پیام ویژه

آخرين مطالب

جماران برای اولین بار منتشر می کند؛

خاطرات آیت الله هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377؛ هجدهم آذر: از نگرانی رى‌شهرى در مورد وضعیت جلسه سید محمد خاتمی با دانشجویان تا گلایه هادی منافی از معصومه ابتکار به خاطر گزارش وی به سازمان بازرسى‌ کل‌ کشور در مورد هدایاى شیوخ خلیج فارس ویژه سایر رسانه ها

خاطرات آیت الله هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377؛ هجدهم آذر: از نگرانی رى‌شهرى در مورد وضعیت جلسه سید محمد خاتمی با دانشجویان تا گلایه هادی منافی از معصومه ابتکار به خاطر گزارش وی به سازمان بازرسى‌ کل‌ کشور در مورد هدایاى شیوخ خلیج فارس
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - در بخشی از خاطرات آیت الله هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 در هجدهم آذر می خوانیم: عصر آقاى [محمد محمدی] رى‌شهرى، [نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی] آمد. از اوضاع کشور، اظهارنگرانى‌کرد، با توجه به جلسه آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، با دانشجویان که خیلی نامناسب برگزار شده و مورد اعتراض نیروهای متعهد و علما و حزب‌اللهى‌هاست و روزنامه‌هاى جناح راست و مخصوصاً روزنامه‌هاى کیهان، رسالت و جمهورى اسلامى. من هم تأییدکردم؛ مخصوصاً با وضع اقتصادى‌ کشور.

پایگاه خبری جماران: «در جستجوی مصلحت»، عنوان جدیدترین کتاب خاطرات روزنوشت اکبر هاشمی رفسنجانی است که امسال منتشر می شود.
این کتاب شامل خاطرات هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 است. روزنوشت های این سال از آن روز اهمیت دارد که ناگفته هایی را از دولت نوپای سیدمحمد خاتمی و وقایعی همچون دستگیری غلامحسین کرباسچی، کتک زدن وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، استیضاح وزیر کشور و قتل های زنجیره ای را روایت می کند؛ وقایعی که هنوز پرونده آنها باز است.
جماران برای نخستین بار و به صورت اختصاصی روزنوشت های برهه ای حساس از این سال یعنی آذرماه 1377 را منتشر می کند.
بخش هجدهم این روزنوشت ها در پی می آید:
چهار‌شنبه 18 آذر 1377 - 19 شعبان 1419 - 9 دسامبر 1998
براى شرکت در همایش خیّرین مدرسه‌ساز، از منزل به محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفتم. از نمایشگاه بازدیدکردم. [آقای حسین مظفر]، وزیر آموزش و پرورش و مسئول مدرسه‌سازى که همراه بودند، اطلاعات کافى براى جواب به سؤالاتم را نداشتند. در سالن اجتماعات، با شنیدن خیرمقدم و گزارش آقاى مظفر و سرودهاى متعدد کودکان مهدکودک نیلوفر و گرفتن عکس با آنها، در تشویق کار خیّرین مدرسه‌سازى، سخنرانى‌کردم. [19]
به دفترم رفتم. اخوى محمد، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] آمد. گزارشى از وضع ارزى دولت در سال آینده داد؛ دچار مضیقه جدى خواهند شد.
ناهار، عفت و محسن با من بودند. محسن، [مدیرعامل شرکت متروی تهران]، گزارش سفر به اتریش براى مسایل ریل و سوزن مترو و پیشنهاد اتریشى‌ها براى فاینانس اجراى دو خط 3 و 4 متروی تهران را داد و گزارش مذاکره جمعه با آقاى [علی] رازینى، [رییس دادگستری استان تهران]، در مورد محاکمه فائزه را که مقدارى با آنچه فائزه‌گفته بود، تفاوت دارد. او را به خاطر عدم‌گزارش به من، قبل از دادگاه، سرزنش‌کردم و اگر گفته بود، دادگاه لغو مى‌شد. متأسفانه خامى فائزه و مسامحه محسن، کار را به اینجا کشاند. از صحبت‌هاى محسن، برمى‌آید که آقاى رازینى، متوجه شده بود که در محتواى پرونده چیزى نیست و ترجیح مى‌داده، با بهانه‌اى مسأله را با توافق حل‌ کند.
عصر آقاى [محمد محمدی] رى‌شهرى، [نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی] آمد. پیشنهادهایی براى اصلاح مصوبات و آیین‌نامه‌هاى مجلس خبرگان، در اجلاس آینده داشت و درخواست‌کردکه به ولیعهد سعودى بگویم، 10 هزار حاجى که سال گذشته به خواست من اضافه‌کرده، امسال هم اضافه کند. از اوضاع کشور، اظهارنگرانى‌کرد، با توجه به جلسه آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، با دانشجویان که خیلی نامناسب برگزار شده و مورد اعتراض نیروهای متعهد و علما و حزب‌اللهى‌هاست و روزنامه‌هاى جناح راست و مخصوصاً روزنامه‌هاى کیهان، رسالت و جمهورى اسلامى. من هم تأییدکردم؛ مخصوصاً با وضع اقتصادى‌کشور.
شب، قرار بود مصاحبه‌اى با سیما درباره سازندگى داشته باشم‌ که به بعد موکول شد. در راه خانه، به بیمارستان اختر رفتم؛ سعید [لاهوتی]، عکسى از دندانم برداشت. دکتر [هادی] منافى آمد و از خانم [معصومه] ابتکار، [رییس سازمان حفاظت محیط زیست]، شکایت داشت‌ که گزارش منفى در مورد استفاده آقاى منافى، [رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست]، از هدایاى شیوخ خلیج فارس، به سازمان بازرسى‌ کل‌کشور داده و بازرسى از ایشان توضیح خواسته است؛ گفت، با اجازه رهبرى، خرج نیازمندان کرده است.
[19] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «این کارهایى را که شما می‌کنید، این‌گونه حساب نمایید؛ یک آقا یا خانمى، یک وقت در زندگى خود، تصمیم به ساخت یک مدرسه می‌گیرد. اگر بودجه‌اش زیاد نیست، یک کلاس مى‌سازد، تا اینکه در ساخت یک مدرسه شریک شود. این کار را براى خدا انجام می‌دهد، اما هیچ وقت نمی‌تواند آثار آن را حساب کند. چقدر انسان، در این مدرسه درس مى‌خوانند. از میان این تحصیل‌کرده‌ها، چه خانواده‌هایى مى‌توانند زندگی‌شان را بهتر کنند. چه علومى از این رهگذر، نصیب جامعه می‌شود. چه دانشمندانى، بعداً در جامعه به‌وجود مى‌آیند. این موارد را نمی‌تواند حساب کند. این اعمال در متن واقعیت خلقت مى‌رود. همه اینها به‌صورت تصاعدى بالا مى‌رود و در پرونده و نامه اعمال ثبت می‌شود. روز قیامت، انسان وقتى به پرونده‌اش نگاه می‌کند، متعجب می‌شود که این همه اعمال از کجا آمده است. تمام شدنى هم نیست؛ معنى صدقه جاریه این است، مثل آب جارى در جریان است.» رجوع‌کنید← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1377»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1399.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/659576/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

رد حمله موشکی توسط تحلیلگر نظامی شبکه ایران اینترنشنال!/ ویدئو

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

افزایش سودآوری صنایع با اجرای واحد بازیافت گاز دی‌اکسید کربن ایرانی

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز