پیام ویژه

آخرين مطالب

چرا وضعیت کرونایی هند فاجعه‌بار شد؟ گزارش

چرا وضعیت کرونایی هند فاجعه‌بار شد؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - از اوایل ماه آوریل، یعنی از حدود سه هفته پیش آمار ابتلا در هند به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است؛ موضوعی که البته با نگاه‌کردن به تصاویر آن سه رویداد عظیم بهاری، آنقدرها هم جای تعجب ندارد. ماجرا البته وقتی بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم از حدود 60 روز پیش یک جهش تازه در ویروس کرونا در هند ثبت شده است و در روزهای گذشته، هند که در مدیریت فاجعه‌آمیز کرونا شانه به شانه یکی از بدترین کشورهای جهان یعنی برزیل که یک‌ سویه متفاوت از کرونا در آنجا هم گسترش پیدا کرده حرکت کرده بود، حالا به صورت روزانه رکورد ثبت موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن را می‌شکند.
نخست‌وزیر پوپولیست هند، در کنار سایر مدیران بهداشتی و سیاست‌مدارانی که تصور می‌کردند وضعیت عادی‌سازی‌ شده است حالا با این واقعیت روبه‌رو هستند که حتی اگر بخواهید به انتشار بیماری کرونا به عنوان یک «حقیقت جدید» که مردم باید با آن زندگی کنند عادت کنید، کرونا به شما این فرصت را نمی‌دهد که شرایط را عادی تصور کنید و به راه خود ادامه دهید.

پیام ویژه

مراسم حمام شاهی، بهار 2021
شرایط در هند هیچ وقت عادی نبوده، با این حال تصمیم‌گیری در مورد اینکه آن را همان طور که هست «اورژانسی» در نظر بگیرند، با تاخیر قابل ملاحظه‌ای رخ داده است. در بدترین روزهای سال گذشته میلادی در هند، این کشور رکورد ثبت 2000 مورد مرگ را به خود اختصاص داده است. در قله موج اول همه‌گیری در اواخر پاییز و زمستان گذشته تا ثبت روزانه ده میلیون مورد ابتلا پیش رفته است و حالا یک ماه بعد از آغاز رسمی موج دوم، موارد ثبت‌شده از ابتلا به ویروس در این کشور بیش از ماهانه 16 میلیون و 600 هزار نفر است. تنها روز 24 آوریل، 893 هزار مورد ابتلا ثبت شده است که قطعا به دلیل کمبود دسترسی و امکانات تست شامل تمام موارد ابتلای رخ‌داده نیست.
بیشترین سویه قابل مشاهده در هند، در حال حاضر سویه ثبت‌شده در انگلیس است اما برآورد می‌شود که حدود 12 درصد از مبتلایان به کرونا در هند مبتلا به نوع تازه جهش‌یافته ویروس باشند که به عنوان سویه شناسایی‌شده در هند ثبت شده است. با در نظر گرفتن اینکه سرعت واکسیناسیون در هند به نسبت جمعیت بسیار پایین است، در حال حاضر در هند عمدتا دو واکسن آسترازنکا و واکسن ساخت خود این کشور یعنی کوواکس، در کنار اسپوتنیک وی تزریق می‌شود. تنها 8.4 جمعیت کشور، یعنی حدود 115 میلیون نفر تا به حال واکسینه شده‌اند که از این تعداد تنها حدود 1.5 درصد جمعیت، یعنی 20 میلیون نفرشان دو دُز و باقی تنها یک دُز دریافت کرده‌اند. این آمار در حالی ثبت شده است که گفته می‌شود واکسن بومی هند، کوواکس در برابر جهش جدید که دو ماه پیش ثبت شده است مصونیت ایجاد نمی‌کند.

پیام ویژه

فستیوال هولی، جشن بهار 2021
در حال حاضر در هند و سوای مردمی که خارج از بیمارستان بدون تشخیص یا با تشخیص دیرهنگام بیماری می‌میرند، عده‌ای در صف‌های بیمارستان، عده‌ای به دلیل نبود تخت خالی در بخش‌های مراقبت ویژه و عده‌ای دیگر به دلیل نبود «اکسیژن بیمارستانی» از بین می‌روند. آمار مرگ و میر در هند در تمام طول همه‌گیری در تناسب با جمعیت و وسعت این کشور بسیار بالا بوده است. در قله موج اول همه‌گیری، آمار مرگ ثبت‌شده بر اثر کرونا در هند تا 1300 نفر هم بالا رفته است. سه هفته بعد از آغاز موج دوم همه‌گیری روز جمعه 22 آوریل، بیش از 2600 مورد مرگ بر اثر کرونا در هند ثبت شده است.
مردم مثل برگ خزان در گورهای عظیم دفن می‌شوند یا به سنت‌های دیگر در هند سوزانده می‌شوند و همزمان کشورهای مختلف نگران سرایت سویه جدید کشف‌شده از طریق پروازها بین هند و دیگر کشورها هستند. در هفته گذشته، آمریکا، کانادا، فرانسه و بریتانیا پروازها به و از هند را متوقف کردند، این هفته، ایران، اندونزی، کویت و امارات پروازها به این کشور را متوقف کرده‌اند. وزارت بهداشت ایران در حالی که کشور از سه هفته پیش و بعد از پایان تعطیلات بدون محدودیت نوروزی وارد موج چهارم همه‌گیری کرونا شده است و آمار روزانه مرگ و میر ثبت‌شده از بدترین روزهای موج‌های قبلی هم پیشی گرفته است، از دو روز پیش با مانور روی آمار هند در حالی سعی می‌کند هشدار دهد که افزایش تلفات به دلیل توقف دیرهنگام پرواز های ورودی از هند است، که آقای صالحی مسئول پیشین ستاد کرونا در فرودگاه امام (ره) که در حال حاضر مدیر روابط عمومی این فرودگاه است می‌گوید حتی در جریان ورود سویه ثبت‌شده کرونا در انگلیس به کشور، طبق آمار خود وزارت بهداشت، مرزهای زمینی در جنوب و جنوب غرب کشور بیشترین تاثیر را در ورود این گونه ویروس به کشور داشتند و اولین نمونه‌های کشف‌شده از ابتلا به سویه مشهور به سویه انگلیسی هم در خوزستان دیده شده است.

پیام ویژه

یک گردهمایی انتخاباتی
با در نظر گرفتن اینکه هند با افغانستان و پاکستان مرز زمینی دارد و این هر دو کشور با ایران مرز مشترک دارند، نگرانی از اینکه ورود سویه جدید که 60 روز پیش شناسایی شده از مرزهای زمینی رخ داده باشد یا در ادامه رخ دهد بسیار بیشتر از نگرانی از ورود ویروس از مرزهای هوایی است؛ آن هم در شرایطی که می‌دانیم در مورد کشورهایی مانند هند، در تمام هفته‌های گذشته که اقلا یک پرواز غیر مستقیم بین دهلی و تهران در روزهای جمعه برقرار بوده است، مسافران و خدمه پرواز دو بار در فرودگاه مبداء و مقصد تست شده‌اند و همچنین توسط کمیته‌های «پایش بهداشت مرزی» در فرودگاه بررسی بالینی شده‌اند.
شرایط در هند با آن جمعیت و آن بی‌مبالاتی‌های رخ‌داده در مدیریت اجتماعات و گردهم‌آیی‌ها و کمبود امکانات و دارو و تخت بیمارستانی، از هر کجای دیگری از جهان بدتر است. بروز یک سویه جدید در این کشور اوضاع را حتی از بدتر هم بدتر کرده است. با این حال، نباید نادیده گرفت که چین محل اولیه بروز ویروس کرونا، یک سال پیش در چنین روزهایی، با محدودیت‌های بسیار سخت‌گیرانه توانست جلوی ورود کشور حتی به موج دوم بیماری را هم بگیرد.

پیام ویژه

کمبود امکانات بیمارستانی
ویروس کرونا هر چند موذی است اما در تجربه کشور های مختلف نشان داده است که فراتر از عقل جمعی بشریت نیست؛ البته به شرطی که سیاست‌گذاران واقعا به دنبال کنترل وضعیت و کاهش هزینه‌ها باشند، نه پیداکردن بهانه‌ای برای واگذاری مسئولیت عملکردشان به یک ویروس میکروسکوپی.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/645186/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران

مشتریان صرافی سقوط‌کرده FTX پول خود را پس می‌گیرند

انسیه خزعلی: ساختار معاونت امور زنان و خانواده در دولت قبل تضعیف شد

بودجه در کجا مصرف می‌شود؟

طراحی بسیار جذاب با قیمت جذاب‌تر؛ گوشی‌های اکسون 60 و 60 لایت رونمایی شدند

اینتل درباره قطع ارتباط تجاری با هواوی بیانیه صادر کرد

هم‌میهن: چه کسانی از خشم و اعتراض مردم سودجویی می‌کنند؟

اسامی نامزد‌های مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

توضیح پلیس درباره فیلم سارقان زورگیر در بیرجند

ماجرای فردی که در حالت مستی، دوستش را کُشت

کارنامه تجارت خارجی دولت رئیسی در ماه اول سال

صنعت دستاوردسازی در فرزندآوری!

جزئیات برگزاری مجدد نوبت اول کنکور برای داوطلبان سیل‌زده

به Core Ultra دل نبندید؛ Ryzen AI در راه است

ثبت نام کن 30 هزار تومان بگیر

استراتژی جدید برادر محسن؟

نشست خبری رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی

دلبری جدید فنلاندی‌ها؛ نوکیا 3210 نسخه 2024 معرفی شد

کنایه آذری جهرمی به خبرگزاری دولت، آمارِ دروغ ، دروغِ آماری

پرداخت یارانه خرید کتاب برای کارمندان دولت

اختیارات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز تمدید شد

رونمایی ردمی پد پرو و پوکو F6 بسیار نزدیک است

ذره‌بین روی بودجه فرهنگی

عرضه بیش از 24 محصول متنوع پالایشگاه آبادان در بورس

بازدید وزیر نفت از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران

برگزاری جلسه ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی دامغان

سامسونگ شرکت هوش مصنوعی پزشکی Sonio را می‌خرد

گریه برای وحدت!

تأمین مالی و ریسک داخلی‌سازی در صنعت پتروشیمی پوشش داده می‌شود

مدیرمسئول همشهری نوشت: بغض وحدت ساز

دعوت دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف از صنعت گاز ایران برای برگزاری کارگاه آموزشی ساخت داخل

فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد

قتل یک مدیر شهرداری تهران با همدستی همسر وی!

کارشناس تلویزیون: زنان خانه دار را فرستادند دنبال درس و مشق تا جمعیت را کاهش دهند!

فاطمه هاشمی: با گفتن دل‌مان می‌سوزد، کار پیش نمی‌رود

بحران‌طلبی یک جریان سیاسی در زنگ حساب

برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی اهم لایسنس‌های صنعت پتروشیمی تا 7 سال آینده

آتش‌سوزی عظیم در یک کارخانه جایگاه شارژ در شمال ایتالیا

بارش تگرگ در اردبیل

خودروسازان چینی ارز دولتی را بلعیده‌اند!

سامسونگ بزرگ‌ترین برند مانیتورهای OLED در جهان شد

ریاست یا رقابت در 1404؟

امنیت درون‌زا و توسعه ایران

مدیرعامل پالایشگاه آبادان از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

سامانه طرح جامع هوشمند تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی رونمایی شد

آیین گشایش بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

نیاز به جذب سرمایه‌گذاری هنگفت در فناوری کربن‌زدایی داریم

خالق ChatGPT ابزاری برای شناسایی تصاویر هوش مصنوعی منتشر می‌کند

بغض رئیس ترکید

سرقت 3 میلیاردی توسط زوج سارق