پیام ویژه

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ موقعیت دیدن لذت‌جویانه يادداشت

سرمقاله فرهیختگان/ موقعیت دیدن لذت‌جویانه
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فرهیختگان / « موقعیت دیدن لذت‌جویانه » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم سیدجواد نقوی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
احتمالا هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید با تصاویر به‌ شدت وحشتناکی که از فلسطین منتشر می‌‌شود روبه‌‌رو می‌‌شوید. پرسشی که مطرح است این است که آیا همه انسان‌هایی که با این تصاویر روبه‌رو می‌شوند، به یک مساله می‌اندیشند؟ مساله تا حدودی واضح است. تصاویر به‌درستی نمی‌توانند درد و رنج را منتقل کنند؛ چراکه انسان‌هایی که با تصاویر روبه‌رو می‌شوند در یک وضعیت ذهنی نیستند و اذهان آنها دربرگیرنده پیام‌های مختلفی از گذشته بوده است. به همین جهت می‌توان بیان کرد که احساسات انسان‌ها در لحظه مشاهده تصاویر یکسان نیست و این وضعیت است که بخشی از جامعه ما را نه در کنار فلسطینی‌ها، بلکه برخی مواقع بی‌تفاوت به جنگ نشان می‌دهد. اما چرایی این مساله که بخشی از جامعه دچار بی‌تفاوتی هستند را باید کمی با تاملات نظری بررسی کرد. 
آنا لمبکی در کتاب «ملت میل» به نکته کلیدی توجه دارد؛ در جهان فعلی رابطه بین درد و لذت چگونه شکل می‌گیرد. او معتقد است جهان فعلی ما مکانی پر از فراوانی سرسام‌آور است که از مواد مخدر تا اخبار و قمار و خرید و بازی و چت کردن و فعالیت در فیسبوک تا اینستاگرام و یوتیوب و توییتر، همه و همه نشان از یک موقعیت جدید می‌دهد. این موقعیت جدید شیوه دیدن انسان‌ها را به طور کلی تغییر داده است. لمبکی معتقد است محرک‌های جهان فعلی به شدت پاداش محورند و گوشی‌های هوشمند به مثابه سرنگ‌های مدرن هستند که در هر ساعت دوپامین دیجیتال را به صورت آنلاین به مخاطب تزریق می‌کنند. این وضعیت موقعیتی است که سیستم عصبی ما مدام در حال تجربه است و بین تجربه لذت و درد با عبور فانتزی از درد به سمت لذت، میل می‌کند و این شرایط است که سوژه لذت‌جو را شکل می‌دهد. سوژه لذت‌جو بیرون از ساحت واقعی و در هاله ساخته شده زیست می‌کند. این هاله مانع از هرگونه پرسش به سمت درد یا بیرون از لذت‌جویی است. سوژه هنگامی که با تصاویر ظلم به فلسطینی‌ها روبه‌رو می‌شود، باید پرسشی را مطرح کند که این خشونت و این قساوت‌ها را چه کسی و چرا شکل داده است. اما این پرسش شکل نمی‌گیرد، به این دلیل که سوژه توجهی به چرایی دردها ندارد. آنا لمبکی به درستی می‌گوید که او سعی دارد به سرعت به سمت نوعی لذت‌جویی میل کند و به چرایی دردها در تصاویر کار ندارد. این اتفاق به تعبیری همان بحثی است که سوزان سانتاک در کتاب «نظر به درد دیگران» مطرح می‌کند. سانتاک می‌نویسد وقتی دردی را بخواهید حس کنید و در آن شریک شوید باید به یک ما{ی} جمعی فکر شود و انسان‌ها خودشان را بخشی از آن «ما» بدانند اما هنگامی که در جهانی زیست می‌کنیم که سوژه هیچ ما{یی} را مسلم نمی‌داند و خود را بیرون از همه «ما»ها تصور می‌کند، فهم درد دیگران حتی در عصر تصویر و گوشی‌های هوشمند هم می‌تواند غیرممکن شود. پس آن محلی که سوژه خود را فرض می‌گیرد به شدن ارتباط دارد و به فهم او از هستی و جهان پیرامون خودش مربوط است که به شدت حائز اهمیت است. 
به نظر تا حدودی شرایط مشخص است که چرا بخشی از جامعه ما بی‌تفاوت به جنگ و خشونت افراطی اسرائیلی‌ها رفتار می‌کنند. آنها بیرون از همه ماهای جمعی خود را پی‌جویی و تصور می‌کنند. صحنه فعلی برای آنها لذتی را خلق نمی‌کند و در عصر افراط فراوانی به دنبال ماشینی هستند که لذت‌جویی آنها را تکثیر کند تا با استفاده از ماشین لذت‌جویی هیچ دردی را نه باور کنند، نه حس کنند. اینکه این موقعیت دیدن چه شرایطی را برای خود فرد به همراه دارد یک بحث میان رشته‌ای بین روانکاوی و جامعه‌شناختی است که تا حدود زیادی به این یادداشت ربط ندارد اما باید گفت همین که اصلا سوژه نمی‌تواند بین درد و لذت تعادل برقرار کند، بعد از مدتی به جای لذت‌جویی به سمت درد میل می‌کند، بدون آنکه چرایی آن را متوجه شود. اما موقعیت دیدن این بخش از جامعه، آورده اجتماعی به همراه دارد که بحث نگارنده این متن تا حدودی روشن‌تر کردن این نکته است. 
امر ملی در محدوده دید اندک: این گروه و این بخش از جامعه هیچ‌گاه به امر ملی نمی‌توانند به صورت ملی فکر کنند و مجبور هستند با امیالی که برای خود شکل داده‌اند، تخیلی را شکل دهند که نسبتی با شرایط واقعی ندارد. به طور مثال در افکار این بخش، ایران محلی است بیرون از خاورمیانه و احتمالا جایی است بیرون کره زمین؛ چراکه هیچ خطری نباید ایران را تهدید کند. درحالی‌که ایران و ایرانیان از گذشته در تاریخ با مشکلات وسیعی روبه‌رو بوده‌اند و هیچ‌گاه این منطقه بدون وجود سختی و درد نبوده است. این گروه در هنگام بحران‌ها و مشکلات با چنین تصوری از امر ملی که هیچ نسبتی با ایران ندارد، به سرعت به ایران ذهنی خود پناه می‌برند و این تفکر خطر جدیدی برای امر ملی است. 

بی‌توجهی به دیوار واقعیت و مصرف مداوم دوپامین: جهان به‌صورت واقعی به‌شدت محلی پر از غم و درد است. از گذشته تا به امروز عمده اهل فکر در هر نقطه‌ای از دنیا برای درد و رنج در این عالم هستی اندیشیده‌اند. هیچ‌کس نمی‌تواند این وضعیت جهان را تهی از واقعیت کند. آنجایی ملت‌ها و دولت‌ها و تمدن‌ها موفق بوده‌اند که با توجه به رنج هستی توانسته‌اند شرایطی را برای بهتر زیستن با رنج فراهم کنند. درحالی‌که سوژه‌ای که به مساله واقعیت بی‌توجه است و مدام برای فرار آن به دوپامین جدید جهانی رجوع می‌کند، خود یک خطر برای هر کشوری است. چنین تفکراتی هر کشوری را وارد بحران‌های گسترده‌تر می‌کند و اینجاست که کشورها دچار گسستگی مداوم از حقیقت می‌شوند. 
تقلیل جهان به ساحت‌های فانتزی موجود: هیچ ملت پیشرفته و موفقی در دل تاریخ بدون ریسک و سختی شکل نگرفته است. تاریخ ملت‌های موفق پر از صحنه‌های سخت و به شدت عجیب است و هیچ ملتی بدون تحمل سختی به موفقیت دست پیدا نکرده است. تاریخ کشورهای پیشرفته پر از درد و رنج‌های به شدت سخت است اما این گروه که در کشور ما با توجه به سوژه‌های انقیادشونده عصر جدید شکل گرفته‌اند، هیچ درکی از مساله سختی ندارند. آنها پیشرفت را در تقلید دست چندم می‌دانند که به سرعت قابل شکل‌گیری است، اما بسیاری از کشورهای دیگر هم با چنین درک فانتزی سعی داشتند به قدرت و پیشرفت برسند که همه با شکست روبه‌رو شدند. جهان و زیستن در جهان بیرون از تحمل سختی‌ها برای رسیدن به موفقیت نیست و این سختی است که در پی آن موفقیت شکل می‌گیرد. کافی است به میزان ساعت کاری مردم در کشور چین یا ژاپن در 50 سال گذشته توجه کنیم. به هیچ عنوان با دیگر کشورها قابل مقایسه نیست و حال آنکه با گذشت 50 سال سختی، نسل جدید به نسبت نسل گذشته کم‌کار نشده و حتی بیشتر تلاش می‌کند. اگر با درک بخشی از جامعه ما به آنجا بخواهیم توجه کنیم، قطعا آنها آدم‌های موفقی نیستند، به این خاطر که از لذت‌جویی در بسیاری از موارد محروم می‌شوند. 
صلح زیبا و جنگ بد است: تاریخ همه صلح‌ها در سرتاسر دنیا حاصل جنگ‌های گسترده است. اصلا شرایطی که تن به صلح داده می‌شود در پس موقعیتی است که کشوری یا کشورهایی دیگر نمی‌توانند دست به استعمار بزنند. کشوری مثل انگلستان اگر دچار بحران نمی‌شد و مشکلات جهانی باعث تضعیفش نمی‌شد، هیچ‌گاه دست از استعمار هند برنمی‌داشت. از طرفی خودآگاهی و جنگ‌های مداوم ملت هند با انگلستان و از طرف دیگر، شرایط باعث ضعف آنها شد تا دست از تسخیر مداوم بردارند و صلح سلبی شکل بگیرد. یا مثال بهتر آن جنگ ایران و عراق است. اگر مقاومت ملت ایران در برابر صدام نبود هیچ‌گاه صدام و کشورهای جنگ‌طلب جهانی به صلح بین این دو کشور رضایت نمی‌دانند و این مقاومت سخت ملت ایران بود که زمینه را برای صلح و امنیت شکل داد. این درک فانتزی از صلح و جنگ ساخته شده توسط همان کشورهایی است که خودشان بیشترین حجم از خشونت را در طول تاریخ شکل داده‌اند. این تفکر حاصل همان ایده‌ای است که تصور می‌کند با صلح می‌تواند ایده لذت‌جویی را به خوبی پی‌گیری کند و این جنگ است که نظم لذت‌جویی را برهم می‌زند. 
این مواردی که ذکر شد فقط بخشی از اندک شرایطی است که موقعیت دیدن لذت‌جویانه شکل می‌دهد. آنچه در این دوره برای حکمرانی به شدت حائز اهمیت باید باشد، توجه به گسترش این ایده است که اگر نتواند قدرت اقناعی و تصمیمات سیاسی معقولی را شکل دهد، در بلندمدت برتری با موقعیت لذت‌جویانه خواهد بود و درحالی‌که در اکثر نقاط دنیا اسرائیلی‌ها دیگر حیثیت عمومی خود را از دست داده‌اند، ایران اسلامی که سال‌ها در مقابل خوی وحشیانه این گروه خشن ایستادگی کرده ممکن است به لحاظ جامعه‌شناختی دچار فرسایش شود و این یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است شکل بگیرد. ولی اگر حکمرانی با درایت بیشتر بتواند رفتار کند، این بخش از جامعه هم در بلندمدت به سمت ایده فهم چرایی مقابله با اسرائیل میل خواهند کرد. 

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1476413/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نماینده ولی فقیه در امور حج: برخی برای حج تمتع 30 سال در نوبت خواهند ماند!

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

بریتانیا با قانونی جدید، امنیت گجت‌های هوشمند را افزایش می‌دهد

آئین تجلیل از معلمان نمونه با حضور رئیس جمهور

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

شیائومی حتی چراغ مطالعه هوشمند هم می‌سازد

ربات جنگی جدید روسیه، اوکراینی‌ها را حسابی به دردسر خواهد انداخت

کدام نمایندگان جلسه مجلس را تعطیل کردند؟

کشف 308 قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

تعطیلی پنجشنبه یا شنبه؟ توقف در بدیهیات

گوشی جدید HTC U24 یا U24 Pro با اسنپدراگون 7 نسل 3 در راه است

مشاهدۀ پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

گلکسی C55 با نامی متفاوت از نو متولد می‌شود

استعفا، تغییر شغل و ترک کار پرستاران

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

ربات‌های سازمان جاسوسی اوکراین در تلگرام مسدود شدند

آیپد مشمول قوانین DMA اتحادیه اروپا می‌شود؛ سایدلودینگ اپ‌ها در راه iPadOS

اینستاگرامی‌ها ماندند و پس گرفتند

افزایش 110 درصدی قیمت کتاب

این گوشی‌های سامسونگ آپدیت One UI 6.1 را دریافت نمی‌کنند

زارع پور مطرح کرد؛ خلیج فارس دریایی راهبردی در دنیای ارتباطات است

باز هم یک حکم قضایی خاص در عجب‌ شیر

مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد

خروج علیه شهردار

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران: دوران اصلاح‌طلبان فقط 100 اتوبوس به شهر اضافه شد

تصاویری از قربانیان شکسته‌شدن یک سد در کنیا

واکنش روزنامه شهرداری تهران به افشای قرارداد 2 میلیارد یورویی: آقای دادستان کجاست؟

سهمیه ارز زائران حج تمتع 1403 اعلام شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

اعتراضات دانشجویی؛ مقایسه با آمریکا کمکی به طرفداران وضع موجود نمی‌کند

چراغ سبز وزیر ارتباطات برای واردات مودم‌های فیبر نوری

لپ‌تاپ پرچمدار 2024 سامسونگ نیامده برای رقبا خط‌و‌نشان کشید

سهامداران بودجه

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

کاهش قیمت ارز پس از ورود مجلس

3 سال پس از یکدستی قدرت؛ موقعیت طلایی یا گره کور؟

جدایی شورا از زاکانی

تغییر زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش

حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند

رئیس انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون و واسنجی ایران : یک بار آزمون در ایران و پذیرش در سراسر دنیا، گام اول جهش تولید است

گوشی محبوب ایرانی‌ها دیگر آپدیت نمی‌شود