پیام ویژه
روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:
سودان؛ از فاجعه دخالت در یمن تا دام عادی سازی روابط با اسرائیل
شنبه 26 مهر 1399 - 15:17:18
پیام ویژه - فرماندهان ارتش سودان پس از گرفتار کردن نظامیان این کشور در یمن و قتل یمنی ها حالا به فکر عادی سازی روابط این کشور با رژیم اشغالگر هستند اما آیا این عادی سازی برای سودان فایده ای هم دارد؟

به گزارش جماران ، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: نمی دانیم چه کسی پشت«ابو القاسم برطم» تاجر سودانی قرار دارد که به شکل ناگهانی در صحنه حوادث در سودان ظاهر شد و اعلام کرد که به همراه 40 شخصیت از طیف های مختلف سودان سفری را اوایل ماه آینده به سرزمین های اشغالی سازماندهی می کند تا مانع اعتماد را شکسته و برای عادی سازی روابطی که به آن باور دارد و برای آن تلاش می کند مقدمه سازی می کند زیرا به گفته وی افق های سرمایه گذاری غرب در سودان را به دلیل تأثیر اسرائیل و لابی هایش بر اقتصاد غرب می گشاید.
نظرسنجی های اخیر تأکید می کند که فقط 13 درصد از ملت سودان که میراثی ملی و کرامت عربی و اسلامی دارد، عادی سازی روابط با دولت اشغالگر را تأیید می کند این در حالی است که 79 درصد با این عادی سازی مخالف اند و آن را گناهی خطرناک و به عبارتی دیگر«گناهی بزرگ» به شمار می آورند.
چیزی این واقعیت را تقویت می کند این است که مجمع فقه اسلامی در سودان که سازمانی محترم است و دارای جایگاه دینی برجسته ای در میان مردم سودان است و علمای برجسته ای عضو آن هستند با حضور 40 عضو از مجموع 50 عضو اش «فتوایی» در مخالفت با عادی سازی روابط با اسرائیل این دولت اشغالگر سرزمین های فلسطینی صادر کرد؛ این فتوا همانطور که آقای«عادل حسن حمزه» دبیر کل مجمع به خبرگزاری فرانسه گفت برای دولت سودان الزامی است.
مساله قطعی که در آن تردیدی نیست این است که شورای نظامی به رهبری سرلشکر«عبدالفتاح البرهان» با کودتای نظامی به قدرت رسید و همین البرهان است که سودان را به سمت عادی سازی روابط با اسرائیل هل می هد و همین آقای البرهان است که سودان را در جنگ یمن گرفتار کرد و 15 هزار نظامی را برای کشتن برادران یمنی شان اعزام کرد و چیزی که سربازان قربانی به دست آوردند همه اش به جیب فرماندهان شان رفت.
در اوایل ماه جاری «محمد حمدان دوقلو حمیدتی» معاون البرهان و حاکم کنونی سودان تأکید کرد که وی برقراری روابط دیپلماتیک با دولت اشغالگر را تأیید می کند «زیرا اسرائیل دولتی پیشرفته است و همه جهان در کنارش ایستاده و به خاطر توسعه مان به این دولت نیاز داریم».
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از طریق«مایک پمپئو» وزیر خارجه اش و برخی از کشورهای عربی که روابط خود را با رژیم اشغالگر عادی سازی کرده اند یا آنهایی که در آستانه عادی سازی روابط با این رژیم هستند مانند امارات ، بحرین و عربستان سعودی به شدت به سودان فشار می آورد تا «توافقنامه صلح» امضا کند.
پمپئو در گروکشی شنیع و تحقیر آمیز طی سفرش به خارطوم در چند هفته پیش تأکید کرد که لغو نام سودان از فهرست تروریسم و لغو تحریم ها علیه این کشور مشروط به عادی سازی روابط با اسرائیل است.
آقای«عبدالله حمدوک» نخست وزر کنونی سودان که نماینده شاخه مدنی قدرت در سودان به شمار می رود خودش و همکارانش در دولت برابر این گروکشی آمریکایی-اسرائیلی مقاومت می کنند و با این کارش افسار نظامیان را می کشند اما نمی دانیم که این ایستادگی شرافتمندانه اش در برابر ارتشی ها که شرف نظامی و اخلاقی خود را به آمریکا و بنیامین نتانیاهو فروختند، ادامه پیدا می کند.
مشکل واقعی سودان در نبود سرمایه گذاری و سرمایه های غربی نیست بلکه در فساد ناشی از حکومت کودتاچیانی است که از سی سال پیش تا کنون بر قدرت سیطره دارند.
سودان ثروت های کشاورزی و معدنی بزرگ و ملتی مبدع و خلاق و با مهارت علمی و عملی بالایی دارد ولی حکومت شکست خورده و فاسد نظامیان اجازه نمی دهد که سکان هدایت کشور به دست افراد ماهر و باکفایت قرار گیرد و دیدیم که چگونه ده ها میلیون دلار نقد در خانه «عمر البشیر» رئیس جمهور سرنگون شده سودان که استاد این نظامیان است و به آنها فساد را یاد داد، پیدا کردند.
اسرائیل به همه کشورهایی که روابط شان را به این رژیم عادی سازی کردند چیزی جز تحقیر و بدبختی ارائه نکرده است و اوضاع فجیع اقتصادی مصر و اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین بهترین نمونه و مثال در این زمینه هستند.
آقای البرطم و آقایان حمیدتی و البرهان و هواداران آنها سودان را به سمت ویرانی و تخریب و تجزیه پیش می برند و همان اشتباه تاریخی سابق را تکرار می کنند زمانی که وعده های آمریکایی برای رفاه را باور کردند و توافقنامه ای امضا کردند که به بر اساس آن یک سوم جنوب سودان و به همراه آن همه ثروت های نفتی این کشور جدا شد و اگر کسی جلوی آنها را نگیرد همین اشتباه را باز تکرار می کنند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/476705/سودان؛-از-فاجعه-دخالت-در-یمن-تا-دام-عادی-سازی-روابط-با-اسرائیل
بستن   چاپ