پیام ویژه
تدبیر دولت برای تحقق رویای «اجاره‌داری حرفه‌ای» در ایران
چهارشنبه 30 مهر 1399 - 09:08:57
پیام ویژه - ایرنا /بسته پیشنهادی دولت برای اجرای نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در مراحل عملیاتی‌شدن است و اختصاص زمین‌های 99 ساله به عنوان بخش مهمی از مشوق‌های دولت اکنون به سرمایه‌گذارانی که اقدام به ساخت مسکن استجاری داشته باشند اعطا می‌شود.
اکنون دوسالی می‌شود که دولت برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره تلاش دارد تا جان تازه‌ای به مصوبه‌های قدیمی و روی زمین مانده بدهد و این قوانین کهنه را از نو با اضافه‌شدن مشوق‌های آب و رنگ‌دار به مرحله اجرا برساند؛ برای مثال اخذ مالیات از خانه‌های خالی یکی از همین مصوبات بر زمین مانده بود که با طراحی و اجرای سامانه املاک و اسکان اکنون به عاملی برای خروج سوداگران از بخش مسکن منجر شده است.
همزمان با فراهم‌کردن شرایط برای اجرایی شدن مالیات‌گیری از مالکان خانه‌های خالی، بازار اجاره نیز با تلاش برای تشویق سرمایه‌گذاران برای ساخت خانه‌های کوچک و قیمت مناسب ساماندهی می‌شود.
تلاش دولت این است تا با اجرای نظام اجاره‌داری حرفه‌ای از جمعیت مستاجر کشور در برابر افزایش سوداگری مسکن، رشد قیمت اجاره و کمبود عرضه حمایت کند. برای همین از دو سال پیش تلاش شد تا پای سرمایه‌گذاران برای ساخت مسکن استجاری به وزارت راه و شهرسازی باز شود.
پایه‌گذاری نهاد اجاره‌داری حرفه‌ای در کشور با اخذ مصوبات لازم که به ساماندهی بازار اجاره کمک کند همراه با جذاب کردن سرمایه‌گذاری در این بخش به دو برنامه اصلی دولت تبدیل شده است.
نخستین قدمی که باید برای راه‌اندازی اجاره‌داری حرفه‌ای در سطح کشور برداشته می‌شد این بود که این نوع فعالیت در قیاس با سایر فعالیت‌هایی که در کشور از طریق واسطه‌گری و حضور در بازارهای بسیار زود بازده مثل ارز، طلا و حتی سهام برای سرمایه‌گذاران خرد و کلان امکانپذیر است، سودآور شود بر همین اساس دولت تلاش کرد تا بازدهی اجاره‌داری در کشور را افزایش دهد.
«پروانه اصلانی» مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در همین رابطه اخیرا گفته که علت اینکه اجاره‌داری به صورت حرفه‌ای در کشور شکل نمی‌گیرد این است که بازدهی اجاره‌داری در کشور پایین است.
وی توضیح داده که برای رفع این مشکل یک اصلاح آئین‌نامه اجرایی به هیئت وزیران رفته و مصوب شده است که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از نهادهای دولتی، غیردولتی، اشخاص بخش خصوصی و تمامی کسانی که حاضرند در بخش اجاره داری سرمایه‌گذاری کنند زمینی را به صورت اجاره 99 ساله تحویل بگیرند تا در این زمین‌ها خانه بسازند و به بازار اجاره برای 99 سال عرضه کنند.
اصلانی خبر داده که هم اکنون تدوین آئین نامه اجرایی این موضوع در دستور کار است که به زودی برای تصویب به هیئت دولت ارسال خواهد شد.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/480074/تدبیر-دولت-برای-تحقق-رویای-«اجاره‌داری-حرفه‌ای»-در-ایران
بستن   چاپ