پیام ویژه
برگزاری اولین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا؛ نمکی: اپیدمی را با خواهش نمی‌توان جمع کرد
شنبه 10 آبان 1399 - 17:38:23
پیام ویژه - فارس / فرمانده قرارگاه ستاد مقابله با کرونا از فعال سازی مساجد و هلال احمر برای مقابله با کرونا خبرداد. در همین رابطه وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اپیدمی را نمی توان با خواهش جمع کرد گفت: برخی جاها باید از ابزارهای قضایی بهره گرفت.
وزیر کشور در اولین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا گفت: نظارت کلی مورد تایید وزارت بهداشت است و گزارشات را ارائه می دهد و همیشه هم می‌گویند که در نظارت ضعف است و قرارگاه عملیاتی این ضعف را بر طرف می‌کند.
وی ادامه داد: باید با لحاظ شرایط منطقه‌ای با این بیماری برخورد شود. بسیج و درمانگاه ها و هلال احمر در این زمینه فعال می شوند که ما باید هلال احمر را هم فعال کنیم. مساجد قابلیت فعالیت در این زمینه دارند. 
وزیر کشور گفت: در بحث ماسک تاکید شد که گلایه مندی‌ها از نحوه توزیع هست، بسیج و وزارت صمت کمک کنند تا مشکل حل شود. باید به وفور ماسک در اختیار مردم قرار گیرد. تمام مصوبات را تقسیم بندی کردیم و خواهش من این است ظرف یک هفته گزارش عملکرد خود را برای ما بفرستید و دلایل عدم انجام مصوبات را هم برای ما بنویسید.
وی اظهار داشت: یک ظرفیت بزرگی بسیج، پلیس و وزارت اطلاعات در زمینه تولید محتوا دارند که همه اینها باید برنامه، طرح ، معین و زمان‌بندی داشته باشد. 
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: ما در این مسیر وقتی می‌توانیم موفق شویم که غربالگری و تشخیص را در سطح وسیع داشته باشیم. تاکید قرارگاه بر این است که غربالگری و تشخیص در سطح وسیع در دستور باشد. 

توضیح ویدیو
وزیر کشور تصریح کرد: ما سراغ طرح ردیابی بیماران را داشتیم که در قالب طرح ماسک بود اما به دلایلی انجام نشد که آقای نمکی خبر خوبی در زمینه انجام این طرح دادند.
رحمانی فضلی بیان داشت: در این دو سه روزه نکاتی از مصوبات را متوجه شدیم که متولی و ضمانت اجرا مشخص نشده بود. مراجعه به بیمارستان ها را به حداقل برسانیم، ما باید سراغ بیماران برویم که در طرح غربالگری آمده است، این طرح آمار مبتلایان را افزایش می دهد اما این تشخیص در مراحل اولیه باعث کاهش فوت می شود.
وی با اشاره به ارتباط شاخص های آلودگی هوا و این بیماری گفت: اگر این موضوع صحت داشته باشد باید زمان های تردد را تغییر دهیم. ما از ساختار و ساختمان وسیع در قرارگاه پرهیز می شود. خواهشم از دستگاه‌های اجرایی این است با قاطعیت مصوبات اجرایی شود.
توضیح ویدیو
نمکی: اپیدمی را با خواهش نمی‌توان جمع کرد
وزیر بهداشت گفت: ما طرح محله و خانه محور برای شناسایی مبتلایان داریم که منابع آن هم تأمین می شود. ما روزهای روشنتری را با قرارگاه عملیاتی خواهیم داشت، باید وفاق روزهای اولیه احیا شود. اپیدمی را نمی توان با خواهش جمع کرد و برخی جاها به استفاده از ابزارهای قضایی باید بهره گرفت.
توضیح ویدیو
سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با بیماری کرونا گفت: اگر به گذشته برگردیم یک اتفاق در شصت روز ابتدایی افتاد که دنیا متحیر ماند.
وی ادامه داد: یکی از مسئولین بهداشت جهانی در همان زمان که ما دانشجویان خود را از ووهان برگردانیم در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا اگر کرونا به ایران برسد قابلیت کنترل دارد، گفت بله.
نمکی گفت: ما دستاوردی داشتیم که تعداد فوتی‌ها را در دو ماه فوتی‌ها را به زیر 30 نفر رساندیم. اینکه ما از نظر ونتیلاتور و تولید ماسک صادر کننده شدیم یک حرکت عظیم بود اما دو نقص در ادامه راه برای ما ایجاد شد.
وی اظهار داشت: ما با کمک 240 هزار بسیجی تست‌ها را انجام دادیم. ما 300 هزار نیرو در سامانه 4030 گذاشتیم و 78 میلیون غربالگری انجام می‌دهیم که در تاریخ اپیدمی جهان بی‌نظیر بود.
نمکی خاطر نشان کرد: تست ها را از 1200 به 25 هزار در روز رساندیم که هزینه تست ها در روز 6 میلیارد و پانصد هزار تومان می شود که منابع کم آوردیم.
وی تاکید کرد: سالی برای جمهوری اسلامی ایران سخت تر از امروز نبود و فکر نمی‌کنم بعد از ظلم به اباعبدالله بزرگترین ظلم را آمریکایی ها به ملت ایران کردند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/488183/برگزاری-اولین-جلسه-قرارگاه-عملیاتی-ستاد-مقابله-با-کرونا؛-نمکی--اپیدمی-را-با-خواهش-نمی‌توان-جمع-کرد
بستن   چاپ