پیام ویژه

آخرين مطالب

با چالش‌های روانی آموزش مجازی دانش آموزان در دوران کرونا چه کنیم؟ فرهنگی و اجتماعی

با چالش‌های روانی آموزش مجازی دانش آموزان در دوران کرونا چه کنیم؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی اجباری آموزش‌ها و جایگزینی آموزش غیرحضوری در اواخر سال گذشته و تداوم آن در سال تحصیلی جاری، در کنار تحمل استرس درسی، گاه مشکلات روحی نیز برای دانش‌آموزان به ارمغان آورده و مشاوران معتقدند ورود فرزندان به شبکه‌های اجتماعی و ارتباط مَجازی با افراد و گروه‌ها، مخاطرات جدی تربیتی و رفتاری را برای آنان به همراه دارد.
یک‌روانشناس در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که افراد در مراحل مختلف زندگی با توجه به شرایط و موقعیت‌های پیش آمده، با تغییرات و تحولات متعددی مواجه می‌شوند، اظهار کرد: برخی از این تحولات، بزرگ و برخی نیز کوچک و خرد هستند؛ در این رابطه قدرت سازگاری افراد است که تعیین می‌کند این مراحل را چگونه و با چه درجه‌ای از سلامتی و آرامش پشت سر بگذارند.
رقیه عیدی با بیان این‌که شیوع کرونا، چالش‌هایی را به دنبال داشته است، افزود: بیش از یکسالی می‌شود که کرونا باعث تغییر قابل توجهی در سیستم آموزشی شده و آموزش مجازی را جایگزین آموزش حضوری کرده است، برهمین اساس دانش‌آموزان، خانواده‌ها و معلمان باید بتوانند آموزش‌های لازم برای سازگاری با این نوع آموزش دریافت کنند.
وی با اشاره به پیامدهای مثبت و منفی تغییر و تحول در سیستم آموزشی برای دانش آموزان، گفت: مشارکت و همکاری خانواده‌ها و مدارس با یکدیگر می‌تواند پیامدهای مثبت را افزایش و پیامدهای منفی آموزش مجازی را کاهش دهد؛ در صورت رعایت نکردن نکات مهم، در دسترس بودن تلفن‌های هوشمند و حضور دانش آموزان در فضای مجازی می‌تواند بروز آسیب‌های اجتماعی و روانشناختی ناشی از فضای مجازی دامن بزند.
وی با تاکید بر آموزش مهارت‌ها برای محافظت کودکان و نوجوانان در برابر آسیب‌های فضای مجازی، گفت: پیش از این، روانشناسان و مشاوران در تلاش بودند تا با آموزش مهارت‌های روانشناختی لازم به دانش‌آموزان، آن‌ها را از بروز انواع آسیب‌های اجتماعی مصون نگه دارند؛ در شرایط فعلی باید تلاش شود، کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها مهارت‌های صحیح استفاده از فضای مجازی را آموزش ببینند.
این روانشناس با اشاره به لزوم یادگیری مهارت تفکر نقادانه، گفت: یادگیری تفکر نقادانه به افراد کمک می‌کند تا هر خبری، مطلبی و اطلاعاتی را که می‌خوانند به خوبی بررسی و ارزیابی کنند و کودکان باید یاد بگیرند هر آنچه که در فضای مجازی می‌بینند و می‌شنوند را باور نکنند.
کودکان و نوجوانان باید بیش از پیش به مهارت نه گفتن مسلط شوند
وی تاکید کرد: همچنین کودکان و نوجوانان باید بیش از پیش به مهارت نه گفتن مسلط شوند و یاد بگیرند که موظف نیستند هر درخواستی را که از آن‌ها در فضای مجازی می‌شود، بپذیرند و انجام دهند.
عیدی با تاکید بر آموزش والدین در راستای نحوه‌ی انجام نظارت صحیح بر رفتار فرزندان در فضای مجازی، اظهار کرد: والدین باید سواد رسانه‌ای خود را تقویت کنند تا بتوانند با برقراری ارتباط خوب با دانش آموزان، فرزندان را در فضای مجازی تنها نگذارند.
والدین بر احساسات منفی خود تسلط داشته باشند
وی با بیان این‌که والدین باید مدیریت هیجانی را به خوبی یاد بگیرند، گفت: والدین با یادگیری مدیریت هیجانی می‌توانند بر احساسات منفی خود تسلط داشته باشند و در موارد لازم به جای تخلیه هیجانات مانند خشم و ناراحتی، از تفکر و تدابیر لازم برای حل مسئله استفاده کنند؛ تا زمانی که خود والدین قادر به مدیریت هیجانات خود نباشند، قادر به آموزش روش حل مسئله به فرزندان خود نخواهند بود.
وی تاکید کرد: در شرایط کرونایی فعلی که دانش آموزان مجبور به فعالیت در فضای مجازی هستند، لازم است والدین همکاری و مشارکت خوبی با مدارس داشته باشند.
این روانشناس کودک و نوجوان بیان کرد: لازم است والدین در برنامه‌های مختلف تربیتی و آموزش‌های روانشناختی که در فضای شاد برگزار می‌شود، حضور فعال داشته و از مسئولان مدارس بخواهند چنین برنامه‌هایی را برای آن‌ها تدارک ببیند؛ همچنین با فرزندان خود مهارت تفکر نقادانه، مهارت نه گفتن و روش‌های حل مسئله را تمرین کنند.
وی با تاکید بر این‌که کمک به یادگیری دانش آموزان به ویژه در دوره ابتدایی و پایه‌های اول صرفا متمرکز بر تکالیف نباشد، افزود: والدین از هر فرصتی برای آموزش به کودکان استفاده کنند، چرا که مفاهیم آموزشی دوره ابتدایی به نحوی است که به سادگی می‌توان در زندگی روزمره و حتی در خلال بازی‌ها و کارهای روزانه با اشتیاق و ایجاد علاقه به کودکان آموزش داد.
وی با تاکید بر این‌که والدین الگویی برای استفاده صحیح از فضای مجازی داشته باشند، گفت: والدین قدرت سازگاری را تمرین کرده و به کودکان خود نیز آموزش دهند که چگونه در محدودیت‌ها و شرایط خاص می‌توانند به پیشرفت ادامه دهند و در شرایط ناگوار از اعتراض‌های بی‌مورد و افراطی بی‌سرانجام خودداری کنند.
عیدی با اشاره به آسیب‌های استفاده‌ی نادرست از فضای مجازی توسط دانش آموزان، گفت: افت تحصیلی، از بین رفتن انگیزه تحصیل و ناتوانی در لذت از یادگیری، گمراه شدن از اهداف آموزشی مورد نظر در فضای مجازی، مشکلات هیجانی از جمله خشم و پرخاشگری، ناامیدی، افسردگی اضطراب و آسیب‌های استفاده نابجا و نادرست از فضای مجازی از جمله این موارد است که می‌تواند دامنگیر کودکان و نوجوانان شود.
وی‌ خاطرنشان کرد: هرچند می‌دانیم آموزش مجازی کیفیت و اثرگذاری آموزش حضوری را نخواهد داشت، اما با توجه به شرایط و محدودیت‌های اجباری ناشی از شیوع ویروس کرونا، ناچار هستیم از محدودیت‌های موجود بیشترین نفع را ببریم و اجازه ندهیم آسیب‌های آن گسترش یابد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/601846/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

کمپانی TSMC از فرآیند تولید 1.6 نانومتری خود برای نیمه‌هادی‌ها رونمایی کرد

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

گجت عجیب سونی معرفی شد؛ عملکردی شبیه به آن چیزی که در فیلم Dune دیدید

تسلیحات، واجب تر از نان شب

ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

سرنوشت قمه‌کش‌هایی که در ارومیه خیابان بستند چه شد؟

طلای جهانی جهش کرد

«جف بزوس» و مدیرعامل آمازون به حذف پیام‌های تجاری متهم شدند

گزیده‌های نفتی هفته

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

اجرای شگفت‌انگیز بازی Cyberpunk 2077 روی گوشی‌های قدیمی اندرویدی!

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

قیمت بیت کوین تا 63 هزار دلار کاهش یافت

آمریکا می‌خواهد دار و ندار هواوی را تحریم کند!

غوغا در گوشی‌های آیفون با مدل‌های هوش مصنوعی OpenELM اپل

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

وضعیت جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

ورود سامانه‌ بارشی جدید به کشور از روز سه‌شنبه

حضور دو بازی ایرانی در مراسم MENA Games Industry Awards 2024

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

عروس بزرگ امام: نمی خواستم ازدواج کنم اما.. / آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت/ علاقه امام به بچه‌هایم غیرقابل توصیف بود

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

واکنش بغض‌آلود وزیر اسبق بهداشت به مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

اشک‌های سردار رادان در اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

عضو انجمن حمل‌ونقل ریلی: باید کفش آهنین بپوشیم و پولمان را از راه آهن بگیریم

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

رفتارهای رادیکال در برخورد با کم حجابی، مردم را به دین بدبین می‌کند / چرا جلوی دزدی و اختلاس را نمی گیرید

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد