پیام ویژه
مجلسی‌ها به سراغ بورس رفتند؛ طرح پارلمان برای ساماندهی بازار سهام
دوشنبه 5 آبان 1399 - 14:15:07
پیام ویژه - خبرآنلاین / رئیس سازمان بورس امروز میهمان بهارستانی‌ها بود و چند و چون این بازار در خانه ملت حسابی داغ شد. در همین خصوص رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که روند قیمت های بازار سرمایه به صورت نامتعارف افزایش پیدا کرد و نظارت بر بازار آن طور که باید و شاید صورت نگرفت، این شرایط اسفبار به وجود آمد و باعث ضرر و زیان سهامداران خرد شد و متأسفانه شرکت های حقوقی هم به خوبی تعهدات خود را در زمینه بازارگردانی انجام ندادند.
پورابراهیمی گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس 11 پیشنهاد را برای حل مشکل بازار بورس در گزارش خود آورده است که ما این پیشنهادات را در 11 بند و در قالب یک طرح آماده می کنیم تا تکالیف دولت در این زمینه معین شود. وی افزود: باید با تصمیمات منطقی کاری کنیم که اعتماد مردم به بازار سرمایه بازگردد و از سوی دیگر اگر متناسب با شرایط، تصمیمات را اتخاذ کنیم باعث می شود که از طریق بازار بورس جذب نقدینگی صورت گیرد.
حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس نیز با اشاره به نوسانات شاخص بازار سرمایه طی ماه های اخیر، گفت: با پیگیری های بورس اوراق بهادار، سهام شناوری در بازار افزایش یافته و از 22 درصد در ابتدای سال به 25 درصد در حال حاضر رسیده است.
او با بیان اینکه به منظور رصد فضای مجازی شورای عالی فضای مجازی در بازار بورس تشکیل شد، اظهار کرد: با رصد فضای مجازی در صورت لزوم برخوردهای قهری هم انجام می شود همچنین با توجه به توسعه فضای مجازی و تاثیر آن بر بازار سرمایه این اقدام انجام شده و در کنار آن هم ارتباطی را با صدا و سیما برای ارتقای سواد فکری و فرهنگ سازی و همچنین بازار گردانی در شبکه های آموزش و ایران کالا برقرار کرده ایم.
رئیس سازمان بورس تصریح کرد: بعد از افت های بازار در بازار سرمایه موضوع بازارگردانی را به طور جدی دنبال کردیم زیرا بازار گردان باید بتواند در بحث عرضه و تقاضا با تشخیص درست اقدام مناسب را انجام دهد، در بازار بورس از 330 شرکت، 180 شرکت قرارداد بازار گردانی را امضا کرده اند. برای رسیدن بازار سرمایه به یک تعادل باید این موضوع به طور جدی دنبال شود، حدود 20 شرکت این قرارداد خود را تمدید نکردند که سازمان بورس اعلام کرده شرکت های متخلف مستوجب جریمه های مالی و برخورد هستند.
قالیباف اصل گفت: اگر بازارگردان ها به صورت کامل در بازار سرمایه فعال شوند می توان یک تعادلی را در بازار ایجاد کنند.
خبر مهم قالیباف درباره بازار بورس
محمدباقر قالیباف که ریاست جلسه را به عهده داشت بعد از قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی درباره بازار بورس از یک تصمیم درباره وضعیت این بازار خبر داد. او گفت: مهم‌ترین کار بورس تنظیم‌گری حرفه‌ای در بورس به منظور تامین مالی تولید با نقدشوندگی است. واقعیت این است که چنین اتفاقی را در حال حاضر در بورس شاهد نیستیم.
او ادامه داد: ان‌شاءالله با استفاده از ظرفیت بازارگردانی و جذب نقدینگی برای تولید و نقدشوندگی در بورس، طرح کمیسیون اقتصادی بتواند ضعف‌ها را برطرف کند.
انتقاد نمایندگان خطاب به قالیباف اصل
با حضور حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس در صحن علنی مجلس سر دردل دل نمایندگان هم باز شد و انتقاداتشان را از وضعیت امروز خطاب به او مطرح کردند. 
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی: در جلسات متعدد تهدیدات و آسیب های عدم وجود زیرساخت ها در حوزه بورس را گوشزد کرده و دغدغه ها را به عنوان چالش امروز نظام اقتصادی گفته ایم. عدم نظارت در بازار سرمایه شرایطی را رقم زد که تعداد زیادی از سهامداران خرد ضرر کردند. از رئیس سازمان بورس انتظار داشتیم مباحث میدانی را مطرح کرده و از ارائه مطالب گذشته و موضوعاتی که در حیطه اختیارات این سازمان نیست، خودداری کند. پیشنهادات کمیسیون اقتصادی که در گزارشی ارائه شده در قالب طرح یازده بندی به مجلس خواهد آمد و تکالیف دولت در تصمیم گیری ها در بازار سرمایه تعیین شده است.آقای دژپسند سوءمدیریت در حوزه بورس باعث عدم اعتماد جامعه شده است، مردم عقبه بازار سهام هستند و باید این اعتماد به بازار سرمایه را بازگرداند چرا که پیامد این بی اعتمادی، عدم بهره گیری نظام اقتصادی از ظرفیت بازار بورس و جذب نقدینگی مردم است
مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز : یکی از اهداف این بازار جمع آوری منابع خرد بود که براساس اظهارنظر کارشناسان 70 درصد سرمایه های تازه وارد به این بازار متعلق به افرادی است که تنها حدود 10 میلیون تومان بوده است. گاهی اوقات این بازار نزدیک 450 هزار واحد رشد داشته و در چنین شرایطی این بازار با ابهامات و سوالات متعددی مواجه است. نبود شفافیت در سازمان بورس و اوراق بهادار را یکی از اصلی ترین است. عدم شفافیت در شرکت های کارگزار نیز مشهود است که این شرکت ها سرمایه های خرد مردم را جمع آوری و به صورت هدایت شده خرید سهام انجام می دهند. براساس شنیده ها 13 هزار میلیارد سهام عدالت فروخته شده است، در حالی که باید مشخص شود چه شرکت های واسطه ای اقدام به فروش سهامی که متعلق به مردم است، کرده اند.
جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد: در مقطع کوتاهی شاهد سرمایه گذاری زیاد مردم در بازار بورس بودیم که متعاقبا سود نیز به دست آوردند اما متاسفانه به دلیل عدم آمادگی زیرساخت های این حوزه دچار آشفتگی شدیم. آموزش و فرهنگ سازی یکی از مقوله های زیرساختی برای فعالیت در بازار بورس به شمار می رود که مجموعه های ذیربط باید قبل از تبلیغات گسترده و جذب سرمایه های مردم نسبت به تحقق آن اهتمام ورزند. شفاف سازی وضعیت شرکت های حاضر در بورس نیز اهمیت زیادی دارد زیرا مشاهده می شود برخی از شرکت های حاضر در بورس ورشکسته بوده و حتی وجود خارجی ندارند و این عامل موجب شد نقدینگی مردم به سمت شرکت های غیرفعال سوق پیدا کند.
سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا: با وجود همه زحمت هایی که کشیده شده است، نقایصی در گزارش کمیسیون و عملکرد دولت در زمینه بازار سهام وجود دارد. این بازار عمر کوتاهی دارد و در دوره کوتاه بورس با تعجیل دستگاه های ذی ربط باعث شد بیش از حد پول وارد بورس شود و شاهد نابسامانی ها باشیم. نباید وضعیت بازار بورس را مستقل از سایر بازارها بررسی کرد، از کمیسیون اقتصادی خواست گزارشی با استناد به سایر بازارها تهیه کند. دولت از وضعیت بازار سرمایه استفاده نکرد، در بازار سرمایه باید شرکت های جدید پذیرفته شود، اما حداکثر معاملات دست 2 سهام موجود در این بازار رقم خورد که یکی از مشکلات بازار سرمایه همین امر بود. ورود 13 هزار میلیارد سهام عدالت به بازار بورس، باعث ایجاد تشکیک در این بازار شد که باید مشکلات آن دقیق مورد بررسی قرار گیرد، از این رو از کمیسیون اقتصادی می خواهم فراتر از بازار سرمایه، فضای اقتصادی کشور را بررسی کند، چرا که عدم شفافیت در بورس سرنوشت ما را به اینجا رساند که هر روز شاهد متضرر شدن سهامداران بازار بورس باشیم.
به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/483923/مجلسی‌ها-به-سراغ-بورس-رفتند؛-طرح-پارلمان-برای-ساماندهی-بازار-سهام
بستن   چاپ