهم کرده است که از طریق «پیگیری لاک‌پشتی» این تحقیقات تصمیم دارد، مانع از آن شود که آقای بولتون تا پیش از برگزاری انتخابات نوامبر، مطالب دیگری را علیه رییس‌جمهور امریکا مطرح کند.
احتمال بالای محکومیت بولتون
اصلی‌ترین سوال در دعوای حقوقی دولت امریکا و مشاور سابق امنیت ملی رییس‌جمهور این است که آیا جان بولتون پیش از اظهارنظر کاخ سفید روی محرمانه بودن یا نبودن کتاب اقدام به انتشار آن کرده یا طی روند قانونی توافق عدم افشای موارد محرمانه از کتاب خود رونمایی کرده است. جان بولتون مدعی است پیش از انتشار کتاب خود را در اختیار کاخ سفید قرار داده اما مسوولان کاخ سفید اعلام کرده‌اند او پیش از آنکه کاخ سفید نظر رسمی خود را اعلام کند، نسخه‌هایی از کتاب را منتشر کرده و آن را در اختیار خبرنگاران قرار داده است. نیویورک‌تایمز نوشته است که این ادعا «قمار بولتون» بود:«او یا راست گفته و می‌تواند موضع خود را تقویت کند و به درآمدزایی از کتاب بسیار پرفروش خود ادامه دهد یا اینکه دروغ گفته و نه تنها باید تمام درآمد حاصل از این کتاب را به خزانه دولت واریز کند بلکه به محکومیت کیفری دچار شده و به عنوان یک تهدید برای امنیت ملی شناخته می‌شود». این روزنامه در انتهای این مطلب نوشته است:«او دروغ گفت». در رای منتشر شده از دادگاه در خرداد ماه نیز اشاره شده که روند مورد توافق میان بولتون و کاخ سفید طی نشده و با توجه به این موضوع احتمال بسیاری وجود دارد که مشاور امنیت ملی سابق دولت ترامپ با محکومیتی سنگین مواجه شود.
آیینه عبرت
هرچند که دولت ترامپ نخواهد توانست آب رفته را به جوی بازگرداند و ادعاهای مطرح شده از سوی بولتون در کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» را بی‌اثر کند، اصرار زیادی از سوی رییس‌جمهور و ویلیام بار، دادستان کل امریکا وجود دارد که شکایت حقوقی از بولتون به صورت جدی تا صدور حکم پیگیری شود. ان‌پی‌آر با تاکید بر اینکه برای ترامپ و دولت امریکا دو میلیون دلاری که بولتون برای اعطای حق انتشار این کتاب دریافت کرده اهمیتی ندارد، نوشته است:«آنها می‌خواهند از این طریق راه را برای افشاگری‌های بعدی از درون کاخ سفید ببندند. در ماه‌های اخیر انتشار کتاب‌هایی با محوریت افشاگری علیه رییس‌جمهور امریکا بازار خوبی داشته و کتاب‌هایی نظیر «خشم» مصاحبه‌های باب وودوارد با رییس‌جمهور ضربات سختی به کارزار انتخاباتی جمهوری‌خواهان زده است.» در هفته‌های اخیر کتاب خاطرات مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ و پیتر استروزوک، افسر سابق اف‌بی‌آی که پیش‌تر در انتشار ایمیل‌های شخصی هیلاری کلینتون در سال 2016 همچنین تحقیقات درباره دخالت روسیه در آن انتخابات نقش داشت، منتشر شده و به گزارش بلومبرگ قرار است چند کتاب دیگر از مسوولان و نزدیکان سابق رییس‌جمهور امریکا در روزهای آتی منتشر شود. ژنرال مک مستر، مشاور اسبق امنیت ملی رییس‌جمهور امریکا که با آمدن بولتون کاخ سفید را ترک کرد از جمله کسانی است که می‌خواهد به زودی کتاب خاطرات خود از دوران همکاری با ترامپ را منتشر کند و ممکن است محکومیت بولتون او را از این اقدام- دست‌کم تا پیش از برگزاری انتخابات- منصرف کند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/450606/بولتون،-مشاوری-در-آستانه-محکومیت
بستن   چاپ