پیام ویژه

آخرين مطالب

اگر این گوشی موبایل یادتان هست، رسما پیر شده‌اید خواندنی ها

اگر این گوشی موبایل یادتان هست، رسما پیر شده‌اید
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - گجت نیوز / با بررسی تاریخچه توسعه و عرضه گوشی موبایل می‌توانید با محبوب‌ترین گوشی‌های همراه که تا به حال معرفی شده‌اند آشنا شوید.
این روزها دیگر تشخیص گوشی‌های هوشمند از یکدیگر دشوار شده است. صنعت گوشی‌های هوشمند مدرن در ورطه طراحی قابل پیش بینی فرو رفته و تقریبا هیچ ویژگی در طراحی ظاهری وجود ندارد که یک گوشی موبایل برند مشخص را از دیگری متمایز سازد. البته همیشه هم این‌طور نبوده است! در اولین روزهای پاگیری گوشی‌ موبایل، به خوبی خاطرمان هست که حق انتخاب زیادی از نظر طراحی ظاهری داشتیم. همچنان که صنعت موبایل پا می‌گرفت و رشد می‌کرد، نوآوری روز به روز وارد آن می‌شد تا شاهد رشد سریع در زمینه تکامل طراحی ظاهری، مجموعه قابلیت‌ها و تصویر برند باشیم.
در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از گوشی‌های همراه با طراحی و ظاهر برجسته را که سال‌ها پیش عرضه می‌شدند، دوباره مرور کنیم. بله! اگر این گوشی‌های موبایل قدیمی را یادتان هست، رسما پیر شده‌اید.
1. گوشی موبایل موتورولا DynaTAC (1983)
گوشی همراهی که شروع همه چیز بود

پیام ویژه

گوشی همراه دایناتک همان دستگاه‌ شناخته می‌شود که دوران افسانه‌ای گوشی همراه را آغاز کرد. این گوشی واقعا اولین گوشی همراه بود که به بازار مصرف کنندگان عمومی راه پیدا کرد. اسم گوشی موتورولا DynaTAC هم کوتاه شده عبارت Dynamic Adaptive Total Area Coverage و حقیقتا تجلی ایده «گوشی همراه» بود. در آن زمان گوشی‌های بزرگ مخصوص اتومبیل هم وجود داشتند؛ اما موتورولا عصر جدید گوشی‌های همراه کاربر را آغاز کرد.
اگر با استانداردهای طراحی امروزی بسنجیم، گوشی موتورولا DynaTAC از پاره آجر هم بزرگ‌تر بود. از طرفی هم در سال 1983 اگر یکی از این دستگاه‌ها داشتید، قطعا مورد توجه و تحسین اطرافیان قرار می‌گرفتید. باتری این گوشی همراه برای شارژ کامل به ده ساعت زمان نیاز داشت و در مکالمه تلفنی تنها نیم ساعت دوام می‌آورد.
2. گوشی موبایل موتورولا MicroTAC (1989)
دنیای موبایل شروع کرد به شکل گرفتن

پیام ویژه

گوشی موبایل MicroTAC دومین گوشی همراه موتورولا بود که از نسل قبلی ابعاد کوچک‌تری داشت. شاید کلمه میکرو با استاندارد امروزی و آن ابعاد خنده دار به نظر برسد؛ اما در سال 1989 میلادی گوشی میکروتک واقعا کوچک شده بود. حالا دیگر گوشی موبایل موتورولا در ابعاد مناسب دست و گوش انسان ساخته شده بود؛ برخلاف دایناتک که انگار فقط انسان‌های غول پیکر می‌توانستند با آن کار کنند.
بله؛ امروز گوشی میکروتک واقعا بزرگ به نظر می‌رسد. البته طراحی خلاقانه با در تاشو در آن هنوز هم شگفت انگیز است. این طراحی با در تاشو مخصوص برای قطعه میکروفون درواقع مسیر را برای گوشی‌های تاشو اوایل 2000 هموارتر کرد. گوشی‌های مدرن با سبک طراحی فلیپ و تاشو مانند گلکسی زد فلیپ 5، DNA خود را به طور مستقیم از گوشی موتورولا MicroTAC گرفته‌اند.
3. گوشی موبایل موتورولا StarTAC (1996)
این گوشی باید NanoTAC نام گذاری می‌شد

پیام ویژه

با یک نگاه اجمالی به گوشی استارتک به خوبی متوجه دلیل محبوبیت آن در زمان عرضه‌اش می‌شوید. در آن سال، مهندسان موتورولا موفق شدند یک گوشی همراه را با قابلیت عملکرد کامل و در قالب تاشو و جیبی توسعه دهند. البته کمپانی موتورولا از زمان عرضه گوشی موبایل میکروتک در فکر ساخت گوشی فلیپ به سر می‌برد. این سازنده سرانجام موفق شد در فهرست اولین‌های ساخت موبایل تاشو قرار بگیرد و کاری کرد در سال‌های پس از آن محبوب‌ترین گوشی‌ها با طراحی تاشو روانه بازار شوند.
4. گوشی موبایل نوکیا 3310 (2000)
گوشی همراهی که به غیر قابل تخریب بودنش معروف شد

پیام ویژه

گوشی نوکیا 3310 یک دستگاه کاملا بی همتا بود که به تمثالی فراموش نشدنی هم تبدیل شد. این گوشی ابعاد جیبی داشت، از قابلیت‌های اصلی موبایل پشتیبانی می‌کرد و مخصوصا به خاطر بادوام بودن بدنه‌اش معروف شد. کمپانی فنلاندی نوکیا قطعا تنها سازنده‌ای نبود که به ساخت گوشی موبایل در قالب مستطیلی و شبیه تبلت شکلاتی در اولین دهه 2000 اقدام کرد؛ اما 3310 همان گوشی موبایل است که همه ما می‌شناسیم به خوبی از آن یاد می‌کنیم. نوکیا 3310 با قالب مستطیلی خود یک دوره جدید را در طراحی گوشی همراه به وجود آورد.
این گوشی چنان میان کاربران سر تا سر جهان محبوب شد که نوکیا در سال 2017 تصمیم گرفت یک نسخه به روز رسانی شده و مدرن آن را برای علاقه مندان معرفی کند. نوکیا 3310 جدید هم واقعا جالب بود؛ اما مطمئنیم که دیگر هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین بازی سیاه و سفید “Snake” روی نسخه ابتدایی آن شود.
5. گوشی موبایل بلک بری 5810 (2002)
دوران صفحه کلیدهای QWERTY آغاز شد

پیام ویژه

گوشی همراه 5810 اولین گوشی از کمپانی کانادایی Research In Motion نبود؛ اما دقیقا اولین گوشی این برند تحت عنوان گوشی موبایل شناخته می‌شد. این دستگاه مشخصا برای مقاصد کسب و کار توسعه یافته بود نه برای مصرف کنندگان و کاربران معمولی بازار! البته این پدیده به مدت سال‌ها در میان گوشی‌های همراه برند بلک بری ادامه پیدا کرد.
گوشی 5810 صفحه کلیدش را از مدل 850 همین برند وام گرفته بود و حالا در حالت جالب توجه عمودی به میدان آمده بود. حتی با وجود آن نمایشگر سیاه و سفید و کوچکش هم به آسانی می‌توانیم تشخیص دهیم که 5810 جد بزرگ گوشی‌های بلک بری سری Bold است. این گوشی‌ها چند سال بعد دنیای کسب و کار را تحت سلطه درآوردند؛ اما عمر پادشاهی‌شان کوتاه بود.
کمپانی بلک بری ابتدا با BlackBerry 10 و سپس سازگاری با سیستم عامل اندروید سعی کرد محصولاتش را به روز نگه دارد. از آن طرف با پیشرفت تکنولوژی در محصولات برندهای اپل، گوگل و سامسونگ دیگر نتوانست دوام بیاورد و رقابت را واگذار کرد.
6. گوشی همراه موتورولا Razr V3 (2004)
موتورولا دوران گوشی‌های سطح بالا و شیک را رقم زد

پیام ویژه

اولین گوشی تاشو بسیار محبوب در تمام دوران موبایل از سوی همان کمپانی عرضه شد که گوشی‌های همراه دایناتک و استارتک را روانه بازار کرده بود. گوشی موتورولا Razr V3 مانند اسمش طراحی بسیار باریکی داشت که با توجه به تکنولوژی زمان عرضه‌اش کاملا پیشگام و نوآورانه دیده می‌شد.
گوشی موبایل V3 قطعا چیزی فراتر از یک گوشی همراه بود. این دستگاه زیبا خودش مد جدید به راه انداخت. در آن زمان هر کاربری که یک گوشی موتورولا Razr V3 داشت، به نماد یک انسان کاملا به روز تبدیل می‌شد که ترندهای مد و فشن را دنبال می‌کرد. اگر این گوشی را یادتان هست، حتما این مورد را هم به یاد دارید که بستن در Razr V3 با آن صدا چقدر لذت بخش بود.
سال‌ها بعد که ترند توسعه گوشی‌های تاشو و فلیپ دوباره احیا شد، موتورولا هم در تصمیمی هوشمندانه گوشی خاطره انگیز Razr خود را دوباره با طراحی نوین و به روز عرضه کرد. این سازنده هنوز هم گوشی‌های تاشو امروزی از خانواده بی نظیر Razr روانه بازار می‌کند.
7. گوشی همراه LG Chocolate (2005)
یادتان هست که گوشی‌ها چه اسامی بامزه‌ای داشتند؟

پیام ویژه

گوشی همراه ال جی شکلات یکی از همان گوشی‌ها بود که قالب طراحی ظاهری کشویی را به خوبی به اجرا درآورد. این دستگاه ابعاد کامپکت و جیبی داشت و از طراحی ظاهری شکیل و چشم نوازی هم بهره می‌برد. طراحی کشویی آن عمودی بود و هر بار نمایشگر را به بالا هل می‌دادید، صفحه کلید شامل اعداد و حروف از زیر آن نمایان می‌شد.
در خلال آن‌ سال‌ها شاهد عرضه تعداد زیادی گوشی کشویی بودیم که برخی از آن‌ها توانستند به محبوبیت زیادی در میان کاربران هم دست پیدا کنند. البته گوشی LG Chocolate در آن دسته قرار می‌گرفت که در نگاه اول عاشقش می‌شدید. علت محبوبیت این گوشی موبایل کشویی احتمالا ظاهر جذاب، برندینگ قوی و صفحه کلید جالب و قرمز رنگش بود.
8. گوشی موبایل LG enV VX9900 (2006)
این گوشی راه خوبی برای تحریک حسادت دیگران بود

پیام ویژه

گوشی LG enV یک گوشی همراه بسیار محبوب دیگر از ال جی بود که این بار در قالب ظاهری مستطیلی یا همان شکل تبلت شکلاتی طراحی شده بود. طراحی عملکردی آن به شکلی بود که پد اعداد زیر نمایشگر اصلی دیده می‌شد و صفحه کلیدش تاشو بود. درواقع این گوشی مستطیلی شکل ظاهری تاشو از لولای افقی داشت و برای دسترسی به صفحه کلید گسترده باید آن را مثل کتاب باز می‌کردید. همچنین یک نمایشگر بزرگ در این حالت دیده می‌شد.
قاب پشتی هم در گوشی LG enV کاملا خلاقانه طراحی شده بود و یک دوربین بزرگ داشت. این گوشی موبایل زمانی روانه بازار شد که سازندگان از آزمون و خطا در توسعه محصولات موبایلی خود ابا نداشتند و هر روز تلاش می‌کردند تا یک گوشی جالب توجه معرفی کنند.
9. گوشی سامسونگ نوت (2011)
اصطلاح فبلت یک ترند زودگذر بود

پیام ویژه

یک دوره کوتاه در تاریخچه گوشی‌های اندرویدی وجود دارد که در آن سامسونگ هنوز به شماره یک کمپانی‌های سازنده سطح بالا تبدیل نشده است. البته که این غول تکنولوژی کره‌ای سابقه طولانی در زمینه توسعه و عرضه گوشی‌های هوشمند دارد؛ اما نباید رقابت سنگین میان آن را با ال جی، اچ تی سی و سایر رقیبان نادیده بگیریم.
شاید این خانواده اس بود که باعث شد کمپانی سامسونگ وارد دوران پیشتازی Galaxy شود؛ اما سری Note در صنعت موبایل تاثیرگذارتر عمل کرد. این گوشی هوشمند با نمایشگر بزرگ 5.3 اینچی در دوره‌ای معرفی شد که کاربران داشتند بیش از گذشته به استفاده از گوشی همراه خود مشغول می‌شدند.
در ابتدا برخی کاربران انتقاد می‌کردند که این گوشی سامسونگ بیش از حد بزرگ است. از آن طرف به مرور زمان سلیقه جمعی تغییر کرد و حالا اکثر کاربران ترجیح می‌دهند از نمایشگرهای بزرگ برای تماشای محتوای ویدیویی بهره بگیرند.
آیا شما این گوشی ها را به خاطر دارید؟ با کدام یک از آنها خاطره بیشتری دارید؟ در بخش نظرات بگویید اولین گوشی شما چه برند و مدلی بود؟

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1476401/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله موشکی به «نواتیم» ترمز بی‌بی را کشید

مدارس چند شهر خوزستان فردا سه‌شنبه تعطیل شد

اگر این گوشی سامسونگ را دارید، اندروید 14 را نصب نکنید

نگرانی از صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به اسرائیل

چرا پسرها از دانشگاه گریزان شده‌اند؟

پشت پرده بازی قدرت در کرملین

آثار و نتایج راهبردی جنگ غزه

پزشکان افسرده

رسانه بریتانیایی: حملات ایران و اسرائیل خاورمیانه را تغییر داد؟

تلاش ترکیه برای دور‌زدن ایران

وب‌سایت GSMArena از دسترس بسیاری از کاربران ایرانی خارج شده است

شکایت از OpenAI؛ ChatGPT با مشکل «توهم»، قوانین اتحادیه اروپا را نقض کرده است

نتیجه جالب نظرسنجی کانال 13 اسرائیل درباره میزان اعتماد به نتانیاهو

سایه سنگین جنگ غزه بر ضیافت سالانه رئیس جمهور آمریکا با خبرنگاران

مدل 2024 نوکیا 225 با طراحی دوست‌داشتنی لو رفت

چشم دلار بازار به مصوبه جدید 28500

درآمد مدیاتک از فروش تراشه‌های پرچمدار 50 درصد افزایش یافت

نقش یک سد در سیستان و بلوچستان که از فاجعه انسانی جلوگیری کرد

عامل 46 درصد تصادفات رانندگی مشخص شد

تلخ‌ترین غذاها در آمار تورم

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403

نقش یک سد در جلوگیری از فاجعه انسانی را ببینید

مخبر: موضوع دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل حل می‌شود

نجات یک زن در بم بعد از 4 روز گرفتاری بین دیوار

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

آتش‌سوزی 2 فروند لنج در چابهار با یک کشته

افزایش رومینگ ملی به 27 میلیون مکالمه

ائتلاف‌سازی عربی؛ یک سیاست غربی

نماینده ولی فقیه در امور حج: برخی برای حج تمتع 30 سال در نوبت خواهند ماند!

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

بریتانیا با قانونی جدید، امنیت گجت‌های هوشمند را افزایش می‌دهد

آئین تجلیل از معلمان نمونه با حضور رئیس جمهور

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

شیائومی حتی چراغ مطالعه هوشمند هم می‌سازد

ربات جنگی جدید روسیه، اوکراینی‌ها را حسابی به دردسر خواهد انداخت

کدام نمایندگان جلسه مجلس را تعطیل کردند؟

کشف 308 قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

تعطیلی پنجشنبه یا شنبه؟ توقف در بدیهیات

گوشی جدید HTC U24 یا U24 Pro با اسنپدراگون 7 نسل 3 در راه است

مشاهدۀ پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

گلکسی C55 با نامی متفاوت از نو متولد می‌شود

استعفا، تغییر شغل و ترک کار پرستاران

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

ربات‌های سازمان جاسوسی اوکراین در تلگرام مسدود شدند

آیپد مشمول قوانین DMA اتحادیه اروپا می‌شود؛ سایدلودینگ اپ‌ها در راه iPadOS