پیام ویژه

آخرين مطالب

وقتی تلفن «خیلی چیز غریبی» بود گزارش

وقتی تلفن «خیلی چیز غریبی» بود
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - 130 سال پیش اگر یک ایرانی می‌خواست تلفن بزند باید درباری می‌بود؛ تا 100 سال پیش هم باید آدم مهمی می‌بود و تا 50 سال پیش باید جزو اعیان و ثروتمندان می‌بود! تلفن‌زدن در ایران روزگاری طولانی، کار سختی بود و به این آسانی‌ها نبود.
به گزارش مشرق ، تلفن در ایران وسیله‌ای جدید نیست؛ خیلی قدیمی‌تر از این حرف‌هاست. ناصرالدین قاجار حدود 10 سال پس‌ از اختراع تلفن توسط «گراهام بل» در قصرش با تلفن حرف زد و شگفت‌زده شد و در خاطراتش نوشت: «تلفن یک قسم تلگرافی است که با دهن حرف می‌زنند و با گوش می‌شنوند. این سفر که معین‌الملک [سفیر ایران در عثمانی] آمد، یک دستگاه آن را همراه پیشکش آورده است. از اتاق شمس‌العماره تا این‌جا که باغ سپهسالار است، کشیده‌ایم. یک صفحه تخته سوراخ سوراخی دارد که انسان به همان سوراخ‌ها حرف می‌زند و دو اسباب است که به گوش گذاشته می‌شوند. از این‌جا با میرزامحمد ملیجک و آقامحمد نایب سرایدار صحبت شد. مثل این است که در حضور حرف می‌زنند، بلکه هم می‌توان گفت بهتر در صحبت حضوری می‌توان حرف را شنید و فهمید. ملیجک کوچک را خواستیم، با او هم حرف زدیم به‌عینه گویا ملیجک پیش ما است. آقاعبدالله و... حرف زدند. خیلی چیز غریبی است و ما تا به حال این اسباب را ندیده بودیم.» این‌طوری بود که تلفن شد ابزار تفنن فوق ‌لاکچری درباریان قاجاری. کامران‌میرزا هم داده بود برای خودش یک خط تلفن از قصرش در کامرانیه امروزی تا وزارت جنگ بکشند تا بتواند کارهایش را سریع‌تر پیگیری کند؛ «نایب‌السلطنه یک تلفن دارد، توی عمارتش کار گذاشته است، با شهر حرف می‌زند.»

پیام ویژه

تلفن همراه ناصرالدین قاجار. این تلفن سوییسی را هنگام سفر به نزدیک‌ترین کابل خط تلفن وصل می‌کردند و تماس برقرار می‌شد
نخستین خط تلفن تهران
خیلی زود قراردادی بسته شد با «موسیو بوآتال» بلژیکی که یک رشته سیم تلفن 8 کیلومتری بکشد از طهران (حوالی میدان قیام فعلی) تا شهرری؛ سال 1265 شمسی بود و این نخستین خط تلفن تهران بود. کاخ‌نشینان قاجاری نیز کم‌کم خطوط تلفن اختصاصی برای خود راه‌اندازی کردند از شمیران به تهران. مرکز تلفن کجا بود؟ قلهک. باید زنگ می‌زدند مرکز تلفن قلهک تا تلفنچی تماس را برقرار کند.

پیام ویژه

نمایی از مرکز تلفن قلهک در دوره قاجار
محموله تلفن غارت شد!
برخلاف فناوری‌های نوظهور که امروزه خیلی زود در ایران رایج می‌شود، رواج استفاده از تلفن خیلی دیر و کُند بود؛ به‌طوری که تا پایان دوره قاجار تلفن فقط در اختیار درباریان و اشراف و بعضی ادارات دولتی و نظامی بود و بس! البته همان‌موقع در تبریز و مشهد و گیلان نیز چند خط تلفن فعال بود برای وابستگان دربار و شاهزادگان قاجار. چندبار هم مظفرالدین قاجار امتیاز تلفن را واگذار کرد که بروند و بیاورند و راه‌ بیندازند که البته هیچ‌کسی نرفت و نیاورد. آن سال‌ها به جای سیم‌کشی تلفن فقط امتیاز سیم‌کشی تلفن در تهران میان برخی ثروتمندان و اهالی کسب‌ و ‌کار دست‌ به ‌دست می‌شد. البته واقعا کار به این آسانی‌ها هم نبود؛ در این‌ حد موانع و مشکلات پیش روی سیم‌کشی تلفن بود که یک‌بار در دوره احمدشاه قاجار یک نفر رفت از اروپا مقدار زیادی سیم مخصوص و تجهیزات تلفن خرید و قرار شد بعدا برایش بفرستند، ولی این محموله وقتی از روسیه می‌گذشت تا به ایران برسد در جریان جنگ جهانی اول که اتفاقا در روسیه علیه حکومت تزار انقلاب هم شده بود، غارت شد و رفت به باد هوا!
همان‌ موقع چند متخصص سوئیسی هم برای راه‌اندازی شبکه تلفن پیش‌پیش آمده بودند تهران که معلوم است چند ماهی بیکار ماندند و بعد هم رفتند.

پیام ویژه

عکسی از تأسیسات تلفن در تهران در سال‌های قبل از 1320 شمسی
حرکت لاک‌پشتی تلفن!
در سال 1302 شمسی دوباره یک نفر رفت که تلفن بیاورد و این‌بار آورد؛ در سال 1305 شمسی بالاخره 2300 رشته سیم به ایران رسید؛ همراه با متخصصانی از شرکت زیمنس آلمان. یک مرکز تلفن هم در محدوده اکباتان تهران راه‌اندازی شد و چند سال بعد قرار شد هر کسی خواست سیم تلفن بکشد از دولت اجازه بگیرد. سال 1308 وزارت پست و تلگراف هم لایحه داد به مجلس که به هزینه دولت شبکه سراسری تلفن در ایران راه بیفتد و خودش بشود وزارت پست و تلگراف و تلفن! جالب اینکه سال بعدش دولت ایران شرکت تلفن تهران را خرید و مدتی بعد به دلایلی از جمله کمبود بودجه آن را به مالکانش پس داد. پس از آن حرکت لاک‌پشتی تلفن در ایران همچنان چند دهه ادامه یافت.

پیام ویژه

گزارشی از دعوا بر سر تلفن همگانی در دهه 50 شمسی
تلفن ثابت به قیمت یک خانه
در سال 1316 دوباره یک شبکه تلفن با 6 هزار خط از شرکت زیمنس خریداری و در همان مرکز اکباتان راه‌اندازی شد. پیش‌از آن در سال 1315 نیز یک تلفنی زدند به بغداد تا اولین مکالمه تلفنی خارج کشور ایران در تاریخ ثبت شود. در دهه‌های بعدی نیز چندبار برنامه راه‌اندازی شبکه تلفن سراسری مطرح شد که به دلایل مختلف و باز هم به‌دلیل بی‌پولی وزارت پست و تلگراف و تلفن به جایی نرسید. وضعیت به‌گونه‌ای بود که در سال 1331 تازه تلفن در ایران ملی شد؛ قبلش سهام شرکت‌های تق‌ولق تلفن متعلق به بخش خصوصی بود.

پیام ویژه

تلفن همگانی در تهران نیز مانند اغلب شهرهای جهان نمادی نوستالژیک محسوب می‌شود
در نهایت تا سال 1337 حدود 13 هزار خط تلفن در ایران فعال بود. حرکت لاک‌پشتی ادامه یافت و البته با مشارکت شرکت‌های آلمانی تا سال 1357 تعداد خطوط تلفن ایران به حدود 800 هزار خط رسید و حدود 300 روستا هم به شبکه تلفن وصل بودند. عاقبت کار این شد که در دهه 50 در تهران خطوط تلفن کم بود و تقاضا زیاد؛ واگذاری عمده خطوط تلفن نیز انجام نمی‌شد و به همین‌دلیل مشهور است که قیمت یک خط تلفن معادل قیمت یک خانه بود.

پیام ویژه

عکسی از صف تلفن همگانی در دهه 50 شمسی! پس از انقلاب به سرعت تعداد تلفن‌های همگانی از حدود 4 هزار به 27 هزار رسید
از کی تلفن‌ها زنگ خورد؟
در دهه شصت جنگ بود و مشکلات زیاد؛ و توسعه شبکه تلفن همچنان کُند بود. ولی پس از پایان جنگ تحمیلی توسعه شبکه مخابرات، بخش مهمی از برنامه‌های بازسازی پس از جنگ شد و از اوایل دهه 70 دوباره واگذاری تلفن به مشترکان عمومی رونق گرفت؛ تا اواخر دهه 70 ایران از نظر رشد شبکه تلفن ثابت شد پنجمین کشور جهان. سال 1373 شبکه تلفن‌ همراه هم آمد ولی چون گران بود نتوانست تلفن ثابت را از رونق بیندازد. کار همچنان با سرعت پیش رفت و در سال 1384 تعداد خطوط تلفن ثابت به 18 میلیون رسید و در سال 1388 به 24 میلیون.

پیام ویژه

کسانی که در اوایل دهه 70 تلفن ثابت خریدند تا مدت‌ها نمی‌توانستند به دیگران زنگ بزنند؛ چون اغلب مردم هنوز در خانه‌شان تلفن نداشتند!
حالا این روزها چه خبر است؟ تعداد خطوط تلفن ثابت واگذار شده از 38 میلیون گذشته و تعداد خطوط فعال حدود 29 میلیون است و حدود 6 میلیون خط تلفن روستایی در بیش از 50 هزار روستای ایران تماس‌ها را از دورافتاده ترین نقاط نیز برقرار می‌کنند. تلفن همراه را هم که دیگر نگوییم؛ 115 میلیون خط موبایل فعال دست ایرانی‌هاست. تلفن راهی طولانی آمد تا بالاخره یک تماس تلفنی کاری باشد نماد «آسانی»؛ «یک تلفن بزن و تمام!»

پیام ویژه

تلفن‌های همگانی در تهران تا اواسط دهه 80 همچنان طرفدار داشتند

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/580447/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی است

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

باران سنگین و وقوع سیلاب در شهرستان دلیجان

ماجرای تجمع مردم در مقابل فرمانداری بندرعباس چه بود؟

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

هشدار باران شدید در 21 استان

سرقت اطلاعات بیماران یک شرکت آمریکایی توسط هکرها

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

عملکرد برخی از پردازنده‌های اینتل یک‌شبه 9 درصد افت کرد

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

مایکروسافت با استخدام مدیر متا برای «جابه‌جاکردن مرزهای هوش مصنوعی» آماده می‌شود

دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

انتقاد نماینده گچساران از افزایش تعرفه اینترنت

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

چهار کشته و 10 مفقودی در حادثه سیل جنوب چین

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

سکه و طلا ارزان‌تر شد

حلقه هوشمند سامسونگ ظاهراً در 8 اندازه مختلف عرضه می‌شود

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

آیفون زیر سایه هواوی رفت

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

زنگ خطر رکود غیرتورمی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

اپل با هدف توسعه هوش مصنوعی در آیفون، استارتاپ فرانسوی Datakaleb را تصاحب کرد

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

ابهام مالیاتی در بورس

ویژگی بسیار کاربردی واتساپ؛ اشتراک فایل بدون نیاز به اینترنت

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم