پیام ویژه
تور مالیاتی برای سفته بازان، لوکس نشینان و سلبریتی ها
چهارشنبه 30 مهر 1399 - 09:08:58
پیام ویژه - خراسان / روز گذشته جزئیات مصوبات کمیسیون اقتصادی دولت برای اصلاح قانون مالیات های مستقیم که در حال بررسی و تصویب در هیئت وزیران است، منتشر شد.براساس گزارش های منتشر شده تاکنون، این مصوبه تغییرات مهمی را درحوزه مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خودروها و املاک لوکس و همچنین مالیات حوزه فرهنگی و هنری نسبت به پیش نویس اولیه داشته است.
به گزارش فارس، بر این اساس کمیسیون اقتصادی دولت در حوزه مالیات بر عایدی سرمایه، تغییرات مهمی را در تعریف و نرخ های این مالیات داده است. طبق این مصوبه عایدی عبارت است از : مابه التفاوت (مازاد) ارزش روز زمان واگذاری املاک و حق واگذاری محل نسبت به ارزش زمان تملک یا قیمت تمام شده آن پس از کسر ارزش ناشی از افزایش تورم معادل نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. نرخ مالیات بر عایدی سرمایه عبارت است از: یک سال و کمتر از آن 50 درصد، به ازای سپری شدن هر سال تا 4 سال معادل 10 واحد درصد نرخ مذکور کم می‌شود و 5 سال و بیشتر 10 درصد.این مصوبه همچنین مواردی را از پرداخت مالیات بر عایدی املاک معاف کرده است. از جمله: اولین نقل و انتقال قطعی یک واحد مسکونی توسط هر شخص حقیقی یا فرزندان کمتر از 18 سال تحت تکفل وی طی هر سه سال؛ نقل و انتقال قطعی املاک و حق واگذاری محل به واسطه ارث یا وصیت.
مالیات املاک و خودروهای لوکس
از دیگر بخش های مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت، مالیات خودروهای بالای یک میلیارد تومان است. نرخ این مالیات برای خودروهای تا مبلغ 15 میلیارد ریال نسبت به مازاد 10 میلیارد ریال یک درصد، تا مبلغ 30 میلیارد ریال نسبت به مازاد 15 میلیارد ریال 2 درصد، تا مبلغ 45 میلیارد ریال نسبت به مازاد 30 میلیارد ریال 3 درصد و نسبت به مازاد 45 میلیارد ریال 4 درصد تعیین شده است. براساس جزئیات مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت، کلیه مالکین (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) نسبت به جمع ارزش روز املاک مسکونی (اعم از خانه یا آپارتمان و زمین با کاربری مسکونی) خود و فرزندان کمتر از 18 سال و محجور تحت تکفل خود که در پایان هر سال مجموع ارزش آن ها بیش از 75 میلیارد ریال باشد، به شرح زیر مشمول مالیات سالانه املاک می شوند: تا مبلغ 100 میلیارد ریال نسبت به مازاد 75 میلیارد ریال یک در هزار، تا مبلغ 200 میلیارد ریال نسبت به مازاد 100 میلیارد ریال سه در هزار، تا مبلغ 350 میلیارد ریال نسبت به مازاد 200 میلیارد ریال چهار در هزار، نسبت به مازاد 350 میلیارد ریال پنج در هزار. 
معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها پایان می‌یابد
از سوی دیگر و بر اساس جزئیات مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت، معافیت مالیاتی هنرمندان، سلبریتی‌ها و فعالیت‌های هنری و فرهنگی حذف و برای آن سقف تعیین شده است. بر این اساس، درآمد مشمول مالیات ابرازی حاصل از فعالیت های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی (دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه های ذی ربط)، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، درباره اشخاص حقوقی معادل یک میلیارد و 250 ریال و در باره اشخاص حقیقی 250 میلیون ریال در هر سال از پرداخت مالیات معاف است.البته این بند از مصوبه با این دغدغه جدی همراه است که موسسات فرهنگی و رسانه ای که سودده نیستند و در شرایط فعلی روزگار سختی را می گذرانند، در صورت نهایی شدن این مصوبه دچار مشکلات جدی خواهند شد و به نظر می رسد دولت و مجلس درباره این بخش از اصلاح قانون مالیات ها باید با تدبیر بیشتری تصمیم بگیرند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/480075/تور-مالیاتی-برای-سفته-بازان،-لوکس-نشینان-و-سلبریتی-ها
بستن   چاپ