پیام ویژه
ترس غربی ها از خیز چینی ها برای رهبری جهان
چهارشنبه 28 آبان 1399 - 13:08:22
پیام ویژه - غربی ها به شدت نگران صعود چین و کنار زدن آمریکا از رهبری جهان هستند و به همین دلیل روزنامه های اروپایی حمله به چین را آغاز کردند.

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: در حالی که ایالات متحده آمریکا سرگرم نزاع های داخلی و چگونگی نجات اقتصادش از مشکلات روزافزونش به دلیل شیوع سریع ویروس کرونا در این کشور است چین حرکت خود به سمت رهبری نظامی،سیاسی و اقتصادی جهان را ادامه می دهد.
آخرین گزارش های غربی ها که بخش های اندکی از آن در روزهای گذشته در روزنامه های اروپایی منتشر شده است تأکید می کند که اقتصاد چین به سرعت و با روند رشد 6 درصدی در حال اشغال رتبه نخست جهان است؛ اقتصادی که با قدرت نظامی دارای ناوهای هواپیمابر و زیردریایی های مدرن و سامانه های موشکی مجهز به بالاترین فناوری ها و قاره پیما مورد حمایت است.
آخرین دستاور اقتصادی چین امضای توافقنامه شراکت اقتصادی منطقه ای فراگیر جدید است که ثمره مذاکراتی است که ببیش از پنج سال ادامه یافت؛ این توافقنامه ده کشور عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا(آسه آن) علاوه بر استرالیا،نیوزیلند،ژاپن و کره جنوبی را شامل می شود و این کشورها همه با هم نزدیک به یک سوم جمعیت جهان و یک سوم تولید اقتصادی جهانی را شکل می دهند. این توافقنامه بزرگترین توافقنامه تجاری در جهان است.در همین زمینه پروژه «کمربند راه» چین را که دستاورد و گشایش اقتصادی در دو قاره آسیا و آفریقاست را نباید فراموش کنیم.
این گشایش اقتصادی بررسی شده با دقت زیاد باعث شده است که جهان غرب تحریک شده و علاوه بر آن که نگران شود حسادتش نیز از این صعود سریع چین به سمت قله برانگیخته شود تا جایی که روزنامه «تایمز» انگلیس به این صعود اذعان کرده و در سرمقاله اش تأکید کند که سیطره چین بر نظام امنیتی جهانی فقط مساله زمان است و به باور این روزنامه هر قدرت جهانی که بخواهد جهان را رهبری کند نیازمند این است که به نوعی خودش و تولیداتش محبوب باشند و «قدرت های نظامی و اقتصادی کافی نیستند».
چیزی که مسخره است این است که این روزنامه تأکید می کند که «شی جین پینگ» محبوب نیست و کشورش در جهان منفور است. نمی دانیم چگونه این روزنامه که مطالبش بازتاب دهنده فکر سرمایه داری جهانی است به این نتیجه رسیده است. آیا آمریکا و قبل از آن انگلیس و فرانسه در جهان محبوب بودند و از ملت های جهان برای تکیه زدن بر اریکه حکومت بر جهان طی صد سال گذشته اجازه گرفتند؟ آیا «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا نزد حتی نیمی از شهروندان کشورش محبوب است،ملت های دیگر جهان که جای خود دارند؟
این نگرانی غربی ها را چه بسا به شکل جزئی یا کلی فرایند«شیطانی کردن» چین که به شکل گسترده در بیشتر رسانه های غربی در روزهای اخیر در حال انجام است تفسیر می کند؛ این رسانه ها اتهام های گمراه کننده و ثابت نشده ای را در این زمینه مانند انداختن مسئولیت شیوع کرونا در جهان بر گردن چین به دلیل کشف شدن نخستین مورد در شهر«ووهان» چین، مورد استفاده قرار می دهند.
ما در این جا در این روزنامه «رای الیوم» از چین دفاع نمی کنیم بلکه واقعیت هایی را درباره جریان امور و تحول آن در سراسر جهان ارائه و دنبال می کنیم؛ اگر چه در عین حال به خوبی می دانیم که همه مصیبت های ما به عنوان ملت های عرب و خاورمیانه ای از غرب آمریکایی و اروپایی و رهبری اش بر جهان بر سر ما آمده است و نه شرق چینی و رهبری چین یا روسیه بر جهان برای ما اصلا مهم نیست و نگران مان هم نمی کند؛ این دو حداقل ضررشان از رهبری آمریکا و قبل از آن اروپایی بر جهان کمتر است...و الله اعلم.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/502423/ترس-غربی-ها-از-خیز-چینی-ها-برای-رهبری-جهان
بستن   چاپ