پیام ویژه

آخرين مطالب

همنشینی اصولگرایانه با طعم ریاست يادداشت

همنشینی اصولگرایانه با طعم ریاست
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
حمید شجاعی| کمتر از دو هفته تا برگزاری دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم باقی است و با وجود اینکه جامعه اساسا چندان نگاه و رویکرد مشخصی به این مساله ندارد و فضای جامعه نیز انتخاباتی نیست؛ اما به‌وضوح شاهدیم که برخی احزاب و جریانات اصولگرا که در دوره اول انتخابات نیز فعال بودند درصدند تا حضور پررنگ و موثری در دور دوم این انتخابات نیز داشته باشند.
به طور مشخص شانا، جبهه پایداری؛ شورای وحدت، امناء، شریان و صبح ایران مجموعه‌هایی هستند که انتخابات دور دوم را نیز پیش خواهند برد و از هم اکنون لیست‌های خود را برای دور دوم آماده کرده‌اند و از امروز که تبلیغات آغاز خواهد شد به اقناع مردم خواهند پرداخت که از نامزدهایشان حمایت کنند. این در حالی است که نتایج دور نخست نشان داد که برخلاف حدس و گمان‌ها که ائتلاف جبهه ائتلاف شانا و جبهه پایداری را برنده انتخابات می‌دانستند این ائتلاف امنا بود که توانست با برخورداری از نامزدهای جبهه صبح ایران و بعضا برخی نامزدهای شانا و جبهه پایداری بخش اعظمی از کرسی‌های تهران را از آن خود کند و برخی معتقدند که در دور دوم نیز امناء حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهند داشت. این در حالی است که دورهمی اخیر اصولگرایان که در آن چهره‌های شاخصی نیز حضور داشتند تا حدی معادلات را بر هم ریخته و حتی بر ریاست مجلس آینده نیز سایه افکنده است. در این راستا شامگاه سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت نخستین نشست منتخبان مجلس دوازدهم شورای اسلامی توسط شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با شرکت بیش از 140 نفر از نمایندگان برگزار شد که در این نشست محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم؛ غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، حجت‌الاسلام آقاتهرانی، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران علی نیکزاد، حمیدرضا حاجی‌بابایی، علاءالدین بروجردی، اسماعیل کوثری، مالک شریعتی، علی خضریان و برخی چهره‌های دیگر حضور داشتند و مباحثی پیرامون انتخابات دور دوم و چگونگی حضور ائتلاف شانا- پایداری نیز مطرح شده است. آنچه که در رسانه‌ها نیز بسیار منتشر، وایرال و بدان پرداخته شده است عکسی از چهره‌های مطرح این دو مجموعه یعنی غلامعلی حدادعادل؛ محمدباقر قالیباف و همچنین مرتضی آقاتهرانی بوده که با رویی گشاده، خوشحال و لبخند بر لب در کنار یکدیگر قرار دارند. چیزی که در نخستین نگاه می‌توان فهمید اینکه ائتلاف حامیان قالیباف با پایداری‌ها به‌رغم تمام شایعات در دوردوم نیز ادامه خواهد یافت. حال بگذریم از اینکه نامزدهای آنها در این دور پیرروز خواهند شد یا خیر، اما مساله جدی‌تر اینکه به‌نظر می‌رسد این ائتلاف در مرحله بعدی یعنی در مساله ریاست مجلس نیز ادامه داشته باشد و از آنجا که به احتمال فراوان آقاتهرانی در مجلس بعدی تلاشی برای ریاست نخواهند کرد احتمالا این ائتلاف در حمایت از ریاست قالیباف نیز ادامه خواهد یافت. چه اینکه برخی معتقدند در کنار اینکه قالیباف لابی‌های خود را در میان سایر جریانات حاضر در مجلس برای ریاست خود ادامه می‌دهد و از بیرون مجلس نیز صاحبان نفوذ و قدرت قائل به ریاست قالیباف هستند به احتمال فراوان نیز به جریانات مخالف وی نیز نوعی گرا برای حمایت از وی در جهت جلوس مجدد به کرسی ریاست داده شود.
چه‌خبر از اولتیماتوم ارزی؟
چهارشنبه هفته گذشته بود که محمدباقر قالیباف در جابگاه رئیس مجلس در دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه، 5 اردیبهشت‌ماه، با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و معاون پارلمانی دولت و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت‌ا... اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددی مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در خصوص عملکرد ارزی دولت و شرایط نه چندان مساعد ارز در جامعه تاکید کرد که جلسه سومی درکار نیست و اگر دولت در این بازه زمانی برنامه‌ای ارائه نکند، خود مجلس دست به کار خواهد شد. قالیباف در این جلسه با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفته بود؛ «به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد. ما رویکرد اقتصادی‌مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه (9 اردیبهشت) برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.» با این حال با وجود اینکه رئیس مجلس اولتیماتوم 4 روزه‌ای را به دولت و بانک مرکزی برای ارائه برنامه شفاف ارزی خود کرده بود؛ اما از آن اولتیماتوم 4 روز هم گذشته؛ اما هنوز خبری نشده است. روز سه‌شنبه نیز حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، در گفت‌وگویی با اشاره به برگزاری دو جلسه با حضور مقامات دولتی در مجلس برای بررسی مسائل ارزی در کشور مدعی شد: حتما جلسات مشترک دولت و مجلس مجددا برگزار خواهد شد. حاجی‌بابایی البته این را هم گفت که «تاکنون طی دو جلسه مهم با مقامات دولتی درباره ارز بحث و گفت‌وگو کردیم و نظرات خود را گفتیم و نظرات دولت را نیز شنیدیم و در نهایت نیز قرار شد تا دولت راهکارهایی را که مورد توافق دولت و مجلس است و می‌توانند مشکلات را حل کنند، اتخاذ نماید.» حال اینکه در این میان نه صدایی از دولت برمی‌خیزد یا نه مجلس و رئیس آن واکنشی نسبت به این موضوع داشته و دارند.
سکوت مصلحتی
پس از اولتیماتوم قالیباف به دولتی‌ها سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی دولت نامه‌ای خطاب به قالیباف در مورد سیاست‌های ارزی دولت نوشت که در بخشی از آن آمده است: «دیدگاه‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص ارز و سیاست‌های اقتصادی در چارچوب قوانین دایمی، قانون بودجه و برنامه هفتم لحاظ شده است. بدیهی است این مصوبات به‌عنوان قوانین بالادستی در اعمال سیاست‌های اقتصادی و ارزی دولت مدنظر قرار گرفته است. سیاست‌های اقتصادی و ارزی سال 1403 در چارچوب شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» با همکاری سه دستگاه اصلی اقتصادی (وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه) تهیه شده و در حال نهایی شدن در دولت است. در سال 1402 بر اساس برآورد بانک مرکزی، تراز تجاری برابر 20.5 میلیارد دلار مثبت بوده است. تحقق این موفقیت‌ها در کنار تحقق نرخ رشد 6 درصدی برای سال 1402 (رشد 9 ماهه 1402 بالغ بر 6.7 درصد) بوده است. در حال حاضر، بانک مرکزی در چارچوب قانون قبلی در حال فعالیت است و هیچ اختیار جدیدی به این نهاد واگذار نشده است. مهم‌ترین محور قانون جدید، افزایش استقلال بانک مرکزی در سیاستگذاری پولی و ارزی است که با موارد ذکر شده مغایر است. دشمنان پس از شکست خوردن در این حوزه با تقویت تحریم‌ها و اقدامات رسانه‌ای، به‌دنبال تشدید انتظارات تورمی و اختلال در حوزه‌های اقتصادی به‌ویژه بازارهای ارز و کالا هستند. امیدواریم مجلس شورای اسلامی با درایت و زمان‌شناسی مناسب همیشگی، دولت را در تحقق شعار سال یاری کند.» پس از این نامه و با اینکه تصور می‌شد با پایان ضرب‌الاجل تعیین شده برای دولت و قالیباف وارد فاز پاسخگویی شود، اما او در هیچکدام از جلسات علنی این هفته مجلس اشاره‌ای به این واکنش دولت و پایان مهلت و اولتیماتوم تعیین شده برای دولتمردان نداشت. موضوعی که دو چیز را به اذهان متبادر می‌کند. نخست اینکه قالیباف در پشت‌پرده توافق دیگری با دولتیون کرده که احتمالا بحث مجلس آینده و ریاست نیز در آن دخیل بوده است. دوم هم اینکه قالیباف اکنون که تحت فشار از سوی تندروهاست نمی‌خواهد این فشارها را بر خود بیشتر کند. شواهد نشان می‌دهد که قالیباف از مطالبه‌گری و اولتیماتوم خود عقب‌نشینی و سکوت اختیار کرده که باید دلایل آن را مسائل درونی یا بیرون از مجلس جست‌وجو کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1480108/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیا در سیل مشهد شهرداری مقصر بود؟

واکنش روابط عمومی دفتر روحانی به ادعاهای معاون رئیسی درباره پرونده مفقود شدن فرش‌های سعدآباد

زمان انتشار بازی GTA 6 مشخص شد

مخالفت امام جمعه تهران با تعطیلی روز شنبه‌

پیش بینی وضعیت آب و هوا در روزهای پیش رو؛ هشدار نارنجی صادر شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در هفته آینده

چگونه لابی‌های باکو، آمریکا را علیه ایران می‌شورانند؟

عاملین شهادت گروهبان یکم مهدی مزرئی در فنوج دستگیر شدند

فعال اصلاح‌طلب: برای همیشه با صندوق و اصلاحات تدریجی قهر نکردیم اما...

پس از گوگل، OpenAI نیز قراردادی را با ردیت برای استفاده از مطالب آن امضا کرد

پشتیبانی از گوگل درایو به ChatGPT اضافه شد

تحقیقات اروپا از وضعیت ایمنی کودکان در فیس‌بوک و اینستاگرام

صادق زیباکلام: هیچ تهدید بالقوه و بالفعلی برای نظام نیستم/ بازداشت من به هیاهو و جنجالش نمی ارزد/ حرمت مقامات نظام را نگه می دارم

گزارش صداوسیما از ضوابط و قوانین سختگیرانه موتور‌سواری در انگلیس

تصاویری از پاکسازی مسیر سیلاب اخیر در مشهد و بازگشایی مسیر خودروها

درد دل‌های غسال بهشت زهرا: به خدا ما از آهن نیستیم!

آیت‌الله سبحانی: شنبه روز تعطیلی دشمن است

آمار نشان می‌دهد که تقاضا برای آیپدهای جدید رو به افزایش است

گلایه‌ای خطیب نماز جمعه تهران از مجلس برای تصویب تعطیلی شنبه‌ها

رشد 86 درصدی خروج سرمایه از بورس

بیانیه آیت‌الله سبحانی درباره تعطیلی شنبه‌ها: امید است تجدید نظر شود

لحظات نفس گیر از محبوس شدن در سیل سیدی مشهد

روزنامه آمریکایی: پیشروی‌های روسیه کاخ سفید را نگران کرده است

حواشی یک مصاحبه جنجالی؛ مدیر بحران شهرداری مشهد عزل شد

بیش از 50 گونه ایران در خطر انقراض

اندروید 15 سیستم ویبره گوشی‌ها را هوشمند می‌کند

حق‌طلبی و عدالت‌خواهی امروز در مقابل نظام سلطه به برکت خون شهدا حاصل شده است/ پارک موزه دفاع مقدس ساری می‌تواند یکی از مراکز گردشگردی برای مردم با هر سلیقه‌ای باشد

عجیب اما باورنکردنی؛ قیمت انواع خودرو 40 سال قبل را ببینید

خودروهای شوتی در محورهای پایتخت نقره داغ می‌شوند

واکنش محمدرضا عارف به حوادث اخیر گشت ارشاد: نوع مواجهه برخی از نیروهای انتظامی با بخش‌هایی از جامعه که سبک زندگی متفاوتی را برگزیده باعث تشدید رودررویی و منازعه در جامعه شده است

نظر مردم روستایی که دیگر بیکار ندارد درخصوص دولت

آخرین مهلت تعویض پلاک‌های مخدوش

‌ مالیاتی که می‌دهیم کجا خرج می‌شود؟

حواشی یک مصاحبه جنجالی؛ مدیر بحران شهرداری مشهد با دستور استاندار خراسان رضوی عزل شد

اطلاعیه اداره زندان‌های اصفهان درباره توماج صالحی

متوسط بارش‌های امسال به شرایط نرمال رسید

سازمان امور مالیاتی: پزشکان بدون کارتخوان متخلفند

مادر شهیدان والامقام «دهشت حائری» به فرزندان شهیدش پیوست

دختران شهدای گیلان تجلیل شدند

سفر دوم رئیس جمهور به مازندران پربار خواهد بود

گلکسی A53 سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد

گرانی مسکن و رنج‌های روزمره شهروندان

مادر دو شهید والامقام دوران دفاع مقدس ‌دهشت «حائری» به فرزندان شهیدش پیوست

برگزاری امتحانات سراسری انجمن خوشنویسان کیش

سرنوشت خانم دکتری که دستور قتل شوهرش را داد

گول هوای صاف را نخورید؛ سیلاب نیم ساعته اتفاق می‌افتد

گوگل نسخه مخصوص مدارس هوش مصنوعی Gemini را راه‌اندازی می‌کند

برپایی نمایشگاه عکس رضوی در جزیره کیش

ابلاغ پیام تبریک رحیم سرهنگی به روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش در 27 اردیبهشت/ حضور جداگانه دو معاون این سازمان برای قدردانی از تلاش کارکنان این روابط عمومی

چه مواردی در امتحانات نهایی "تقلب" محسوب می‌شود؟