پیام ویژه
شاهکار تازه صداوسیما!
پنجشنبه 24 مهر 1399 - 12:11:11 PM
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
برخی رویکردهای صداوسیما طی سال‌های گذشته باعث شده تا جامعه نسبت به این رسانه چندان دید مثبتی نداشته باشد. این در حالی است که مدیران صداوسیما هنوز هم تجدیدنظری در خصوص رویکردها و سیاست‌گذاری‌های خود در بخش‌‌های مختلف نداشته‌اند. نمود عینی این مساله را می‌توان در برنامه‌‌ای دید که اخیرا در شبکه قرآن سیما پخش شد و در آن یک کارشناس مذهبی صحبت‌هایی به میان آورد که واکنش‌های‌ بسیاری در پی داشت. هر چند بیشتر واکنش‌ها به مدیران صداوسیما بود تا کارشناس مدنظر؛ چراکه برخی معتقدند این سیاست‌‌های صداوسیماست که باعث شده سطح برنامه‌ها و کارشناسان به حدی برسد که صدای کاربران شبکه‌های اجتماعی و حتی اصولگرایان نیز درآید. باید دید در آینده شاهد تغییر در رویکردها و سیاست‌های صداوسیما در جهت بهبود وضع این رسانه خواهیم بود یا اینکه شرایط به همین نحو پیش خواهد رفت.
لزوم تغییر و اصلاح رویکرد
چندی پیش بود که کلیپی در فضای مجازی دست به دست شد که در آن یک کارشناس مذهبی در برنامه «روبه‌راه» شبکه قرآن حاضر شد و درخصوص ظهور امام زمان (عج) گفت: «در نقشه خداوند تبارک و تعالی، حتی از زمان تولد پیغمبر(ص)، انقلاب اسلامی ایران دیده شده. این خیلی مهم است. امام می‌فرماید این (مساله) دو نکته خیلی مهم دارد؛ یکی اینکه معنای اینکه پیغمبر در مکه متولد می‌شود اما حوادثش در ایران هست، به‌خصوص شکسته شدن 14 کنگره کاخ کسری، این هست که 14 قرن بعد از تولد پیامبر بساط ستمشاهی برچیده می‌شود، بساط ظلم برچیده می‌شود. قرن 14 قرن بسیار مهمی است در مسائل آینده و آینده‌پژوهی در نگاه معارف اسلامی و نکته دوم که امام فرمودند این است که بعد از رحلت پیامبر، جبرییل که سه ماه خدمت حضرت فاطمه زهرا (س) می‌رسید و حضرت زهرا(س) به خاطر آن اسمش مقدس است، حضرت جبرئیل با اخبار انقلاب اسلامی حضرت زهرا را آرام می‌کرد و می‌گفت ایرانی‌ها خواهند آمد. چون شما ببینید از زمان پیغمبر خبر خوشی ما نداریم در تاریخ اسلام. اولین خبر خوش در تاریخ اسلام، انقلاب اسلامی است» این صحبت‌های مدیرعامل موسسه منتظران مهدی با واکنش‌هایی مواجه شد. چنانکه حتی گروهی موسوم به اصولگرایان شبکه‌های اجتماعی توئیتر هم به پخش این سخنان روی آنتن زنده تلویزیون واکنش نشان داده و خواستار آن شدند که بابت این ادعاها از مردم عذرخواهی شود. هر چند برخی نیز انگشت پرسشگری خود را به سمت رئیس صداوسیما نشانه رفته و از سیاستگذاری‌های این سازمان انتقاد کردند. آنچه مسلم است، ایجاد شبهه و ناامیدی در میان مردم و بیان سخنانی از این دست که واکنش جامعه را برانگیزد موجبات بی‌اعتمادی به رسانه ملی را شکل می‌بخشد. لذا اگر بیان تحلیل‌های شبهه‌انگیز از سوی برخی کارشناسان عادی ایجاد حاشیه می‌کند، این مساله از سوی برخی روحانیون به طرق اولی حاشیه‌‌سازتر خواهد بود و باعث می‌شود با دید ابهام و تردید به این نوع مسائل بنگرند که می‌تواند در مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی تاثیر منفی بگذارد. در همین راستا، فرید مدرسی، فعال رسانه‌ای در واکنش به این ویدئو و اظهارات مطرح‌شده در آن، در حساب توئیتری‌اش نوشت: «جناب علی‌عسکری تا چه زمانی باید چوب ضعف و بی‌تدبیری جنابعالی و عدم درک شرایط کنونی در صداوسیما را بخوریم... و دم برنیاوریم. این دیگر سیاست نیست، بازی با اعتقادات مردم است. از آن روز بترسید که صبر متدینین لبریز شود.» قدر مسلم صداوسیما باید برآیند خواست ملی مردم باشد و درخصوص رویکردهای اخیر خود تجدیدنظری کند. هر چند به نظر می‌رسد که احتمالا تغییرات آقای علی‌عسکری نیز در همین راستا باشد. در عین حال باید اذعان داشت؛ اگر نگاه صداوسیما به آنچه در این رسانه می‌گذرد مثل نگاه به فردوسی‌پور باشد موجب فاصله گرفتن مردم خواهد شد اما اگر این تغییرات توام با انتخاب کارشناسان خبره و زبده باشد می‌تواند امید به حمایت مردم از این رسانه و حضور در صحنه سیاسی و اجتماعی پررنگ‌تر کند.
واکنش زائری به کلیپ حاشیه‌ساز
کلیپ منتشرشده در فضای مجازی از یک کارشناس مذهبی با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد چنانکه در یکی از این واکنش‌ها یک کارشناس مسائل دینی اظهار داشت: سال‌ها قبل یک نفر به نام «محمد شجاعی» بود که مرحوم شد؛ آیت‌ا... محمد شجاعی، عارف و سالک واصلی که کتاب‌های عمیق و پرمغزی هم دارد از جمله «مقالات» در مبانی نظری تزکیه. رضوان‌ا... علیه. بعد‌ها در سال‌های اخیر یک «محمد شجاعی» دیگر پیدا شد که به او استاد شجاعی می‌گفتند و مریدانی هم دارد و دفتر و دستک و موسسه و تشکیلاتی و... که البته معمم هم نبود و گاهی هم افراد کم‌اطلاع آثار آن مرحوم آیت‌ا... شجاعی را به حساب ایشان می‌گذاشتند. حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: حالا در سیما بیانات و افاضات عجیب و غریب دارد. فقط امیدوارم آنها که در این سراشیبی حراج عقیده و ایمان مردم ... دم برنمی‌آورند برای فردای قیامت خود حجتی داشته باشند و بتوانند جواب خدا را بدهند، البته در صورتی که هنوز مثل ما به قیامت و قبر و سوال و جواب باور دارند!

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/475239/شاهکار-تازه-صداوسیما!
بستن   چاپ