پیام ویژه

آخرين مطالب

جماران برای اولین بار منتشر می کند؛

خاطرات آیت الله هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377؛ پانزدهم آذر: از انتشار روزنامه خرداد توسط عبدالله نوری تا انتقاد شدید رهبری از وضعیت مطبوعات و گفت و گوی تلفنی با فائزه هاشمی در مورد پرونده وی سياسي

خاطرات آیت الله هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377؛ پانزدهم آذر: از انتشار روزنامه خرداد توسط عبدالله نوری تا انتقاد شدید رهبری از وضعیت مطبوعات و گفت و گوی تلفنی با فائزه هاشمی در مورد پرونده وی
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - در بخشی از خاطرات آیت الله هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 در پانزدهم آذر می خوانیم: حزب مشارکت مردمى که ترکیبى از افراد جناح چپ و حامیان دولت است، اعلان موجودیت کرده و روزنامه خرداد آقاى عبدالله نورى هم اولین شماره خود را در روز پنج‌شنبه منتشر نموده‌ که به عنوان دو اقدام سیاسى جناح‌چپ و تحرکى جدید، مطرح است. در سخنان دیروز رهبرى در مراسم نیمه‌شعبان، انتقاد شدیدى از وضع‌ مطبوعات و تحرکات مرموز مخالفان دارد.

پایگاه خبری جماران: «در جستجوی مصلحت»، عنوان جدیدترین کتاب خاطرات روزنوشت اکبر هاشمی رفسنجانی است که امسال منتشر می شود.
این کتاب شامل خاطرات هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 است. روزنوشت های این سال از آن روز اهمیت دارد که ناگفته هایی را از دولت نوپای سیدمحمد خاتمی و وقایعی همچون دستگیری غلامحسین کرباسچی، کتک زدن وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، استیضاح وزیر کشور و قتل های زنجیره ای را روایت می کند؛ وقایعی که هنوز پرونده آنها باز است.
جماران برای نخستین بار و به صورت اختصاصی روزنوشت های برهه ای حساس از این سال یعنی آذرماه 1377 را منتشر می کند.
بخش پانزدهم این روزنوشت ها در پی می آید:
یکشنبه 15 آذر 1377 - 16 شعبان 1419 - 6 دسامبر 1998
حزب مشارکت مردمى [1] ‌ که ترکیبى از افراد جناح چپ و حامیان دولت است، اعلان موجودیت کرده و روزنامه خرداد [2] آقاى عبدالله نورى هم اولین شماره خود را در روز پنج‌شنبه منتشر نموده‌ که به عنوان دو اقدام سیاسى جناح‌چپ و تحرکى جدید، مطرح است. در سخنان دیروز رهبرى در مراسم نیمه‌شعبان، انتقاد شدیدى از وضع‌ مطبوعات و تحرکات مرموز مخالفان دارد.
آقایان [محمدعلی] طالب، امام‌جمعه کیش و آقای [شیخ ابراهیم] رحیمى، امام‌جمعه میمه اصفهان آمدند. آقاى رحیمى، جزو طلابی هستند که با من، در سال 1342 به سربازى اعزام شده بودند. درباره افراط در برنامه‌هاى موسیقى در مراکز تجارى کیش گفتند و نظر من را خواستند.گفتم، درحد وضعى که در تهران و صداوسیما هست، قابل تحمل است و سخت‌گیرى بیش از مرکز در کیش، روا نیست.
از مشکلات مردم بومى قشم، گزارشى دادند که به خاطر فرهنگ غلط، بسیارى از آنها بیکارند. گفتم گروهى بررسى کنند و راهکار فعال‌کردن آنها را درکیش پیشنهادکنند. در کیش، بیش از ده هزار نیروى کار، از خارج کیش آمده؛ اولویت شغل با خود بومى‌هاست.
آقایان [محمدرضا] یزدان‌پناه و [دادخدا] برکم، [معاون منطقه آزاد کیش] و [حمیدرضا] ارباب هم رسیدند. پس از مذاکره در مورد کار بومى‌ها و مسایل فرهنگى جزیره، از من خواسنتد که فعالانه وارد کمک به فضاى عمومى کشور شوم و گفتند، بیشتر اهل نظر، منتظر اقدامات تو هستند و کس دیگرى را نمى‌شناسند که به این وضع بلبشوى سیاسى و این رکود خطرناک اقتصادى، پایان دهد.
گفتم، بهتر است میدان را خالى‌کنیم که نیروهاى جوان و تازه نفس، با امکانات جدید ظهور کنند و انقلاب از وابستگى به افراد محدود پیشتاز انقلاب، نجات یابد. آنها زمان را مناسب این سیاست نمى‌دانند و مى‌گویند، این اقدام پس از تربیت کادر و نیروهاى مناسب، کارساز است. ضمناً بیشتر از کارشکنى‌هاى محافظه‌کاران و حزب‌اللهى‌ها گله داشتند تا بى‌عملى دولت که گفتم، دومى را هم دست کم نگیرند؛ اولى از پیش هم وجود داشته است.
ظهر، مقدارى در دریا شنا کردم. عصر و شب، وقت به مطالعه و قدم‌زدن گذشت. فائزه، تلفنى صحبت کرد و گفت، [آقای فیروز اصلانی]، وکیل آقاى [محمدرضا] نقدى، [فرمانده حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی]، گفته که آقاى هاشمى از آقاى نقدى دفاع مى‌کند؛ گفتم تکذیب‌ کند. [3]
[1] - جبهه مشارکت ایران اسلامی، یکی از احزابی است که پس از انتخابات دوم خرداد 1376 تأسیس شد. این حزب در طول دولت آقای خاتمی، با در اختیار داشتن نزدیک به نیمی از اعضای کابینه اصلاحات و همچنین داشتن بزرگترین فراکسیون حزبی در طول مجلس ششم و نیز فراگیری و تأسیس دفاتر و شعب فعال حزبی در همه استان‎ها و اکثر شهرستان‌های کشور، توانست به عنوان یکی از چالش‌برانگیزترین و اثرگذارترین احزاب تاریخ بعد از انقلاب بر مناسبات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران لقب بگیرد. اعضای شاخص این حزب عبارت بودند از آقایان سعید حجاریان، مصطفی تاج‌زاده، حمیدرضا جلایی‌پور، محمود حجتی، صفدر حسینی، محمدرضا خاتمی، هادی خانیکی، عبدالله رمضان‌زاده، محمد ستاری‌فر، علی شکوری‌راد، احمد شیرزاد، محسن صفایی فراهانی، هادی قابل، ، محمد کیانوش‌راد، محسن میردامادی و خانم‌ها آذر منصوری، الهه‌کولایی و فخرالسادات محتشمی‌پور.
[2] - روزنامه خرداد، به مدیرمسئولی آقای عبدالله نوری و سردبیری آقای علی حکمت، از روز شنبه 14 آذر 1377 انتشار یافت و در سال 1378 توقیف شد. این روزنامه در کنار روزنامه صبح امروز آقای سعید حجاریان، با انتشار بیشترین تحلیل‌ها و اخبار مربوط به ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای ایران، آن‌را به پرونده‌ای ملی تبدیل نمودند. این روزنامه شدیداً مورد انتقاد اصولگرایان قرار گرفت و در نهایت، آقای نوری به دلیل طرح دیدگاه‌هایی در روزنامه خود که تصویری متفاوت از دین اسلام نسبت آنچه اصولگرایان سنتی ارایه می‌کردند، ارائه می‌داد، به دادگاه ویژه روحانیت فراخوانده شد و پس از چندین جلسه محاکمه و دفاع، به اتهام‌ توهین به مقدسات، نشر اکاذیب، اقدام علیه امنیت ملی و نظایر اینها، در دادگاه ویژه روحانیت به پنج سال زندان محکوم گردید. علی‌رغم رایزنی‌های آقای هاشمی با رهبر معظم انقلاب، مبنی بر عدم انتشار دفاعیات و تبرئه شدن، وی در دادگاه با قاطعیت از اصلاحات دفاع کرد و به زندان محکوم شد. دفاعیات وی در کتابی با ‌عنوان «شوکران اصلاح» منتشرگردید.
[3] - فائزه هاشمی در دفتر خاطرات خود، در این روز چنین نوشته است: «... بعد از مجلس به دادگاه رفتم. پرونده‌ها را مرورکردیم. آقای [غلامعلی] ریاحی با من است. آقای اصلانی که خودش را وکیل آقای نومیری و آقای نقدی معرفی می‌کند، گفت، آقای هاشمی به وزارت اطلاعات گفته است، از فائزه حمایت نکرده و از آقای نقدی حمایت می‌کنم. از بابا پرسیدم.»

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/657122/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این ویدیو با هوش مصنوعی OpenAI Sora ساخته شده است

یک تروریست بلندپایه داعش در مرز عراق و سوریه کشته شد

جنایت جدید صهیونیست‌ها؛ بیش از 200 آواره فلسطینی در بیمارستان شفا اعدام شدند

تالاب زیبای ایران پس از 3 سال دوباره زنده شد

اولین تصاویر از گوشی Redmi Note 13 Turbo را اینجا ببینید؛ طراحی آشنای قاتل پرچمداران

تغییرات بازار طلا از ابتدای سال تاکنون

مقام سابق دولتی: کاظم صدیقی از من خواست ملک بهزیستی را به هم مدرسه او ملحق کنیم!

احمدی‌نژاد منتظر انتخابات 1404 است؟

درگیری خونین در قبرستان یاسوج؛ 2 نفر کشته شدند

سود تقلب در بازار پوشاک

بازدهی هفتگی دلار چقدر شد؟

شیائومی ساعت هوشمند جدیدی برای کودکان عرضه کرد

پس‌لرزه‌های جنگ در دو گوشه جهان

پزشکان متخصص در تعطیلات نوروزی حضور دارند؟

تولیدکنندگان محتوا در تیک‌تاک چقدر درآمد دارند؟

سخاوت آسمان، «آق گل» را زنده کرد

3 برنامه صنعت برق برای کاهش ناترازی

بررسی معطلی 10 ساله برخی توافقات کلان در حوزه‌های نفتی و حمل و نقل

اگر بازی پاندای کونگ فو کار جهان باز برای پلتفرم‌های نسل بعدی ساخته شود

انتقاد امام جمعه شیراز: اگر نمی‌توانید مدیریت کنید، به سبک خودم مدیریت کنم/ ویدئو

پیشنهاد یک استاد دانشگاه درباره حواشی ماجرای صدیقی و پسران: فهرست اموال 100 روحانی مشهور و آقازاده ها منتشر شود

پوتین در کمین ناتو

آمار ساخت و ساز در کف تاریخی خود قرار گرفت

جز آرزوی مرگ یکدیگر را در سر نمی‌پروریم

برج میلاد، 13 فروردین تعطیل است

با پول کوئیک امکان خرید کدام خودروها در سال 1390 وجود داشت؟

اگزینوس 1480 رسماً رونمایی شد؛ پردازنده گلکسی A55 با گرافیک پرسرعت

وزیر ارتباطات: در سال 1403 رویدادهای فضایی متعددی خواهیم داشت

برنامه/ یادگیری لغات مفید و پرکاربرد انگلیسی

اگه گوشیمون خیس شد، چی‌کار کنیم؟  ‌

زهرا شجاعی، زنی که «زنان» و «بانوان»‌ را جانشین «خواهران» کرد

کدام استان‌ ها بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند؟

سامسونگ جزئیات بیشتری درباره باتری گوشی‌هایش ارائه می‌دهد

یوزپلنگ‌های شناسنامه‌دار توران کمتر از 20 قلاده هستند

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟

آرژانتین فقیرتر شد

رندرهای جدید سری پیکسل 9 گوگل افشا شد

برگزاری محفل انس با قرآن ویژه دهه سوم ماه مبارک رمضان در کیش

قاتل فراری به دام افتاد

گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در 50 سال گذشته را شکل داد

احیای قدر در جزیره/ مراسم دعا و مناجات شب‌های قدر کیش با سخنرانی حجت‌الاسلام سرلک و مناجات حاج سیدمهدی میرداماد برگزار می‌شود

ثبات مدیریتی؛ خبر خوش عبدالملکی به کیشوندان

انفجار منزل مسکونی حادثه آفرید

بتل پس فصل اول Suicide Squad محتوای جذابی ارائه می‌دهد

رقابت انتخاباتی دشوار در استانبول و آنکارا

تلاش شبانه‌روزی برای تسهیل خروج بیش از دو هزار و پانصد خودروی گردشگران از حزیره کیش

تاکید سازمان منطقه آزاد کیش بر اهمیت استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش

حالِ خوب مردم با دیدن دریاچه پُر آب ارومیه

چگونه سیاست درهای باز اقتصاد امارات، به بازار املاک این کشور رونق بخشید؟

گوشی های جدید سامسونگ به بازار ایران رسیدند!