پیام ویژه

آخرين مطالب

دومینوی ریزش در بازار دلا‌ر اقتصادي

دومینوی ریزش در بازار دلا‌ر
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - دنیای اقتصاد /سریال ریزش‌های دلار ادامه دارد. روز چهارشنبه دلار حمایت سنگین 21هزار و 800تومانی را از دست داد و وارد کانال 20هزار تومانی شد. خوش‌بینی معامله‌گران نسبت به مذاکرات هسته‌ای، سمت‌وسوی انتظارات را تغییر داده و فروشندگان بیشتری را روانه بازار کرده است. از نگاه تحلیلگران، درصورتی‌که اسکناس آمریکایی حمایت 20هزار و 800تومانی را از دست بدهد، به کانال 19هزار تومانی خواهد رفت. افت قیمتی دلار موجب شده است که سکه امامی نیز تا محدوده 9میلیون و 200هزار تومانی ریزش کند.
دومینوی ریزش در بازار دلا‌ر
روز پنجم هفته، صحنه از دست رفتن حمایت پرقدرت دلار بود. اسکناس آمریکایی در همان ابتدای روز چهارشنبه کانال 22 هزار تومانی را از دست داد و حمایت سنگین 21 هزار و 800 تومانی نیز سد راه فروشندگان ارزی نشد. شدت فروش به اندازه‌ای بود که ساعت 3 بعدازظهر اسکناس آمریکایی در بازار با قیمت 21 هزار و 50 تومان مورد معامله قرار می‌گرفت که 950 تومان کمتر از روز دوشنبه بود. به باور فعالان، انتظار معامله‌گران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای عامل مهمی است که میزان فروش‌ها را در روزهای اخیر به شکل معناداری بالا برده است. در کنار این، تقاضاهای حواله‌ای به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده‌اند و بازار از سمت تقاضا تحت فشار نیست. به‌عنوان مثال، دیروز نرخ حواله درهم مرز 6 هزار تومانی را از دست داد و همین مساله در کاهشی‌تر شدن انتظارات بازیگران بازار داخلی اثر مهمی داشت. تحلیلگران فنی باور دارند در صورتی که قیمت دلار زیر محدوده 21 هزار و 800 تومان تثبیت شود، احتمال افت اسکناس آمریکایی به محدوده 20 هزار و 800 تومانی بسیار بالا خواهد بود.
در بازار سکه نیز اوضاع به کام فروشندگان بود، ولی فلز گرانبهای داخلی توانست خط حمایتی 9 میلیون و 200 هزار تومانی را حفظ کند. روز چهارشنبه، فلز گرانبهای داخلی 300 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 9 میلیون و 260 هزار تومان رسید. افت سکه در شرایطی صورت گرفت که بهای اونس طلا در بازارهای جهانی افت خاصی را تجربه نکرده بود و تنها افت قیمت دلار بود که قیمت فلز گرانبهای داخلی را تحت فشار قرار داد. سکه در صورتی که حمایت 9 میلیون و 200 هزار تومان را از دست دهد، به احتمال زیاد به کانال 8 میلیونی خواهد رفت.
با این حال، عده‌ای از فعالان باور دارند که سکه و دلار در هفته‌های اخیر افت زیادی را تجربه کرده‌اند و ممکن است برخی از معامله‌گران به تدریج اقدام به خرید پله‌ای کنند.
البته دیروز همچنان فروشندگان زیادی در بازار حضور داشتند. به نظر می‌رسد تا زمانی که فروشندگان هراسان از توافق هسته‌ای در بازار باشند، افزایش معناداری برای قیمت دلار رخ نخواهد داد. نزدیک بودن به انتخابات ریاست‌جمهوری دیگر عاملی است که احتیاط خریداران ارزی را بیشتر کرده است.
دلار صرافی بالاتر از بازار آزاد
روز چهارشنبه در مقاطعی قیمت فروش دلار صرافی‌های بانکی بالاتر از بازار آزاد بود. به‌عنوان مثال، حدود ساعت 3 بعدازظهر صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار را 21 هزار و 400 تومان درج کرده بودند که بیش از 300 تومان بالاتر از نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد بود.
به گفته برخی تحلیلگران، بازارساز با این نوع قیمت‌گذاری سعی دارد که بازار را در ریل منطق قرار دهد و مانع از رفتارهای هیجانی شود. بازارساز به تجربه دریافته زمانی که قیمت با شیب سخت کاهشی شود، احتمال دارد که با همان شدت در مسیر برگشت قیمتی قرار بگیرد. در شرایط کنونی، به نظر می‌رسد بازارساز سعی می‌کند قیمت را در دامنه مشخصی قرار دهد و منتظر افت پله‌ای و دامنه‌دار قیمت شود. این در حالی است که سفته‌بازان و نوسان‌گیران به دنبال این هستند که از جو کاهشی برای هجوم یکباره به بازار استفاده کنند. آنها در دی ماه 99 کاهش شدید دلار را با حمله یکباره جبران کرده بودند. به نظر می‌رسد بازارساز قصد ندارد اجازه دهد یکبار دیگر چنین سناریویی تکرار شود.
در اواخر دی ماه 99، زمانی که مشخص شد جو بایدن به‌طور قطع رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد، شماری از معامله‌گران به بازار هجوم بردند و با افزایش شدید فروش‌ها قیمت دلار را تا کانال 21 هزار تومان پایین کشیدند. در واقع اسکناس آمریکایی ظرف 4 روز حدود 3500 تومان از ارزش خود را در آن مقطع زمانی از دست داد. با این حال، چنین افتی با افزایش شدید بهمن ماه جبران شد. به‌دلیل احتمال چنین برگشت‌هایی، تحلیلگران باور دارند، بازارساز بهتر است که در درجه اول، قیمت را در یک محدوده خاص زندانی کند. این امر می‌تواند توجه نوسان‌گیران را از بازار منحرف کند. بازارساز سال 98 با کاهش دامنه نوسانات توانسته بود قیمت را با ملایمت در جهت کاهشی حرکت دهد. حدود 4 ماه در سال98، اسکناس آمریکایی در کانال 11 هزار تومانی قرار داشت.
صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد بازارساز از افت قیمت‌ها حمایت می‌کند، ولی مراقب است که نوسانات هیجانی نیز در بازار رخ ندهد. همتی اخیرا درمورد سیاست بانک مرکزی درخصوص مدیریت بازار ارز تاکید کرد که بانک مرکزی به دور از هیجانات غیر‌منطقی و به‌صورت تدریجی متناسب با عوامل موثر بر عرضه و تقاضای ارز در بازار ثانویه و افزایش قدرت بازارسازی خود، بازار را به سمت تعادل راهبری و مدیریت خواهد کرد. همتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرده بود که احتمال رفع تحریم‌ها و آزادی منابع بانک مرکزی، انتظارات مثبتی در بازار ارز ایجاد کرده و کاهش نرخ ارز در این بازار امری منطقی است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/655577/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

کمپانی TSMC از فرآیند تولید 1.6 نانومتری خود برای نیمه‌هادی‌ها رونمایی کرد

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

گجت عجیب سونی معرفی شد؛ عملکردی شبیه به آن چیزی که در فیلم Dune دیدید

تسلیحات، واجب تر از نان شب

ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

سرنوشت قمه‌کش‌هایی که در ارومیه خیابان بستند چه شد؟

طلای جهانی جهش کرد

«جف بزوس» و مدیرعامل آمازون به حذف پیام‌های تجاری متهم شدند

گزیده‌های نفتی هفته

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

اجرای شگفت‌انگیز بازی Cyberpunk 2077 روی گوشی‌های قدیمی اندرویدی!

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

قیمت بیت کوین تا 63 هزار دلار کاهش یافت

آمریکا می‌خواهد دار و ندار هواوی را تحریم کند!

غوغا در گوشی‌های آیفون با مدل‌های هوش مصنوعی OpenELM اپل

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

وضعیت جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

ورود سامانه‌ بارشی جدید به کشور از روز سه‌شنبه

حضور دو بازی ایرانی در مراسم MENA Games Industry Awards 2024

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

عروس بزرگ امام: نمی خواستم ازدواج کنم اما.. / آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت/ علاقه امام به بچه‌هایم غیرقابل توصیف بود

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

واکنش بغض‌آلود وزیر اسبق بهداشت به مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

اشک‌های سردار رادان در اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

عضو انجمن حمل‌ونقل ریلی: باید کفش آهنین بپوشیم و پولمان را از راه آهن بگیریم

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

رفتارهای رادیکال در برخورد با کم حجابی، مردم را به دین بدبین می‌کند / چرا جلوی دزدی و اختلاس را نمی گیرید

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه