پیام ویژه
اختلاف اصولگرایان بر سر استیضاح روحانی
سه شنبه 29 مهر 1399 - 12:58:21 PM
پیام ویژه - بابک مجیدی، انصاف نیوز: عنابستانی، نماینده‌ی اصولگرای مجلس یازدهم که مخالف استیضاح روحانی است می‌گوید: با استیضاح رئیس جمهور با تمام مشکلات امروز مخالف هستم چرا که با این کار و حتی در صورت تصویب آن، 8 ماه خلا دولت خواهیم داشت. او همچنین افزود با اینکه من در برابر آقای روحانی تند هستم اما به کار بردن لفظ اعدام توسط آقای ذوالنور علیه آقای روحانی را نمی‌پسندم. همچنین محمدحسن آصفری کسی که طرح استیضاح رئیس جمهور را امضا کرده می‌گوید: هر زمان مجلس ببیند آقای روحانی در شرایط استیضاح است این کار را انجام می‌دهد و اولویت فعلی ما فقط سوال از ایشان است، نه استیضاح او.
انتقادات از عملکرد حسن روحانی، رئیس جمهور، بسیار بالا رفته است. تعدادی از نمایندگان مجلس یازدهم به رهبری ذوالنور -نماینده مردم قم- به دنبال استیضاح رئیس جمهور رفته‌اند. حتی کار به جایی کشیده شد که از لفظ اعدام هم برای حسن روحانی توسط ذوالنور استفاده شد که انتقادات بسیار زیادی توسط هر دو جناح سیاسی را برانگیخت؛ در اولین دیدار رهبری با نمایندگان مجلس یازدهم صراحتا اعلام شد که دولت باید تا آخرین روز خود کار کند اما برداشت نمایندگان از صحبت‌های رهبری به این شکل است که دولت کار کند اما پرسش و استیضاح از دولت باید طبق قانون انجام شود. به همین منظور با علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار و محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک درباره استیضاح رئیس جمهور گفت‌وگو کردیم که متن کامل آن را در زیر می‌خوانید:
کشور رها شده اما مخالف استیضاح رئیس جمهور هستم

پیام ویژه


علی اصغر عنابستانی نماینده مجلس یازدهم که مخالف استیضاح رئیس جمهور است، درباره‌ی طرح استیضاح حسن روحانی می‌گوید: «ما به شدت به عملکرد آقای روحانی انتقاد داریم و اعتقاد داریم عملکرد شخص ایشان به عنوان رئیس دولت، شرایط را در وضعیتی قرار داده که ما احساس می‌کنیم هیچ چیزی در کشور اداره نمی‌شود و کشور را در وضعیت رها شدگی قرار داده است. مشکل هم از مدیریت شخص ایشان است. وزیران و مدیران محترم دولت خیلی دنبال این هستند که کار کنند اما بالاخره این کار، هماهنگ کننده و یک پشتیبان لازم دارد که به معنای حقوقی دولت باشد.»
وی درباره‌ی چرایی ناهماهنگی نیروهای دولت می‌گوید: «دلیل ناهماهنگی را در مدیریت شخص آقای روحانی می‌بینم. ایشان به صورت جدی یک حالت خودشیفتگی دارد که متوجه می‌شویم بعضی از آقایان وزرا مثلا دو یا سه سال یک بار هم نمی‌توانند آقای رئیس جمهور را ببینند. یک وزیر وضعیتش این گونه است دیگران که هیچ. این انتقاد به صورت جدی به آقای رئیس جمهور وارد است. ایشان کشور را رها کرده و وضعیتی که الان در کشور به آن دچار هستیم، بخش اعظمی از آن به عملکرد خود ایشان مربوط می‌شود. منابع، ذخایر و توانمندی‌های کشور، همه به حال خود رها شده است، در حالی که به بهترین شکل ممکن می‌توانست مدیریت شود و کشور دچار این معضلات نشود. اما اینکه چه باید بکنیم، به نظر من در شرایط فعلی راه آن استیضاح نیست.»
نماینده مخالف استیضاح روحانی درباره‌ی اینکه غیر از استیضاح چه راه دیگری وجود دارد گفت: «استیضاح مشکلی را از کشور حل نمی‌کند. ما به عنوان نمایندگان ملت، الان در مقام انتخاب بین خوب و بد نیستیم. الان در وضعیتی هستیم که در مقام انتخاب بین بد و بدتریم. بد، وضعیت فعلی است و بدتر، نبودن و خلا دولت است. اگر ما امروز استیضاح را کلید بزنیم، 45 الی 50 روز همه‌ی مملکت رها و درگیر استیضاح آقای روحانی خواهد شد. بعد از آن فرض می‌گیریم عدم کفایت سیاسی ایشان تصویب و مقام معظم رهبری هم آن را تایید کرد، دوباره دو تا سه ماه کشور به دست آقای جهانگیری می‌افتد. بنابراین وضعیت بهتر که نمی‌شود و دچار خلا دولت می‌شویم. و این، وضعیت را بدتر خواهد کرد تا بخواهد دولت انتخاب شود.»
او همچنین افزود: «به نظرم با این کار، 8 ماه کشور را دچار خلا دولت می‌کنیم و گرفتاری مردم بیشتر می‌شود و بعد هم بیخودی به آقای روحانی تحمیل می‌کنیم که عملکرد او بسیار ضعیف بوده است. به نظر من رئیس جمهوری که در دوران خدمت خود اینقدر مورد نفرت مردم باشد، منفورترین رئیس جمهور دنیا محسوب می‌شود. و ما او را بیخودی به قهرمان تبدیل می‌کنیم و می‌گویند «همین‌ها که ما را برکنار کردند نگذاشتند در 7 سال گذشته کار کنیم». درحالیکه آقای روحانی بیشترین اختیارات و موقعیت‌ها را برای کار کردن داشته است. من استیضاح را بدتر از موقعیت بد فعلی می‌دانم. معتقدم ما باید با همه ابزارهای دیگر غیر از برکناری آقای روحانی تلاش کنیم تا دولت را وادار به کار کنیم. جاهایی با تعامل، سوال، تذکر، شکایت و فضای رسانه‌ای و هر چیز که می‌توانیم داشته باشیم، بتوانیم دولت را وادار به کار کنیم.»
او همچنین ادامه داد: « راهکارهای متعددی برای برون رفت از شرایط سخت امروز وجود دارد و ما مکرر این راهکارها را در جلسات کمیسیون‌ها به اعضای دولت می‌دهیم. بعضی‌هایشان عمل و خیلی‌هایشان هم عمل نمی‌کنند. بخش زیادی از آن‌هایی که عمل نمی‌شود، ناشی از عدم هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی است که باز به همان نبودن یک رئیس جمهور کاردان برمی‌گردد که ما در شرایط فعلی به آن نیاز داریم.»
نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که صحبت‌های رهبری در اولین روزهای تشکیل مجلس و اینکه دولت باید تا آخرین روز کار کند اما طرح استیضاح توسط نمایندگان آیا به نوعی نقض سخنان رهبری نیست می‌گوید: «نمی‌خواهم موضوع را به رهبری انتصاب بدهم. بر اساس نگاه کارشناسی و عقل و منطقی که داریم، معتقدم که استیضاح و برکناری رئیس جمهور در شرایط فعلی، نه به نفع کشور و نه به نفع جریان انقلابی است، بلکه بیشتر به نفع خود آقای رئیس جمهور است. برای همین ما چرا باید کاری که درست نیست را انجام دهیم. در واقع ارزیابی‌های عقلی و منطقی به ما می‌گوید استیضاح کار درستی نیست. اما از آن طرف به نکته‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند، باید دقت کرده و درست تفسیر کنیم. من خیلی از صحبت‌های مقام معظم رهبری را اینطورکه شما می‌گویید برداشت نمی‌کنم. ایشان نگفته‌اند که دولت باید بماند. ایشان فرمودند دولت باید تا آخر زمان خودش کار کند. یعنی تاکید مقام معظم رهبری به تلاش و رها نکردن دولت بود، نه امر به اینکه دولت باید حتما بماند. مدل ادبیات مقام معظم رهبری آن بود. اما اگر ما از این برداشت کنیم که دولت هم باید بماند، باز هم منطبق بر یک تدبیر درست بوده و باید به آن عمل شود.
آقایان عزیزی که به دنبال استیضاح هستند و این طرح را امضا می‌کنند، برداشتی را که من از جمله‌ی رهبری گفتم را دارند و می‌گویند تاکید رهبری تلاش دولت است، نه بقای دولت. به همین دلیل به دنبال استیضاح هستند که من این کار را به صلاح کشور نمی‌دانم.
عنابستانی درباره به کار بردن لفظ اعدام توسط ذوالنور نماینده مجلس قم هم می‌گوید: «کار خوبی نیست. من هم البته نسبت به آقای روحانی تند هستم اما استفاده از لفظ اعدام درست نیست. البته فکر می‌کنم آقای ذوالنور این حرف‌ها را در پاسخ به نکته‌ای که آقای روحانی فرمودند گفتند. ایشان گفتند اگر امروز از مردم سوال کنم که شما باید بمانی یا نمانی؟ نه تنها مردم می‌گویند شما باید بری بلکه می‌گویند که شما باید اعدام شوید. اما ما کمی باید ادبیاتمان را تعدیل کنیم.
این نماینده حوزه‌ی سبزوار درباره اینکه آیا در استیضاح آقای روحانی کارشکنی توسط هیئت رئیسه از جمله آقای قالیباف که مخالف استیضاح هستند صورت می‌گیرد، می‌گوید: « در مورد استیضاح قانون وجود دارد. هیئت رئیسه از اختیاراتی که فکر می‌کند دارد ولی ندارد، استفاده می‌کند. هیئت رئیسه جلوی اعلام وصول بعضی از استیضاح‌ها را می‌گیرد. در حال حاضر ما چند استیضاح وزرا را در دستور کار داریم که هیئت رئیسه جلوی آن‌ها را گرفته و اعلام وصول نمی‌کند. این موارد ایراد جدی به هیئت رئیسه است. به طور مثال من به دنبال استیضاح وزیر نفت هستم، مدتی است با اینکه نزدیک به 40 نفر هم امضا دارد و به هیئت رئیسه ارجاع شده است، اما آن‌ها اعلام وصول نمی‌کنند. برای استیضاح وزرای دیگر از جمله وزیر کشور، وزیر اقتصاد، وزیر نیرو و وزیر آموزش و پرورش امضا جمع شده است اما هیئت رئیسه اعلام وصول نمی‌کند. در موضوع استیضاح رئیس جمهور، حتما باید دو سوم نمایندگان آن را مطالبه کنند. یعنی حداقل 90 امضا لازم دارد و تا به حد نصاب نرسد موضوع استیضاح به هیئت رئیسه نمی‌رسد که اعلام وصول کند. بعید می‌دانم این طرح به 90 امضا برسد.
اول سوال از رئیس جمهور، بعد استیضاح
امروز انتقادات از آقای روحانی بسیار بالاست، آیا استیضاح روحانی راهکار مناسبی از طرف نماینده‌های مجلس است ؟
محمدحسن آصفری: استیضاح در قانون اساسی آمده، هم مقام معظم رهبری و هم حضرت امام بارها تاکید داشتند که مجلس باید وظیفه حفاظتی خودش را دنبال کند و پیگیر باشد. حالا این وظیفه می‌خواهد در حوزه‌ی سوال از رئیس جمهور یا استیضاح آقای روحانی باشد. اولا که پشتوانه عظیم نظام ما مردم است. لذا چه آقای روحانی استیضاح شود و چه این اتفاق نیافتد، تا زمانی که مردم پشتوانه نظام هستند، ما مشکلی نخواهیم داشت.
لذا کسانی که از استیضاح آقای روحانی واهمه دارند توجه کنند که مطمئنا استیضاح آقای روحانی چیزی نیست که بخواهیم بگوییم ممکن است زمان آن به صلاح کشور نباشد یا وقت آن مناسب نیست. نخیر، هر زمان مجلس ببیند زمان استیضاح آقای روحانی است، باید آن را دنبال کرده و موضوع استیضاح را در دستور کار خودش قرار دهد.
امروز مردمی که به ما رای دادند، توقع دارند ما مطالبه گر حقوق آن‌ها باشیم و از دولت بخواهیم پاسخگوی وضعیت آشفته بازار، گرانی مسکن، کالاها، گرانی نیازمندی‌های مردم، خودرو، ارز، طلا و همه‌ی این موارد باشد.
نمی‌شود دولت خودش را کنار بکشد. ما از دولت خواستیم تا بیاید و روی این موضوعات پاسخ دهد، ولی دولت نشان می‌دهد برنامه‌ای ندارد. وقتی دولت برنامه‌ای ندارد، وظیفه‌ی مجلس این است که آقای روحانی را بخواهد تا در مجلس بیاید و پاسخگو باشد. البته این پاسخگویی را می‌شود در دو مرحله دنبال کرد. اول از آقای روحانی سوال کرد و او پاسخ دهد و اگر قبول کرد و متعهد شد که مشکلات را دنبال کند که هیچ، ولی اگر نتوانست و نپذیرفت، می‌تواند موضوع استیضاح در دستور کار مجلس قرار بگیرد.
این طرحی که در مجلس امضا شده، در هیئت رئیسه اعلام وصول شده است؟ یا با وجود مخالفینی که در هیئت رئیسه از جمله آقای قالیباف دارد جلوی آن گرفته شده است؟
طرح استیضاح رئیس جمهور باید توسط تعدادی از نمایندگان مجلس به حدنصاب برسد و مطمئنا هر زمان که به حدنصاب برسد، امکان اعلام وصول است.
با توجه به اینکه آقای قالیباف هم مخالف استیضاح هستند، تشخیص می‌دهید این طرح اعلام وصول شده و در صحن علنی مطرح شود؟
ما نماینده‌تر نداریم. رئیس مجلس یک نماینده است. نماینده‌های شهرها هم هرکدام یک نماینده هستند. رئیس مجلس هم باید در چارچوب قانون و آئین نامه داخلی مجلس عمل کند و نمی‌تواند خلاف آئین نامه داخلی مجلس کاری انجام دهد. اگر تعداد استیضاح کنندگان به حد نصاب برسد بعید می‌دانم رئیس مجلس هم تمکین و امضا نکند. الان اولویت ما سوال از رئیس جمهور است.

پیام ویژه

رهبری در اولین روزهای تشکیل مجلس گفتند دولت باید تا آخرین روز کاری سرکار بماند. استیضاح و طرح سوال از رئیس جمهور، آیا به نوعی مقابله با حرف‌های رهبری و نقض صحبت‌های ایشان نیست؟
مقام معظم رهبری هیچ وقت جلوی وظیفه‌ی قانونی قوا را نگرفته و نمی‌گیرند. ایشان همیشه تاکید داشتند ملاک قانون اساسی است و همه باید در چارچوب قانون اساسی عمل کنیم. مقام معظم رهبری هیچ وقت از این مجلس نخواسته که استیضاح و سوال را دنبال نکنید. بلکه رهبری در همین فرمایشی که داشتند و شما هم اشاره کردید، فرمودند حق نظارتی مجلس محفوظ است و می‌تواند سوال، تحقیق و تفحص کند. همه‌ی این موارد را اشاره کردند. اینکه رهبری فرمودند دولت باید کار خودش را تا آخر انجام دهد، نمی‌تواند برداشت از آن حرف این باشد که مجلس، در طرح سوال و استیضاح ورود نداشته باشد.
آقای ذوالنور از لفظ اعدام برای رئیس جمهور استفاده کردند. شما این نوع لحن را برای نماینده‌ی مجلس علیه رئیس جمهور را تایید می‌کنید؟
من صحبت آقای ذوالنور را قبول ندارم و اگر ما بخواهیم لفظ اعدام را برای رئیس جمهور به کار ببریم، به نظر من این صحبت آقای ذوالنور پسندیده نبود. نماینده اگر از رئیس جمهور سوال دارد، می‌تواند به او تذکر دهد، استیضاحش کند و یا درخواست دهد تا بیاید و پاسخگو باشد. اینکه من به عنوان نماینده‌ی مجلس بخواهم برای رئیس جمهور حکم اعدام صادر کنم، این نه در اختیارات من است و نه به صلاح فعلی مملکت است. علیرغم اینکه من به آقای ذوالنور ارادات دارم ولی جمله‌ی ایشان را قبول ندارم.
استیضاح وزرای دولت در این مدت در دستور کار مجلس قرار گرفته است؟
نه. هنوز استیضاحی اعلام وصول نشده است. امضایی برای استیضاح بعضی از وزرا از نمایندگان جمع شد ولی هنوز اعلام وصول نشده است.
انتهای پیام

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/479352/اختلاف-اصولگرایان-بر-سر-استیضاح-روحانی
بستن   چاپ