پیام ویژه
نگرانی وزیر بهداشت از شیوع این نوع بیماری ها
دوشنبه 10 آذر 1399 - 05:17:53
پیام ویژه - ایسنا / وزیر بهداشت گفت: امروز گرچه گرفتار کووید19 و پاندمی جدیدی هستیم اما آنچه مرگ های خاموش را در کشور رقم می زند و علیرغم مرگ و میر بالای کووید19 که اتفاقا نگران آن هستیم، بیماری های غیرواگیر است.
سعید نمکی در دیدار وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: مدرسه به عنوان برش بسیار مهم جامعه که در آنجا دانش آموزان می توانند علاوه بر تاثیرپذیری از شعارها و آموزش های عرصه سلامت و به خصوص پیشگیری، بر سایر افراد جامعه به ویژه پدران و مادران، تاثیرگذاری ویژه ای داشته باشند.
وی افزود: یک روزی ما به عنوان فرزندان جامعه پدرسالار، تحت تاثیر آموزه های پدران و مادران خودمان بودیم اما امروز نوع رستوران، غذا، تفریح، مقصد سفر و خیلی از ابعاد دیگر خانواده را بچه ها تعیین می کنند این الگو پذیری قوی خانواده ها از بچه ها را نشان می دهد و اگر در مدرسه و برشی که ما آنها را در اختیار داریم، متاثر از آموزش های ما باشند، می توانند در کل جامعه اثرگذار باشند.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز گرچه گرفتار کووید19 و پاندمی جدیدی هستیم اما آنچه مرگ های خاموش را در کشور رقم می زند و علیرغم مرگ و میر بالای کووید19 که اتفاقا نگران آن هستیم، بیماری های غیرواگیر است. در سالهای گذشته از حدود 380 هزار مورد مرگ و میر در کشور، 313 هزار مورد به دلیل بیماری های غیرواگیر و حدود 97 هزار مورد مربوط به پرفشاری خون است.
نمکی تصریح کرد: بیماری های غیرواگیری مانند دیابت، پرفشاری خون، سکته های قلبی و مغزی و سرطانها، هر روز جان افراد زیادی را می گیرد و تعداد قابل توجهی را نیز به ورطه ناتوانی و نارسانی می برد و اگر قرار باشد اتفاقی برای پیشگیری و کنترل این بیماری ها در کشور رخ دهد، باید الگوی زندگی تغییر پیدا کند.
وی یادآور شد: تغییر الگوی زندگی میّسر نخواهد بود مگر اینکه بتوانیم از کودکی، آن را در بچه ها نهادینه کنیم. کما اینکه به شدت معتقدم که تغییر رفتار و الگوپذیری مثبت در بچه ها می تواند در سایر ابعاد جامعه مانند پیشگیری از جرم و جنابت، آسیب های اجتماعی و دغدغه های خاطر ما در جامعه، نظم پذیری، احترام به حقوق شهروندی، عدم تجاوز به حریم دیگران و رعایت قوانین رانندگی اثرگذار باشد.
وزیر بهداشت گفت: در سوئیس مطالعه ای در مورد تاثیرگذاری رفتار رانندگان در حوادث و سوانح انجام شده بود و مشخص شده بود که تصادفات و حوادث جاده ای، بیش از آنکه به جاده و خودرو مرتبط باشد به رفتار رانندگان مربوط است. امروز بچه ها در کنار پدر و مادر می توانند توصیه به بستن کمربندی ایمنی، سرعت مجاز و رفتارهای نابهنجار اجتماعی کنند.
نمکی تصریح کرد: اگر قرار باشد بین وزارتخانه های موثر بر شاخص های سلامت، یکی را به عنوان اولویت اول انتخاب کنیم، غیر از وزارت آموزش و پرورش، اولویت دیگری را نمی شناسم. بنابراین تقاضای بنده از وزیر آموزش و پرورش و همکاران وی و همچنین همکاران خودم در وزارت بهداشت این است که در قالب برنامه های مشترکی که قبلا هم در مواردی مانند بهداشت مدارس، واکسیناسیون، بهداشت دهان و دندان، داشتیم، این همکاری ها را توسعه دهیم.
وی پیشنهاد داد که برای همکاری بلند مدت و اجرای برنامه های مشترک غیر از کووید19 کمیته ای مشترک از سوی دو وزارتخانه تشکیل و برنامه های مشترک را عملیاتی کند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/510893/نگرانی-وزیر-بهداشت-از-شیوع-این-نوع-بیماری-ها
بستن   چاپ