پیام ویژه
نامه کشورهای اروپایی به شورای امنیت برای ادامه تعلیق تحریم‌ ها علیه ایران
شنبه 29 شهريور 1399 - 13:24:33
پیام ویژه - انگلیس ، فرانسه ، آلمان در نامه‌ ای به شورای امنیت، ضمن پایبندی به توافق هسته ‌ای، ادامه تعلیق تحریم‌ ها علیه ایران را اعلام کردند.

به گزارش جماران ، انگلیس، فرانسه و آلمان در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند که به موجب توافق هسته ای، معافیت ایران از تحریم ها پس از 20 سپتامبر - یعنی زمانی که آمریکا مدعی شده تمامی تحریم ها باز می گردند - جریان خواهد داشت.
در نامه ای که رویترز مدعی شده رویت کرده، نمایندگان این سه کشور اروپایی نوشته اند: «ما بی وقفه تلاش می کنیم تا توافق هسته ای را حفظ کنیم. لندن، پاریس و برلین همچنان به توافق هسته ای با ایران پایبند هستند. هرگونه اقدامی برای بازگرداندن تحریم های ایران، فاقد اثر قانونی است.»
«مایک پومپئو» وزیر خارجه امریکا ماه گذشته گفت که وی یک فرآیند 30 روزه را در شورای امنیت آغاز کرده که منجر به بازگشت تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران خواهد شد و این تحریم‌ ها از نیمه شب 20 سپتامبر (یکشنبه) به وقت گرینویچ به طور خودکار باز می ‌گردند.
اما 13 عضو از 15 عضو شورای امنیت می گویند این اقدام واشنگتن غیرقانونی است زیرا این کشور دیگر طرف توافق هسته ای نیست. 
ایالات متحده مدعی است می تواند این اقدام را انجام دهد زیرا در قطعنامه شورای امنیت 2015 هنوز از آن به عنوان یک شرکت کننده نام برده شده است.
آمریکا در اردیبهشت سال 97 از برجام خارج شد و تمامی تحریم‌ های تعلیق شده خود را علیه ایران بازگرداند. اما سه کشور اروپایی به همراه روسیه و چین همچنان به توافق هسته ‌ای با ایران پایبند مانده ‌اند.
نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان در سازمان ملل تاکید کرده ‌اند که همچنان به «اجرای کامل» قطعنامه 2231 شورای امنیت که سال 1394 در پیوند با توافق هسته ‌ای ایران و شش قدرت جهانی تصویب شد، پایبند هستند.
دیپلمات ها می گویند به احتمال زیاد شمار اندکی از کشورها این تحریم ها را مجددا اعمال خواهند کرد.
منبعی به رویترز گفته است دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قصد دارد در روزهای آینده دستور اجرایی صادر کند و به وی اجازه دهد هر کسی که تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران را نقض کند، مجازات شود. 
سفیر نیجر، رئیس دوره ای جدید شورای امنیت هم 11 شهریور گفته بود، در موضع ما نسبت به درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ های سازمان ملل علیه ایران، تغییری ایجاد نشده است. سفیر نیجر هرگونه اقدام ریاست شورای امنیت برای به جریان انداختن پیش نویس قطعنامه ‌ای ذیل «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تحریم‌ ها علیه ایران را رد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در واکنش به ادعای مایک پومپئو گفته بود، آمریکا «چون عضو برجام نیست، هیچ جایگاه قانونی» برای متوسل شدن به قطعنامه 2231 سازمان ملل ندارد.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/451360/نامه-کشورهای-اروپایی-به-شورای-امنیت-برای-ادامه-تعلیق-تحریم‌-ها-علیه-ایران
بستن   چاپ