پیام ویژه

آخرين مطالب

توسعه کسب‌وکارهای خانگی؛ عامل مؤثر بهبود وضعیت اقتصاد معاونت امور زنان و خانواده

توسعه کسب‌وکارهای خانگی؛ عامل مؤثر بهبود وضعیت اقتصاد
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - نشست رویکرد پایدار به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هدف اشتراک‌گذاری الگوی موفق جمهوری اسلامی ایران در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و معرفی دستاورد‌های حاصل از این برنامه جامع برگزار شد.

نشست رویکرد پایدار به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هدف اشتراک‌گذاری الگوی موفق جمهوری اسلامی ایران در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و معرفی دستاورد‌های حاصل از این برنامه جامع برگزار شد. نشست رویکرد پایدار به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هدف اشتراک‌گذاری الگوی موفق جمهوری اسلامی ایران در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و معرفی دستاورد‌های حاصل از این برنامه جامع برگزار شد. سرپرستی حدود 12 درصد از خانوار‌های کشور از سوی زنان و راهکار کسب و کار‌های خانگی برای ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کار از جمله محورهای مطرح شده در این نشست بود.
سوسن باستانی، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این نشست طی سخنانی درباره اقدامات و فعالیت‌ها و برنامه‌های این معاونت در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، اظهار کرد: معاونت زنان و خانواده در ریاست جمهوری مأموریت‌هایی در حوزه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و دنبال کردن اهدافی مانند بهبود وضعیت زنان در جامعه و خانواده و ارتقای حقوق و مسئولیت‌های اعضای خانواده و ارتقای دسترسی عادلانه به منابع و ... دارد.

پیام ویژه


باستانی ادامه داد: معاونت بر اساس مأموریت‌های تعیین شده، اقدام به تشکیل گروه‌های مختلف زنان و خانواده کرد که یکی از این گروه‌ها، کارگروه ملی طرح جامع زنان سرپرست خانوار است و شامل زنان و بانوانی می‌شود که مسئولیت تمام یا بخشی از تأمین هزینه‌های خواروبار خود و خانواده را بر عهده دارند، یا همسر آنان فوت کرده، زنانی که از همسرشان جدا شده‌اند یا زنانی که همسر دارند، اما معیشت خانواده به دوش آنهاست و نیز دخترانی که دارای تجرد قطعی هستند.
وی افزود: در اسناد بالادستی طی دوره‌های متوالی، زنان سرپرست خانوار جزء گروهی بوده‌اند که در برنامه‌های توسعه مورد توجه قرار داشته‌اند. اگر نگاهی به آمار وضعیت زنان سرپرست خانوار بیاندازیم، خواهیم دید که حدود 12 درصد از خانوار‌های کشور را خانوارهای زنان سرپرست تشکیل می‌دهند و متوسط سن آنان 57 سال است. همچنین 40 درصد از زنان سرپرست خانوار در سه دهک پایین درآمدی قرار دارند و درآمد متوسط زنان سرپرست خانوار حدود 65 درصد میانگین درآمد مردان سرپرست است.
معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: تهیه و اجرای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار طبق قوانین و مصوبات شورای اجتماعی تا پایان اجرای قانون برنامه از سوی ریاست جمهوری و معاونت امور زنان با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های همکار انجام می‌شود و در عین حال مسئله مهم هم‌افزایی بین دستگاهی اهمیت دارد و بر این اساس چند کمیته شامل بهداشت، حقوقی، اجتماعی فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی و کمیته مساعدت‌ها، بیمه و تأمین مسکن ایجاد شد. به نظر می‌رسد تجربه‌های موفق در این حیطه می‌تواند به عنوان الگویی در زمینه توسعه پایدار توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مورد استفاده قرار بگیرد.
محمدصادق بیجندی، معاون آموزش جهاددانشگاهی نیز در این نشست در سخنانی درباره این موضوع که امروزه کسب و کار‌های خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کار به شمار می‌آید، اظهار کرد: در تمام دنیا زنان در رأس فعالیت در حیطه مشاغل خانگی هستند.

پیام ویژه


وی ادامه داد: توسعه کسب و کار‌های کوچک و‌ متوسط، رمز توسعه اقتصادی در 10 سال آینده است. ایجاد کسب و کار‌های کوچک و متوسط به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی، نقش اساسی در فرایند توسعه جوامع دارد. کسب و کار‌های کوچک و متوسط از طریق پنج کانال کارآفرینی، نوآوری و تغییر فناوری، پویایی صنعت، ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تأثیرگذارند.
تنوع عمل در حوزه مشاغل خانگی
بیجندی افزود: شاغلان در کسب‌وکار‌های خانگی به صورت‌های متفاوتی کار می‌کنند؛ ممکن است فعالیت آن‌ها به صورت کارمندی برای یک کارفرما باشد. ممکن است فعالیت آن‌ها مستقل باشد و محصول یا حتی مواد اولیه‌ای را برای ارائه به خارج از محیط منزل شامل می‌شود. ممکن است فعالیت آن‌ها در قالب نام یک برند، شبکه تعاونی، اتحادیه و ... باشد.
مزایا و محاسن کسب و کار‌های خانگی
معاون آموزش جهاددانشگاهی بیان کرد: برخی از مزیت‌های کسب‌وکار‌های خانگی شامل آزادی و استقلال عمل، ساعات کاری انعطاف‌پذیر، پایین بودن هزینه راه‌اندازی و پایین بودن میزان ریسک است. اگر قرار است وضعیت اقتصادی خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد، لزوماً نباید تحت حمایت‌های مالی دولت قرار گیرند. باید ماهیگیری و کسب درآمد صحیح و هدفمند را به این خانواده‌ها آموزش داد.
به گفته بیجندی؛ فصول 28 و 43 قانون اساسی کشورمان و در سند چشم‌انداز کشور به حوزه مشاغل خرد و خانگی توجه شده است. در مجلس شورای اسلامی حدود 12 سال قبل، قانون حمایت از مشاغل خرد و خانگی تصویب شده است. مشاغل خانگی به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی خانواده و افزایش پس‌انداز خانواده است.
وی افزود: جهاددانشگاهی به عنوان نهاد توسعه‌ای در کشور ایران، در 28 استان و با ناظرانی که تعیین شده و وجود داشته، گام‌های مهمی در زمینه توسعه مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار برداشته است. در این زمینه حتی نیاز است همه نهاد‌ها و دستگاه‌هایی که قادرند در این زمینه نقش مؤثری ایفا کنند، ورود کرده و با سایر دستگاه‌ها همکاری کنند.
بر اساس این گزارش، در نوبت بعدازظهر این نشست، حاضران و صاحب‌نظران شرکت‌کننده از کشورهای منطقه، از نمایشگاه دستاوردهای زنان سرپرست خانوار کشور که در محدوده دریاچه خلیج فارس برپا شده بود، بازدید به عمل آوردند.
منبع: ایکنا

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/680670/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

لاجوردی: مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت‌تر می‌شود

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

حمله سریالی به جنگلبانان!

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد

مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند

ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی