پیام ویژه
یک روزنامه فرانسوی نوشت:
کرونا همه بلندپروازهای بن سلمان منزوی را بر باد داد
يکشنبه 2 آذر 1399 - 02:28:39
پیام ویژه - همه امید بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی برای آن که چهره تخریب شده خودش و کشورش را در جهان ترمیم کند نشست سران گروه 20 بود که کرونا برنامه هایش برای این کار را نقش بر آب کرد.

به گزارش جماران ، روزنامه لیبراسیون فرانسه تخت عنوان«بن سلمان منزوی» گزارشی در شماره امروز یکشنبه خود منتشر کرد و نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی امید زیادی به رخداد میزبانی نشست سران گروه بیست برای بهبود چهره خودش و چهره کشورش در عرصه بین المللی داشت؛چهره ای که آن را جنایت ترور«جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری ریاض در استانبول و جنگ علیه یمن و استفاده از زور در برخی عرصه ها به شدت تخریب کرده است اما بلندپروازی هایش به دلیل شیوع ویروس کرونا از هم پاشید؛ویروسی که بزرگتر از او را شکست داد.
این روزنامه فرانسوی در ادامه نوشت: بعد از لغو نمادین مراسم حج اکنون بن سلمان خودش را مجبور به میزبانی نشست مجازی از طریق ویدئو کنفرانس به دلیل شیوع کرونا می بیند؛ ویروسی که باعث از هم پاشیدن مصرف و بهای نفت شد و باعث شد که صادرکننده نخست نفت در جهان بعد از جنگ قیمت ها با روسیه که اوایل ماه آوریل گذشته آغاز شد و بعد به یک توافق جدید منجر شد، 27.5 میلیارد دلار ضرر کند و تولید ناخالص ملی اش نیز در سه ماهه دوم سال جاری میلادی 7درصد کاهش پیدا کند.
روزنامه فرانسوی نوشت: علاوه بر آن، لغو مراسم سالیانه حج برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا عربستان را از دیگر منبع درآمدزای مهم اش محروم کرد. برای جبران کسری بودجه حکومت عربستان سعودی تدابیری را اتخاذ کرد که به مذاق مردم این کشور هرگز خوش نیامده است،تدابیری مانند افزایش مالیات بر ارزش افزوده به میزان سه برابر و کاهش هزینه های اختصاص یافته برای خانواده های فقیر و کارمندان خدمات مدنی. لیکن محمد بن سلمان در بیانیه ای عریض و طویل که خبرگزاری رسمی این کشور 12 ماه جاری آن را منتشر کرد به این مساله تفاخر کرد که « کشور از تدابیر ریاضتی بسیار جدی به لطف اصلاحاتی که در سال های اخیر برای تنوع بخشیدن به اقتصاد صورت گرفته است، اجتناب کرد.» پیامی که بن سلمان برای افکار عمومی فرستاده این است که در سایه نارضایتی عمومی به دلیل این تدابیر می خواهد خود را خوب و قوی نشان دهد.
لیبرالیسون در ادامه نوشت: حال و روز عربستانی ها در رویارویی با شیوع ویروس کرونا بسیار بدتر از دیگر کشورهای پیشرفته در گروه بیست است. درست است که تولید ناخالص ملی فرانسه به میزان 4 درصد در سال 2020 آن هم بر اساس داده های وزارت دارایی فرانسه کاهش پیدا کرده است اما عربستان سعودی با فرانسه بسیار فاصله دارد زیرا اقتصاد این کشور به شدت از بحران بهداشتی متأثر شده است. شیوع کرونا خودش را به عنوان وضعیت اضطراری نخست بر ریاض در سال 2020 تحمیل کرد تا به دیگر بحران های بزرگی اضافه شود که این کشور با آنها رو به روست و مدت زمان این بحران ها نیز طولانی شده است.
این روزنامه همچنین نوشت: جنگ فاجعه بار علیه یمن که عربستان همچنان در آن گرفتار است هنوز به پایان نرسیده است و اراضی عربستان همچنان با سلاح های پیشرفته و به شکل روزافزون که توسط حوثی ها شلیک می شود در معرض حمله قرار می گیرد. تنش عربستان با ایران فروکش نکرده است. به اینها افزایش فشار بین المللی به ریاض به دلیل نقض حقوق بشر در آستانه برگزاری نشست سران گروه بیست را باید اضافه کرد. به طور مثال دیده بان حقوق بشر کارزار «گروه 20 عربستان سعودی» را راه انداخته است و رهبران گروه بیست را تشویق کرده است که میزان خود را به دلیل نقض حقوق بشر مورد محاسبه قرار دهند.
روزنامه فرانسوی در ادامه نوشت: تغییر رئیس جمهور در ایالات متحده آمریکا مشکل جدیدی به مشکلات فراوان رهبران عربستان سعودی که به مدت چهار سال با دونالد ترامپ«روابط عاشقانه ای» داشته اند می افزاید. حتی اگر کمتر از بیست چهار ساعت بعد از قطعی شدن انتخاب«جو بایدن» کاندیدای دموکرات ها به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا ملک سلمان به وی تبریک بگوید با وجود این عربستان نمی تواند خیالش از بابت ساکن جدید کاخ سفید مطمئن باشد زیرا بایدن پیش از این در جریان تبلیغات انتخاباتی اش عربستان را «کشور منزوی و طرد شده» توصیف کرده بود.
لیبراسیون همچنین نوشت: نشان دادن چهره عربستان به این گونه که پر از سرزندگی و شادابی است و یک شاهزاده اصلاح طلب و نوگرای جوان بر آن حکمرانی می کند برای عربستان سعودی امری ضروری است,این کشور می خواهد در میان بیست قدرت اقتصادی بزرگ در جهان جایی برای خود دست و پا کند ولی جبران «پوشش کمرنگ رسانه ای» نشست گروه بیست «از راه دور»به رغم تلاش ها و سرمایه گذاری های انجام شده در عرصه ارتباطات دیجیتالی بسیار پیچیده است. حتی استعداد و هوش «ریچارد آتیاس» (کسی که رخدادهای بزرگ را در کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال های اخیر سازماندهی کرده است) کافی نیست. شرکت بین المللی مشاوره ای ارتباطات نیز نمی تواند در وبسایت خود عکس جدیدتری جدای از عکس وزرای اقتصاد و مدیران بانک های مرکزی گروه بیست در نشست اخیر که «رو در ور» در اواخر فوریه در ریاض برگزار شد، به نمایش بگذارد.
این روزنامه در گزارش خود نوشت:مشارکت های رسانه ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس برای انجام مصاحبه ها با مسئولان عربستانی یا مشارکت با روزنامه فایننشال تایمز انگلیس که در اینترنت درباره گروه بیست مطالبی مستقیم منتشر می کند، نیز شکست خورد. ولی تبلیغ برای گروه بیست در دایره های دیپلماسی محدودی صورت گرفته است؛مانند سلسله گفت و گوهای «انحصاری» با سفیران که هفته گذشته«عرب نیوز» وبسایت جدید عربستان به زبان فرانسوی منتشر کرده است.
روزنامه فرانسوی لیبراسیون در پایان نوشت: تمایل عربستانی ها به نادیده گرفتن مشکلات و وانمود کردن به موفقیت چیز جدیدی نیست اما به باور «استفان لاکروا» استاد دانشگاه متخصص در امور خاورمیانه«با وجود واقعیت های جایگزین، محمد بن سلمان برای بازی مستبدان جدید بسیار مناسب است».زیرا اگر چهره شاهزاده جوان که دارای بلندپروازی های اصلاح طلبانه بزرگ برای عربستان است با آن چهره ای که در داخل و خارج برایش برنامه ریزی می کند تطابق داشته باشد، آن وقت تحقق پروژه هایش تردید های زیادی بر می انگیزد.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/504946/کرونا-همه-بلندپروازهای-بن-سلمان-منزوی-را-بر-باد-داد
بستن   چاپ