پیام ویژه

آخرين مطالب

مساله‌‌ معنای مردم! يادداشت

مساله‌‌ معنای مردم!
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فرهیختگان /متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
در میانه‌ رکوردزنی کاهش مشارکت، باید هم نگران جامعه بود و هم نگران مسئولانی که انگار نگرانی خاصی ندارند. وضعیتی که در آن مشارکت هشت‌درصدی، «حماسه‌آفرینی» خوانده می‌شود، دیگر غفلت نیست و باید آن را تغافل دانست. واقعیت این است که روند روبه‌کاهش مشارکت حتما یک مساله است اگر به بحران نرسیده باشد. اینها در حالی است که رهبر‌معظم‌انقلاب در توضیح منطق علوی برای حکمرانی توضیح می‌دهند: «امیرالمومنین [این را] به ملت خودش می‌فرماید، خطاب به ما هم هست. خیلی خب، جامعه‌‌ اسلامی هستید، تکیه‌گاه اسلام‌تان امتند، بدنه‌‌ مردمند. «جِماعُ المُسلِمین» یعنی آن بدنه‌‌ اصلی جامعه، بدنه‌‌ اصلی این اجتماع مسلمانی.» یعنی توجه اصلی در منطق حکمرانی اسلامی باید رو به عموم مردم و اکثریت باشد؛ چراکه معنای مردم در منطق اصیل جمهوری اسلامی شامل این توده است. چیزی که در عدم مشارکت 58 درصدی دور اول کل کشور و البته وضعیت فعلی از سوی مسئولان اجرایی و تقنینی دیده نمی‌شود. به‌ویژه آنکه معنای مردم، اساسا شامل شرکت‌کننده‌ها نشود.

البته در طرف مقابل جمهوری اسلامی هم همین تهی شدن معنای مردم وجود داشته و دارد. در همین متن اخیر آصف بیات خطاب به سعید مدنی (به‌عنوان متفکران معترض و مخالف جمهوری اسلامی و نه پادوهای مجازی) مفهوم مردم با معنا و مصداقی مبهم مواجه است. جایی که می‌نویسد «به‌ویژه بحث شما درباره‌‌ پیچیدگی حضور معترضان در خیابان (که مخلوطی است از حضور، عدم حضور، تردید، یا حضور موقتی) بسیار قابل توجه است» یعنی همه آنهایی که در پاییز 1401 در وضعیت «عدم‌حضور» بودند را هم به دایره مخالفان جمهوری اسلامی می‌ریزد و حال اینکه برای این ادعای بنیادین خود هیچ‌چیز جز ذهنیات خود ارائه نمی‌دهد.
این تهی شدن معنای مردم را در شبکه‌های اجتماعی هم می‌توان دید. جایی‌که از پسر پهلوی تا نماینده منافقین تا مبتذل‌نویسان داخلی و برخی انقلابیون... هر کدام خود را بدون هیچ منطقی نماینده و سخنگوی مردم معرفی می‌کنند و با زور انواع ربات‌ها کمتر از پنج هزار لایک می‌گیرند و با فیواستار شدن واقعا حس نماینده مردم بودن هم دارند. رخدادی که با تکثر ابتذال در شبکه اجتماعی و وارد شدن حلقه‌های قدرت پشت‌پرده به آن، تبدیل به فضایی برای تضعیف عقلانیت اجتماعی شده و سیاست در ایران را بیش از پیش عقیم می‌سازد. یعنی سیاستمداران به جای آنکه با طرح سیاسی ایجابی، در مسیر شناخت مسائل، گفت‌وگوی جمعی، پیدا کردن راه‌حل‌ها، توافق روی اولویت راه‌حل‌ها و درنهایت اجرای آن و قدم برداشتن برای حل مساله، مسیری سلبی را پی می‌‌کنند. علیه رقیب خود سند دست‌وپا می‌کنند، پیمانکار رسانه‌ای استخدام می‌کنند، به جای گفت‌وگو با مردم صرفا با برخی هسته‌های سخت در قدرت مکالمه می‌کنند و اگر طرح ایجابی هم داشته باشند، نظر همین هسته‌های سخت برایشان مهم‌تر از توده مردم است.
در این میان مردم هستند که در چندگانگی خود باقی مانده و ایده‌ای برای اصلاح وضعیت نمی‌بینند. سلب مداوم از همه طرف‌ها، سرمایه اجتماعی سیاسیون را به جایی می‌رساند که اساسا امکان ظهور یک شخص کارآمد در ساختار حزبی و قدرت محال می‌گردد. دقت کنید که این وضعیت فارغ از چهارچوب انقلابی و سوپرانقلابی و غیرانقلابی یا حتی برانداز و اصلاح‌طلب است. همان‌گونه که اکثر طرف‌های سیاسی داخل کشور در یک دهه گذشته ناتوان از تولید جوانان دارای ایده و رشد کرده از پایین‌ترین سطح سیاسی به بالاترین سطح آن براساس توانمندی و شایستگی خود بوده‌اند. این وضعیت در میان اپوزیسیون خارج‌نشین البته بدتر بوده چون شخصیت‌های سیاسی تولید‌شده در این دو سال محدود به چند بازیگر و بازیکن می‌شود که سطح فکر و توانمندی‌شان برای همه مشخص است.
این وضعیت در انتخابات اخیر به‌وضوح نمایان شده. همراه شدن مشارکت پایین با عدم بازخورد مسئولان امر چه در مجلس و چه در دولت، خطر نوعی نگاه عموما پشت به مردم را تقویت می‌کند که در آن علاوه‌بر مخدوش شدن مفهوم مردم، انتخابات هم تضعیف شده یا بدتر، فرض شود. نگاهی که می‌گوید «مردم همین متدینان هستند» و دیگران را از دایره مردم بیرون می‌اندازد، حتما عدم مشارکت آنان در انتخابات را هم برای خود موهبتی فرض می‌کنند.
حال اینکه نگاه رهبر‌معظم‌انقلاب در این زمینه متفاوت است: «چرا انتخابات [برگزار] می‌کنیم؟ من عرض می‌کنم هر دو کلمه‌‌ «جمهوری» و «اسلامی» وابسته‌‌ به انتخابات است. «جمهوری» یعنی مردم‌سالاری، یعنی حاکمیت کشور به دست مردم. خب مردم چه‌جوری در حاکمیت دخالت کنند؟ هیچ راهی به‌جز انتخابات وجود ندارد. بعضی‌ها در‌مورد لزوم انتخابات اشکال‌تراشی می‌کنند، [مردم را] دلسرد می‌کنند، توجه نمی‌کنند که اگر انتخابات در کشور نباشد، یا دیکتاتوری است یا هرج‌ومرج و ناامنی است.»
علاوه‌براینها باید از مساله‌ بحران نمایندگی هم سخن گفت. اینکه نفر اول منتخبان تهران رای کمتر از 9 درصد کل واجدان رای و کمتر از 30 درصد همان‌ها که مشارکت کرده‌اند را دریافت کرده، یعنی حتی پایبندان به انقلاب اسلامی هم نمی‌توانند به صورت جمعی یکی از تاییدشدگان را به‌عنوان وکیل خود انتخاب کنند. البته نظرسنجی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان در 1402 هم سابقا گفته بود که حدود 70 درصد مردم اظهار داشته‌اند که به «سیاستمداران اعتمادی ندارند.»‌ باید دقت داشت که این مساله بزرگ‌تر و عمیق‌تر از آن است که صرفا به نظام حکمرانی منتسب گردد. برای مثال نظرسنجی‌های متعدد نشان از محبوبیت حداقلی برخی سران احزاب سنتی کشور که مسئولیت‌هایی مانند ریاست‌جمهوری داشته‌اند، دارد. این عدد برای اپوزیسیون خارج‌نشین هم که حداکثر همان عدد تمسخرآمیز امضای حمایت از رضا پهلوی است که مشخص نیست چقدر از همان عدد حداقلی مربوط به افراد غیرایرانی و... است. اینها یعنی هیچ سیاستمداری در سپهر سیاسی ایران -فارغ از آنکه امکان حضور در انتخابات رسمی را داشته باشد یا نداشته باشد- وجود ندارد که بتواند نظر عامه مردم ایران را برای سپردن نمایندگی سیاسی و اجرایی جلب کند.
چنین وضعیتی نیاز به تحلیل عمیق‌تر اجتماعی دارد که باید در متنی دیگر درباره آن سخن بگوییم. اما مخلص کلام این است که مساله‌‌ مشارکت و نمایندگی سیاسی باید توسط نظام حکمرانی و شخصیت‌های سیاسی (فارغ از حضور در قدرت یا کنار بودن) پذیرفته شود و به جای حملات سلبی، راه‌حل‌های ایجابی به کار گرفته شود. راه‌حل‌هایی که در فضای برابر، مورد گفت‌وگو، اقناع و توافق قرار گیرد. اینجاست که یک چیز باید در هسته تمام این گفت‌وگوها باشد؛ «ایران قوی» هدف و خط قرمزی است که همه باید برای آن تلاش کنند نه آنکه برای قوی شدن خودشان و دوستان‌شان، ایران را فدا کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1482467/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارش باران در جاده‌های مازندران و گلستان؛ ترافیک نیمه سنگین در آزادراه کرج – قزوین

تصاویر از حضور انبوه جمعیت در صحن پیامبر اعظم حرم مطهر رضوی

حضور سه شهید در سالروز فتح خرمشهر در میدان بیت المقدس مشهد

آمادگی خادمان حرم مطهر رضوی برای استقبال از پیکر شهدای خدمت

صعود تورم روسیه

ایکس نمایش پست‌های لایک‌شده توسط کاربران را متوقف می‌کند

اولین تصویر از مزار شهید آل هاشم پس از دفن/ عکس

ارسال محموله کمک‌های بشردوستانه ایران برای مردم سیل زده افغانستان

سقوط بیت‌کوین

وان پلاس 13 یکی از اولین گوشی‌ها با اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد بود

ورود 10 هزار زائر ایرانی به مکه مکرمه

ندای لبیک یا حسین در مراسم تشیع رئیس جمهور شهید

خیابان امام رضا در مشهد از جمعیت پر شد

بازارهای نفت فیزیکی ضعیف شدند

گوشه‌ای از مراسم تشییع شهید امیرعبداللهیان در شهرری

ندای «ای صفای قلب زارم…» مردم مشهد در تشییع شهدای خدمت

پیکر خلبان شهید مصطفوی به خاک سپرده شد

«مارک زاکربرگ» شورای جدید متا برای مشاوره درباره هوش مصنوعی را ایجاد کرد

ناکامی سوداگران مرگ در انتقال بیش از 5 کیلوگرم مواد مخدر

تصاویر حضور میلیونی مردم مشهد در بدرقه رئیس جمهور شهید

تورم باز هم افت کرد

فرمانده سپاه کرمانشاه: شهید جمهور رئیسی، شهید رجایی را برای مردم تداعی کرد

سوگواری مردم سمنان در غم شهادت رئیس جمهور و همراهانش

رگبار باران و صاعقه در 22 استان؛ شدت بارش‌ها در 5 استان

تصاویری از مادر رئیس جمهور در فرودگاه مشهد؛ مادر به استقبال پسر رفت

آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی گرمسار

اگر منتظر گلکسی زد فولد 6 اولترا هستید شاید سامسونگ شما را ناامید کند

تکلیف طرح کالابرگ در سال 1403 مشخص شد

تصاویری از حاج منصور ارضی و سردار قاآنی در فرودگاه مشهد

ارائه بیش از 6800 خدمت درمانی به زائران حج

انویدیا حالا هر سال تراشه‌های هوش مصنوعی جدیدی تولید خواهد کرد

پیکر آیت الله آل هاشم به خاک سپرده شد

اطلاعیه آموزش و پرورش تهران درباره امتحانات پایه نهم

قیمت نفت کاهش یافت

طراحی یوتیوب بار دیگر تغییر کرد

درخواست بازداشت نتانیاهو؛ نیش یا نردبان؟

18 چهره ای که استادان سید ابراهیم رئیسی بوده‌اند

عصر ایران مطرح کرد: سقوط بالگرد رئیسی، ادامه چالش اطلاع رسانی

هوای تهران در مرز آلودگی

تصویری دردناک از استاندار آذربایجان شرقی در آغوش مادرش/ عکس

سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟

عینک هوشمند Ray-Ban متا به قابلیت ارسال استوری اینستاگرام مجهز شد

تصویری دردناک از تصویر استاندار آذربایجان شرقی در آغوش مادرش/ عکس

هم‌میهن نوشت: ضعف‌های ادامه‌دار

نجات جان کودک یک ساله با تلاش کارکنان داروخانه

برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر آیت الله آل هاشم در تبریز

ادعای عجیب حامی طرح صیانت علیه رئیسی

سید جان یه لحظه...

کشف 857 کیلوگرم مواد افیونی در سیستان و بلوچستان

مصاحبه‌ای منتشر نشده: یکی از رمزهای موفقیت خود را عدم ورود به جریان‌های سیاسی می‌دانم