پیام ویژه
روایت "نیویورک تایمز" از نظم جهانی جدیدی که بایدن به ارث می‌برد
جمعه 30 آبان 1399 - 14:15:57
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - ایسنا /متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اهمیت بینش، دانش کارشناسی، صداقت و نجابت در مدیریت امور جهان قابل اغراق نیست.
نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشته است: جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا این پیام را داده که سریعا در جهت بازیابی منزلت برای تصویر شدیدا لکه دار شده آمریکا اقدام خواهد کرد: احترام برای چهره‌های حرفه‌ای سرویس‌های دیپلماتیک، اطلاعاتی و نظامی آمریکا؛ و یک رویکرد قابل پیش بینی‌تر، ظریف‌تر و دلسوزتر در قبال روابط خارجی. این پیام بازیابی هنجارها احتمالا در پایتخت‌های زیادی در سراسر جهان طنین انداز می‌شود همانطور که در میان رای دهندگانی که یک پیروزی قاطع بر دونالد ترامپ را به بایدن دادند، این اتفاق افتاد.
خیلی کارها وجود دارد که بایدن در 100 روز اول ریاست جمهوری خود می‌تواند انجام دهد. او تا کنون وعده پیوستن مجدد آمریکا به توافق آب و هوایی پاریس و محوری ساختن اقدام در قبال آب و هوا در دولتش را داده است. او تمایلش را برای بازیابی روابط آمریکا با سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده، و این پیام را داده که آمریکا نیروهایش را به مابقی جهان برای متوقف ساختن پاندمی کروناویروس ملحق کند.
انتظار می‌رود همچنین جو بایدن یک اجلاس کشورهای دموکراتیک را سازماندهی کرده و مجددا آمریکا را متعهد به افشای سوءاستفاده‌های حقوق بشری در هر جایی از جهان که بروز یابند، چه در چین، روسیه، عربستان یا ترکیه سازد. همزمان او به دنبال راه‌هایی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران و توافق با روسیه در خصوص تمدید معاهده استارت جدید که سلاح‌های هسته‌ای راهبردی را محدود می‌سازد خواهد بود. می‌توان امیدوار بود که بایدن حمایت آمریکا از جنگ وحشتناک عربستان در یمن را پایان دهد.
اینها نشانه‌های امیدوارکننده بازگشت قریب الوقوع آمریکا به نقشی در جهان که بهتر منعکس کننده ارزشهای تاریخی ما است، هستند.
به نظر می‌رسد تیمی که بایدن بر اساس گفته ها در حال تشکیل و جمع آوری آن است متشکل از کهنه‌کاران دولتهای گذشته و اعضای مشتاق تشکیلات سیاست خارجی است. اگر جمهوریخواهان همچنان کنترل سنا را حفظ کنند، انتصابات بایدن ممکن است به سبب لزوم تایید شدن محدود شوند و ابعاد اقدامات او اغلب به سطح آنچه که بتواند از طریق دستورات اجرایی به انجام برساند تقلیل یابد.
حتی یک مجلس سنای تحت کنترل دموکراتها نیز گواهی بر یک عزیمت چشمگیر در سیاستها و استراتژی های آمریکا نیست. بایدن ممکن است جنگ تجاری با چین را تخفیف دهد اما اختلافات مناقشه برانگیز درباره مسائلی همچون شبکه های مخابراتی 5G یا ادعاهای چین در دریای چین جنوبی همچنین مطرح خواهند بود. هر تصرفی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ممکن بوده بر ترامپ داشته باشد، هرگز منجر به برداشته شدن تحریم‌ها نشد، و دموکراتها بعید است به دنبال یک شروع مجدد با روسیه باشند. رابطه صمیمی ترامپ با کیم جونگ اون تاثیر چندانی در تغییر مواضع آمریکا در قبال کره شمالی نداشت. رویکرد ترامپ در قبال نزاع اسرائیل-فلسطین به شکل قاطعانه‌ای یک طرفه بود، با این حال در سالهای قبل از آنکه ترامپ رئیس جمهور شود حرکتی به سمت راه حل دو کشوری وجود نداشت و نشانه چندانی از قریب الوقوع بودن چنین حرکتی صرف نظر از اینکه چه کسی در کاخ سفید باشد یا سفارت آمریکا کجا باشد وجود ندارد.
بایدن احتمالا تلاشهای ترامپ برای خارج شدن از جنگ های خارجی را ادامه دهد و میلی به ورود به جنگهای جدید نداشته باشد هر چند که ظرافت و نگرانی بیشتری در قبال همپیمانان دارد. در حالی که بایدن قطعا رویکرد مجموع صفر ترامپ در قبال تجارت را با اعمال تعرفه ها هم بر دوست و هم بر دشمن تقلید نخواهد کرد، تجارت آزاد چیزی نیست که رای دهندگان دموکرات همواره به آن مشتاق باشند. هر چند که اکثر همپیمانان در ناتو و اعضای اتحادیه اروپا خروج ترامپ را جشن می گیرند، آمریکا احتمالا همچنان اصرار خواهد کرد که همپیمانان در ناتو شروع به پرداخت سهمی عادلانه در قبال مساله دفاع مشترک کنند. اروپایی ها به نوبه خود تصدیق کرده‌اند که آمریکا دیگر رئیس بی چون و چرای جهان آزاد نیست.
به طور خلاصه جهان دیگر آن چیزی که در سال 2016 بود نیست و دیگر به پیش از وضع موجود نمی‌تواند برگردد.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/503813/روایت-"نیویورک-تایمز"-از-نظم-جهانی-جدیدی-که-بایدن-به-ارث-می‌برد
بستن   چاپ