پیام ویژه

آخرين مطالب

100 روزه‌های حسن روحانی گزارش

100 روزه‌های حسن روحانی
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - ابتکار /متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی سال 92 از طرح کوتاه مدت 100 روزه برای تحول اقتصادی سخن گفته بود: «راه‌حل‌های کوتاه مدت یک ماه و 100 روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم. با ایجاد یک دوره تنفس به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی که مشکل دارند، مشکلات آن‌ها را در یک مدت کوتاه حل و فصل کنند.»
او البته بعدا اعلام کرد که نگفته 100 روزه مشکلات را حل می کنم و البته بی راه هم نگفت اما چندین 100 روز از آن وعده گذشت و وضعیت اقتصادی به مراتب بدتر شد. ریشه یابی دلایل بد شدن وضعیت اقتصادی البته در جای خود قابل بررسی است اما حالا روحانی یک 100 روز دیگر را برای برداشتن تحریم وعده داده اما این بار مشروط به باز گذاشتن دست او در مذاکرات. اگر منصفانه بخواهیم به کارنامه دولت نگاه کنیم شاید بتوان همچنان دیپلماسی را به عنوان نقطه قوت مهم دولت برشمرد اما به نظر می رسد این اظهار نظر روحانی نشان می دهد که برای رسیدن به یک توافق برای احیای برجام و برداشته شدن تحریم ها او موانعی در پیش رو دارد.
روحانی از برخی مواضع داخلی انتقاد کرد و گفت: «برخی‌ها می‌گویند از زمان این دولت 110 روز باقی‌مانده است، حالا 100 روز یا 10روز، یا یک ساعت مانده است، ما همانطور که در ماه اول عمل کردیم در ماه آخر هم عمل می‌کنیم. ما تحریم را در 100 روز اول شکاندیم. اگر بگذارید در 100 روز آخر هم یک بار دیگر تحریم را می‌شکنیم، شما دست ما را باز بگذاریم ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم.»
این در حالی است که همچنان عده ای در داخل تلاش دارند تا روند مذاکرات به طول انجامد و احتمالاً ادامه مذاکرات به دولت بعدی واگذار شود. موضوعی که می توان در نامه نمایندگان مجلس برای مذاکرات وین نیز به وضوح دید. حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و غرب در وین و مخالفان داخلی آن گفت: «ما باید جنگ اقتصادی را قطع کرده و به ظلم پایان دهیم، برخی‌ها می‌گویند دست ظالم باید قطع شود منتها کی، می‌گویند خوب نیست و در اردیبهشت و خرداد کراهت دارد. بگذارید به تیر برسیم آن‌وقت خوب است. دست ظالم را باید فورا قطع کرد تیر و مرداد ندارد.کسی که زندگی مردم را گروگان گرفته و در تهیه واکسن و مواد غذایی ما را اذیت می‌کند باید دست او را قطع کرد.» او افزود: بیش از سه سال است که فشار روی ماست باید دست ظلمه را قطع کنیم یک ساعت هم زودتر بتوانیم باید این کار را بکنیم. چرا از مذاکرات می‌ترسیم چه چیزی در سر ما کردند. چرا از حرف زدن می‌ترسیم. مگر قرآن نمی‌گوید با کفار هم جدال احسن کنیم. چرا فرار می‌کنیم ما قدرتمندیم. خودمان را ضعیف نبینیم می‌گویند رو به روی شما می‌دانید کیست آمریکاست. مگر آمریکا کیست ما قدرتمندیم با آمریکا مذاکره می کنیم. در برجام با آنها مذاکره کردیم و آنها را سر جای خود نشاندیم.
روحانی با تاکید بر این که با مذاکره مشکلی نداریم اما با منطق خودمان مذاکره می‌کنیم گفت: «بنابراین از مذاکره وین نترسید. بعضی‌ها از مذاکره وین می‌ترسند. آنقدر هم که شما نگران هستید که زود این مذاکره به نتیجه برسد و تحریم فوری برداشته شود که در انتخابات مشکل پیدا نشود. مذاکره این گونه که نیست پیچیدگی‌های خود را دارد لذا اینقدر نگران نباشید.»
دست ما را باز بگذارید؛ 100 روز ‌آخر هم تحریم را می‌شکنیم
رئیس جمهوری ادامه داد: «مسیری که ما امروز اتخاذ کردیم، مسیری است که مردم ما می‌خواهند، ما نماینده مردم هستیم، رییس جمهور منتخب مردم است، 24 میلیون رای با رییس جمهوری سخن می‌گوید، 73 درصد مردم که در انتخابات شرکت کردند با رییس‌جمهوری و با دولت حرف می‌زنند و ما خواست و نظر مردم را تا روز آخر و لحظه آخر اجرا و عملیاتی می‌کنیم.» روحانی از برخی مواضع داخلی انتقاد کرد و گفت: «برخی‌ها می‌گویند از زمان این دولت 110 روز باقی‌مانده است، حالا 100 روز یا 10روز، یا یک ساعت مانده است، ما همانطور که در ماه اول عمل کردیم در ماه آخر هم عمل می‌کنیم. ما تحریم را در 100 روز اول شکاندیم. اگر بگذارید در 100 روز آخر هم یک بار دیگر تحریم را می‌شکنیم، شما دست ما را باز بگذاریم ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم.» رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت خود را متعهد می‌داند که به وظایفی که بر دوش دارد عمل می‌کند، تصریح کرد: چارچوب مذاکرات ما را رهبر انقلاب اسلامی به خوبی و روشنی مشخص کرده‌اند و ما در همان چارچوب فعالیت خودمان را ادامه می‌دهیم.
بازگشت به برجام واقعی باشد
رییس جمهور خطاب به آمریکایی ها با تاکید بر این که هر روزی که به تعهدات خود برگردید ما هم همان روز به عین برجام برمی گردیم عنوان کرد: البته باید ببینیم بازگشت شما واقعی است یا نه. ما راستی آزمایی می کنیم که خیلی هم طول نمی کشد. بعضی ها چون بلد نیستند می گویند طول می کشد. خب ما بلدیم نمی‌خواهید شما غصه بخورید. وزرای ما طراحی کرده اند و می دانند این کار چقدر زمان می برد. هر وقت وزیر نفت بگوید من می توانم نفتم را بفروشم و کشتی های ما می توانند در محل مورد نظر پهلو بگیرند و مشکلات بیمه حل شود و بانک مرکزی بگوید پول من آزاد شده است، این کار صورت گرفته و اینها چیزی نیست و زمان نمی برد. ما وقتی ببینیم آنها درست عمل می کنند ما هم بلافاصله عمل می کنیم. ما به تمام تعهدات برمی گردیم به شرطی که شما هم برگردید. وی در ادامه خاطرنشان کرد: مسیر ما مسیری است که مردم می خواهند. ما منتخب مردم هستیم و حرفمان حرف مردم است. 24 میلیون رای و 73 درصد مردمی که در انتخابات شرکت کردند دارند با رییس جمهور و دولت حرف می زنند پس ما تا لحظه آخر مانند روزهای اول خواست مردم را اجرا می کنیم. بعضی ها می گویند فقط 100 و چند روز تا پایان دولت باقی مانده برای ما فرقی نمی کند چقدر باقی مانده، چون مثل روز اول کار می کنیم و همان طور که تحریم ها را در 100 روز اول شکاندیم اگر دست ما را باز بگذارید در 100 روز آخر هم می شکنیم و ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می دهیم.
رئیس جمهوری اضافه کرد: قرار ما با همه وزرا و معاونین و مسئولان این است که تا لحظه آخر فعالیت کنیم و شما خواهید دید که در تمام پنج شنبه های پیش رو افتتاح های بسیار مهمی داریم مثل همین فردا که افتتاح های مهمی در وزارت نفت خواهیم داشت. در بخش های دیگر مثل صنعت و آب و برق این کار را ادامه خواهیم داد. در بخش آب و برق تا ماه مرداد 173 طرح مهم از جمله پنج سد ملی افتتاح خواهد شد. دهها نیروگاه و تصفیه خانه آب و فاضلاب، 10 نیروگاه حرارتی، 13 تصفیه خانه آب و 19 تصفیه خانه فاضلاب را در همین مدت افتتاح خواهیم کرد و در همه بخش ها هم همین گونه خواهد بود و دولت خودش را به وظایفی که بر دوش دارد متعهد می داند.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت های خود به کار سنگین بخش بهداشت در موضوع کرونا اشاره کرد و گفت: در این زمینه الان همه کشورها گرفتار هستند. من با سران چند کشور هم که صحبت کردم آنها هم باز دچار مشکل شده اند در حالی که آنها مثل ما تعطیلات عید نداشتند. البته تردد ها و دورهمی ها موثر است، ولی به هر حال الان وقت شعار نیست و وقت عمل است. من با توجه به آمارهایی که هر روز به دستم می‌رسد می بینم که هر وقت مردم مراعات کرده اند و رعایت پروتکل ها به 85 و 90 درصد رسیده وضع آرام شده و هر وقت به 50 و 45 درصد رسیده وضع به هم ریخته و این استثنا هم ندارد. پس اگر همه مراعات کنند درست می شود.
وی با بیان این که در این مقطع واکسن نقش موثری ایفا می‌کند، یادآور شد: واکسن در برابر مرگ و میر مصونیت بالایی می دهد. ممکن است کسی واکسن زده باشد و به ویروس جهت یافته مبتلا شود، اما درصد مرگ و میر با واکسن پایین می آید. امروز حفظ جان مردم برای ما اولویت اول است و بعد از آن باید گردش ویروس را قطع کنیم. در این شرایط وارد کردن واکسن یک وظیفه است و وزارت بهداشت در این زمینه وظیفه دارد اما از طرفی هر شرکت خصوصی، بیمارستان و موسسه ای که بخواهد می تواند با ارز نیمایی واکسن بیاورد و پخش کند. قیمتش هم با حمل و نقل و سایر هزینه ها عدد بالایی نمی شود. پس شرکت ها هم می توانند واکسن آزاد بیاورند تا مردم بتوانند با یک قیمت معمولی از آن استفاده کنند. البته وظیفه وزارت بهداشت هم سر جای خودش باقی است.
روحانی اضافه کرد: الان در این مقطع آوردن واکسن خارجی وظیفه ماست و در کنار وزارت بهداشت که وظیفه خود را دارد بخش های خصوصی هم اگر می توانند در این زمینه آزاد هستند. از طرفی ما همه واکسن های داخلی را هم تقویت می کنیم، بعضی ها می گفتند بگذارید فقط روی یک واکسن کار شود ولی ما دیدیم اینها تزاحمی با هم ندارند و پایه هایشان با هم متفاوت است و باعث به تاخیر افتادن یکدیگر هم نمی شود. پس روی همه واکسن ها کار کردیم البته ممکن است واکسن داخلی در تابستان به دست مردم برسد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/635783/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

89 درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند/ ماجرای تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

اصولگرایان منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

جزئیات آزمون سراسری از زبان وزیر علوم

وضعیت شهر حاجی آباد زیرکوه در پی شکسته شدن 2 سد خاکی

واتس‌اپ به ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده و ورود با فیس‌آی‌دی مجهز می‌شود

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

انتقاد متفاوت عباس عبدی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها؛ چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید