پیام ویژه
عراق باید خود را آماده کند؛ چه حوادثی در راه است؟!
پنجشنبه 29 آبان 1399 - 5:13:10 AM
پیام ویژه - وضعیتی که گروه های تکفیری در سوریه و ادلب و شرق فرات به وجود آورده اند و تأسیس پایگاه های آمریکایی در این کشور همه و همه شواهدی مبهم هستند.

به گزارش جام نیوز به نقل از العالم، این روزها پیوسته صحبت از این است که ترامپ بدون ارتکاب یک حرکت نظامی و امنیتی در منطقه، قدرت را رها نخواهد کرد.
هیچ کس نمی داند که در ذهن ترامپ چه می گذرد؛ او شاید بخواهد دست به اقدام نظامی بزند یا نظامیان آمریکایی را خارج کند. در هر حال ایران و عراق باید برای مقابله با هرگونه حرکت ناگهانی و حسب نشده ترامپ، همکاری های دفاعی خود را افزایش دهند.
تحلیلگران سیاسی معتقدند که منطقه غرب آسیا شامل سوریه، عراق و ایران در کانون کشمکش های ژئواستراتژیک جهان واقع شده اند. آنها معتقدند که در طرح جاده ابریشم و کمربند اقتصادی، ایران و عراق و سوریه جایگاه اصلی را دارند لذا با توجه به چالش های بی شمار پس از انتخابات آمریکا و تصمیم این کشور برای خرج نیروهایش از منطقه، همکاری دفاعی بین این سه کشور و کشورهای منطقه، امری اجتناب ناپذیر است. بر این اساس باید نوعی همکاری فعال و گسترده در زمینه های امنیتی و ژئوپولتیک استراتژیک بین ایران و عراق وجود داشته باشد نظیر همان همکاری و هماهنگی که بین نیروهای حشد الشعبی و ارتش عراق برای سرکوب گروه تروریستی داعش و گروه های تکفیری شکل گرفته بود. به عبارت دیگر همکاری بین این دو کشور به خصوص در شرایط کنونی، یک نیاز استراتژیک است.
کارشناسان ایرانی مسائل استراتژیک نیز معتقدند که آمریکا دست گروه تروریستی داعش را در منطقه غرب آسیا به خصوص عراق و سوریه باز گذاشته است حال آن که این دو کشور قلب ژئواستراتژیک منطقه به شمار می آیند.
آنها تأکید می کنند که هدف آمریکا از توسعه پایگاه های نظامی در عراق، احیای گروه تروریستی داعش در قالبی جدید و ایجاد نارضایتی و فاصله بین دولت و ملت است. این کارشناسان معتقدند که تجاوزات مکرر کشورهای همسایه عراق به این کشور و تعرض به مرزهای آن از شرق فرات و بازگرداندن گروه های تکفیری به این کشور، باعث بروز نوعی بی ثباتی و بی اعتمادی در منطقه شده است.
آنها خاطرنشان می کنند که وضعیتی که گروه های تکفیری در سوریه و ادلب و شرق فرات به وجود آورده اند و تأسیس پایگاه های آمریکایی در این کشور همه و همه شواهدی مبهم هستند. آنها از کشورهای همسایه می خواهند که اقدامات اساسی را برای ایجاد امنیت پایدار و مقابله با جریان های تروریستی در منطقه انجام دهند.
آنها همچنین خاطرنشان می کنند که تحرکات عجیب و مشکوکی در داخل سفارت آمریکا در بغداد صورت می گیرد. به طوری که آمریکایی ها تجهیزات و ادوات بسیاری را از شرق فرات وارد عراق کرده اند و در منطقه کردستان و پایگاه عین الاسد جای داده اند. همه این شواهد نشان می دهد که عراق باید خود را آماده تحولات و حوادث احتمالی کند.
از سوی دیگر تحلیل گران عراقی همکاری امنیتی بین ایران و عراق را ضرورتی اجتناب ناپذیر می دانند آنها معتقدند که عراق هنوز به این همکاری احتیاج دارد و اگر سایه این همکاری نبود عراق هنوز در اشغال گروه های تروریستی بود.
آنها تأکید می کنند که بغداد نیازمند همکاری با تهران است مخصوصا الان که تحریم تسلیحاتی ایران پایان یافته و این کشور می تواند سلاح بفروشد. عراق برای تأمین امنیت آسمان خود در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی به سلاح های ایران نیاز دارد.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/502980/عراق-باید-خود-را-آماده-کند؛-چه-حوادثی-در-راه-است؟!
بستن   چاپ