پیام ویژه

آخرين مطالب

خیز ایران برای ورود به باشگاه صادرکنندگان برتر تجهیزات نفتی وزارت نفت

خیز ایران برای ورود به باشگاه صادرکنندگان برتر تجهیزات نفتی
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت با تأکید بر اینکه وزارت نفت در دولت سیزدهم همواره کوشیده است در دوران تحریم، با حمایت از تولید داخل، کالاهای موردنیاز صنعت نفت را تأمین کند، گفت: تاکنون بیش از 85درصد تجهیزات موردنیاز صنعت نفت بومی‌سازی شده است و ایران می‌تواند در آینده نزدیک یکی از صادرکنندگان مطرح تجهیزات صنعت نفت باشد.

راهبردی‌بودن صنعت نفت و وابستگی آن به خارج از کشور همواره به‌عنوان اهرم فشار علیه اقتصاد ایران به‌ کار گرفته می‌شود. ازاین‌رو، از منظر امنیت ملی و چانه‌زنی‌های سیاسی، افزایش استقلال در حوزه صنعت نفت بسیار مهم است. یک بررسی ساده نشان می‌دهد در دهه‌های آینده سـرمایه‌گذاری چندصد میلیارد دلاری در حوزه صنعت نفت انجام خواهد شد که 50 تا 70 درصد از این مبلغ مربوط به خرید تجهیزات موردنیاز است.
همچنین، با توجه به شتاب زیاد تغییر در فناوری صنعت نفت، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بیش‌ازپیش اهمیت دارد. از همین رو، وزارت نفت همسو با اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و بهره‌مندی از مصوبه تولید بار اول (ماده 10 قانون جهش تولید دانش‌بنیان بند «ی» ماده 29 قانون برگزاری مناقصات مصوب 1383.01.25) به‌منظور تأمین نیازهای فناورانه، راهبردی و تحریمی، سطح ارتباطات علمی و مالی خود را با شرکت‌ها و مؤسسه‌های دانش‌بنیان افزایش داده، به‌طوری که برای دومین بار رتبه نخست در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان را در میان دستگاه‌های اجرایی به‌ دست آورده است.
غلامرضا خوانساری، مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت، در گفت‌وگو با شانا با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با هدف حمایت از تولید داخلی، بیان کرد: در دولت سیزدهم فعالیت‌های قابل‌ توجهی میان شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز دانش‌بنیانی با بدنه صنعت نفت رقم خورده است.
وی با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم حدود 150 شرکت دانش‌بنیان با صنعت نفت همکاری می‌کردند، افزود: هم‌اکنون تعداد این شرکت‌ها به بیش از 660 شرکت رسیده که افزایش بیش از چهار برابری این شرکت‌ها نشان‌دهنده حمایت وزارت نفت با توجه به رویکرد مقام معظم رهبری، به‌منظور دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت خواهد بود.
مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت با اشاره به اینکه در موضوع ساخت بار اول تجهیزات صنعتی، وزارت نفت برای دومین سال پیاپی مقام نخست را در میان دیگر دستگاه‌های اجرایی به دست آورده است، گفت: این موضوع حاکی از تغییر نگاه وزارت نفت نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان برای تسهیل ورود آن‌ها به بدنه صنعت نفت است.
در ادامه مشروح گفت‌وگو با غلامرضا خوانساری، مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت را می‌خوانید.
ارزش قراردادهای نفتی که در دولت سیزدهم با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا شده، چقدر است؟ و سهم هرکدام از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت از ساخت بار اول چه میزان برآورد می‌شود؟
بیش از 63 قرارداد تولید بار اول در شرکت‌های اصلی و تابع وزارت نفت با 52 شرکت دانش‌بنیان به ارزش بیش از 92 میلیون دلار امضا شده که نشان‌دهنده جهش بیش از پنج برابری ارزش قراردادهای ساخت بار اول در دولت سیزدهم بوده و صرفه‌جویی ارزی 400 میلیون دلاری را به‌دنبال داشته است.
همچنین، مقدار خرید محصول‌های دانش‌بنیانی در صنعت نفت شامل ساخت تجهیزات و خدمات بیش از یک هزار قرارداد است که ارزش مجموع این قراردادها 500 میلیون دلار و 13.5 هزار میلیارد تومان است. از مجموع این قراردادها، 217 طرح به ارزش 273 میلیون دلار و 3.6 هزار میلیارد تومان مربوط به شرکت ملی نفت ایران، 221 طرح به ارزش 17 میلیون دلار و 3.9 هزار میلیارد تومان مربوط به شرکت ملی گاز ایران، 410 طرح به ارزش 176 میلیون دلار و 2.4 هزار میلیارد تومان مربوط به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و 154 طرح به ارزش 34 میلیون دلار و 3.4 هزار میلیارد تومان مربوط به شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

پیام ویژه


مهم‌ترین و بزرگ‌ترین طرح دانش‌بنیان صنعت نفت در شرایط کنونی را چه می‌دانید و پیشرفت این طرح چه مقدار است؟
یکی از اقدام‌های ارزشمند در صنعت نفت برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بدنه این صنعت، واگذاری چاه‌های کم‌بازده و بسته به این شرکت‌هاست که تاکنون 30 حلقه چاه در قالب 12 قرارداد به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار شده است.
همچنین، نزدیک به 800 قلم کالا و تجهیزات صنعت نفت با عنوان نیازهای فناورانه این صنعت روی سایت معاونت مهندسی بارگذاری شده است و شرکت‌هایی که تمایل دارند برای طراحی ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت فعالیت داشته باشند، می‌توانند پیشنهادهای خود را به وزارت نفت بازتاب دهند.
وزارت نفت به‌منظور بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون چه اقدام‌هایی انجام داده است؟
در ابتدای دولت سیزدهم تعداد شرکت‌های سازنده در فهرست بلند منابع وزارت نفت یک‌هزار و 800 شرکت بود که هم‌اکنون با حمایت‌های حداکثری از سازندگان داخلی، تعداد شرکت‌های این فهرست به بیش از 2 هزار و 500 شرکت رسیده است و این آمار، تغییر رویکرد تأمین کالا از داخل کشور به‌جای تأمین کالا از خارج کشور در مجموعه صنعت نفت را نشان می‌دهد.
درواقع زمانی که فضا برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بدنه صنعت نفت باز می‌شود، بازار کار این شرکت‌ها نیز باید توسعه یابد، زیرا مصرف برخی تجهیزات و کالاهای اختصاصی صنعت نفت محدود است و سفارش‌ها باید پاسخگوی بخش سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها باشد.
به این منظور، کارگروه صادرات خدمات فنی و مهندسی شکل گرفته است و به‌دنبال تشکیل ساختار سازمانی برای این بخش هستیم، زیرا صادرات خدمات فنی و مهندسی باید به‌صورت مدون در دل صنعت نفت نهادینه شود و بازار جهانی برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم باشد.
با توجه به اهمیت بازار جهانی، چه حمایت‌هایی از شرکت‌های ایرانی فعال صنعت نفت برای حضور در این بازارها شده است؟
تاکنون بیش از 90 شرکت دانش‌بنیان و سازنده با ظرفیت صادراتی، همچنین کشورهای هدف برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ایرانی شناسایی شده‌ و مراودات اقتصادی با آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است. ازجمله این بازارها، کشور ونزوئلاست که افزون بر بازسازی پالایشگاه نفت این کشور، بیش از 300 میلیون دلار پیشنهاد فنی و مالی برای تجهیزات موردنیاز صنایع گاز و پتروشیمی این کشور آمریکای مرکزی ارائه کرده‌ایم که در حال بررسی است و امیدواریم به امضای قرارداد برسد تا ارزآوری مناسبی را برای کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان رقم بزند.
همچنین، از دیگر فعالیت‌هایی که در بخش بین‌الملل در حوزه دانش‌بنیانی صنعت نفت آغاز کرده‌ایم، همکاری‌های پژوهشی و آموزشی با مراکز آموزشی و پژوهشی جهانی است. در این زمینه طرح‌هایی با کشورهای ونزوئلا، سوریه، عراق و روسیه به‌منظور تبادل دانشجو، تبادل دوره‌های آموزشی و تخصصی تنظیم، و پیشنهادها ارسال شده است.

پیام ویژه


به‌دلیل تحریم، در سال‌های اخیر دریافت استانداردها و گواهی‌نامه‌های بین‌المللی برای تجهیزات ساخت ایران با مشکل همراه بوده و از همین رو گواهی‌نامه کیفیت کالای ایرانی تعریف شده است. با توجه به راهبردی و پرخطر بودن صنعت نفت، گواهی‌نامه کیفیت کالاهای داخلی چگونه صادر می‌شود؟
تاکنون 240 استاندارد در صنعت نفت تدوین و بیش از 122 استاندارد ملی شده است. صدور گواهی کیفیت ضدانفجار برای شرکت‌های دانش‌بنیان و داخلی تسهیل شده است تا با زمان و هزینه پایین‌تر بتوانند این گواهی‌نامه را دریافت کنند.
همچنین، فرایند ارزیابی اصالت گواهی‌نامه‌های بین‌المللی برای حمایت از کیفیت کالاهای شرکت‌های سازنده و دانش‌بنیان ایجاد شده است که این ارزیابی، قابلیت این شرکت‌ها را برای رقابت با محصولات خارجی افزایش می‌دهد. در این فرایندها، مبنای ارزیابی‌ها استانداردهای بین‌المللی است.
نکته مهم آن است که مجموعه صنعت نفت دارای شرایط پرخطر است و امکان ریسک در این مجموعه وجود ندارد، ازاین‌رو ضروری است نظام کیفی در این صنعت به‌صورت دقیق و منسجم دنبال شود تا کاهش حوادث را شاهد باشیم و در بخش صادرات نیز شرکت‌ها کالاهای خود را با اطمینان بیشتری صادر کنند.
یکی دیگر از اقدام‌های وزارت نفت برای تقویت سطح کیفی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، ساماندهی آزمایشگاه‌هایی است که با این صنعت کار می‌کنند. در حال ارزیابی و ساماندهی این آزمایشگاه‌ها هستیم و سرانجام فهرست بلندی برای آن‌ها صادر می‌شود تا شرکت‌های اصلی و تابع صنعت نفت با آزمایشگاه‌های موردتأیید وزارت نفت همکاری کنند.
به نظر شما شرکت‌های فعال در صنعت نفت ایران این ظرفیت را دارند که افزون بر بازار داخلی به فکر فتح بازارهای جهانی باشند؟
در این زمینه و برای رسیدن به این هدف، ارتباط با مراکز نظام کیفیت بین‌المللی برای ارتقای نظام کیفیت صنعت نفت ضروری است، ازاین‌رو ارتباط انجمن نفت ایران با سازمان اعتباربخشی منطقه آسیا (APAC) برقرار شده است و پس از امضای توافق‌نامه، صنعت نفت قابلیت صدور گواهی‌نامه‌های بین‌المللی آزمایشگاهی را خواهد داشت که ابزار بسیار مناسبی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان به کشورهای هدف است.
همچنین، پیگیر فرایند تجاری‌سازی کالاهای شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم که تاکنون بیش از 85درصد محصولات موردنیاز صنعت نفت بومی‌سازی شده است و دغدغه جدی برای تأمین کالا در این صنعت وجود ندارد و در آینده نزدیک می‌توانیم یکی از صادرکنندگان مطرح در تجهیزات صنعت نفت باشیم.
رویکردی که در ایران پس از انقلاب به‌ویژه در دولت سیزدهم رقم خورد، سبب افزایش توجه وزارت نفت به بازارهای بین‌الملل شده است تا افزون بر تأمین نیاز خود در صنعت نفت، صنعت نفت جهان را نیز پوشش دهد.
سید امیر افتخاری‌پور

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1481049/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این کامپیوتر ویندوزی خوش‌قیمت شبیه مک استودیو است و 32 گیگابایت رم دارد

قالیباف به اندازه کفایت، رأی می‌آورد

دستگیری باند مروج شیطان پرستی در پایتخت

قرائت دعای توسل برای دفع بلا و گرفتاری از رئیس‌جمهور و مسئولان کشوری

آخرین تغییرات بازار ارز و طلا

مؤسسه خیریه چگونه یک‌شبه حزب سیاسی شد؟

خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر موجب وحدت در جامعه هستند

مدیرکل دفتر مددکاری و مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران از روابط عمومی بنیاد تجلیل کرد

درخواست مجازات برای کلاهبرداری خانوادگی 790 میلیاردی

فهرست خودروهای برقی وارداتی در سامانه مشخص شد

اوپو حالت عکاسی 25 مگاپیکسلی را وارد فایند X7 اولترا کرد

با گسترش هوش مصنوعی، انتشار آلودگی‌های مایکروسافت 30 درصد افزایش یافته است

همزمان با روز دختر تجلیل از دختران شهدا در سراسر کشور صورت گرفت

افزایش دکل‌های حفاری آمریکا برای نخستین بار در 4 هفته اخیر

افزایش 2.5 برابری صادرات نفت خام ایران در دولت سیزدهم/ جایزه روایت برتر به توسعه فاز 11 پارس جنوبی رسید

برگزاری مراسم جشن روز دختر به مناسبت دهه کرامت با حضور جمعی از دختران شهدا

مراسم جشن روز دختر به مناسبت دهه کرامت با حضور جمعی از دختران شهدا

پلیس سرقت مسلحانه از طلافروشی را ناکام گذاشت

بدعهدی دولت، سد راه رشد بازار سرمایه

اینترنت کوانتومی در راه است

رجیستری موبایل فردا در کمیسیون اصل 90 بررسی می‌شود

برنامه فروش و پیش فروش چند خودرو داخلی

بهترین تولیدکنندگان ماشین آلات صنایع غذایی کدامند؟

مدیریت بحران: احتمال وقوع «سیل مشهد» پیش‌بینی شده بود

راهنمای خرید بهترین مغز گردو: انواع گردو کدامند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: باید مشاغل بر سودشان مالیات دهند

گزارش دیتاک از رفتار ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی در سال 1402

5 اشتباه رایج هنگام بررسی قند خون افراد دیابتی

پشت پرده ویدئوی اخیر شمخانی در تخت جمشید، چیست؟

دستگیری 260 دختر و پسر در مهمانی شیطانی

ضبط 50 هزار دلار در فرودگاه امام(ره) از سوی تعزیرات

بلاتکلیفی 5 ماهه بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری

نشان استاندارد روی این فرآوردهای غذایی جعلی است

گوگل رنگ‌بندی پیکسل 7 را در گوشی پرچمدار 2024 خود احیا می‌کند

«مدرسی‌یزدی»، «حسینی بوشهری» و «موحدی کرمانی» 3 گزینه اصلی برای ریاست خبرگان

توقف فعالیت پالایشگاه نفت روسیه در پی حمله پهپادی اوکراین

تداوم ثبات در بازار ارز

نمایشگاه نفت امسال توانمندی وزارت نفت را نشان داد

چمران: در بوستان‌ها هتل ساخته نمی‌شود

ادعای رسانه آموزش و پرورش: اختلال در سامانه دریافت کارت امتحانات عمدی بود

متکی: تمرکز اصلی من بر ریاست مجلس است

ویدئویی از دزدیدن دوچرخه وسط اتوبان در روز روشن

کودکی که قلب خود را هدیه کرد

وضعِ شیشۀ عقب ماشین‌ها پس از بارش تگرگ در مشهد

انتقاد روزنامه فرهیختگان از قرارداد با هند؛ "اشتباه چابهار!"

چرا برخی موسسات دولتی که بازده ندارند بودجه می گیرند؟

آخرین آمار محاسبات مالیاتی از خانه های خالی

تب زیبایی، آرایشگر‌ها و ماما‌ها را جراح کرد

خزعلی: باید به دنبال افزایش دورکاری برای مادران باشیم

صدور کیفرخواست یک پرونده کثیرالشاکی