پیام ویژه

آخرين مطالب

اقتصاد ایران در دهه اخیر؛ از رشد برجامی تا نزول تحریمی گزارش

اقتصاد ایران در دهه اخیر؛ از رشد برجامی تا نزول تحریمی
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حسن روحانی رئیس جمهور امروز چهارشنبه چهارم فروردین در جلسه هیات دولت ضمن اشاره به مسئله مذاکرات هسته‌ای و لزوم لغو همه تحریم‌ها اظهار داشت که؛ «ما به دنیا می‌گوییم علی رغم سه سال تحریم ظالمانه به برجام باز می‌گردیم و فعلا هم قصد نداریم مساله خسارت را مطرح کنیم، مسئولین کشور به وقت خود آن را دنبال خواهند کرد». شکی نیست که خسارت‌های ناشی از تحریم‌های اعمال شده از سوی دولت آمریکا، اقتصاد ایران را دچار خسارت‌ها زیانباری کرده است، اما این خسارت‌ها تا چه میزان اقتصاد ایران را متأثر کرده است. شبکه سی ان بی سی آمریکا طی گزارشی به ارائه اعداد و ارقامی پرداخته است که نحوه تأثیر توافق موسوم به برجام و سپس تحریم‌های اقتصادی دولت آمریکا بر اقتصاد ایران را مورد بررسی قرار داده است.
به گزارش سی ان بی سی آمریکا، در سه‌شنبه 23 تیر 1394 (14 ژوئیه 2015) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به علاوه آلمان)، پیمانی موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بسته شد که قرار بود علاوه بر پایان دادن به آنچه تهدید برنامه اتمی ایران خوانده می‌شد، تحریم‌های اقتصادی چندین ساله دولت‌های غربی برضد ایران برداشته شود و تعاملات اقصادی بین المللی از سر گرفته شود. با این حال روی کارآمدن دولت دونالد ترامپ خیلی زود این پیمان بین المللی را زیر سوال برد و دولت آمریکا در سال 2018 به صورت یکجانبه نه تنها از این پیمان خارج شد بلکه مجدداً تحریم‌های اقتصادی جدیدی را برضد ایران اعمال کرد. سیاست جدید دولت ترامپ در قبال ایران «فشار حداکثری» نام گرفت که حتی در نام هم چیزی فراتر از تحریم‌های قبلی این کشور بود.
این فشار حداکثری ابزاری بود که دونالد ترامپ درصد بود تا با استفاده از آن ایران را مجبور به مذاکره مجدد بر سر موضوع هسته‌ای کند، اما جمهوری اسلامی ایران هرگونه مذاکره بر سر برجام را رد کرد و در واکنش به اقدامات این دولت از انجام برخی تعهدات خود نیز دست کشید. روی کارآمدن دولت جدید آمریکا و جو بایدن از همان ابتدا گمانه زنی‌های مبنی بر بازگشت آمریکا به برجام را مطرح کرد تااینکه خود بایدن نیز رسماً مدعی شد که چنین اقدامی را درپیش خواهد گرفت. با این حال سیاست خارجی دولت جدید آمریکا در نخستین واکنش رسمی بازگشت این دولت به برجام را مشروط به بازگشت ایران به تعهدات خود دانست و ایران نیز متقابلاً برداشتن تمام تحریم‌ها را شرط بازگشت به تعهدات دانست. با این حال در این مدت اقتصاد ایران دچار خسارت‌هایی شد که سی ان بی سی آمریکا در 6 حوزه بدان پرداخته است.
1. رشد اقتصادی
طبق گزارش صندوق بین المللی پول، جمهوری اسلامی در سال 2016 و پس از امضای توافق هسته ای، از رشد اقتصادی قابل توجه 12.5 ٪ برخوردار شد. با این حال، این رشد کوتاه مدت بود اقتصاد ایران از سال 2017 به طور مداوم و تا سال 2020 هر ساله در حدود 4.99 ٪، کوچکتر شده است. آبرامز، نماینده ویژه سابق ایالات متحده در امور ایران در دوران دولت ترامپ که اکنون عضو ارشد مطالعات خاورمیانه در شورای روابط خارجی (CFR) است، می‌گوید: «غیرممکن است که دقیقاً بدانیم که چه بخش‌های از اقتصاد ایران بدون تحریم مانده است، اما من فکر می‌کنم کاملاً واضح است که این تحریم‌ها بر اقتصاد ایران و بودجه دولت تأثیر مستقیم داشته است. با این همه صندوق بین المللی پول رشد ناخالص داخلی ایران را در سال 2021 با رشدی 3 درصدی پیش بینی کرده است.

پیام ویژه


نمودار 10 ساله صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی ایران (2011-2021)
2. تولید و صادرات نفت
گزارش صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد که ایران در فاصله کوتاه توافق برجام در سال 2015 تا پیش از آغاز تحریم‌ها توانسته است هم تولید و هم صادرات نفت خود را به میزان دو برابر افزایش دهد، اما پس از تحریم‌های دولت ترامپ این میزان حتی به کمتر از سال‌های 2013 و 2014 رسیده است. آبرامز در این خصوص می‌گوید؛ این تحریم‌ها توانایی ایران در فروش نفت را کاهش داده و از بازگرداندن پول حاصل از فروش انرژی به آن‌ها جلوگیری می‌کند. وی افزود: «میلیارد‌ها دلار پول حاصل از فروش نفت ایران در بانک‌های عراق و چین و کره جنوبی بلوکه شده است که ایران به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند». طبق تخمین صندوق بین المللی پول، انتظار می‌رود صادرات نفت جمهوری اسلامی در سال 2021 نیز روند کاهشی داشته باشد.

پیام ویژه


نمودار 10 سال صندوق بین المللی پول از میزان تولید و صادرات ایران (2011-2021)
3. تجارت جهانی
گزارش صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد که در سال 2015، یعنی همان سالی که توافق موسوم به برجام به امضا رسید، تجارت جهانی ایران در پایین‌ترین میزان خود نسبت به سال‌های قبل قرار گرفته بود، اما پس از امضای توافق هسته ای، تجارت خارجی این کشور شاهد صعودی چشمگیر شد. ایران در سال 2011 بیش از 150 میلیارد دلار صادرات خارجی و اندکی کمتر از 100 میلیارد دلار واردات داشت که این رقم در سال بعد، به ویژه در بخش صادرات شاهد سقوطی شدید بود. این روند نزولی تا سال 2015 ادامه یافت تا اینکه فضای پس از برجام تجارت جهانی ایران را مجدداً رونق داد. این رقم پس از تحریم‌های سال 2018 شاهد یک سقوط مجدد بود به نحوی که هم صادرات و هم واردات را به زیر 60 میلیارد دلار در سال 2019 رساند. صندوق بین المللی پول ادامه این روند را برای سال 2021 نیز پیش بینی کرده است.

پیام ویژه


نمودار 10 ساله صندوق بین المللی پول از میزان تجارت جهانی ایران (2011-2021)
4. تورم
تورم در ایران طبق گزارش صندوق بین المللی پول، از سال 2013 روند نزولی داشته است و پس از سال 2015 و توافق برجام به پایین‌ترین میزان خود در دهه گذشته خود رسید، اما این تورم از سال 2017 و یک سال پیش از آغاز تحریم‌های دولت آمریکا به شکل فزاینده‌ای در مسیر صعودی قرار گرفت. این روند افزایش تورم در سال 2019 به اوج خود و بالای 40 درصد رسید و نکته جالب توجه آنکه پیش از کنار رفتن ترامپ این افزایش تورم روند کاهشی به خود گرفت. با این حال بسیاری کارشناسان این تورم را نتیجه تضعیف شدید ریال در برابر ارز‌های دیگر می‌دانند. صندوق بین لمللی پول برای سال 2021 نیز تورم 30 درصدی را برای اقتصاد ایران پیش بینی کرده است.

پیام ویژه


نمودار 10 ساله صندوق بین المللی پول از نرخ تورم در ایران (2011-2021)
5. بازار کار و اشتغال
صندوق بین المللی پول نرخ بیکاری در ایران را از سال 2011 کاهشی نشان می‌دهد که از رقم بالای 12 درصد در این سال تا رقم 10.3 در سال 2013 ادامه داشته است با این حال این گزارش تأکید دارد که برجام نه تنها باعث کاهش نرخ بیکاری نشد بلکه پس از این پیمان نرخ بیکاری در ایران مجدداً به بالای 12 درصد رسیده است. جالب توجه است که این نرخ پس از تحریم‌های دولت ترامپ روند نزولی به خود گرفته و مجدداً در سال 2020 به بالای 12 درصد رسیده است. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که نرخ بیکاری در ایران در سال 2021 بازهم روند صعودی داشته باشد و به 12.4 برسد.

پیام ویژه


نمودار 10 ساله صندوق بین المللی پول از نرخ بیکاری در ایران (2011-2021)
6. کسری مالی و بودجه
گزارش صندوق بین المللی پول تأکید دارد که کسری بودجه در ایران از سال 2013 به طور مداوم رو به افزایش بوده است و چه برجام و چه تحریم‌های دولت آمریکا نتوانسته است تأثیر بسزایی در کاهش این روند ایجاد کند. گرچه کسری بودجه همیشه چیز بدی نیست، اما این امر می‌تواند توانایی کشور در بهبود فعالیت اقتصادی و بازیابی از اثرات منفی همه گیری ویروس کرونا را محدود کند. این کسری بودجه به ویژه در سال 2020 به شدت افزایش داشته است و صندوق بین المللی پول برای سال 2021 نیز پیش بینی کرده که این رقم به دو برابر سال 2020 خواهد رسید.

پیام ویژه


نمودار 10 ساله صندوق بین المللی پول از میزان کسری مالی و بودجه در ایران (2011-2021)
روی هم رفته گزارش صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد که خسارت‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های دولت آمریکا بر اقتصاد ایران بسیار قابل توجه بوده است، اما در برخی موارد باید پذیرفت که اقتصاد ایران نیز دارای مشکلات عدیده داخلی است که برخی از این خسارت‌ها ناشی از همین مشکلات داخلی است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/617025/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند