پیام ویژه

آخرين مطالب

شهاب‌سنگی به سرعت به سوی زمین در حرکت است خواندنی ها

شهاب‌سنگی به سرعت به سوی زمین در حرکت است
  بزرگنمايي:

پیام ویژه- ممکن است برای بار دوم در طول تاریخ، فضانوردان مسافری فراستاره‌ای به منظومه شمسی را کشف کرده باشند. یک شهاب سنگ مرموز که در فضا به سرعت به سوی زمین در حال حرکت است، ممکن است از ستاره‌ای کاملا متفاوت راه خود را به منظومه ما پیدا کرده باشد.

به گفته دانشمندان به نظر می‌رسد این شیئی در مدار عجیبی سیر می‌کند که حاکی از آمدن آن از جایی دیگر است. به جای مداری بیضوی که مبنای حرکت اجسام منظومه شمسی به دور خورشید است، این شیئی جدید دور مداری هزلولی‌شکل می‌چرخد که حاکی از سفر آن به داخل منظومه شمسی به جای دور زدن آن است.

کشف این شهاب‌سنگ بعد از کشف اومواموا، اولین جسم فراستاره‌ای که اولین بار در سال 2017 در منظومه شمسی دیده شد و از همان زمان دانشمندان را مبهوت خویش کرده، اتفاق افتاده است. دانشمندان هنوز چیز زیادی درباره این شیئی غیرمعمولی نمی‌دانند و رفتار عجیب آن چنان غیرعادی است که برخی باورد دارند این شیئی ممکن است در واقع یک سفینه فضایی باشد.

اگر شیئی جدید واقعا مسافری فراستاره‌ای باشد می‌تواند به اطلاعات ما درباره شیئی مرموز اول نیز بیافزاید و دستاورد بسیار بزرگی در راستای فهم و دانش ما از نحوه حرکت و پرتاب اجسام در کهکشان خواهد بود.

مسافر جدید اولین بار در اواخر ماه اوت توسط یک فضانورد مبتدی به نام گنادی بوریسوف کشف شد که آن را از طریق تلسکوپی که خود ساخته بود، دید. او کشف خود را در فضای مجازی منتشر کرد و سایر محققان به سرعت آن را تایید کردند.

اکنون مشاهدات دیگر نیز این شهاب‌سنگ را ثبت کرده‌اند که به فضانوردان فرصت داده به اطلاعات بیشتری درباره آن دست یابند. مشاهدات بیشتر نیز موید این بود که این جسم مسافری از خارج منظومه شمسی است و باعث شد «مرکز سیاره‌ کوچک هاروارد» درباره این جسم بیانیه‌ای رسمی صادر کند.

این بیانیه می‌نویسد: «بر اساس مشاهدات در دست، مدار این جسم به مداری هزلولی شباهت دارد که در تصویر زیر نشان داده شده است. این واقعیت حاکی از آن است که جسم مورد نظر اصالتی فراستاره‌ای دارد. محاسبات این مدار توسط کامپیوترهای دیگر که توسط دی فارنوکچیا، دابلیو گری، و دی ثولن انجام شده بود نیز به نتایجی مشابه دست یافت».

«واضح است که ما نسبت به مشاهدات هر چه بیشتر این جسم بسیار علاقه‌مند هستیم چرا که تمام مشاهدات کنونی با کشیدگی شمسی کوچک و در ارتفاعات پایین ثبت شده‌اند. اگر محو، نابودی یا تجزیه غیرمنتظره‌ای اتفاق نیفتد، این جسم باید حداقل برای یک‌ سال آینده قابل رویت باشد».

یکی از مورادی که باعث سخت‌شدن مطالعه اومواموا توسط دانشمندان شد این بود که اولین بار هنگام خروجش از منظومه شمسی دیده شد و وقت خیلی کوتاهی را برای ایشان باقی گذاشت تا به ثبت مشاهداتی از آن بپردازند. به نظر می‌رسد جسم جدید برای مدت طولانی‌تری در منظومه شمسی باقی خواهد ماند و به فضانوردان فرصت بسیار بیشتری خواهد داد تا به مطالعه مواد و مبدا آن بپردازند.

به گفته مرکز سیاره کوچک هاروارد، اکنون این شیئی C/2019 Q4 (بوریسوف) نام دارد. هنوز برای قطع یقین از اصالت فراستاره‌ای آن نیاز به مطالعات بیشتر است و در صورت تایید اسم جدیدی به آن اعطا خواهد شد.

میشل بنیستر، دانشمندی از دانشگاه بلفست کویینز که روی کشف و تحقیق بر اومواموا کار کرده است، طی توییتی اظهار داشت اشیایی با مدار مشابه پیش از این هم دیده شده‌اند و بعدا مشخص شد که ماهیتی بسیار معمولی‌تر از چیزی که انتظارش را داشتیم، دارند.

او توییت کرد: «این اولین جسم از زمان کشف 2017/11 یا همان اومواموا نیست که مداری هزلولی داشته باشد. چندین کمان کوتاه ظاهر شده و آهسته به هم پیوستند تا شکلی هزلولی را به نمایش گذارند. به چه نیاز است؟ مشاهدات بیشتر».

فضانوردان همواره گفته‌اند که باید مسافران بیشتری در آینده‌ای نزدیک دیده شوند و بالاخره به ما کمک خواهند کرد بفهمیم این اشیا از کجا می‌آیند و چقدر غیرعادی هستند. آنها امیدوارند تا سال 2022، «تلسکوپ بزرگ بررسی سینوپتیک» به راه خواهد افتاد و به آنها اجازه خواهد داد موارد بسیار بیشتری را رویت کنند.

متئو نایت، دانشمندی محقق در بخش فضانوردی دانشگاه مریلند، در آغاز سال جاری میلادی گفت: «طی 10 سال آینده ما انتظار داریم اجسام بیشتری مانند اومواموا را شاهد باشیم. تلسکوپ بزرگ بررسی سینوپتیک جهش بزرگی خواهد بود ورای تمام بررسی‌های کنونی و با ظرفیت بی‌نظیر خود خواهد توانست مسافران کوچک فراستاره‌ای را بیابد. ممکن است ما هر سال جسمی جدید ببینیم. آن موقع است که خواهیم فهمید آیا رفتار و مدار اومواموا عجیب است یا عادی است. اگر ما 10-20 تا از این اجسام را یافتیم و اومواموا هنوز غیرعادی به نظر می‌رسید، باید نگاهی مجدد به توضیحات خویش بیندازیم».

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

انرژی خورشیدی؛ از انرژی لوکس تا ضرورتی اقتصادی

ترجمه 12 زبان زنده دنیا با این عینک امکان پذیر شد!

دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی بررسی شد

برگه تردد موقت چیست و چگونه میتوان از آن استفاده کرد؟

صفر تا صد خدمات ارزش افزوده

قتل اولین رئیس ساواک به دست ساواک!

لباس هوشمندی که تا سه سال موبایلتان را شارژ می‌کند!

چه ساعتی غذا بخوریم تا لاغر شویم؟

واقعیت پیش رفتن یا نرفتن شبکه ملی اطلاعات چیست؟!

در پی اتحاد ملی در داخل هستیم

بهترین و ارزان ترین هتل های اصفهان کدامند؟

ارزیابی "عبدی" از انتقادات اخیر دبیر شورای نگهبان

چرا بنی‌صدر فرمانده کل قوا شد

تبلیغات رایگان در گوگل ادز چگونه ممکن است؟

نحوه رفع مشکل گوشی‌ های غیر قانونی رجیستری شده

افرادی که هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکرده‎اند حتما بخوانند !

سرعت گرفتن آماده سازی نسل پنجم مخابرات سیار

تشدید حملات DDOS به سامانه های ارزی کشور

84 درصد والدین دنیا نگران امنیت آنلاین کودکان هستند

اجازه دیدار با تخت روانچی صادر نشد/ دعای عراقچی برای تخت روانچی

دانستنی های جالب درباره نقشه شهر بغداد در گذشته

تجمع مردمی در مخالفت با 5G

کاربران خانگی در معرض حملات باج‌افزاری

به زعم ما بیش از 80 درصد پروژه شبکه ملی اجرایی شده است

این دو اپلیکیشن اندرویدی را همین الان حذف کنید!

اراذل اینجا دیگر ترسناک نیستند! +عکس

شهاب‌سنگی به سرعت به سوی زمین در حرکت است

ممنوعیت سیگار الکترونیک آری، ممنوعیت سلاح خیر!

دستکاری ژنتیکی پشه در برزیل فاجعه آفرید

چینی ها سیگنالی را از فضا ثبت کردند

دلایل «فراموش کار شدن» افراد چیست؟

مُهر نامرئی برای جلوگیری از آزار جنسی زنان یک ساعت پس از عرضه به بازار، نایاب شد

برای ‌فیلترینگ هوشمند چه هزینه‌ای شد؟

بورس مخالف ورود به موضوع رمزارزهاست

ویژگی‌های جدید اندروید 10

شروط 12 گانه ازدواج چیست؟

کشف گونه جدید نهنگ در سواحل ژاپن +عکس

داده نما/ وضعیت تحصیلی کاربران فناوری اطلاعات

رفتار زشت و عجیب استراماچونی در تمرینات استقلال!

راه پر پیچ‌ و‌ خم ‌بازی‌های دیجیتالی سمی مهلک برای کودکان

چند نفر از دولت همراه استفاده می‌کنند؟

دردسر "تیفانی چاق" برای دستیار شخصی ترامپ

باتلاق بن‌زاید و بن‌سلمان در جنوب یمن

کودکانه‌هایی که قربانی لایک‌های اینستاگرامی می‌شوند

لیست امید زیر ذره بین اصلاح‌طلبان

مدیر ستاد انتخاباتی روحانی چگونه خصوصی‌سازی را منحرف کرد؟

تلاش آلمانی‌ها برای جلوگیری از نفوذ اطلاعاتی آمریکا

اصرار منتظری بر گفت‌وگو با منافقین به جای محاکمه آنها

بحرانی کثیف در خیابان های آمریکا!

سقوط جنگنده دراثر برخورد با پرنده