پیام ویژه

آخرين مطالب

نیویورک تایمز:

آقای بایدن، «ژست حقوق بشری» نگیرید! بين الملل

آقای بایدن، «ژست حقوق بشری» نگیرید!
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - به نظر می رسد بایدن به جای اعمال مجازات علیه ولیعهد عربستان آماده است تا به قاتل اجازه بدهد راست راست راه برود.

به گزارش جماران ، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: دولت آمریکا «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی را علناً به عنوان قاتل یکی از ساکنان آمریکایی شناسایی کرد و سپس رئیس جمهور ناگهان خفه شد.
به نظر می رسد بایدن به جای اعمال مجازات علیه ولیعهد عربستان آماده است تا به قاتل اجازه بدهد راست راست راه برود. پیام ضعیف به دیگر دیکتاتورهای شرور با توجه به چنین قتلی این است: لطفا این کار را نکنید، اما اگر مجبور باشیم ما همچنان با شما کار خواهیم کرد. پیام به عربستان سعودی این است: پیش بروید و ولیعهد را بالا ببرید تا در صورت لزوم پادشاه بعدی کشور باشد.
همه اینها خیانت به جمال خاشقچی و ارزش های او و ارزش های ما است. اما حتی از مجرای لنزهای سیاست واقعی این یک فرصت از دست رفته برای کمک به عربستان سعودی است تا بفهمد که منافعش در یافتن یک ولیعهد جدید است که بی پروا نباشد و روزنامه نگاران را نکشد و آنها را از بین نبرد.
بایدن باید چه کار می کرد؟
وی باید همان مجازات هایی را علیه ولیعهد اعمال کند، از جمله مسدود کردن دارایی ها و ممنوعیت سفر، که ایالات متحده در سال 2018 علیه شخصیت های سطح پایین تر که قتل خاشقچی را انجام داده اند، اعمال کرد. این تحریم ها همچنین باید مشمول شرکت های بزرگ و جبهه ای که ولیعهد قبلاً برای جمع آوری دارایی در سراسر جهان استفاده کرده است، بشود.
«اگنس کالامارد» که به عنوان یک مقام سازمان ملل در مورد قتل جمال تحقیق می کرد، به نیویورک تایمز گفت: پیام اصلی نه تنها برای ولیعهد عربستان و سایر افراد در دادگاه و دولت عربستان سعودی بلکه برای سایر قاتلان احتمالی روزنامه نگاران در سراسر جهان باید ارسال شود این است که برای چنین جنایاتی هزینه سنگینی پرداخت می شود و هیچ جایی برای پنهان شدن نیست.
آمریکا همچنین باید فروش اسلحه به عربستان سعودی را به حالت تعلیق درآورد. قانون آمریکا کمک نظامی به واحدهای امنیتی را که در نقض شدید حقوق بشر دخیل هستند، منع کرده است، و این در مورد نیروهای امنیتی تحت نظارت ولیعهد که همچنین به عنوان وزیر دفاع نیز فعالیت می کند، صادق است.
گفته می شود بایدن می ترسد از اینکه مجازات ولیعهد روابط با عربستان سعودی را مسموم می کند. بله، این یک نگرانی مشروع است و اغلب لازم است حتی حاکمان با خونی که دستشان به آن آلوده است، درگیر شوند. اما در این توازن بزرگ ارزش ها و منافع، خطر بزرگ این است که ولیعهد، که فقط 35 سال دارد، با مرگ پدر پیر خود به پادشاهی برسد و سال ها بی پروا حکمرانی کند ، هرج و مرج در خلیج فارس و یک گسست در روابط آمریکا - عربستان ایجاد کند که دهه ها قدمت دارد.
به عبارت دیگر، دقیقاً به این دلیل است که عربستان سعودی آنقدر مهم است که بایدن باید محکم بایستد و سیگنال هایی را ارسال کند - اکنون، در حالی که دریچه ای برای تغییر وجود دارد پادشاهی باید یک ولیعهد جدید داشته باشد که روزنامه نگاران را نمی کشد.
محمد بن سلمان ششمین ولیعهدی است که عربستان در دهه گذشته داشته است و فقط یکی از آنها (ملک سلمان) به پادشاهی رسید. دو نفر درگذشتند، و دو نفر خلع قدرت شدند. و شاید ما شاهد یک ولیعهد هفتم باشیم. این همان چیزی نیست که ایالات متحده به عربستان سعودی دستور می دهد، بلکه واقعیت این است.
«سارا لی ویتسون» مدیر بخش خاورمیانه دیده ‌بان حقوق بشر گفت: «به ملک سلمان و هر مشاور مستقلی که هنوز ممکن است باشد، توصیه خواهد شد که حفظ محمد بن سلمان در مقام ولیعهدی چقدر این کشور را ناپایدار خواهد کرد. محمد بن سلمان بارها و بارها ثابت کرده است که خطری برای پادشاهی است که توسط جامعه بین المللی مورد تحقیر و اجتناب قرار می گیرد.»
مقامات آمریکایی گاهی می گویند اگر ما به عربستان سعودی سلاح نفروشیم، فرانسه یا روسیه می فروشند. اما آنچه عربستان سعودی از آمریکا می گیرد، نه تنها تسلیحات با فن آوری بالا بلکه مهم تر از آن، قول ضمنی دفاع در برابر ایران یا سایر کشورها است. فرانسه و روسیه نمی توانند چنین چیزی را ارائه دهند.
برخی از سعودی ها به من می گویند که شاید این نتیجه گیری قبلی است که محمد بن سلمان پادشاه خواهد شد شاید. اما این واقعیت که محمد بن سلمان رقبای خود مانند شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» (که در جامعه عربستان بسیار مورد تحسین است) و شاهزاده «محمد بن نایف» را بازداشت کرده است، پیشنهاد می کند که فکر نمی کند این یک کار تمام شده باشد.
دکتر «خالد الجابری»، که در حال حاضر در آمریکا است اما روابط نزدیک با سلطنتی ارشد عربستان سعودی دارد، و گفته می شود پدر وی مورد هدف قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: «مسلم نیست که اگر شما ولیعهد شوید، شما پادشاه خواهید شد.» برای اتهام قتل توسط محمد بن سلمان «فقط قانون را اعمال کنید. تحریم محمد بن سلمان! اگر محمد بن سلمان را تحریم کنند، کل کشور به بن بست می رسد و پادشاه سلمان چاره ای ندارد جز اینکه پسرش را برکنار کند، حتی اگر او این را نخواهد.»
برخی ممکن است فکر کنند رهبران دیگر نیز مردم را کشته اند. درست است. اما محمد بن سلمان هرچه را لمس کند مسموم می کند. او نخست وزیر لبنان را ربود. وی بر اختلافات با قطر نظارت داشت. او باعث بدترین فاجعه انسانی در یمن شد. او فعالان حقوق زنان را زندانی کرد. وی شهرت کشورش را بسیار موثرتر از آنچه که ایران می توانست، لکه دار کرد.
«بنابراین، آقای بایدن، «ژست» حقوق بشری برای مجازات محمد بن سلمان کافی نیست. جمال مردی عملی بود که به ژست های نامفهوم اعتقادی نداشت - اما او رویای یک جهان عرب دموکراتیک تر را دید که به نفع عرب ها و آمریکایی ها باشد. و با اجازه دادن به اینکه شما به یک قاتل اجازه بدهید که که راه خودش را برود، به آن چشم انداز خیانت می کنید.»

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/591037/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

سیگنال مثبت به بورس تهران

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

دردسر تیک‌تاک

سردار رادان در اجتماع مردم در حمایت از طرح حجاب: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

نجات روسیه با اقتصاد موازی

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد