پیام ویژه
پشت‌ پرده افشاگری علیه بایدن
شنبه 26 مهر 1399 - 23:35:53
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روزنامه نیویورک پست در گزارشی به ایمیل‌های جو بایدن که ادعا می‌شود شواهدی از سوءاستفاده هانتر بایدن پسر نامزد حزب دموکرات از قدرت پدرش که در آن زمان معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود، پرداخته، این در حالیست که این ادعا‌ها در گذشته نیز توسط ترامپ و طرفداران مطرح شده و اینیار نیز چیز جدیدی به مطالب قبلی اضافه نشده است.
 ایمیل اصلی که از سوی روزنامه نیویورک پست برجسته شده است، پیامی مربوط به ماه مه سال 2015 است که در آن ادعا شده است که از سوی وادیم پوژارسکی، مشاور شرکت بوریسما برای هانتر بایدن ارسال شده است. نیویورک پست می‌گوید که در این ایمیل او از هانتر بایدن تشکر می‌کند که به واشنگتن دعوتش کرد و فرصتی برای ملاقات با جو بایدن در اختیار او گذاشته است.
واکنش بایدن و ترامپ
کارزار انتخاباتی بایدن در بیانیه‌ای اعلام کرد که برنامه‌های بایدن را در آن زمان بررسی کرده است و هیچ جلسه‌ای برگزار نشده است. اندرو بیتس، سخنگوی ستاد انتخاباتی بایدن تاکید کرده است که کمیته‌های سنا به رهبری جمهوری‌خواهان پیش از این به این نتیجه رسیده‌اند که بایدن هیچگونه تخلفی در ارتباط با اوکراین انجام نداده است.
دونالد ترامپ در واکنش به افشاگری نیویورک پست، در توییتی به این نشریه برای رو کردن دست بایدن تبریک گفت. ترامپ در توییتی نوشت: تبریک به نیویورک پست برای نشان دادن فسادی که جو بایدن خواب‌آلود و کشور ما را احاطه کرده است. او همیشه سیاستمداری فاسد بوده است. شرم‌آور است!
نیویورک پست گفته است که از طریق رودی جولیانی وکیل ترامپ به یک هارد دیسک حاوی پیام‌ها [ایمیل‌ها]و عکس‌های هانتر بایدن رسیده است. آن‌ها گفته‌اند که این مطالب در یک کامپیوتر رها شده در یک تعمیرگاه وسایل کامپیوتری پیدا شده است.
در این گزارش آمده است که نمی‌توانند تایید کنند فردی که کامپیوتر را به تعمیرگاه سپرده است، هانتر بایدن بوده باشد. نیویورک پست همچنین می‌گوید که اف‌بی‌آی در جریان این موضوع قرار داشت، اما رسانه‌های دیگر آمریکایی می‌گویند که اف‌بی‌آی از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.
محدودیت در انتشار گزارش از سوی توییتر و فیسبوک
این در حالیست که ترامپ و هوادارانش به‌دلیل محدود کردن دسترسی به یک گزارش درباره جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات پیش‌روی آمریکا، به توییتر و فیس‌بوک اعتراض کردند. این دو شبکه اجتماعی بزرگ آمریکایی روز چهارشنبه دسترسی به گزارشی در روزنامه نیویورک پست را که ادعا می‌کند به ایمیل‌هایی دست پیدا کرده است که اقدام خلاف قانون جو بایدن و خانواده‌اش را نشان می‌دهد، محدود کردند.
توییتر می‌گوید که تصاویر موجود در گزارش شامل اطلاعات شخصی و خصوصی مانند آدرس‌های ایمیل و شماره تلفن‌ها بود که قوانین ما را نقض می‌کنند.
از سوی دیگر اندی استون، سخنگوی فیس‌بوک نیز اعلام کرد این شرکت در تلاش است تا انتشار گزارش را در فیس‌بوک کاهش دهد. وی تاکید کرد که این شبکه اجتماعی اگر «نشانه‌هایی درباره غلط بودن یک مطلب داشته باشد» می‌تواند به طور موقت علیه محتوای منتظر بررسی از سوی سازمان‌های خبری و افراد دیگر اقدام کند.
نیویورک پست نیز در واکنش به این اقدام گفت: «ابتدا سانسور کنید و سپس سوال کنید: این یک نگرش توهین‌آمیز است که دو غول آمریکایی شبکه‌های اجتماعی در پیش گرفته‌اند.»
افشاگری حاوی مطالب جدیدی نبود
امیرعلی ابوالفتح تحلیل‌گر مسائل آمریکا در گفتگو با فرارو با اشاره به افشاگری روزنامه نیویورک پست در مورد ایمیل‌های جو بایدن، گفت: این ایمیل‌ها حامل دو مطلب اصلی بوده است، اول اینکه بایدن در زمان حضور در پست معاونت رئیس جمهوری ایالت متحده از سمت خود سوء استفاده کرده و با فشار به دولت اوکراین باعث تبرئه پسر خود شده، در این زمینه حتی دادستان پرونده نیز عوض شده، مورد دوم نیز مرتبط با اعتیاد هانتر پسر بایدن است، که در ایمیل‌های بایدن وجود داشته است.
وی افزود: این دو فکت قبلا نیز بار‌ها توسط طرفداران ترامپ به آن‌ها پرداخته شده و این ایمیل‌ها حاوی نکات تازه‌ای نبوده است، در همان زمان که بایدن اعلام نامزدی کرد، ترامپ و طرفدارانش بایت پرونده پسرش او را بار‌ها مورد حمله قرار دادند و مسئله جدیدی نیست، در مورد اعتیاد پسرش نیز او در مناظره با ترامپ صراحتا اعلام کرد که فرزندش اعتیاد داشته و الان ترک کرده است، این‌ها موضوعات جدیدی نبوده که الان افشاگری به حساب آید، اما رودی جولیانی وکیل ترامپ که این اسناد را در اختیار نیویورک پست قرار داده، اعلام کرده به زودی جزئیات جدید و منتشر نشده‌ای را از سوء استفاده‌های بایدن از قدرت منتشر خواهد کرد.
ابوالفتح بیان داشت: اگر این مطالب واقعا منتشر شود و باعث رسوایی بایدن شود، به واقع می‌توان گفت، که سورپرایز اکتبر در انتخابات آمریکا رخ داده و ممکن است همان بلایی که سال 2016 بر سر هیلاری کلینتون آمد، این دوره بایدن آن را تجربه کند، اما تا الان که مطالب افشا شده چیز جدیدی نبوده، بنابراین این ایمیل‌های افشا شده تاثیری بر روی وضعیت بایدن و ترامپ نداشته است، اما اگر مطالب جدیدی افشا شود که حاوی چیز‌های جدیدی باشد، آن زمان است که اوضاع فرق خواهد کرد و بایدن با خطرات بسیار بزرگی روبرو خواهد بود.
این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه همچنان در اکثر نظرسنجی‌هایی که انجام شده، بایدن برتری خود نسبت به ترامپ را حفظ کرده است، اضافه کرد: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که ترامپ با آن روبرو است، مسئله تضعیف جایگاه وی در بین رای دهندگان بالای 65 سال است، ترامپ در بین این قشر و رده سنی جایگاه و پایگاه رای بسیار قوی داشته، به طوریکه این مسئله از نقاط قوت او به شمار می‌رفت، اما به دلیل شیوع گسترده کرونا در آمریکا و تشدید آن طی روز‌های اخیر آن‌ها بسیار نگران وضعیت سلامت خود هستند و بیم این دارند در صورتیکه ترامپ انتخاب شود، اوضاع کرونا در آمریکا حتی وخیم‌تر شود.
آمریکایی‌ها نگران لغو قانون بیمه‌های درمانی خود از سوی ترامپ هستند
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ترامپ خود به کرونا مبتلا شد و در این زمینه نیز بعد از مرخص شدن از بیمارستان، هیچ گونه رعایتی نمی‌کند، بسیاری از افراد سالمند آمریکایی از انتخاب دوباره ترامپ نگران هستند، از سوی دیگر مسئله بیمه‌های درمانی در آمریکا همچنان مناقشه برانگیز است، قانون مربوط به این بیمه‌های درمانی که به اوباماکر معروف است، در صورتیکه ترامپ انتخاب شود، به احتمال زیاد لغو خواهد شد از سوی او و این مسئله برای بسیاری از آمریکایی‌ها بسیار زیان آور خواهد بود.
ابوالفتح با تاکید بر اینکه ترامپ برای ماندن در کاخ سفید نیاز به یک دستاورد و عملکرد بزرگ و تاثیرگذار دارد، یادآور شد: مسئله اقتصادی در آمریکا طی این روز‌ها بسیار داغ شده، ترامپ اعلام کرده که با وجود وخیم شدن اوضاع کرونا در آمریکا، دیگر تعطیل نخواهد کرد این کشور را، این مسئله برای جمهوری خواهان بسیار مهم است و می‌تواند رای آن‌ها را بیشتر از گذشته نصیب ترامپ کند، اما در سوی مقابل آن قشری از آمریکایی‌ها که نگران سلامت خود هستند، از این اقدام ترامپ نگران شده اند، حال اگر در این مدت باقیمانده، ترامپ بتواند نرخ بیکاری در آمریکا را کاهش بیشتری دهد، قدر مسلم شانس خود را تا حدودی زیادی افزایش خواهد داد.
این کارشناس مسائل آمریکا عنوان کرد: در حال حاضر نیز نمی‌توان پیش بینی دقیقی در مورد برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کرد، زیرا که این ایام باقیمانده بسیار مهم و است و یک اتفاق می‌تواند به کل ورق را برگرداند، از سوی دیگر دو مناظره باقیمانده بین ترامپ و بایدن که قرار است، برگزار شود، از اهمیت بسیاری برخوردار است، عملکرد این دو در مناظرات می‌تواند بر روی تصمیم گیری کسانیکه هنوز مردّد هستند که به چه کسی رای بدهند، بسیار تاثیرگذار باشد، بنابرابن رای‌های خاکستری می‌توانند، نتیجه رقابت بین نامزد‌های دموکرات و جمهوری خواه را رقم بزند.
وی خاطرنشان ساخت: به طور کلی این عملکرد ترامپ است که مشخص می‌کند، چه کسی برنده است، اگر رئیس جمهور فعلی آمریکا تا موعد برگزاری انتخابات همچنان با چالش‌های فراوانی دست و پنجه نرم کند، او قدر مسلم باز هم از رقیب دموکراتش در نظرسنجی‌ها عقب خواهد ماند، اما اگر بتواند در این زمان باقیمانده اقدامات موثری را انجام دهد، شانس خود را افزایش خواهد داد.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/476977/پشت‌-پرده-افشاگری-علیه-بایدن
بستن   چاپ