پیام ویژه
ترکیه به جمهوری آذربایجان نیرو اعزام می کند
سه شنبه 27 آبان 1399 - 15:35:31
پیام ویژه - رئیس جمهور ترکیه امروز طرحی برای اعزام و استقرار نیروهای این کشور به جمهوری آذربایجان را به پارلمان ترکیه ارائه داد. این در حالی است که در تفاهم نامه میان مسکو و آنکارا صحبتی از اعزام نیرو نشده بود.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دولت ترکیه در تدارک برای استقرار نیروهای نظامی این کشور در جمهوری آذربایجان است.
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، در پی توافق اخیر صلح قره باغ، که بین ارمنستان، روسیه و آذربایجان منعقد شد، طرحی برای اعزام نیروهای ترکیه به جمهوری آذربایجان به پارلمان ارائه داد.
انتظار می رود که پارلمان ترکیه این طرح را در روزهای آتی بررسی کند.
اردوغان اظهار داشت که در تاریخ 11 نوامبر، آنکارا و مسکو تفاهم نامه ای مبنی بر ایجاد مرکز کنترل آتش بس در قره باغ به امضا رسانده اند، و آنها «به طور مشترک در این ماموریت صلح بانی» مشارکت خواهند کرد.
ترکیه در ماجرای درگیری ارمنستان و آذربایجان٬ یک کشور بی ‌طرف نیست و تمام قد از باکو حمایت می‌ کند. در جریان جنگ اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره باغ، پهپادهای مسلح و موشک انداز ترکیه در درگیری ها نقش مهمی داشته اند و نه تنها در منهدم کردن ده ها دستگاه کامیون و نفربر نظامی، بلکه در زمین گیر و منهدم کردن چندین عراده تانک نیز قدرت نمایی کرده و از منظر روانی، اثرگذاری قابل توجهی داشته اند.
پیشتر کرملین اعلام کرده بود که همکاری مسکو و آنکارا از طریق مرکز نظارت در خاک آذربایجان خواهد بود و صحبتی از نیروهای حافظ صلح مشترک در میان نیست.
در تاریخ 9 نوامبر (19 آبان ماه) «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و «الهام علی‌ اف» رئیس جمهور آذربایجان درباره توقف درگیری ‌های نظامی در منطقه قره باغ از روز 10 نوامبر، بیانیه مشترکی صادر کردند. این توافق استقرار صلح بانان روس در منطقه قره باغ و تبادل زندانیان بین طرفین درگیری را نیز شامل می شود.
نخست وزیر ارمنستان در بیانیه خود در فیس بوک خاطرنشان کرد که این توافق یک تصمیم بسیار سخت و دشوار برای او بوده است. رئیس جمهور آذربایجان نیز امضای این سند را تسلیم ارمنستان، و همچنین حاوی بیشترین دستاورد برای باکو نامید. به گفته ی وی، دیگر مرحله نظامی به پایان رسیده و می توان به سمت مسائل سیاسی رفت.
بر اساس گزارش وزارت دفاع روسیه، در منطقه مناقشه قره باغ کوهستانی تیم صلح بانان روسی، شامل 1960 نظامی، 90 نفربر زرهی، 380 واحد خودرو و تجهیزات ویژه مستقر خواهد شد.
در پی شعله‌ ور شدن مجدد درگیری‌ مرگبار میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو قره‌ باغ، ترکیه با صدایی رسا حمایت خود از باکو را اعلام کرده است. آنکارا سال ‌ها است که از باکو حمایت می‌ کند، اما عمق دخالت فعلی فرصتی جدید در اختیار دولت گذاشته تا نه تنها قابلیت ‌های خود در سیاست خارجی را به نمایش بگذارد، بلکه احساسات ناسیونالیستی را نیز در داخل تشدید کند.
رجب طیب اردوغان روز 28 سپتامبر قول داد که از باکو حمایت کند و گفت که ارمنستان باید «بلافاصله از خاک جمهوری آذربایجان که اشغال کرده است خارج شود».
حمایت ترکیه از جمهوری آذربایجان به این معنی است که منطقه قفقاز نیز به جمع مناطقی خواهد پیوست که سیاست خارجی این کشور در آنها درگیر است.
رسانه‌ های ترکیه عموما به قفقاز به عنوان حیاط‌ خلوت روسیه نگاه می‌ کنند و مسکو عموما حامی ارمنستان محسوب می ‌شود.
موج جدید تنش و درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان منجر به درگیری شدید در این منطقه مرزی شد. در این درگیری ‌ها، شماری از نیروهای دو طرف کشته یا زخمی شدند و در نهایت هفته گذشته بر سر آتش بس با میانجی گری روسیه به توافق دست یافتند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/501645/ترکیه-به-جمهوری-آذربایجان-نیرو-اعزام-می-کند
بستن   چاپ