پیام ویژه
ناهمخوانی ادعای ترامپ درباره خروج نیروهای آمریکا با واقعیت
شنبه 26 مهر 1399 - 21:34:06
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - ایسنا /متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
زمانی که دونالد ترامپ چند روز پیش در توئیتر نوشت که کل سربازان آمریکایی باید تا کریسمس از افغانستان به خانه برگردند، در حال تاکید بر هدفی بود که سال‌هاست در عملی کردنش ناکام مانده است و بیش از هر چیز امید دارد که رای‌دهندگان در زمینه پایان دادن به استقرار نیروهای نظامی آمریکا، به حرف‌های او بیش از دستاوردهایش بها دهند.
به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مدت‌ها قبل وعده خارج شدن از افغانستان و به طور کلی‌تر به نتیجه رساندن آنچه را که "جنگ‌های بی‌پایان" آمریکا در خاورمیانه خواند، داده و حالا به احیای یک موضوع محوری کمپین انتخاباتی 2016 خود که طبق برخی داده‌ها می‌توانسته نقشی مهم در پیروزی‌اش ایفا کرده باشد، روی آورده است.
با این حال در حالی که حدود سه ماه از اولین دور ریاست جمهوری دونالد ترامپ باقی مانده، او از بازگشت آخرین سربازان آمریکایی به خانه از هیچ نقطه‌ای از جهان استقبال نکرده است. با وجود آنکه او هزاران سرباز را از افغانستان، عراق و سوریه خارج ساخته، هزاران تن دیگر همچنان در آن مناطق بر سر جانشان همچنان ریسک می‌کنند –عامل نارضایتی آشکار برای رئیس جمهوری که امید به تاثیر گذاشتن بر رای‌دهندگان با نتایج بی‌سابقه و صریح را دارد.
و با وجود اینکه مدافعان ترامپ تاکید دارند باید به او به خاطر اجتناب از دست زدن به مداخله‌های جدید عمده از جانب آمریکا بها داد و او اولین رئیس جمهوری در چند دهه اخیر است که چنین کاری می‌کند، این رئیس جمهوری آمریکا اقدام به استقرار هزاران سرباز بیشتر در خلیج‌ فارس در پاسخ به تنش‌های فزاینده با ایران کرده و برخی تحلیلگران هشدار می‌دهند در صورتی که ترامپ دوباره در انتخابات پیروز شود، ممکن است این تنش‌ها به سطح یک مقابله داغ برسند. او همچنین اقدام چندانی برای کاستن از پایگاه‌های نظامی عمده آمریکا در جاهایی همچون قطر و بحرین انجام نداده است.
دانا استرول، کارشناس انستیتوی سیاست خاور نزدیک در واشنگتن گفت: قطعه گمشده در اینجا این است که ده‌ها هزار نیرو در سراسر خاورمیانه مستقر هستند و از عملیات‌های جاری در منطقه و فراتر از آن پشتیبانی می‌کنند.
او تاکید کرد: رئیس جمهوری آمریکا حتی حضور نظامی این کشور در عربستان سعودی را افزایش داده است. هیچ کدام از آن نیروها در طول دوران ریاست جمهوری او خارج نشده‌اند. لفاظی او با واقعیت درباره نیروهای آمریکایی استقرار یافته امروز در سراسر خاورمیانه همخوانی ندارد.
ترامپ در حال حاضر ناظر بر حضور حدود 10 هزار سرباز نیروی زمینی در مجموع در عراق، افغانستان و سوریه است که تنها کمی کمتر از رقمی است که در پایان دولت باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی به ارث برد. طبق گزارش پنتاگون، موارد جدید استقرار نیرویی که ترامپ دستورشان را داد، سبب شد این عدد تا اواخر 2017 تا میزان 26 هزار تن هم بالا برود قبل از آنکه در ماه‌های اخیر به شکل پایدار کاهش یابد.
بایدن در وب‌سایت کمپینش متمرکز بر دستور کار سیاست خارجی بر مبنای بازسازی آمریکا از داخل و با تدابیری همچون اصلاحات آموزشی، سیاست‌های مهاجرتی انسانی‌تر و حمایت‌ها از حقوق مربوط به رای دادن است. بایدن هم مثل ترامپ وعده داده تا "به جنگ‌های ابدی در افغانستان و خاورمیانه که برای ما هزینه‌های جانی و مالی ناگفته‌ای به بار آورده‌اند" پایان دهد. او گفت که "اکثریتی وسیع از سربازان آمریکا را از افغانستان به خانه بر می‌گرداند و تمرکز را صرفا بر ماموریت مقابله با القاعده و داعش" می‌گذارد.
ترامپ شاید در تلاش برای رویارویی با رقیبش، چند روز پیش به شکلی ناگهانی در یک توییت عصرگاهی خبر از تسریع برنامه زمانی خارج شدن نیروهای آمریکایی از افغانستان داده و شگفتی مقام‌های نظامی و غیرنظامی ارشد را برانگیخت.
کاخ سفید هیچ اظهارنظر رسمی نداشت، اما یک مقام رده بالای دولتی که نامش را فاش نکرد گفت، ترامپ این بیانیه آشکار را داده که دولت مجبور به اجرای خواسته‌های او به عنوان فرمانده کل قواست.
مقام‌های نظامی ارشد در همین حال می‌گویند، هنوز هیچ دستور رسمی برای کاستن از نیروهای آمریکایی در افغانستان فراتر از عدد 4500 تا پایان نوامبر دریافت نکرده‌اند.
فیلیپ گوردون که قبلا در دولت اوباما نقش هماهنگ‌کننده را برای خاور میانه، شمال آفریقا و منطقه خلیج فارس داشته، این توییت را مدرکی دانست از اینکه برانگیختگی‌های سیاسی و نه تفکر استراتژیک در پشت مدیریت ترامپ در قبال ارتش قرار دارد.
گوردون تاکید کرد: شما نمی‌توانید به او از بابت مدیریت موفق خارج‌سازی نیروها اعتبار بدهید. این روند پرآشوب و غیرمنسجم و کاملا غیرقابل پیش‌بینی بوده است.
او یادآور شد که چطور ترامپ مکررا وعده خارج ساختن تعداد کم نیروهای آمریکایی از سوریه را داده و برنامه‌ریزها در پنتاگون را مجبور ساخته تا به دنبال راه‌حل‌هایی که حافظ چند صد سرباز به منظور مقابله با نفوذ روسیه و ایران بوده، بروند هر چند که ترامپ حالا فخر می‌فروشد که آن سربازان آنجا هستند تا "نفت را حفظ کنند".
اد کینگ، رئیس و بنیانگذار گروه موسوم به اولویت‌های دفاعی، یک گروه غیر حزبی مستقر در واشنگتن و حامی حضور کمتر نظامی آمریکا در خارج گفت: این تعداد سرباز برای دستیابی به هر هدفی خیلی کم هستند و تعدادشان تنها برای به دردسر انداختن ما کافی هستند، همانطور که اخیرا شاهد گرد و خاک به پا شدن میان نیروهای گشتی آمریکایی و روسی بودیم.
بعد از آنکه هفت سرباز آمریکایی در ماه اوت به هنگام کوبیدن یک خودروی زرهی روسی به خودروی خودشان مجروح شدند، پنتاگون تعداد 100 سرباز دیگر را به سوریه فرستاد و مجموع تعداد نیروهای آمریکایی در آنجا را به 750 تن رساند.
کینگ از اینکه ترامپ پیشرفت بیشتری در زمینه خارج‌ ساختن همه سربازان آمریکایی از مناطق جنگی حاصل نکرده، ابراز ناخرسندی کرد. او عمده تقصیر را به گردن دیگران همچون جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ انداخته و ادامه داد: این امید هست با پرسنلی درست که بتوانند برخی اهداف بیان شده در الفاظ ترامپ را اجرا کنند، برخی از این سیاست‌ها عملا به ثمر بنشینند. اما عده‌ای دیگر هشدار می‌دهند در دور دوم ریاست جمهوری ترامپ ممکن است عکس آن درست باشد.
ترجمه علی مدنی

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/476908/ناهمخوانی-ادعای-ترامپ-درباره-خروج-نیروهای-آمریکا-با-واقعیت
بستن   چاپ