پیام ویژه

آخرين مطالب

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه جدید آمریکا کیست و موضع گیری اش در قبال ایران چیست؟+ تصاویر بين الملل

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه جدید آمریکا کیست و موضع گیری اش در قبال ایران چیست؟+ تصاویر
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - سنای آمریکا به آنتونی بلینکن به عنوان وزیر خارجه جدید رای مثبت داد و بلینکن 58 ساله هفتاد و یکمین وزیر خارجه این کشور شد.

به گزارش جماران ، مجلس سنای آمریکا به «آنتونی بلینکن» گزینه «جو بایدن» برای وزارت خارجه آمریکا رای اعتماد داد؛ در حالی که چهره‌ های کلیدی حزب جمهوری‌ خواه نیز از او حمایت کردند.
بلینکن توانست رای مثبت 75 سناتور را در برابر 22 رای منفی کسب کند تا به عنوان هفتاد‌ و یکمین وزیر خارجه آمریکا کار خود را آغاز کند. او می‌ تواند از همین حالا به عنوان وزیر خارجه جدید سوگند یاد کند و جانشین «مایک پومپئو» خواهد شد.
پیشتر کمیته روابط خارجی سنا دوشنبه شب صلاحیت بلینکن را با 15 رای موافق در برابر 3 رای مخالف تائید کرده بود. «تد کروز، رند پال، و جان باروسو» سه سناتور جمهوری‌ خواهی بودند که به صلاحیت بلینکن رای منفی دادند.
آنتونی بلینکن کیست؟
بلینکن از پدر و مادر یهودی، به نام های «جودیت و دونالد ام. بلینکن» متولد شد. وی تا سال 1971 در مدرسه دالتون در شهر نیویورک تحصیل کرد، سپس به پاریس فرانسه رفت و در آنجا در مدرسه attendedcole Jeannine Manuel تحصیل کرد. وی به همراه مادر مطلقه و شوهر جدیدش، وکیل «ساموئل پیسار» به آنجا رفت. 

پیام ویژه

وی در دانشگاه هاروارد حضور یافت و در آنجا برای مجله دانشجویی «کریمپسون» هاروارد کار کرد و یکی از ویرایشگران مجله هفتگی هنر بود. بعد از اخذ مدرک لیسانس، بلینکن برای رسانه «نیو ریپابلیک» گزارشگری می کرد. وی در سال 1988 مدرک دکترای حرفه ای خود را از دانشکده حقوق کلمبیا گرفت. در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال 1988، بلینکن با پدرش دونالد در جمع آوری کمک های مالی برای «مایکل دوکاکیس» کارمی کرد.
دولت های کلینتون و بوش
بلینکن طی دو دهه در دو دولت سمت های ارشد در زمینه سیاست خارجی داشته است. وی از سال 1994 تا 2001 به عنوان یکی از کارکنان شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید خدمت می کرد. از سال 1994 تا 1998 بلینکن دستیار ویژه رئیس جمهور و مدیر ارشد برنامه ریزی استراتژیک و مدیر ارشد شورای امنیت ملی برای نوشتن گفتار بود. وی از سال 1999 تا 2001 دستیار ویژه رئیس جمهور و مدیر ارشد امور اروپا و کانادا بود. 
در سال 2002 بلینکن به عنوان مدیر ستاد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا منصوب شد، منصبی که تا سال 2008 در آن خدمت می کرد. وی همچنین یکی از اعضای ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی بود. در سال 2008، بلینکن در کارزار انتخاباتی جو بایدن کار کرد و عضوی از تیم انتقالی ریاست جمهوری اوباما - بایدن بود. 
دولت اوباما
وی از سال 2009 تا 2013 به عنوان معاون دستیار رئیس جمهور و مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهور خدمت کرد. وی در این موقعیت به تدوین سیاست ایالات متحده در مورد افغانستان، پاکستان و برنامه هسته ای ایران نیز کمک کرد. 
بلینکن در مورد تصمیم اوباما در سال 2011 برای کشتن اسامه بن لادن گفت: «من هرگز تصمیمی شجاعانه تر توسط یک رهبر ندیده ام».

پیام ویژه

در سال 2013 او را «به عنوان یکی از مهمترین بازیگران دولت در تهیه پیش نویس سیاست سوریه» توصیف کردند.
بلینکن در تدوین پاسخ دولت اوباما به بحران کریمه در سال 2014 نقش مهمی ایفا کرد. بلینکن در یک سخنرانی در موسسه بروکینگز در ژوئن 2014 ، تأکید کرد که یک رژیم تحریم گسترده، با تمرکز بر نزدیکان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بسیار مهم است. 
بخش خصوصی
بلینکن یکی از بنیانگذاران نهاد مشاوه «وست‌ اگزک» بود که به شرکت‌ ها در زمینه خطرات ژئوپلیتیک مشاوره می‌ داد.
محور کار این شرکت شامل تجزیه و تحلیل خریدهای بالقوه و سرمایه گذاری برای ریسک ژئوپلیتیک، و ارائه راهکار در مورد موضوعات نظارتی، تغییرات سیاست در آمریکا و بازارهای اصلی بین المللی، روندهای خاص صنعت و اقتصاد کلان و هوش سیاسی است. وست اگزک همچنین به مشتریان کمک می کند تا دسترسی به بازار در چین را «ضمن محافظت در برابر تنش های تجاری بین ایالات متحده و چین» گسترش دهند. 
بلینکن همچنین یکی از شرکا در شرکت سهام خصوصی Pine Island Capital Partners بود تا اینکه در سال 2020 از شراکت انصراف داد تا به عنوان مشاور ارشد سیاست خارجی در ستاد بایدن خدمت کند.
بلینکن یکی از اعضای شورای روابط خارجی است. بلینکن در یک سخنرانی در سال 2016 از سیاست های بین المللی و چند جانبه گرایی طرفداری کرد. 
دولت بایدن
بلینکن مشاور سیاست خارجی در ستاد بایدن در سال 2020 بود. 

پیام ویژه

در 17 ژوئن سال 2020، بلینکن گفت که بایدن در کمک نظامی به رژیم اسرائیل در مواردی مانند الحاق یا سایر تصمیمات مرتبط تل آویو شرکت نخواهد کرد.
زندگی شخصی
در سال 2002 ، بلینکن در مراسمی با دو مذهب که توسط خاخام و کشیش در کلیسای کاتولیک مقدس ترینیتی در واشنگتن دی سی برگزار می شد، با «ایوان رایان» ازدواج کرد.
اظهارات در مورد ایران در جلسه استماع سنا
اَنتونی بلینکن در زمان بررسی صلاحیتش به عنوان وزیر خارجه در سنا درباره ایران اشاراتی داشت.
او گفته بود: «اگر ایران به اجرای تعهداتش بازگردد، ما نیز این کار را خواهیم کرد.»
بلینکن که در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا حاضر شده بود، در بخشی از جلسه درباره ایران مدعی شد: «توافق با جمهوری اسلامی به هدف ممانعت ایران از دستیابی به تسلیحات هسته ‌ای موفق بود اما اکنون ما از توافق خارج شدیم و نتایج اطلاعات عمومی نشان می‌ دهد که ایران اکنون تنها سه چهار ماه به بمب نزدیک است. جو بایدن معتقد است که اگر ایران به اجرای تعهداتش بازگردد، ما نیز این کار را خواهیم کرد. اما ما به همراه متحدان و شرکای خود، یکبار دیگر در یک صف خواهیم بود و از این موضوع به عنوان زمینه‌ ای برای دستیابی به یک توافقی طولانی ‌تر و مستحکم ‌تر استفاده خواهیم کرد.»
او در ادامه تصریح کرد که در خصوص برجام با نماینده ‌های کنگره و همچنین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی منطقه رایزنی خواهد کرد و گفت: «بله، ما حتما با شما (نماینده‌ های کنگره) مشورت خواهیم کرد. فکر می ‌کنم همان‌ طور که رئیس (کمیته روابط خارجی مجلس سنا) گفت مهم است که در آغاز این فرایند و نه پایان آن، با متحدان و شریکانمان در منطقه از جمله اسرائیل و کشورهای خلیج فارس هم تعامل کنیم.»
رویکردها
بلینکن ماه اکتبر در مصاحبه با رویترز گفته بود که آمریکا نباید نقش رهبری خود را در جهان واگذار کند. او تاکید داشت: «هرچند گاهی مسئولیت سنگینی به نظر می‌ رسد اما جایگزین این رویکرد از منظر منافع و زندگی آمریکایی ‌ها بسیار بدتر است.»
بلینکن در زمان اوباما تلاش کرد تا برنامه اعزام‌ سربازان جنگی آمریکا را به تعداد کمی از افراد محدود کند. او اما سال گذشته به رویترز گفت که ترامپ با عقب‌ نشینی نیروهای آمریکایی در سوریه طی سال 2019 «اعتبار آمریکا را شکسته است.» و این اقدام باعث شد که متحدان کُرد آمریکایی در جنگ علیه داعش بلاتکلیف باشند.

پیام ویژه

بلینکن در دوره تبلیغات انتخاباتی بایدن مدعی شد که جو بایدن، ضمن تقویت و طولانی کردن مفاد برجام، با «رفتارهای ثبات زدای ایران» مقابله خواهد کرد.
وی در مصاحبه با «سی‌ بی ‌اس نیوز» به شدت به مواضع دولت دونالد ترامپ در قبال ایران تاخت و گفت: «(مواضع دولت آمریکا در قبال ایران) یک کیفرخواست وحشتناک در خصوص سیاست خارجی دولت کنونی است. وقتی رئیس‌ جمهور ترامپ از توافق (هسته ‌ای) ایران کنار کشید، توافقی که کاملا به طریقی قابل راستی آزمایی راه ایران به سمت ساختن سلاح ‌های اتمی(!) را می ‌بست و موثر بود. او قول یک توافق بهتر (از برجام) را داد اما دقیقا برعکس این مساله اتفاق افتاد».
وی مدعی شد: «ایران دارد دوباره توانمندی هسته ‌ای خود را بازسازی می‌کند. رئیس ‌جمهور ترامپ عملا ایران را از تعهداتش ذیل توافق هسته‌ ای آزاد کرد و در نتیجه آن اکنون (ایران) در حال غنی سازی اورانیوم در سطوح بالاتر است و ذخایرش را بیشتر می‌ کند، و دارد سانتریفیوژهای پیشرفته تر استفاده می‌کند و زمان گریز ایران برای داشتن مواد اتمی مورد نیاز جهت ایجاد سوخت (بمب اتمی) از بیش از یک سال طبق مفاد توافق موسوم به برجام به چند ماه کاهش یافته است. همه اینها تحت نظارت و جلوی چشمان رئیس‌ جمهور ترامپ حادث شده است و او هیچ برنامه ‌ای برای پرداختن به این موضوع ندارد».
بلینکن افزود: «خوب در فرایند انجام این کارها (توسط دولت ترامپ) ما تقریبا همه شرکای کلیدی‌ مان را با خود بیگانه کردیم؛ شرکایی که می‌خواستند به این توافق (برجام) پایبند باقی بمانند و آنها هم اکنون اغلب انرژی خودشان و تلاش ‌هایشان را به منظور زنده نگهداشتن این توافق صرف کرده ‌اند تا اینکه بخواهند با ما برای مقابله با برخی از رفتارهای ایران در دیگر نقاط جهان و در دیگر حوزه‌ ها همکاری کنند».

پیام ویژه

وی همچنین به ناکامی دولت این کشور در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران و همچنین کلید زدن مکانیسم ماشه اشاره کرد و گفت: «ما شاهد جدیدترین نمایش بوده ‌ایم، موضوع محدودیت‌ های تسلیحات متعارف که در ماه اکتبر منقضی می‌ شوند. ایالات متحده تلاشی را به منظور تمدید نامحدود (محدودیت ‌های تسلیحاتی ایران) کلید زد اما ما از بین 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل فقط توانستیم حمایت یک کشور را کسب کنیم. روسیه و چین توانستند از حق ‌شان برای وتو استفاده نکنند. این یک افتضاح دیپلماتیک (برای آمریکا) بود. حالا ما داریم از مفاد موجود درباره اعمال بازگشت خودکار تحریم ‌ها در توافق هسته ‌ای ایران (مکانیسم ماشه) که توسط رئیس‌ جمهور اوباما و دولتش مورد مذاکره قرار گرفت، استفاده می ‌کنیم».
به گفته بلینکن، «فقط یک موضوع این وسط وجود دارد و آن اینکه، امکان متوسل شدن به این مفاد برای بازگرداندن تحریم ‌ها برای کسی ممکن است که مشارکت ‌کننده در این توافق باشد.»
وی در این مصاحبه، بر قصد و تلاش بایدن برای «طولانی کردن» مفاد و محدودیت‌ های موجود در توافق هسته ‌ای برجام از یک سو و از سوی دیگر، «مقابله با دیگر رفتارهای ثبات‌ زدای ایران»(!) تاکید کرد.
بلینکن مدعی شد: «اگر جو بایدن رئیس‌ جمهور شود، در صورت بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته ‌ای (برجام) ما هم همین کار را خواهیم کرد اما بعد از آن ما از این کار به عنوان یک نقطه عزیمت استفاده خواهیم کرد و در همکاری با متحدان و شرکایمان تلاش می‌ کنیم (مفاد و محدودیت‌های موجود در برجام) را تقویت و مدت آن را طولانی کنیم. به نظر من چنین کاری ارزش خاص خود را دارد چرا که ما را دوباره به نقطه مشترک با متحدان و شرکایمان بر می‌ گرداند، در نتیجه ما به گونه موثرتری می ‌توانیم با همکاری یکدیگر، دیگر فعالیت ‌های ثبات ‌زدای ایران را پس بزنیم و از این موضوع اطمینان حاصل کنیم که وقتی موضوع این فعالیت‌ ها در میان باشد، ایران منزوی می‌ شود و نه آمریکا!».
وی پیش از این ضمن تمجید از مفاد برجام ادعا کرده بود، این توافق به گونه‌ ای طراحی شده که آمریکا می‌ توانست با ماندن در آن تحریم‌ های تسلیحاتی ضد ایران را تمدید کند.

پیام ویژه

بلینکن پیشتر گفته بود کره شمالی برای حل پرونده هسته ای خود می تواند از ایران الهام بگیرد.
بلینکن همچنین درباره روابط آمریکا و رژیم اسرائیل گفته است پایبندی ما به تأمین امنیت اسرائیل، مقدس است و رئیس جمهور منتخب (بایدن) نیز بر این مسئله تأکید دارد. وی افزود واشنگتن به ابقای سفارت خود در قدس (اشغالی) متعهد است. آمریکا همچنان قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می ‌شناسد.
وی درباره بحران یمن اظهار داشت مداخله نظامی در یمن منجر به بروز مشکلات خطرناک شد و بحران را در این کشور عمیق ‌تر کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/559801/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

پایان یکه تازی اردوغان؟

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد